וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, אלן אנדרסון לפניך: המבחן המנטלי של סופוקליס שחורציאניטיס

20.3.2011 / 15:00

למרות השיפור במכבי תל אביב, המבחן המנטלי של סופוקליס שחורציאניטיס יהיה בהצלבה. כולנו זוכרים מה קרה אז לגיבור העונה שעברה

קיץ 2010 היה קיץ מכונן בקריירה של סופוקליס שחורציאניטיס. המכה הראשונה שחטף הגיעה מאולימפיאקוס מכורתו. סופו היה משוכנע שבפיראוס יאריכו את חוזהו, והיה המום מכך שכל השחקנים היוונים במועדון קיבלו הצעה מההנהלה, ואילו אליו כלל לא פנו. "נתנו לו ללכת כאילו הוא כלום, בלי שדיברו איתו בכלל", מספר ניקוס ורלאס, המסקר את אולימפיאקוס עבור יומון הספורט "צ'מפיונס".

שחורציאניטיס לא אמר נואש, התאמן קשה והמריא לליגת הקיץ שהתקיימה ביולי בלאס וגאס, במטרה לחתום ב-NBA. "נבחרתי לדראפט לפני שבע שנים, אבל לא הייתי בשל לזה", אמר במהלך הופעתו בליגת הקיץ. "התפתחתי, אני בוגר יותר כשחקן וכאדם, ואני מוכן להראות את היכולות שלי". זה לא מה שחשבו ראשי הקליפרס, שבחרו בו בדראפט 2003. סופו עדיין חי באשליה. "דיברתי איתו לפני ליגת הקיץ והוא היה בטוח ב-110 אחוז שהוא ישחק ב-NBA, ורק נשאר לדבר על השכר", נזכר ורלאס, "אבל אז נגמרה ליגת הקיץ ואפילו לא פנו אליו. זאת הייתה הפעם השנייה בתוך זמן קצר שסופו לא קיבל אפילו פנייה מקבוצה שהיה בטוח שישחק בה". את המכה השלישית הוא חטף מפנאתינייקוס. יום לפני שחזר מליגת הקיץ פאו הציעה לו הצעה, אבל אז ז'ליקו אוברדוביץ' הטיל וטו ואמר להנהלה שהוא לא רוצה את סופו בקבוצה.

עולם הכדורסל הבהיר לשחורציאניטיס בדיוק מה הוא חושב עליו.

סופוקוליס שחורציאניטיס שחקן אולימפיאקוס. ברני ארדוב
בקיץ 2010 הוא היה גימיק שעולם הכדורסל מיצה, בקיץ 2011 הוא יכול להיות שחקן והיפוכו. שחורציאניטיס/ברני ארדוב

שמונה חודשים קדימה, סופו הוא שחקן אחר. מכבי תל אביב שינתה אותו. חוסר היציבות שאפיין אותו לאורך הקריירה, יחד עם הבעיות המנטליות הידועות, שהסיבות להן יפורטו בהמשך, נעלמו. שחורציאניטיס קיבל קרדיט והחזיר בעונת שיא בקריירה. אחרי שהוכיח כי הוא יכול להשתנות, הראה אופי ונחישות, השתלב בקבוצה חדשה במדינה זרה, סופו יכול לסמן וי. אבל הסדרה מול קאחה לבוראל מציבה בפניו אתגר נוסף. סופו חייב להוכיח שהבעיות המנטליות מאחוריו, שהוא איש שיכול לסחוב קבוצה ברגעי ההכרעה של העונה, שלשינוי שחל בו יש קבלות גם כשהרמה עולה.

לא מספיק מנהיג

בעונת 2007/08 סופו לא היה שחקן כדורסל, הוא היה איש שמן ששקל כ-180 קילוגרם. אולימפיאקוס התעקשה שיטוס לשוויץ ויטופל במכון שטיפל בעבר בכדורסלנים כבדי משקל דוגמת ג'ון וויליאמס, סטנלי רוברטס ואוליבר מילר. ההתחלה הייתה קשה. היווני נפצע שוב ושוב כיוון שהאימונים הפיזיים והמשקל העמיסו על השלד שלו. בסופו של דבר סופו הצליח להשיל 30 ק"ג ממשקלו וחזר לאולימפיאקוס ולנבחרת יוון.

אבל גם כשחזר, הפוטנציאל נותר לא ממומש. "סימנו אותו מגיל צעיר ככוכב, והיה לו קשה להתמודד עם זה מנטלית", הסביר העיתונאי ופרשן הכדורסל היווני ניקוס קוסוליס, "לא היו לו שתי עונות בהן שמר על עקביות". הפער הזה, בין היותו כוכב בתקשורת וביציע לבין היותו שחקן משלים, פגע בו.

המספרים מלמדים שמאמנים לא ספרו אותו ככל שהרמה עלתה, וסופו ירד בתפוקה ככל העונה התקרבה לשלביה המכריעים. ב-2006/07 ירד מ-13:32 דקות ו-7.7 נקודות בטופ 16 ל-9:22 דקות ו-4 נקודות בהצלבה; ב-2007/08 לא שיחק בגלל השמנת יתר; ב-2008/09 ירד מ-4.7 נקודות ב-59.2 אחוז מהשדה בעונה הרגילה ל-3.8 נקודות ב-55.5 אחוז מהשדה בטופ 16, וכלל לא השתתף בסדרה; בעונה שעברה ירד מ-9.5 נקודות (73 אחוז מהשדה) ב-14:35 בטופ 16 ל-6 נקודות (58.8 אחוז מהשדה) ב-13:43 דקות.

"לסופו לא היה כושר לשחק יותר מ-10-15 דקות, כך שמלכתחילה היה לו קשה להשפיע, במיוחד במשחקים מכריעים כמו גמר הגביע או המשחק הקובע בסדרות מול פאו", אומר ורלאס. "אוברדוביץ' הציב עליו שניים-שלושה שחקנים כי ידע שהוא לא מוסר טוב ומתקשה לקרוא את ההגנה, סופו היה מאבד כדור ומאבד את קור רוחו".

לסופו אף פעם לא היה תפקיד חשוב באולימפיאקוס, הוא לא היה שחקן שעושה את ההבדל. אחרי שהמועדון השקיע בטיפוחו ובבריאותו כל כך הרבה, אפשר להבין מדוע ויתרו עליו בקלות כזאת. בפיראוס הבינו שהוא לא השחקן שיכול לסחוב את הקבוצה, הוא אף פעם לא הנהיג במאני-טיים, וזאת לא עובדה שיכולה לעודד את מכבי, ששמה בו את מבטחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לא מספיק בוגר

במכבי הוא שחקן חשוב, וזה היבט אחד בשיפור הדרמטי שלו העונה. "אני מכיר אותו ואת המנטליות שלו", אומר ורלאס, "וזה שהוא שחקן מרכזי הוסיף לו הרבה לביטחון העצמי ורואים את זה. גם הכושר הגופני שלו טוב יותר וזה תורם לו". סופו פתח בחמישייה ב-15 מ-16 משחקי הקבוצה ביורוליג, העונה הוא מוביל את מכבי בנקודות עם 12.8, שהופכים אותו למר נקודה לדקה; הוא שומר על יציבות מעוררת הערכה - מאז 2 בדצמבר, כשקלע 22 ועד לניצחון הבית על לובליאנה ב-3 בפברואר בו תרם 10, הוא קלע בספרות כפולות; בהצלבה הוא קלע ב-60 אחוז מהשדה.

"אני מרגיש שאני נמצא בנקודה בקריירה שבה התבגרתי, והזמן באולימפיאקוס עזר לי להבין איך להתנהל במגרש ומחוצה לו, איך להגיב לרמת התחרויות", אמר סופו בראיון ל-gazzetta.gr בסוף פברואר 2011. "החלטתי להשקיע את כולי בכדורסל, להיות הכי מקצוען שאני יכול. מה שחשוב הוא שאשמור על היכולת הזאת, אני מסתכל רק על מחר, על המשחק הבא", אמר.

באותו ראיון סיפר גם כי השינוי באורח חייו תרם לו. "הדבר שהכי השתפרתי בו הוא בכושר הגופני, וזה עזר לי מאוד מבחינה פסיכולוגית. אני מתחיל למצוא את האיזון והשלווה. אני בישראל יותר מחצי שנה ובקושי יצאתי מהבית, אני נלחם בחברים מהקבוצה כשהם רוצים שאצא איתם. פעם הייתי יוצא לבלות פעם-פעמיים בשבוע, כיום אני בקושי יוצא מהבית. אולי טוב שעזבתי את יוון, אני מרגיש שעשיתי את ההחלטה הנכונה בחיי".

העובדה שסופו מרוכז בספורט נטו מעודדת עבור מכבי לקראת קאחה, אבל הוא עדיין לא שחקן בוגר שאפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות ברגעי הלחץ. אפשר להיזכר בקטטה בה היה מעורב, במשחק ההכנה של נבחרת יוון נגד סרביה לקראת אליפות העולם, וגם במהלך העונה היו רגעים בהם עשה פרצופים כשירד לספסל או לא קיבל מספיק דקות לטעמו. "הוא רק בן 25, והספורטאים ביוון משום מה מתבגרים מאוחר", אומר ורלאס."פפאלוקאס, לדוגמה, התחיל לככב בגדול רק בגיל 28, לפני זה הוא היה פחות דומיננטי. עד עכשיו סופו לא עשה את הקפיצה הגדולה".

לא מספיק מלוטש

דבר נוסף שמאפיין את סופו העונה זה השקט בגזרת המאמנים. באולימפיאקוס כולם דיברו עליו, וכל המאמנים, מלבד גרשון, ניסו לשפר אותו, לרצות אותו, לגרום לו להרגיש מרוצה. "זה גרם למאמנים לאבד את שאר השחקנים בקבוצה", אומר ורלאס. "גרמו לו להרגיש שהוא מיוחד וחשוב".

היחסים בין גרשון לסופו עלו על מסלול התנגשות. "ברור שהם לא סבלו זה את זה", אפיין קוסוליס את מערכת היחסים בין השניים. "אבל סופו התרשל יותר מדי, הוא היה צעיר ולכן התקשה להתמודד עם המצב. כשאתה מתחיל לאכול, קשה לעצור, במיוחד כשאתה בדיכאון".

לגרשון לא היה זמן וחשק להתחיל להיות פסיכולוג של שחורציאניטיס, ובצדק. אבל לדיוויד בלאט לא הייתה ברירה, כי היווני הובא כדי לככב. "מעבר להיותו מאמן טוב, דייויד הוא פסיכולוג מצוין", אומר דני גוט, "המערכת עוזרת לשקט הנפשי שלו. ההוכחה הייתה עליו, אבל הוא בא נקי מחובות עבר כפי שהיו ביוון, וזה עזר לו".

למכבי היו שלושה שחקנים בטופ 10 של מדד היעילות בטופ 16 - פרקינס, אליהו ופארגו - שחורציאניטיס מדורג 30. זאת למרות שהוא מוביל העונה את מכבי בזריקות פר דקה (0.4), הולך הכי הרבה לקו בקבוצה, והיריבות מתקשות עם המאסה שלו. הוא דורג 9 בטופ 16 באיבודים (2.83), ו-63 בעונשין (55.5 אחוז).

מכבי מתקשה במשחק עומד ותלויה בסוג משחק שכזה בחדירות של פארגו וביכולת של סופו, והמספרים האלה של היווני לא מספיק טובים. הבעיות האלו, שמלוות אותו לאורך הקריירה, לא נפתרו, וספק רב אם המספרים ישתנו דרמטית במשחקי ההצלבה מול קאחה.

"הוא השתלב טוב במשחק של מכבי, מכבי תרצה ליצור לו בידודים, אבל מכבי לא צריכה להכריח דברים", אומר דני גוט, "החשיבות של סופו היא לא רק בנקודות מתחת לסל אלא גם בריווח המשחק עבור הקלעים. סופו שיפר את השמירה שלו בפיק-אנד-רול, וגם יותר קל לו בזה בזכות ההגנה של הגארדים. מכבי צריכה למצוא את האיזון, לא לשחק רק עליו אלא להשתמש בו כחלק משיטה".

כל עתידו בידיו

לאורך השנים סופו איבד פחות כדורים בסדרת ההצלבה מאשר בטופ 16, וזאת נקודה אופטימית, אבל העונה הוא דווקא מאבד יותר ככל שמתקדמת העונה. "הוא שיפר את המסירה שלו", אומר גוט, "אולי לא מספיק, אבל הוא עושה עבודה מצוינת כשהוא מקבל את הכדור. הבעיה היחידה שלו היא שהוא עושה עדיין יותר מדי צעדים כשהוא מקבל כדור ומתחיל תנועה".

ויטוריה מתבססת על קליעה מבחוץ, וזרקה הכי הרבה שלשות בטופ 16, דבר שצפוי להקל על מכבי לשמור על סופו, שמשחק העונה יותר דקות ובכל זאת לא נקלע לבעיית עבירות. ב-2006/07, לדוגמה, הוא ביצע בממוצע 2.8 עבירות ב-11 דקות משחק. העונה סופו לא יצא העונה בחמש עבירות באף משחק יורוליג, ומבצע רק 2.3 עבירות ב-20:17 דקות משחק. זו נקודה חשובה, כי שחורציאניטיס מספק לבלאט את האפשרות להשתמש בו יותר דקות לא רק בזכות הכושר. בכך למכבי יש עוגן התקפי חשוב במשחק עומד, דבר שיכול להיות קריטי בסדרה.

היציבות שהפגין שחורציאניטיס לאורך העונה, השיפור בכושרו הגופני, שיקום ביטחונו העצמי, היחסים הטובים עם חבריו לקבוצה ועם בלאט, הנסיקה בתרומה הסטטיסטית, כל אלה מספקים סיבה טובה לאופטימיות במכבי תל אביב באשר ליכולתו להמשיך בקו זה גם ברגעי ההכרעה של העונה. אם ימשיך ביכולת שהפגין לאורך העונה, למכבי סיכוי טוב בהתמודדות עם קאחה, אבל חובת ההוכחה עליו. הוא צעיר, מעולם לא הוביל קבוצה מבחינה מקצועית ועדיין סובל מלא מעט מגרעות, למרות כישרונו האדיר. אם יצליח לעמוד באתגר שיעמידו בפניו הבאסקים, מכבי, הוא עצמו, אפשר יהיה לומר ששחורציאניטיס אכן בורא את הקריירה שלו מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully