וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות מפחידים ממה שהיה נדמה: סיכום הטופ 16 של מכבי תל אביב

3.3.2011 / 13:25

המכונה של בלאט דרסה בטופ 16, אך ברצלונה הוכיחה שגם לפנומנאליות של מכבי תל אביב יש גבול, כשהיא חסרה כוכב-על שינהיג וסובלת מבעיות בהגנה ובהתקפה. סיכום שלב

אז מי היא מכבי תל אביב, הקבוצה שהביסה את לובליאנה ורומא, או זו שהביטה לאלופת אירופה בעיניים לפני שנכנעה לה פעמיים? הטופ 16 הוכיח את מה ששיערנו: מכבי תל אביב האתלטית והמהירה בנויה לדרוס קבוצות חלשות, בינוניות וטובות, אשר מתבססות על קצב אטי, וחסרות עומק ומובילי כדור איכותיים, ע"ע לובליאנה ורומא, ומצד שני, מתקשה מול קבוצות צמרת שלא נופלות ממנה בפיזיות ובכישרון, ונהנות מסגל ארוך ומתואם לא פחות. ברצלונה, אגב, היא קצת יותר מהנכתב במשפט האחרון. שני ההפסדים לאלופת אירופה הוכיחו שהקבוצתיות המהוללת של מכבי, התיאום, הגיבוש, האינטנסיביות, האגרסיביות, הנחישות, כל אלה מספיקים עד לרמה מסוימת – זו שכנראה מתחת לברצלונה ומעל ללובליאנה. גם לפנומנליות של מכבי יש גבול.

שחקן ברצלונה חואן קרלוס נבארו מול שחקן מכבי תל אביב צ'אק אידסון. ברני ארדוב
התיאום, הגיבוש, האינטנסיביות, האגרסיביות, הנחישות, כל אלה מספיקים עד לרמה מסוימת. אידסון נלחם בנבארו/ברני ארדוב

בשלב ההצלבה מחכות פנאתינייקוס, קאחה לבוראל ואולי אפילו ריטאס וילנה, כאלה הנחשבות, פחות או יותר, במעמדה של מכבי – טובות מאוד, אבל לא שלמות. מדרגה מתחת לאלופת אירופה הנוצצת. ברצלונה הבליטה מספר נקודות תורפה הקיימות במכבי, אולם שאר משחקי הטופ 16 האירו גם צדדים חיוביים, שמהם בלאט ושחקניו יכולים לשאוב עידוד.

מנהיגות

שני ההפסדים לברצלונה המחישו את החוסר של מכבי במנהיג, שינתב את הקבוצה בדקות האחרונות ויספק לה את המהלכים שיכריעו את המשחק. פארגו ופרקינס ניסו וכשלו, אידסון אפילו לא ממש ניסה.

זו העונה השנייה בה צ'אק אידסון יורד ביכולתו בטופ 16, וברור כי על אף תרומתו הרבה, הוא לעולם לא יהיה האנתוני פארקר שציפו ממנו. למרות ששיחק קצת יותר דקות משלב הבתים, הוא ירד בכמות הנקודות (-2.5), הריבאונדים, האסיסטים והחטיפות, קלע 1 מ-12 מ-3 (8.3 אחוז!) ובייש את עצמו מהעונשין (8 מ-16).

בעונה שעברה היה למכבי כוכב, אלן אנדרסון, אבל בהצלבה הוא הציג יכולת מבישה וחירב למכבי את הסדרה מול פרטיזן. כוכב אינו ערובה להצלחה. "אם רוצים להגיע לרמות הגבוהות ביותר, מכבי צריכה יותר מכוכב אחד", סבור מאיר קמינסקי, שמזכיר כי להישגיה הגדולים מכבי הגיעה עם שלושה שחקני-על ביחס ליבשת – שאראס, פארקר ו-וויצ'יץ'.

"פרקינס ופארגו הם ברמה הגבוהה ביותר, אבל כוכב-על זה גם עניין של ניסיון. השאלה היא האם הם בשלים לקחת את המשחק עליהם. נכון שאם היה את נבארו או שחקנים עוד יותר טובים ממה שיש למכבי, אז הכל היה נראה יותר טוב, אבל למכבי יש שחקנים שיכולים למכור את מה שהמאמן רוצה – הגנה אגרסיבית, יציאה למתפרצות - והסיכוי שהיסודות האלה יתמכו בכל משחק, ולא איזה כוכב שפעם נוצץ ופעם לא, הוא הרבה יותר גבוה. ההגנה והקבוצתיות מביאים אותם יותר קרוב לפיינל פור מכל כוכב".

"היתרון שיש לקבוצה עם כוכב הוא שברגע ההכרעה כולם יודעים מה צריך לעשות, וזה נוח לשחקנים", אומר פסיכולוג הספורט ארנון צפריר, וזה משהו שלמכבי ייחסר בהצלבה. "כשאין כוכב, המאמן מחפש כל הזמן את התמהיל המנצח, מחפש פיתרונות, יש עמימות. מצד שני, כל הביצים בסל אחד, וקורה שגם הכוכבים הכי גדולים הורגים משחקים. בצבא, לדוגמה, לא משאירים לחייל אפשרות לחשוב, והוא מתרגל מצבים כמו מכונה, ללא שיקול דעת, וזה המצב בקבוצה עם כוכב ברגעי ההכרעה. מכבי צריכה ללמוד לייצר ודאות ברגעי הקלאץ'".

יתכן שבמובן זה הניצחונות הגדולים של מכבי לאורך העונה היו קצת בעוכריה. לא בכדי בלאט שמח על ששחקניו קוששו מספר משחקי ליגה ויורוליג צמודים העונה, שכן אלה יכולים לחשל ולחדד אותם לקראת מותחני ההצלבה. ההפסדים לברצלונה הראו שדרוש שיפור ביכולת הקבוצתית במאני-טיים.

"בסדרה, הכל שונה ממה שהיה קודם, וכנראה שמכבי עדיין לא מספיק מאומנים כקבוצה להתמודד עם רגעי קלאץ'", אומר צפריר. "זה קשור להיררכיה, גו-טו-גאי וניסיון, וכנראה שמכבי צריכה להשתפשף קצת בתחום. כוכב זה אחד הפיתרונות, ולכן קוראים לו שחקן קלאץ'. זה עדיין לא אומר שמכבי לא צריכה ויכולה להשתפר בתפקוד שלה ברגעי ההכרעה". נוכח התוצאות השנה ואחרי מה שראינו מול ברצלונה, נראה שמכבי תצטרף לשפר זאת תוך כדי תנועה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

הגנה והתקפה

"מכבי הוכיחה בטופ 16 שסגנון המשחק שלה עדיין יכול לעבוד", אומר מאמן בליגת העל, שמעדיף להישאר בעילום שם, "לובליאנה הייתה אירוע מכונן עבור מכבי בטופ 16 וממנו הם צריכים להיבנות ולקבל ביטחון, הם הוכיחו לעצמם שגם במגרש חוץ הם יכולים להתעלות".

הניצחון ההרואי בלובליאנה וההפסדים לברצלונה, מדגישים את יתרונותיה וחסרונותיה של ההגנה הצהובה. מכבי ניצחה בסלובניה למרות שסופו והנדריקס נפצעו בשלב מוקדם, ולמרות שפיגרה במחצית. בלאט עבר לחמישייה נמוכה ומהירה, הגנת המאץ' אפ זון מוטטה את לובליאנה, וזה נגמר בניצחון מוחץ. גארדים כמו ולאדו איליי בסקי וסמו אודריך לא בנויים לעמוד בלחץ של פארגו ופרקינס. מצד שני, מול מוליכי הכדור האיכותיים של בארסה שמירת הלחץ הייתה לא הייתה מספיק אפקטיבית.

בלאט כנראה הבין כבר בתחילת העונה שהסגל שלו מתאים למשחק מהיר, ומכבי, מאומנת לעילא, הצליחה לכפות לאורך כל הדרך את סגנונה. אבל כאשר מולה יריבה שמסתדרת עם משחק הלחץ, ההגנה לא מצליחה להכתיב קצב, ומתגלה התקפה תקועה וספסל שמתקשה לתרום. "מכבי תלויה ביכולת של שחורציאניטיס נגד גבוהים של היריבות, כי אם קשה להם לסגור אותו אז האחרים פנויים יותר", אומר קמינסקי.

מכבי עומדת על מאזן 3:1 מול ברצלונה וקאחה העונה, ואפשר להבין למה: מול קבוצות הצמרת של היבשת לחמישייה יותר קשה להבליט את היתרונות שלה, והספסל לא מספיק עמוק וכישרוני. במשחקים נגד ויטוריה הספסל תרם 60 מ-159 הנקודות שקלעה הקבוצה (37.7 אחוז), ואילו מול ברצלונה הידרדר ל-40 מ-156 (25.6 אחוז).

"ויטוריה ופנאתינייקוס יותר פגיעות מברצלונה, אבל מכבי חייבת לשפר את ההתקפה שלה במשחק העומד בהצלבה, אחרת הם לא יעברו את ההצלבה", אומר אותו מאמן מליגת העל, "ברמה הגבוהה של אירופה יהיה להם יותר קשה להסתמך על הגנת הלחץ". בלו והנדריקס לא יציבים; בורשטיין תורם בעיקר בהולכת הכדור; גרין איננו; מצ'באן לא פקטור; פניני, שקלע ב-53.6 אחוז מחוץ לקשת בשלב הבתים, צנח בטופ 16, בו האינטנסיביות ורמת היריבות עולה, ל-28.6 אחוז. נכון לעכשיו ארגז הכלים ההתקפי של בלאט חסר במשחק עומד.

העובדה ששחורציאניטיס הוא העוגן ההתקפי היחיד במשחק עומד; התרומה המוגבלת של הספסל; ההבדלים ביכולת של אליהו במשחק מעבר ובמשחק עומד; הקליעה הלא יציבה מבחוץ של אידסון, פארגו ופרקינס; האחוזים העלובים של הקבוצה מהעונשין (65 אחוז) – כל אלה פגמים שמכבי תהיה חייבת ללמוד להסתיר ולשפר.

בית וחוץ

מכבי קלעה העונה בחוץ 75.8 נקודות וספגה 72.4, ואילו ביד אליהו קלעה בממוצע 88.7 וספגה רק 69 נקודות. היעדר יתרון הביתיות מציב אותה בנחיתות, אולם היא יכולה להתנחם בכך שגם ליריבותיה האפשריות יש חסרונות בולטים, והן פחות יציבות.

ויטוריה סובלת מסגל לא מאוזן, בו הוארטאס, טלטוביץ' וסן אמטריו קלעו 56.5 אחוז מנקודות הקבוצה בחמשת משחקי הטופ 16 עד כה. פאו משחקת השנה כדורסל מהיר יותר יחסית לעבר, עם פרפרוגלו, ניקולס וסאטו, מה שיכול להקל על מכבי, ולמעט דיאמנטידיס אין לה שום גארד ברמה גבוהה. אגב, בפאו ההיררכיה גם פחות ברורה בשלב זה, כשרק דיאמנטידיס, באטיסט ופוטסיס קבועים בחמישייה, והשלושה קלעו 43.4 אחוז מסך הנקודות. הספסלים, כפי שאפשר לראות, לא עמוקים גם אצל היריבות.

"אין משמעות גדולה לביתיות כפי שעושים מזה", סבור מאיר קמינסקי. "לקבוצה עם שחקנים בעלי יכולת וניסיון יד אליהו רק מעלה את הריכוז. גם פאו וגם ויטוריה רגילים לאולמות מפוצצים, הם יודעים איך להתמודד עם הקהל, הציפיות והתקשורת, וזה רק גורם להם להעלות את רמת הריכוז". שחקני מכבי לא שונים בזאת, והוכיחו את קור רוחם בלובליאנה, באולם ביתי מאוד מול קבוצה שהייתה חייבת ניצחון כדי להשאיר לעצמה סיכוי.

למרות הבעיות מהן סובלת מכבי, וחרף העובדה שאין לה את יתרון הביתיות, יריבותיה הפוטנציאליות – פנאתינייקוס, ויטוריה וריטאס – רחוקות מלהיות מושלמות. מכבי הרשימה לאורך העונה והוכיחה כי יש בה את מה שדרוש כדי להגיע לפיינל פור. הסדרה לא תוכרע מראש בשל מחסור בכישרון, כפי שהיה יכול להיות אם מכבי הייתה מקבלת את ברצלונה. המנצחת תהיה זו שתדע לנצל את יתרונותיה, להסתיר את חסרונותיה, להיות חזקה יותר מנטלית ומאמנה יידע לנטרל את יריבו ולאלתר בזמן. לא משהו שגדול על מכבי בתקופה זו של העונה.

* אתם בחרתם בדף הפייסבוק של וואלה! ספורט את השחקן המצטיין של מכבי תל אביב העונה, הגולש ניר ספרדי: "ללא שום צל של ספק דורון פרקינס. שחקן שבשנה שעברה אצל גרשון לא מצא את מקומו, משחק כמו שחקן חדש אצל דייויד, וביחד עם פארגו הוא משלים צמד גארדים שלא נראה במכבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully