וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטבול ישראל: סיכום העונה הרביעית

אריאל גרייזס

22.3.2011 / 12:02

הקהל מגיע ומספר הקבוצות גדל, אבל יש היכן לשפר את המקצועיות. אריאל גרייזס, שופט ב-IFL, מסכם עונה מוצלחת

ביום שישי האחרון נערך היזראבול באיצטדיון קראפט בירושלים, כשבפעם הרביעית בארבע שנים זוכה בו קבוצה חדשה – הפעם היו אלה מורדי יהודה, שניצחו בגמר מרתק (אם כי עתיר טעויות) את תל אביב סייברס, האלופים היוצאים.

קבוצת הפוטבול מורדי יהודה חוגגת זכייה באליפות המדינה. מגד גוזני
איזה סיום מתוק לעונה. המורדים חוגגים אליפות/מגד גוזני

כמו שאמרתי, מדובר בעונה הרביעית של הליגה, כשבכל העונות, למעט אחת, הייתי מעורב – אם כשחקן ואם כשופט – כך שיש לי פרספקטיבה לא רעה, אני חושב, לשים את האצבע על הדברים שמתקדמים בליגה ואיפה עדיין דרוש שיפור.

מבחינת ההתקדמות, הדבר הבולט ביותר בליגה היא ההתרחבות שלה, הן מבחינת קבוצות והן מבחינת צופים. לראשונה שיחקו בליגה שמונה קבוצות, וגם אם חלקן עדיין לא היו ברמה של הקבוצות הוותיקות (עוד מעט על זה), הרי שסוף סוף יכולנו לראות ליגה אמיתית עם כמויות נכבדות של שחקנים. אם בהתחלה התקשנו למצוא שחקנים לקבוצות, השנה מדובר על לא פחות משמונה קבוצות, שבכל אחת מהן יש לפחות 30 שחקנים, מה שאומר שהתפוצה של הליגה גדלה בצורה אקספוננציאלית כמעט.

יחד עם השחקנים, כמו שאמרתי, גם התחילו להגיע צופים. אם עד השנה, במשחקים מחוץ לירושלים היית יכול לצפות לקהל של שלושה וחצי בני משפחה, הרי שהשנה התחילו להגיע כמויות מכובדות של צופים למשחקים – לא מאות, אמנם, אבל גם עשרות זה יפה. עכשיו זה לא רק בני משפחה אלא גם חברים, וכשחברים באים, הם מביאים איתם את החברים שלהם ועם הזמן העסק יתפוס יותר ויותר.

בנימה קצת יותר אישית, אני מוכרח להגיד שלטעמי – ואני די משוכנע שמרבית הקבוצות לא יסכימו עם הקביעה הזאת – השיפוט השנה במשחקים השתפר משמעותית. מרבית השופטים זו להם לפחות השנה השניה, אם לא יותר, שבה הם שופטים ולמרות שעדיין יש הרבה תלונות מצד הקבוצות (עוד נקודה שאגע בה עוד שניה) השיפוט בהשוואה לשנים קודמות היה הרבה יותר נטול טעויות, ובטעויות הכוונה לאי ידיעת החוקים או שריקות מוקדמות. שריקות שהן של שיקול דעת הן משהו שתמיד יהיה ותמיד יתלוננו עליו, אבל כל עוד השופטים יודעים את החוקים ושורקים בזמן, אנחנו במצב די טוב. השלב הבא הוא שיפור באחידות השיפוט וגם שליטה טובה יותר במשחק – תחום שבו חלק מהשופטים (גם כותב שורות אלה) צריך לעבוד עליו.

אוהדי פוטבול צופים במשחק הגמר של אליפות ישראל. מגד גוזני
ביציעים כבר לא רואים רק בני משפחה, אלא צופים על אמת/מגד גוזני

ועכשיו לבעיות. המטרה של הליגה כרגע היא לא להגיע להיות ליגה של 11 על 11 של 12 קבוצות, אלא לבסס את עצמה כליגה של 8 עד 10 קבוצות שמשחקות 8 על 8 ומביאות מספיק קהל כדי להצדיק את עצמן, ובעוד חמש שנים בערך לעבור לשלב הבא של משחק מלא עם 22 שחקנים על המגרש. על מנת שזה יקרה, צריכים לקרות כמה דברים:

- שיפור במקצועיות של הקבוצות. לא מדובר דווקא על כך ששחקנים לא מתקלים כמו שצריך – אם כי זה בהחלט תחום שצריך לעבוד עליו – אלא יותר על הבנת משחק. אתה רואה קבוצות שלמרות שהן בליגה כבר כמה שנים עדיין לא מכירות את החוקים, אתה רואה קבוצות עושות טעויות בסיסיות ביותר, כמו לצאת מהאנדזון בקיק אוף למרות שאין להן סיכוי להתקדם מעבר ל-5, או שחקנים שנוגעים בפאנט (היה משחק שראיתי שחקן אפילו הודף פאנט שהגיע אליו) בלי להבין שזה הופך את הכדור ללייב בול. מקצועיות היא גם בחירת מהלכים טובה, כמו לא ללכת על פיץ' אחורה כשאתה בדאון רביעי ויארד או לעשות ניל-דאון במקום לנסות מסירה שעלולה להחטף כשאתה בפיגור מינימלי ועל האנדזון שלך עם 20 שניות לסוף המחצית.

- חלק מהמקצועיות נובע מהעובדה שיש הרבה קבוצות חדשות (שלוש קבוצות משחקות זו השנה הראשונה או השניה בליגה) אבל העובדה היא שלרבלס (קבוצת שנה שניה), למשל, זה לא הפריע לקחת אליפות. הבעיה, לטעמי, היא שיש כמות איבודים גבוהה מדי בקבוצות. קבוצה כמו הסייברס, למשל, ששומרת על צוות אימון קבוע לאורך זמן מצליחה להשאר בצמרת שנה שניה ברציפות. אותו דבר נכון לליונס גם כן. שמירה על שחקנים לאורך זמן גם היא חשובה כדי לשמר ידע ומקצועיות, אבל זה קשה כשחלק נכבד מהשחקנים הם חבר'ה צעירים מאוד שבאים לשחק לתקופת מה ועוברים הלאה בחיים.

- עוד נקודה שקשורה למקצועיות – להיות מקצועי זה גם לדעת להתעסק בקבוצה שלך ולא בשופטים. האמת היא שכבר נשבר לשמוע מאמנים שהקבוצה שלהם מובילה ב-40 הפרש, או להבדיל – בפיגור 40 הפרש – לא מפסיקים לבכות לשופטים ולצעוק ולהשתולל במקום להתרכז בקבוצה שלהם. הבעיה העיקרית היא שזה פשוט משדר לשחקנים – "הבעיה היא לא אצלכם שאתם עושים טעויות אלא בשופטים. אם היו שופטים טובים הייתם בטוח מנצחים את המשחק".

- נקודה אחרונה וחשובה – יש בעית חוסר שיוויון בליגה. זה נכון שאסור לשלם לשחקנים והתקווה היא שזה נאכף, אבל יש קבוצות מסוימות שמממנות לשחקנים שלהם את הציוד (שזה הרבה מאוד כסף) לעומת קבוצות שלא יכולות להרשות את זה לעצמן – ואת הנושא הזה הנהלת הליגה תהיה חייבת לפתור, אחרת נקבל עוד עונות של קבוצות חזקות מאוד לעומת קבוצות שמתקשות להעמיד סגל של 15 שחקנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בשאיפה עכשיו שכולם יידעו את החוקים טוב יותר בעונה הבאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשורה התחתונה, אני חושב שהיתה עונת פוטבול מוצלחת ביותר עם קפיצת מדרגה בכל מה שקשור לקהל ולתפוצה של הליגה. מה שנשאר לדאוג עכשיו זה שהרמה תהיה קצת יותר שווה – היו יותר מדי משחקים חד-צדדיים השנה - שהאימון יהיה קצת איכותי יותר, ונקבל פה ליגה ששווה את החשיפה שהיא מקבלת. או בקיצור, אם נמשיך בקצב הזה, אולי אפילו נקבל כתבה בעיתון ספורט שתתמקד במשחק נטו ולא בייחוס של הק"ב של ירושלים או בשילוב בין פלסטינאים לישראלים בקבוצה זו או אחרת (וכבודם של כולם במקומם, כמובן).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully