וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניעת שביתה ב-NFL? אל תהיו כל כך אופטימיים

דודי כפרי

26.2.2011 / 14:37

הצדדים נפגשים באינטנסיביות, אבל הדרך להסכם עוד רחוקה ונראה שעד יום שישי לא נגיע לארץ המובטחת. דודי כפרי מסביר

כל מי שה-NFL מעניינת אותו מסתכל, בראש ובראשונה, על יום שישי הקרוב, ה-4 במרץ. זהו תאריך היעד לתחילתה של השנה החדשה, שבשלב הזה כלל לא ברור אם אכן תיפתח. כרגע, יש שלוש אפשרויות: שביתה כוללת, הסכמה על דחיית התאריך בשבועיים-שלושה, או האפשרות שנראית כרגע לא סבירה - חתימה על הסכם חדש ופתיחת השנה בזמן.

קוורטרבק גרין ביי פאקרס, ארון רוג'רס בסופרבול. רויטרס
יכול להיות שזה גביע לומבארדי האחרון שיונף עד תחילת 2013?/רויטרס

בכתבה הקודמת הסברתי מהן הנקודות העיקריות שעליהן הליגה ואיגוד השחקנים רבים, ומאז היו התקדמויות בכמה כיוונים. קודם כל, כמו בכל משא ומתן שמכבד את עצמו - רק לקראת הסוף הצדדים מתחילים להיפגש בצורה יותר רצינית. ואכן, נציגי הליגה ונציגי איגוד השחקנים נפגשו במשך שבוע רצוף, בכל יום למשך 7 שעות בערך. הפגישות הללו התקיימו בסיוע סוכנות התיווך הפדראלית (כן, בארצות הברית יש דבר כזה).

איך הלכו הפגישות הללו? הכל תלוי בנקודת המבט שלכם. האופטימיים יגידו שכששני הצדדים יושבים ביחד למשך 50 שעות, כולל שבת, יום ראשון ויום שני שהיה יום חופש בארצות הברית, זו עדות לתהליך הידברות אמיתי. ההוכחה הכי טובה לזה היא שכל המו"מ הוא למעשה אופציונאלי, כלומר, שני הצדדים הסכימו להשתמש בשירותי התיווך הפדראליים ושני הצדדים הסכימו לשמור על שתיקה. בינתיים, אכן, אין הדלפות.

בעקרון, בין שני הצדדים שררו יחסי אי-אמון רציניים (עוד על כך בהמשך) ובמפגשים הקודמים היו לא מעט עקיצות ותקיפות אישיות, שכמובן הודלפו לתקשורת. המקרה הבולט היה הירידות הלא חכמות של ג'רי ריצ'רדסון, הבעלים של קרוליינה, כלפי דרו בריס ופייטון מאנינג, שרק עזרו לגבש את הצד של השחקנים. בשביתה הגדולה הקודמת רוב הקוורטרבקים לא תמכו באיגוד, אבל הפעם הם לא רק תומכים מרחוק אלא גם אקטיביים יותר בתהליך. השבוע, הרבה בעזרת המתווכחים שהפרידו בין האמוציות והצליחו לשמור על שקט בין הצדדים, התהליך התקדם ובלי הדלפות בכלל.

אבל, ופה נכנסים הפסימיסטים לעסק, למרות הכל, אנחנו עוד מאד רחוקים מהסכם. שני הצדדים לקחו פסק זמן לסופ"ש לשבת לנתח ולהתארגן, והם צפויים לחזור ולהיפגש ביום שלישי הבא להמשך השיחות. בהודעות קצרות הצדדים רק מסרו שהם ממשיכים להתארגן לכל תרחיש, מרוצים מהשיחות ומקווים שיגיעו להסדר. היחיד שמסר הודעה עם תוכן היה מנהל סוכנות התיווך שאמר: "היה שבוע מאד פורה והוא מעודד. נחכה להמשך הפגישות בשבוע הבא, עדיין יש אי הסכמות מהותיות בנושאי הליבה".

אם עד יום שלישי הבא עדיין יישמר השקט משני הצדדים, אהיה קצת יותר אופטימי כשהצדדים יודיעו לקראת הדד-ליין שהם החליטו לתת סיכוי ולדחות את פתיחת הליגה. סוף השבוע הנוכחי באינדיאנפוליס עמוס בכל אנשי הפוטבול מכל הכיוונים וקיים סיכון שמישהו ילחש משהו לא במקום או לכל הפחות שייצא איזה מסר בעייתי בטוויטר. במקום שכל כל הרבה אגואגים וכספים מסתובבים הפוטנציאל לפיצוץ גבוה. לכן, כרגע, לצערי, אני נוטה יותר לצד השני. אם במשך שבוע רצוף יש עדיין אי הסכמות כל כך מהותיות, אנו מקבלים עוד סימן לתחושה שבעצם הליגה מעדיפה להגיע להשבתה בתור הדרך לשבור את השחקנים ושאיגוד השחקנים מצידו לא מתכוון להתקפל ומוכן למאבק ארוך.

קוורטרבק ניו אורלינס סיינטס דרו בריס. רויטרס
ברגע שזה הגיע אליו ואל מאנינג, החזית נפתחה מחדש. בריס/רויטרס

איך הגענו למצב כזה של חוסר אמון מובהק בין שני השותפים לעסק הספורט הכי מצליח באמריקה? מספיק להסתכל על האנשים שעומדים בראש שני הארגונים - רוג'ר גודל, הקומישינר של הליגה, ודמוריס סמית', יו"ר איגוד השחקנים. שניהם חדשים יחסית בתפקיד ולא הספיקו לבנות יחסים לפני שנכנסו לקלחת הרותחת. בזמן האחרון השניים קיבלו כתבות שער ב"ספורטס אילוסטרייטד" כחלק ממלחמת יחסי הציבור. מעבר לעובדה ששניהם הלכו בילדותם למשחקים של הרדסקינס אין הרבה קווים מקבילים בין הילדות של רוג'ר, בן של סנטור רפובליקאי, לבין דמוריס, שגדל במשפחה שחורה לא עשירה. שניהם עשו בראיונות הרבה מאמצים להראות שהם חזקים, נחושים, אנשי צדק שיודעים להתפשר כשצריך אבל כאלה שילחמו עבור האמונות שלהם.

כשקראתי את הראיונות הללו כמעט, כמעט האמנתי להם, אבל אז נזכרתי איך גודל בלי למצמץ אמר שלשחק 18 משחקי ליגה ושני משחקי קדם עונה זה מבחינת בריאות השחקנים בדיוק כמו לשחק 16 משחקי ליגה וארבעה משחקי קדם עונה. הזיכרון הוביל גם לתוכנית ה decrify (מיד נרחיב) שמוביל סמית', שאולי בטווח הקרוב תעזור אבל יכולה לפגוע בשחקנים הרבה יותר בהמשך. הבעיה הגדולה היא ששניהם נמצאים במלכוד. גודל נבחר בין השאר בזכות היכולת שלו לסגור עסקאות גם במצבים כמעט אבודים, ודמוריס נבחר בין השאר בזכות הקשרים הרבים שלו בוושינגטון וההבטחה שלו להשתמש בפוליטיקה ובקונגרס, כדי למנוע מהבעלים לכופף יותר מדי חזק את השחקנים.

הבעלים מצפים מגודל שישתמש בכישורים שלו וישיג להם מקסימום כסף, ואם הם יחשבו שהוא ויתר יותר מדי הוא יילך הביתה מהתפקיד שעליו חלם בתור ילד. הרבה מהקשרים של דמוריס כבר הלכו הביתה אחרי הבחירות בנובמבר האחרון והניצחון הרפובליקאי. זה גורם לו להיאלץ להקשיח עמדות ולאיים יותר בפנייה לבתי המשפט גם בנושאים פחות עקרוניים, מה שבוודאי לא מחזק את הקשר בינו לבין הליגה.

דמוריס סמית' יו"ר ארגון שחקני ה-NFL. Scott Halleran, GettyImages
תוכנית טובה בטווח הקצר, רעה בטווח הארוך. דמוריס סמית'/GettyImages, Scott Halleran

נכון לעכשיו, במקביל למשא ומתן, יש שני דיונים עיקריים בבתי המשפט, אחד של הליגה נגד האיגוד והשני של האיגוד נגד הליגה. יש, כמובן, עוד כמה אבל הם כרגע פחות רלוונטיים. הראשון הוא דרישה של הליגה שהאיגוד לא ישתמש בטקטיקת הפירוק (decrify). הרעיון הוא פשוט: אם הליגה תודיע שהם סוגרים את השערים עד שהאיגוד יחתום על הסכם, השחקנים יודיעו שהם כולם פורשים מהאיגוד, מה שאומר שאו שצריך לחתום עם כל שחקן בנפרד או לחכות שיהיה איגוד חדש. בכל מקרה, זהו סוג של שבירת כלים שעוצר את התהליך של ההשבתה ויכריח חתימת חוזה חדש לגמרי.

הטענה של הליגה היא שמדובר בטקטיקה שלא מגיעה בתום לב, כלומר שהשחקנים לא באמת רוצים לפרוש מהאיגוד, אלא רק לכפות על הליגה להמשיך את ההסדר הקיים למשך עוד עונה ואחר-כך במילא יקום איגוד חדש שירצה להמשיך מאותה נקודה. הסכנה האמיתית לשחקנים היא שאם יאשרו להם לעשות את הצעד הזה, יש סיכוי שבהמשך הליגה תצליח לשים הגבלות על הקמת האיגוד חדש, שיחזיר את כל מה שהם השיגו שנים אחורה.

הדיון השני הוא של איגוד השחקנים נגד הסכם הטלוויזיה שייתן כסף לבעלים גם אם יש שביתה. ההסכם הנוכחי עם רשתות הטלוויזיה נחתם ב 2009, אחרי שהבעלים החליטו שהם יוצאים מהחוזה הנוכחי. בעלי הקבוצות טוענים שסעיף התשלום בזמן שביתה הוא לגיטימי ומדובר בצעד הגנתי חכם, ולעומתם איגוד השחקנים מסכימים שזאת אחלה הגנה באופן עקרוני, אבל היא לא חוקית, כי בנקודת הזמן שבה הוא נחתם, החוזה הנוכחי אומר שההכנסות המשותפות צריכות להתחלק בין השחקנים לליגה. כלומר, או שההסכם יבוטל או שהחלק היחסי יגיע לשחקנים, מה שיבטל את היכולת של הבעלים להפעיל עליהם לחץ אמיתי. נכון לעכשיו, השופט פסק שהוא דוחה את ההחלטה בנושא הזה עד שנראה לאיזה כיוון המשא ומתן הולך, כדי לא לקבוע עובדות בשטח לתהליך שמתקיים כרגע.

לסיכום, אל תהיו אופטימיים כל כך. מהרגע שהבעלים יסגרו את שערי הקבוצות, יתחיל להתגלגל כדור שלג שקשה בשלב הזה לראות לאילו ממדים יתפתח, אבל לפני הדראפט הוא כנראה לא ייעצר. נשאר רק לקוות שמישהו יתעשת, ורצוי שזה יהיה בקרוב מאד.

רוג'ר גודל קומישינר ה-NFL. Doug Pensinger, GettyImages
מר בחור, זה המבחן הגדול שלך. גודל/GettyImages, Doug Pensinger

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully