וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלופות אירופה הכי מפוספסות

14.3.2011 / 20:15

הן זכו בתואר הקבוצתי הגדול מכולם, אבל שום דבר לא נשאר מזה בעונה העוקבת והחותמת ההיסטורית של אותו הישג נפגעה מאוד. חזרנו לחמש זוכות בעבר שיכלו להשיג יותר. אינטר, לעיונך

את החגיגות של ז'וזה מוריניו ושחקני אינטר על כר הדשא בקאמפ נואו, אף אחד בברצלונה לא יכול לשכוח. הנראזורי הדיחו את אלופת אירופה ובגמר מול באיירן מינכן החזירו את התואר לאיטליה, אבל סימן שאלה גדול נותר סביב החותם שהותירו. "הקבוצה הזאת של אינטר יכולה לזכות בליגת האלופות פעם אחת כי היו לה שחקנים טובים וגם הרבה מזל", עקץ צ'אבי מברצלונה לפני מספר חודשים, "אבל מה יזכור ממנה הכדורגל העולמי?".

אינטר, שהגיעה הערב (שלישי) להגן על תוארה בשלב שמינית הגמר מול באיירן מינכן, כבר היתה עמוק בקבר, אך יצאה גדולה עם ניצחון 2:3 בגרמניה, וברגע האמת עלתה לשלב רבע הגמר. מה יהיה שם, אלוהים גדול. זו הזדמנות מספיק טובה לחזור לאלופות אירופה קודמות שהגיעו להישגים גדולים בעונה אחת, אך לא הצליחו ליצור המשכיות באירופה בעונה לאחר מכן. אלופות שבאיזשהו מקום התפספסו בראייה ההיסטורית והייתה להן אפשרות להשיג הרבה יותר.

אינטר חוגגת זכיה בליגת האלופות. Shaun Botterill, GettyImages
מה יזכרו ממנה חובבי הכדורגל העולמי? אינטר חוגגת/GettyImages, Shaun Botterill

סלטיק 1966/7

הודחה עונה לאחר מכן בסיבוב הראשון על ידי דינמו קייב

המכשול:

הקבוצה הבריטית הראשונה שזכתה בגביע האלופות המשיכה לשלוט ביד רמה בליגה הסקוטית (גם אז, ליגה של שתי קבוצות), אך אירופה כבר הייתה גדולה עליה. סלטיק האגדית של ג'וק סטין, כמו עוד כמה קבוצות לאחר מכן, ניצלה את המרווח שנוצר בין סיום עידן הקטנאצ'ו של אינטר לעליית הטוטאל פוטבול של אייאקס, אלא שהייתה זו רק הבלחה. שינוי החוקה - במצב של שוויון בסיכום שני המשחקים שער חוץ יהיה שווה פי שניים - גרם לסקוטים לנסות לנצח בפער גדול ככל האפשר את המשחק הראשון מול דינמו קייב, אבל הם קרסו תחת הציפיות, הפסידו 2:1 בבית ונפרדו סופית מהתואר בגומלין. את הסיבה לכך תלו רבים בעובדה כי 'אריות ליסבון' המקוריים כבר לא נכללו יחד בהרכב. בגומלין בקייב האריות התאחדו באופן חד פעמי והשיגו ניצחון 0:1 שלא הספיק כדי להאריך את הכהונה.

מה נשאר מהזוהר?

אותה קבוצה רומנטית של סלטיק, שהורכבה משחקנים מקומיים שנולדו כולם באזור גלזגו, היא לבטח הגדולה ביותר שידע הכדורגל הסקוטי הודות לתואר האירופי הראשון של קבוצה בריטית וכמובן הקוואדרופל הנדיר. אך מנקודת המבט הכללית, סלטיק היא מזן קבוצות ה"פלא של להיט אחד". הסקוטים ידעו לענות לקטנאצ'ו של אינטר באותו גמר בליסבון ולבשר על מפלתו, אבל מצד שני הפכו לאלופי אירופה שנושלו מתארם בצורה המהירה ביותר. גם אליפות העולם לקבוצות חמקה מידיהם עם הפסד בגמר האלים (והמשולש) מול ראסינג קלוב הארגנטינאית.

שחקני סלטיק לפני גמר גביע האלופות 1967, אריות ליסבון. Central Press, GettyImages
אם היו ממשיכים לרוץ יחד בהרכב, אולי היו מובילים את סלטיק לעוד תואר אירופי. אריות ליסבון/GettyImages, Central Press

יובנטוס 1984/5

הודחה עונה לאחר מכן ברבע הגמר על ידי ברצלונה

המכשול:

לצערה של יובנטוס, הזכייה הראשונה שלה בגביע האלופות הוכתמה בעקבות "היום השחור בתולדות מפעלי אופ"א". הביאנקונרי היו נחושים להשאיר את הגביע בטורינו על מנת לאפשר לאוהדים לחגוג בצורה הולמת ולהקדיש את התואר להרוגי אסון הייזל, אך הקבוצה התחילה את תקופת הכהונה שלה עם שני משחקים ללא קהל, נפרדה מכמה כוכבים (מרקו טארדלי, פאולו רוסי, זביגנייב בונייק) וקיבלה את הגמר האידיאלי מול ברצלונה כבר בשלב רבע הגמר. מישל פלאטיני לבדו לא הספיק מול הקטלאנים, וגם הוא שיחק אז תחת הרושם העז של הטרגדיה בבריסל. "משהו ממני מת באותו ערב", סיפר הצרפתי 20 שנה לאחר מכן. "לא שיחקתי כדורגל כדי לראות 39 אנשים מתים בתוך אצטדיון - זו לא פילוסופיית הכדורגל שלי".

מה נשאר מהזוהר?

כן, יובנטוס של פלאטיני הייתה קורבן של הנסיבות. ממועדון נלהב ורעב לתארים שנראה כמי שהולך למשול בכדורגל האירופי, הפכה יובנטוס לקבוצה כבויה שהתנחמה בעוד אליפות אחת ושני גביעי אופ"א, לפני שהתעוררה לחיים חדשים רק באמצע שנות ה-90. פלאטיני, כדורגלן השנה שלוש פעמים ברציפות בין השנים 1982-1985, אמר לאחר פרישתו: "אני מאמין שאלמלא האסון יובנטוס הייתה נשארת בטופ האירופי. הכדורגל העולמי לא הפסיד רק את ליברפול בגלל אותו ערב".

מישל פלאטיני במדי יובנטוס 1986. David Cannon, GettyImages
משהו ממנו מת באותו ערב טרגי בבריסל. פלאטיני/GettyImages, David Cannon

ברצלונה 1991/2

הודחה עונה לאחר מכן בסיבוב השני (מקביל לשמינית הגמר) על ידי צסק"א מוסקבה

המכשול:

הדרים טים של יוהאן קרויף נכשלה? בין ארבע האליפויות הרצופות והכדורגל הנהדר של לאודרופ, סטויצ'קוב, רומאריו ושאר החברים, חווה המאמן ההולנדי את אחד מרגעי השפל בקריירה שלו. ברצלונה הייתה אז לכל הדעות הקבוצה הטובה באירופה, וחזרה לקאמפ נואו עם 1:1 סביר מהמשחק הראשון במוסקבה. בגומלין כבר הוליכו הקטלאנים בשני שערים, אבל צסק"א, עדיין תחת השפעת פירוק ברית המועצות ואולי גם עם וודקה שהוספה לכוסות התה של השחקנים במחצית, סיפקה את אחד המהפכים המרשימים בתולדות ליגת האלופות. אלופת היבשת הודחה לעיני הקהל המקומי ההמום, שחזה בהפסד ביתי ראשון באירופה זה שבע שנים ובכישלון של קרויף ליצור שושלת מקבילה בליגת האלופות.

מה נשאר מהזוהר?

ברצלונה של קרויף תיזכר בתור קבוצת כדורגל נפלאה - אחת הגדולות בתולדות המשחק - אך גם קבוצה עמוסת אגו שהתקשתה להתמודד עם המעידות המעטות שחוותה. הפסדים מביכים דוגמת זה מול צסק"א הובילו לחילופי האשמות בין כוכבי הקבוצה ויצרו אפקט שלילי בכל הקשור למשחקים האירופים. כשנראה היה שאירופה שוב נכבשת על ידי ברצלונה, הגיעה התפרקות דומה לזו במחצית השנייה מול צסק"א, הפעם בגמר 1994 בו חגגה עליה מילאן עם 0:4. לאחר מכן היו אלה פריס סן ז'רמן (רבע גמר האלופות) ובאיירן מינכן (חצי גמר גביע אופ"א) שצלחו את מבחן קאמפ נואו ומנעו מקרויף לייצר רצף הצלחות כמאמן כפי שעשה כשחקן באייאקס הגדולה. הכישלון בהשגת גביע אירופי נוסף הוא הגורם העיקרי לכך שכל כוכבי אותה קבוצה טוענים כי ברצלונה הנוכחית, עוד לפני הבטחת האליפות הרביעית ברציפות - "היא הטובה בתולדות המועדון".

יוהאן קרויף מאמן ברצלונה. Clive Brunskill, GettyImages
את מה שעשה באירופה כשחקן אייאקס, התקשה לשחזר כמאמן ברצלונה. קרויף/GettyImages, Clive Brunskill

מנצ'סטר יונייטד 1998/9

הודחה עונה לאחר מכן ברבע הגמר על ידי ריאל מדריד

המכשול:

אחרי העונה הדרמטית שהסתיימה עם טרבל היסטורי ואליפות אירופה ראשונה זה 31 שנים, מנצ'סטר יונייטד צלחה את שני שלבי הבתים בליגת האלופות עד שנתקלה בריאל מדריד ברבע הגמר. ההבדל הגדול בין הקבוצה שזכתה בטרבל לזו בעונה לאחר מכן, היה נעוץ באיש בין הקורות. פטר שמייכל האגדי עבר לספורטינג ליסבון, ואחרי ניסיונות כושלים עם מארק בוסניץ' ומאסימו טאיבי הציב אלכס פרגוסון בשער את ריימונד ואן דר חאו ההולנדי. לליגה זה הספיק והמועדון העשיר בעולם באותה תקופה אסף עוד תואר, אך באירופה ראול והבלאנקוס ידעו לנצל את החשש בהגנת השדים האדומים, ובמקרה הזה גם הגיבורים סולשיאר ושרינגהאם לא הצליחו להושיע. פרגוסון המתין בסבלנות לאליפות אירופה השנייה שלו עד 2008.

מה נשאר מהזוהר?

עונת הטרבל נתנה חותם סופי להשתלטות של מנצ'סטר יונייטד על הכדורגל האנגלי. פרגוסון הוביל את המועדון לעונת השיא עם שלד המבוסס על שחקני בית, והאמין כי בעזרת שינויים קוסמטיים אפשר יהיה לשחזר את ההישג. אלא שמלבד הפרידה משמייכל, גם תחושת השובע שיחקה תפקיד והגבילה את הקבוצה, לפחות באירופה. "היינו הכי טובים שיש, אבל אחרי שמגיעים לשיא הגיוני שתבוא רגיעה", סיפר בעבר החלוץ אנדי קול. "רק פרגי תמיד נשאר רעב". וזה באמת מה שמניע את המנג'ר הסקוטי: "אני רק רוצה את הגביע השלישי שלי, לזכות פעמיים ברציפות", אמר לפני גמר 2009. גם אז, כמו אחרי עונת הטרבל, הוא לא זכה לראות המשכיות.

פטר שמייכל שוער מנצ'סטר יונייטד. Shaun Boterril, GettyImages
הפרידה ממנו, יחד עם תחושת השובע אצל חלק מהשחקנים, מנעה אפשרות לתואר אירופי שני ברציפות. שמייכל/GettyImages, Shaun Boterril

ריאל מדריד 2001/2

הודחה עונה לאחר מכן בחצי הגמר על ידי יובנטוס

המכשול:

מאמן פופולרי ומצליח, הכוכבים הגדולים בעולם ויותר מדי כסף לבזבז. לריאל מדריד היה הכל אחרי אותו שער נפלא של זינדין זידאן שסידר את הזכייה התשיעית (והאחרונה) של המועדון בגביע האלופות, אבל הנשיא שלה כל הזמן רצה יותר. פלורנטינו פרז, אבי פרויקט הגלקטיקוס, המשיך לצרף שחקנים מבלי להתחשב בדעתו של המאמן ויסנטה דל בוסקה והתעסק בעיקר בפן השיווקי ופחות במקצועי. ההתנהלות של פרז יצרה התמרמרות בקרב שחקני הקבוצה, שמצאו עצמם מואשמים ב"מחדל" אחרי שאיבדו יתרון מהמשחק הראשון והפסידו ליובנטוס בגומלין בחצי הגמר.

מה נשאר מהזוהר?

אחת מקבוצות הכוכבים הכי מפוארות שידע הכדורגל האירופי, תיזכר למרות הזכייה בליגת האלופות כפרויקט מגלומני שקרס. שמות כמו זידאן, פיגו ורונאלדו (הצטרף לאחר הגמר) הציגו לפרקים כדורגל חלומי ובמדריד כבר פינטזו על שליטה ביבשת כמו בשנות ה-50, אבל השורה התחתונה שלהם הייתה גביע אירופי אחד שהגיע בין שתי אליפויות, ולצידם אכזבות וביקורות למכביר. ריאל לא הצליחה להוסיף תארים לארון בין השנים 2003-2006 וחלום ליגת האלופות נגוז מאז מדי עונה כבר בשמינית הגמר (מלבד רבע הגמר ב-2004), אך גם הזיכרון המר לא מנע מפרז לשוב אל תפקיד הנשיא ולטעון: "לא ניתן לפן הכספי להיות הגורם המשמעותי ביותר. למדנו שבלי ניצחונות שום דבר לא שווה".

לואיס פיגו במדי ריאל מדריד 2003. Martin Rose, GettyImages
אלופת אירופה? יותר נכון פרויקט מגלומני שקרס. פיגו/GettyImages, Martin Rose

אלופות אירופה שנפרדו בשלב מוקדם מהתואר

פיינורד 1969/70 - הודחה עונה לאחר מכן בסיבוב הראשון על ידי אראד

ליברפול 1977/8 - הודחה עונה לאחר מכן בסיבוב הראשון על ידי נוטינגהאם

נוטינגהאם פורסט 1979/80 - הודחה עונה לאחר מכן בסיבוב הראשון על ידי צסק"א סופיה

המבורג 1982/3 - הודחה עונה לאחר מכן בסיבוב השני (מקביל לשמינית הגמר) על ידי סטיאווה בוקרשט

פורטו 1986/7 - הודחה עונה לאחר מכן בסיבוב השני (מקביל לשמינית הגמר) על ידי ריאל מדריד

פורטו 2003/4 - הודחה עונה לאחר מכן בשמינית הגמר על ידי אינטר

ליברפול 2004/5 - הודחה עונה לאחר מכן בשמינית הגמר על ידי בנפיקה

ברצלונה 2005/6 - הודחה עונה לאחר מכן בשמינית הגמר על ידי ליברפול

מילאן 2006/7 - הודחה עונה לאחר מכן בשמינית הגמר על ידי ארסנל

* בתשעה מקרים (או 15, אם סופרים את משחקי הגמר) הקבוצה שהדיחה את האלופה גם זכתה בתואר

שחקני באיירן מינכן חוגגים שער של מריו גומז מול ז'וליו סזאר שוער אינטר. Sebastian Widmann, AP
ההיסטוריה מלמדת שלקבוצה שמדיחה את האלופה יש סיכוי לא רע לזכות בתואר. שחקני באיירן חוגגים בסן סירו/AP, Sebastian Widmann

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully