וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתם על פניה של אנגליה: החזרתו של ג'ון טרי לנבחרת אנגליה היא יריקה על המסורת

24.3.2011 / 14:53

משדל קטינה, חונה בחניית נכים, בוגד בחברו לקבוצה. האב סוחר בסמים, האם גונבת מהסופר והאח גורם לשחקן אחר להתאבד. החלטת קאפלו להחזיר את סרט הקפטן לג'ון טרי היא יריקה על מסורת הכדורגל באנגליה. מיכאל יוכין תוקף

ג'ון טרי קפטן נבחרת אנגליה. רויטרס
שנים של שערוריות, ועדיין נותנים לו צ'אנס. ג'ון טרי/רויטרס

עשור של בושות

ב-11 בספטמבר, כאשר יציין העולם עשור לפיגועי אל-קעידה במגדלי התאומים, ימלאו גם עשר שנים לשערורייה הראשונה בה מעורב ג'ון טרי. הבלם הצעיר, יחד עם שלושה חברים לצ'לסי – פרנק למפארד, איידור גודיונסן וג'ודי מוריס, השתכר בשדה התעופה היתרו אחרי שמשחקם מול לבסקי סופיה בגביע אופ"א נדחה בעקבות האסון. השחקנים השתויים הטרידו תיירים אמריקאים, לגלגו וצחקו בפניהם למראה התמונות המחרידות מניו-יורק, וביישו את עצמם בפומבי. המועדון קנס אז את טרי בגובה שתי משכורות שבועיות, אבל הלקח ממש לא נלמד.

בשבוע שעבר קיבל המאמן פאביו קאפלו החלטה ביזארית ואומללה להחזיר לטרי את סרטן הקפטן הלאומי. התקשורת האנגלית התרכזה בעיקר בעיתוי ובדרך בה התבשר הקפטן היוצא, ריו פרדיננד הפצוע, על הדחתו. בלם מנצ'סטר יונייטד לא קיבל עדכון ישיר מקאפלו עצמו, והיה כה נסער שהעדיף לא לפגוש את האיטלקי. המאמן הגיע לאולד-טראפורד בשבת על מנת ליישר את ההדורים, אך פרדיננד נמנע מהפגישה וצפה במשחק מול בולטון מהתא הפרטי של וויין רוני, במקום לשבת ביציע הכבוד. "אני לא יודע למה הוא עשה זאת", התלונן קאפלו, וזו, כמובן, צביעות לשמה. אופן מסירת ההודעה היה מביש מבחינתו, אך לצערה של אנגליה זה רק חלק קטן מאוד מהסוגיה. הבעיה המרכזית נעוצה באישיותו של טרי, אשר לא ראוי בשום אופן לענוד את הסרט.

פאביו קאפלו, מאמן נבחרת אנגליה. רויטרס
לא, חביבי, ככה לא מחזירים לעצמך את האמון/רויטרס

יש חניון? עזבו, נעמוד על חניית נכים

הכוכב הגדול של צ'לסי נושל, כידוע, מתפקיד קפטן אנגליה לפני שנה, בעקבות הרומן שניהל עם חברתו של המגן וויין ברידג', חברו לשעבר לחדר ההלבשה בסטמפורד-ברידג'. אין טעם לחזור על הפרטים הצהובים, אך ראוי להדגיש כי מעשי הבגידה נמשכו כחמישה חודשים, ורוב המפגשים עם ונסה פרונסל התקיימו בדירתו של ברידג'. באותם ימים ממש לא התבייש טרי להצהיר בראיון עיתונאי: "הדבר החשוב ביותר בנבחרת הוא אמינות והגינות ביחסים בין השחקנים". ברידג' בחר לפרוש מהנבחרת כתוצאה מהפרשה, והאווירה במחנה האנגלי נפגעה באורח חמור ביותר. כעת, כאשר בחר קאפלו לסלוח לטרי ולומר לציבור כי "עונש של שנה מספק", זה הזמן להזכיר לו את הרמה המוסרית של המנהיג שלו. ולא, אין כאן כוונה להפוך ל"סאן" ולעבור על כל הנשים איתן בגד טרי באשתו טוני, גם אם הרשימה כוללת בחורה בת 17 שביקשה ממנו חתימה ומצאה את עצמה במושב האחורי של רכבו.

ב-2002 הואשם טרי בתקיפת שומר במועדון לילה בבקבוק וגרם לפציעתו, אם כי זוכה בסופו של דבר מחמת הספק. ההליך המשפטי מנע ממנו להיכלל בסגל הנבחרת למונדיאל ביפן ודרום קוריאה. במהלך השנים שלאחר מכן נפוצו דיווחים רבים על הימורים של טרי בעשרות אלפי ליש"ט ביום, ועל הרגלי הבילוי שלו במועדוני לילה, תוך זריעת הרס והתנהגות לא נאותה בציבור.

לפני שלוש שנים, באחד המקרים "הקטנים" שמותירים רושם עמוק, השאיר טרי את רכבו בחניית נכים כאשר הגיע למסעדת יוקרה, למרות שחניון ציבורי סמוך בעלות חצי פאונד לשעה היה פנוי לרווחה. משפחת טרי בילתה שעתיים בסעודה, ואיש לא העלה על דעתו להתנצל על החוצפה. הקפטן יצא עם קנס של 60 ליש"ט וכתם שחור נוסף על תדמיתו.

לקראת המונדיאל האחרון, פתח משרד יחסי הציבור של טרי בקמפיין שנועד לגרום לחברות מסחריות להשתמש במותג "הקפטן הלאומי". בעלון שנשלח לעשרות גופים נכתב, בין היתר: "מחפשים מנהיג שייצג את המותג שלכם? גביע העולם בדרום אפריקה מתקרב, ואנחנו מציעים את ג'ון טרי כהשקעה מצוינת. קפטן הנבחרת הלאומית יסייע לכם להעביר את המסר". ההתאחדות האנגלית ראתה בחומרה את השימוש המסחרי הבוטה שעשה טרי בתפקידו, והמסר שעבר היה שונה בתכלית מהכוונה המקורית.

ג'ון טרי שחקן צ'לסי מתבונן במגן מנצ'סטר סיטי ווין ברידג'. אימג'בנק - GETTYIMAGES, GettyImages
זו התקרית הזכורה ביותר, אבל לפניה ואחריה היו עוד הרבה. ברידג' מסרב ללחוץ את ידו של טרי/GettyImages, אימג'בנק - GETTYIMAGES

שברת? לא שילמת

תאוות הכסף של טרי לא יודעת גבול. הוא אמנם מרוויח 150 אלף ליש"ט לשבוע, אבל זה לא מפריע לו לרדוף אחרי עסקאות קטנות ותמוהות. קחו לדוגמה את התא הפרטי המפואר שלו באצטדיון וומבלי, אשר הוענק לו במחיר מבצע של 80 אלף ליש"ט לשנה, מתוקף תפקידו כקפטן הלאומי, תוך התחייבות ברורה בחוזה לא להשכירו לגורמים נוספים. ראשית, טרי לא העביר להנהלת וומבלי את חובותיו על התא, ובאצטדיון עדיין מחכים גם לתשלום של 20 אלף ליש"ט שבזבזו חבריו באחד המשחקים על משקאות וכיבוד. שנית, כאשר נודע שטרי מוכר, בניגוד להסכם, את הכניסה לתאו בשוק השחור, נכנסו העיתונאים לפעולה והקליטו את מקורביו מציעים שהות בתא במשחק הידידות מול מצרים לפני שנה תמורת 4,000 ליש"ט. "זה תאו של ג'ון טרי, ואתם יכולים לקבל אותו. התשלום במזומן", נאמר לתחקירנים.

הדבר התרחש שבועות ספורים אחרי שתחקירנים נוספים התחזו לאנשי עסקים והצטרפו לסיורים ליליים סודיים עם טרי בסטמפורד-ברידג', בעלות 10 אלף ליש"ט. במועדון רתחו מזעם כאשר גילו את מזימת הקפטן, אך העדיפו להשתיק את הפרשה ולהצדיק אותו, בטענה שהכל נעשה בידיעת ההנהלה וכי הכסף נתרם לצדקה. ההקלטות שבידי העיתונאים מוכיחות בפירוש אחרת.

לפני שנה היה מעורב טרי גם בדריסתו של עובד האצטדיון, כאשר האיץ בחניה אחרי ההפסד לאינטר בליגת האלופות. ההמולה סביב רכבו היתה גדולה, ויש להאמין שטרי לא ניסה לגרום נזף גופני לאיש. הבעיה היא שאחרי ששבר את רגלו של העובד האומלל, הוא אפילו לא עצר להתנצל ולדרוש בשלומו.

סטיבן ג'רארד שחקן ליברפול (שמאל) עם ג'יימי קראגר. רויטרס
באופן ישיר או עקיף, גם הם לא יוצאים נקיים. ג'רארד וקראגר/רויטרס

זו לא כבשה שחורה, זה עדר

קל להבין את התנהלותו של טרי כאשר נזכרים באיזו סביבה הוא גדל. בכל משפחה יש כבשה שחורה, אך במשפחת טרי מדובר בעדר שלם. אחיו הבכור, פול טרי, עשה קריירה בינונית בליגות הנמוכות, אך התפרסם בשנה שעברה כאשר התברר כי ניהל אף הוא, בדיוק כמו ג'ון, רומן עם ארוסתו של חברו לקבוצה. פול שיחק אז בקבוצת ראשדן-אנד-דיאמונדס, והקשר הרומנטי שלו עם חברתו של השוער דייל רוברטס נגמר באופן טרגי במיוחד. בעוד ברידג' "בסך הכל" החמיץ מונדיאל, רוברטס שם קץ לחייו בתליה בדצמבר, אחרי שלא התגבר על הטראומה.

אמם, סו טרי, עלתה גם היא לכותרות ב-2008, כאשר נעצרה כשהיא גונבת מסופרמרקט סחורה בסך כ-800 ליש"ט. באופן אירוני, נתפסה יחד איתה גם אמה של טוני, אישתו של ג'ון. זו לא הפעם הראשונה שהשם של סו טרי התפרסם בקרב האוהדים בממלכה. לפי דיווחים שמעולם לא אומתו, במהלך מונדיאל 2006 היא ניהלה רומן סוער עם אחיו הצעיר של ג'יימי קראגר. לפי התיאוריה, הייתה זו הסיבה המרכזית להחלטתו של בלם ליברפול לפרוש מהמדים הלאומיים, אם כי הוא חזר בו בסופו של דבר לקראת הנסיעה לדרום אפריקה.

גם אביו של ג'ון, טד טרי, לא קיפח את האנגלים וסיפק להם סיפור עסיסי משלו. מתברר שהאב המובטל הרוויח את לחמו במכירת קוקאין וסמים אחרים בפאב, והוא תועד במצלמה נסתרת. אז אפשר להגיד שזה לא תפקידנו להתעסק בחייו הפרטיים של טרי. כדורגלנים רבים בוגדים, וחלקם אף עושים זאת עם בנות זוגם של חבריהם לקבוצה. כוכבים לא מעטים מפתים קטינות, ויש שמועות באי הבריטי על כך שסטיבן ג'רארד הכניס בת 16 להריון לפני כשנה. הפרשה הושתקה על ידי תשלום סכום כסף נכבד, בתוספת צו איסור פרסום מטעם בית המשפט, על מנת "להגן על פרטיותה של הנערה". טרי עצמו ניצל את הדיווחים על מנת להאשים את קאפלו במוסר כפול במהלך המונדיאל ודרש לשלול מג'רארד את סרט הקפטן, דבר שחילק את חדר ההלבשה האנגלי למחנות. זה נכון שטרי ממש לא לבד. למעשה, הוא אפילו לא היחיד בסגל צ'לסי שניהל קשר רומנטי עם פרונסל מאחורי גבו של ברידג'. שחקנים רבים מספסרים בכרטיסים, רבים גם מהמרים, משתכרים ומעורבים בקטטות בפאבים. אי אפשר להאשים את טרי אישית במעשי אחיו, הוא לא אחראי לכך שרוברטס המסכן בחר להתאבד, וגם לא אמור לתת את הדין בגלל עבירות הסמים של אביו וסגנון החיים של אמו.

כל זה נכון. ג'ון טרי הוא עדיין בלם מצוין, ואישיותו לא אמורה להשפיע על הקריירה הספורטיבית שלו במדי קבוצתו, במיוחד כאשר הבעלים רומן אברמוביץ' עומד לצידו, והאוהדים ביציעים מהללים אותו על הקרבה ותולים בכל משחק ביתי כרזות בנוסח: "קפטן, מנהיג, אגדה". גם בנבחרת יש לו מקום, כל עוד המאמן סבור כי תרומתו המקצועית עולה על איומו על אווירה חיובית בסגל. אלא שכאשר מדובר בסרט קפטן נבחרת אנגליה, האפקט המצטבר של מעללי טרי ומשפחתו פשוט לא מתקבל על הדעת. קפטן הוא תפקיד ציבורי רשמי, והדבר חשוב במיוחד עבור אוהדים אנגלים, שבתודעתם חקוקה דמותו של בובי מור. קפטן נבחרת בכירה הוא, במובן מסוים, פני האומה, והעם האנגלי לא יכול להשלים עם כך שטרי מייצג אותו בעולם.

פסלו של כדורגלן העבר בובי מור מחוץ לאיצטדיון וומבלי. רויטרס
מדינה שמתבססת על המורשת של בובי מור לא יכולה להרשות לעצמה קפטן כזה/רויטרס

מקצוענים זה אנחנו

הקרע בתוך הנבחרת עמוק במיוחד. שימו לב לאמירה החכמה של גלן ג'ונסון: "אני שמח לשחק בנבחרת ללא קשר לאיוש תפקיד הקפטן. קאפלו קיבל את ההחלטה, וזה ממש לא ענייני לדון בה. כל השחקנים בסגל מקצוענים שצריכים להתייחס לעבודתם ברצינות בכל הנסיבות. טרי היה קפטן פנטסטי בצ'לסי, ואני בטוח שיעשה עבודה טובה". לא צריך להיות גאון כדי לקרוא בין השורות. שחקנים מדברים על היותם "מקצוענים" כאשר הם מכינים תירוץ, אך לא רוצים להישמע כך. משהו כמו: "לא קל לשחק שלושה משחקים תוך שבוע במינוס 15 מעלות, אבל אנחנו מקצוענים". השימוש האלגנטי של ג'ונסון בקלישאה העביר היטב את המסר.

רוב דרייפר, פרשן בכיר ב"דיילי מייל", היה נחרץ במיוחד: "השחקנים איבדו את הערכתם כלפי קאפלו. הנזק נעשה, ואין לו דרך להחזיר את אמונם. המאמן הפך את הסאגה המתמשכת סביב סרט הקפטן למלודרמה זולה". אנגליה תשלם ביוקר על המהלך. לא ברור מה יהיו ההשלכות הספורטיביות, ובפרט במשחק הקשה מול וויילס, אך ההשלכות המוסריות של חנינת טרי יהיו הרסניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully