וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך דיל לפיינל פור: היריבות האפשריות של מכבי ת"א

ערב מחזור ההכרעה בטופ 16, הבלוג של גרינוולד בודק מי תהיה הכי נוחה למכבי ת"א בהצלבה. האם לפרקינס ופארגו יהיה קל יותר מול הגארדים של פאו או מול קבוצה שהיא לא ביתית מובהקת? מה עדיף - ריטאס, קאחה לבוראל או פנאתינייקוס? בין הפותרים יוגרל כרטיס לפיינל פור

שחקני מכבי תל אביב ריצ'ארד הנדריקס, צ'אק אידסון. ברני ארדוב
זה הזמן לעשות חישובים - מה יותר מתאים בשלב ההצלבה?/ברני ארדוב

פנאתינייקוס אתונה

מה צריך לקרות כדי שיפגשו את מכבי: ניצחון חוץ במלאגה, ניצחון ביתי של ריטאס על קאחה לבוראל.

איך הגיעה עד הלום: עד לשבוע שעבר, הכל היה בידיים של פנאתינייקוס: שני ניצחונות, בבית מול ריטאס ובחוץ מול מלאגה, והיא נועלת את המקום הראשון בבית 5 ואת יתרון הביתיות ברבע הגמר. המשימה הראשונה נראתה פשוטה. שלושה שבועות קודם לכן פירקה פאו את ריטאס 59:80, בוילנה, ונראתה גדולה בכמה מספרים על החבורה הליטאית. אלא שריטאס הגיעה לאתונה ללא רגשי נחיתות, הציגה משחק הירואי, ניצחה 67:68 והורידה את כל התוכניות של אובראדוביץ' באסלה. כעת פאו לא תלויה בעצמה: כדי לשמור סיכוי על סיכוי למקום הראשון היא תצטרך לנצח במלאגה ולקוות במקביל להפסד של ויטוריה בוילנה. לא ברור איזו מבין שתי החלופות האחרות טובה יותר: מקום שני וקרב מול ברצלונה ברבע הגמר, או בכלל הדחה מוקדמת שתחסוך את כאב הראש הכרוך במפגש רב-פעמי עם אלופת אירופה.

למה כדאי למכבי לפגוש אותה: זו לא אחת העונות המפוארות של פנאתינייקוס. ביורוליג רשמה עד כה חמישה הפסדים (אם כי כולם בשבע נקודות ומטה, שלושה מהם בנקודה). גם את הדרבי הראשון של העונה בליגה היוונית הפסידה לאולימפיאקוס, באואקה, 61:65. מבחינת מכבי, זה הזמן לפגוש את פאו: אלכס מאריץ' פצוע לפחות עד אפריל, אנטוניס פוטסיס ורומיין סאטו לא פוגעים והעוגן היחיד שלה בקו הקדמי הוא מייק באטיסט היעיל-אך-המזדקן. בקו האחורי המצב גרוע עוד יותר: אחרי שבקיץ איבדה את ואסיליס ספאנוליס לאולימפיאקוס ובחרה שלא להאריך את החוזה של שאראס יאסיקביצ'יוס, הימרה פאו על מילנקו טפיץ' וניק קלאת'ס הצעירים, אבל בינתיים היא לא מקבלת מהם הרבה. לכן כמעט כל הנטל נופל על דימיטריס דיאמנטידיס ועל דרו ניקולאס. שזה בסך הכל לא רע, אבל מול סוללת הבולדוגים של מכבי גם לא בהכרח מספיק.

למה לא כדאי למכבי לפגוש אותה: כי בכל זאת, פנאתינייקוס מאומנת בידי רב-האומן אוברדוביץ', המאמן המעוטר בהיסטוריה של הכדורסל האירופאי עוד לפני הגיעו לגיל 50; כי דיאמנטידיס הוא היה, הווה ויהיה הווינר הגדול ביותר באירופה; כי האואקה הוא המגרש הביתי ביותר ביבשת, ולמכבי ימתינו שם 20,000 משוגעים שלא יאפשרו לקבוצה שלהם להפסיד; כי מבחינה היסטורית, אחרי עונות כושלות כפי שקרה לה בעונה שעברה (הודחה מהיורוליג עוד לפני רבע הגמר), פאו תמיד חוזרת לעצמה עם העפלה לפיינל פור; כי עדיין, למרות כל הבעיות, זו פנאתינייקוס – אחת הקבוצות המנוסות, המוכשרות והטובות ביותר שיש ליורוליג להציע.

"יש לפאו כישרון, אבל בינתיים זה לא מתחבר להצגות", אומר העיתונאי ואסיליס פפנדריאו. "ציפינו שהם יעלו הילוך בטופ-16, אבל אנחנו דווקא מרגישים ירידה מסוימת. מצד שני, אם יש דבר שאובראדוביץ' יודע לעשות זה להביא את הקבוצה שלו לרגעי המפתח בכושר שיא. המשחק מול מלאגה הוא כמו גמר עבור פאו. אנחנו מאמינים שריטאס תנצח את ויטוריה, ולכן ההערכה כאן היא שפאו תפגוש את מכבי ברבע הגמר. אם זה יקרה, היורוליג תקבל קלאסיקו אדיר".

ז'ליקו אוברדוביץ' מאמן  מניף את גביע אירופה. Matthias Kern, GettyImages
לא העונה הכי מרשימה, אבל מי כמו זליקו אוברדוביץ' יודע איך להגיע לגמר היורוליג?/GettyImages, Matthias Kern

קאחה לבוראל ויטוריה

מה צריך לקרות כדי שיפגשו את מכבי: ניצחון חוץ בוילנה.

איך הגיעה עד הלום: כפי שקורה להרבה קבוצות של דושקו איבאנוביץ', קאחה לבוראל הגיעה לשיא שלה מוקדם מאוד; במחזור הפתיחה, למעשה. היא רמסה את מכבי 78:94, ונראה היה שתשייט בקלילות למקום הראשון. אולם אחרי שרשמה נוסף על פרוקום, נקלעה ויטוריה לסחרור מפתיע: היא ספרה חמישה הפסדים רצופים, ומקומה בטופ-16 הלך והתרחק. אלא שבסופו של דבר סיימה ויטוריה במקום השני, בפוטו-פיניש, למרות שוויון משולש עם פרטיזן וז'לגיריס (מאזן 5:5), רק נקודה מהמקום החמישי שממנו הולכים הביתה.

איבאנוביץ' הבין שהקבוצה זקוקה לזעזוע, ואכן בתפר שבין השלב הראשון לטופ-16 התחזקה ויטוריה בשני שחקנים, שניהם בעמדות הפנים: אסטבן באטיסטה מיודענו הגיע מפואנלבראדה ופאפה סו הסנגלי צורף מאליקנטה. זה עבד: אלמלא ההחלקה הביתית מול ריטאס, לבוראל כבר הייתה מבטיחה בשבוע שעבר את המקום הראשון בבית. גורלה מונח כעת בידיה: ניצחון על ריטאס והיא במקום הראשון. הפסד, מצד שני, לצד ניצחון של פנאתינייקוס במלאגה, והיא בחוץ.

למה כדאי למכבי לפגוש אותה: קודם כל, כי מכבי הוכיחה שהיא מסוגלת להתמודד איתה ויותר מכל תרצה לנקום על ההשפלה בפתיחת העונה; כי הקו האחורי של מכבי טוב לא פחות; כי ויטוריה לא הוכיחה מספיק יציבות העונה, תנאי הכרחי לניצחון בסדרה של הטוב מחמישה; כי לויטוריה של העונה אין עוגנים – היא לא קבוצה ביתית מובהקת (שלושה הפסדי בית – מול פרוקום, ז'לגיריס וריטאס) וקבוצת חוץ חלשה (רק שלושה ניצחונות חוץ – מול פרוקום, ז'לגיריס ומלאגה), מה שהופך אותה לפגיעה מאוד בסדרה; כי הספסל שלה כמעט ולא קיים; כי ויטוריה פיתחה תלות כמעט מוחלטת בקליעה שלה מבחוץ, ומכבי תדע לנצל זאת היטב.

"החדשות הרעות למכבי הן שקאחה אולי הפסידה העונה לקבוצות הקטנות ביורוליג, אבל תמיד הופיעה למשחקים מול הקבוצות הגדולות", מחזק פאבלו מאלו דה-מולינה, עורך אתר הליגה הספרדית בכדורסל. "את מכבי היא ניצחה בבית, את פנאתינייקוס היא ניצחה בבית וכמעט ניצחה גם באתונה, אפילו את ברצלונה היא ניצחה במסגרת הליגה הספרדית. זה נכון שקאחה קצת מאכזבת העונה, בעיקר בגלל ריבוי ההפסדים לקבוצות הקטנות, אבל כשמגיע המאני-טיים קאחה חוזרת לעצמה. לדעתי, כשיגיע הזמן להילחם על הפיינל פור או בפלייאוף בליגה, נראתה את קאחה יותר מרוכזת, בעיקר בהגנה, ונראה אותה עושה שימוש בניסיון של השחקנים המובילים שלה ושל המאמן שלה. אם יש דבר אחד שצריך ללמוד מקאחה של השנים האחרונות זה שלעולם אסור להספיד אותה".

למה לא כדאי למכבי לפגוש אותה: כי כפי שויטוריה עלולה להתרסק בגלל התלות בזריקות משלוש, כך היא יכולה לעיתים לגרוף את כל הקופה – ראו ערך סדרת גמר פלייאוף ה-ACB מול ברצלונה בעונה שעברה; כי צירופם של באטיסטה וסו חיזק את נקודת התורפה של ויטוריה – משחק הפנים – כך שהחגיגה של גבוהי מכבי בצבע במשחק הקודם בין הקבוצות לא תשוחזר; כי מירזה טלטוביץ' ופרננדו סן-אמטריו נותנים עונות קריירה; כי מכבי תמיד התקשתה ב'פרננדו בואסה ארינה', וגם הפעם תצטרך להתמודד עם התופת מהקהל הבאסקי הקנאי; כי כפי שמכבי מכירה את ויטוריה, כך ויטוריה מכירה את מכבי – ודושקו איבאנוביץ' תמיד עושה שיעורי בית; כי בכל זאת, קאחה לבוראל היא אלופת ספרד, וזה ממש לא הולך ברגל.

ליאור אליהו שחקן מכבי תל אביב זורק לסל מול מירזה טלטוביץ' שחקן קאחה לבוראל. ברני ארדוב
מכבי כבר מכירה אותם טוב, השאלה היא איזו קאחה נקבל - זו של המפגש הראשון או זו של המשחק השני/ברני ארדוב

ריטאס וילנה

מה צריך לקרות כדי שיפגשו את מכבי: ניצחון ביתי על ויטוריה, הפסד של פנאתינייקוס במלאגה.

איך הגיעה עד הלום: את הטופ-16 פתחה ריטאס עם מפלה ביתית מול פנאתינייקוס ובמחזור השלישי הפסידה בחוץ למלאגה, אך הליטאים הקשוחים סירבו להיכנע ונותרו בחיים הודות לניצחונות ענק בויטוריה (86:89) ובאתונה (67:68).

את העונה הנוכחית פתחה ריטאס בצורה איומה: ארבעה הפסדים מארבעה משחקים. לקראת המחזור החמישי שב אליה שרונאס יאסיקביצ'יוס לאחר נדודים של עשור ובתום מספר חודשים בהם ניסה, ללא הצלחה, לאתר חוזה בקבוצה גדולה יותר. ריטאס רשמה ניצחון בכורה מול ציבונה המתפוררת אבל חזרה להפסיד בשני המחזורים הבאים, כך שערב המחזור השמיני עמד מאזנה על 6:1. למזלה, העובדה שציבונה התפרקה תוך כדי העונה הותירה אותה עם מאבק מול שולה על המקום הרביעי בבית.

ריטאס חזרה הביתה, לסימנס ארינה המטופח, לשני משחקים של להיות-או-לחדול. היא ניצחה את שולה ב-12 נקודות ומחקה את הפער מהסיבוב הקודם בצרפת, ובמחזור שלאחר מכן גברה על ברצלונה לאחר קרב אדיר, הרבה בזכות דאבל-דאבל נהדר של שאראס עם 11 נקודות ו-10 אסיסטים. במחזור האחרון והמכריע רשמה ניצחון קליל בזאגרב ובסופו של דבר גרפה את הכרטיס לטופ-16 עם מאזן שלילי (6:4), בזכות יתרון בהפרשים על שולה. לקראת פתיחת הטופ-16 איבדה את שאראס לפנרבחצ'ה, אך הצעירים של אלכסנדר טריפונוביץ' העלו הילוך והראו הרבה ווינריות. קשה להאמין, אבל כעת, אפילו המקום הראשון נמצא בהישג יד.

אגב, נראה ששחקני ריטאס טרם עיכלו את עובדת היותם רחוקים רק 40 דקות מהישג השיא של המועדון במפעל, העפלה לשלב שמונה האחרונות. "אנחנו עומדים בפני משחק של לחיות או למות, אבל אנחנו מרגישים טוב כי נשחק בבית, מול האוהדים שלנו", אמר חאליד אל-אמין לקראת המפגש עם קאחה לבוראל. "אנחנו יודעים שזו תהיה מלחמה, ולכן אנחנו מתכוננים לקרב לאורך 40 דקות. העובדה שאנחנו יכולים לעשות היסטוריה עבור הקבוצה היא דבר שנותן לנו הרבה מוטיבציה. אנחנו רוצים להשאיר חותם בהיסטוריה של ריטאס, ונעבוד קשה כדי לעשות את זה".

למה כדאי למכבי לפגוש אותה: כי למרות הכל, ריטאס חלשה בהרבה מפנאתינייקוס ומלבוראל; כי היא מחזיקה באחד הסגלים הצעירים והבלתי-מנוסים שנראו ביורוליג בשנים האחרונות; כי קשה להאמין שתנצח את מכבי שלוש פעמים בתוך שבועיים; כי למרות ההתעלות הנקודתית בויטוריה ובאתונה, ההפסדים היו שייכים לא פחות לקבוצה המארחת. אם מכבי תגיע מרוכזת, קשה להאמין שריטאס תחלץ ניצחון בהיכל – ואז כל מה שמכבי תצטרך זה רק ניצחון אחד בליטא. והיא תעשה את זה.

למה לא כדאי למכבי לפגוש אותה: כי בשנים האחרונות ריטאס הפכה לכבשה השחורה שלה, וגם הצליחה לנצח פעמיים בהיכל; כי ריטאס מחזיקה באחד הסגלים המלהיבים במפעל, שמתבסס בחלקו על שחקניה הצעירים של נבחרת ליטא הנהדרת; כי ריטאס הוכיחה אופי מברזל וחסינות נפשית במספר רב של משחקים העונה, מצרך קריטי בסדרות יורוליג; כי הסימנס ארינה נחשב לאחד האולמות המסוכנים באירופה; כי אם ריטאס ניצחה בויטוריה ובאתונה, היא גם בהחלט מסוגלת לנצל בתל אביב – ואם זה יקרה, למכבי יהיה קשה מאוד להגיע לפיינל פור; כי היא פשוט יותר מדי מזכירה את פרטיזן בלגרד של העונה שעברה, משהו שעד היום מכבי מנסה לשכוח.

ohad@walla.net.il

שחקני ריטאס וילנה חוגגים. Mindaugas Kulbis, AP
הרבה פחות טובים מקאחה ופנאתינייקוס, אבל יש להם הרבה נחישות והם יודעים לעשות צרות למכבי. שחקני ריטאס/AP, Mindaugas Kulbis

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully