וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דילמת ברצלונה

18.2.2011 / 17:50

המשחק בלובליאנה הוכיח שמכבי ת"א יכולה לנצח את קבוצות היורוליג בסגנון של הליגה הישראלית. הבלוג של גרינוולד תוהה האם זה הסגנון שיביא לבלאט את ההפרש המיוחל מול ברסה ואת המקום הראשון בבית

דבר מעניין התרחש במחצית השנייה למשחק אמש בלובליאנה: לראשונה העונה, היורוליג עשתה היכרות עם מכבי תל אביב של הליגה הישראלית.

אם ביורוליג נמצא כובד המשקל האופנסיבי בחלק הקדמי, אצל שחקני הפנים, מכבי של הליגה הישראלית משחקת כדורסל מהיר ונמוך, כדורסל שנוטה לכיוונם של הגארדים ושל הפורוורדים הזריזים. זה נובע, כמובן, משיקולי מאץ'-אפ; סגנון הכדורסל בליגת העל הוא אמריקאי, אתלטי ופרוע, כאשר רוב קבוצות היורוליג מעדיפות כדורסל לבן, איטי ומחושב.

מבחינת מכבי, לסגנון השולט בליגה הישראלית יתרונות וחסרונות. בקבוצות הליגה היא מכה בנשקים כמו גודל ועוצמה, אך לעיתים היא משלמת מחיר בצד השני: כפי ששחורציאניטיס, לדוגמא, בלתי-עציר מבחינה התקפית, כך הוא הופך למכשול הגנתי. הנקודה הזו מומחשת היטב בעזרת כמות העבירות שהוא נאלץ לבצע: בליגת העל סופו מבצע עבירה בממוצע לכל 6:15 דקות משחק; ביורוליג הוא מבצע עבירה רק לכל 9:45 דקות.

שחורציאניטיס מסתדר בקלות עם רוב הגבוהים ביורוליג, הכבדים והאיטיים ממנו בהרבה. אבל לעיתים, כפי שקרה בתחילת המשחק הקודם מול לובליאנה או בהפסד לברצלונה בספרד, הוא נתקל בקירות רציניים. בתחילת העונה, כשהיריבות הצליחו להחדיר מקלות לגלגלים של האכזרית הזו, גם מכבי נתקעה. אך מול לובליאנה, התגובה של מכבי להיעדרותו הכפויה הייתה מרתקת: היא בחרה לייבא את הסגנון השולט בליגה הישראלית, עברה להרכב נמוך וסגנון התקפי שמתבסס על היכולת האישית של הגארדים שלה, ומחצה את הסלובנים המסורבלים.

***

זה רעיון שמכבי יכולה לשקול לקראת המשחק הקריטי מול ברצלונה בשבוע הבא. במפגש בספרד הלכה מכבי בכל הכוח פנימה, כפי שהיא עושה בדרך כלל; אלא שבארסה מחזיקה בסוללה מרשימה של שחקני פנים, ובקרב האקדוחנים הזה גבר ההרכב המוכשר, העמוק והגבוה יותר של הקטלאנים.

כדי לסיים במקום הראשון בבית ולגרוף את יתרון הביתיות הקריטי ברבע הגמר תצטרך מכבי לא רק לנצח בשבוע הבא, אלא לעשות זאת ב-10 נקודות ומעלה. ניצחון בפער נמוך יותר יהיה חסר-משמעות, כי ניצחון של ברצלונה במחזור האחרון, בבית, מול לובליאנה, שכבר איבדה סיכוי להמשיך, יבטיח לה את המקום הראשון.

ולכן, על מכבי לבנות תוכנית משחק המכוונת מראש לא רק לניצחון, אלא לניצחון גדול. אין לה ברירה אחרת. וכשחושבים על ניצחון בהפרש דו-ספרתי על ברצלונה, צריך לקחת בחשבון כמה נתונים חשובים: 1. ההפסד הדו-ספרתי האחרון של ברצלונה ביורוליג התרחש בנובמבר 2008, בעשר נקודות בדיוק, בחוץ מול סיינה – כך שגם כשברצלונה מפסידה, וזה לא קורה בדרך כלל, היא עושה זאת בהפרשים נמוכים ואחרי מאבק עיקש. 2. ברצלונה הידקה את ההגנה שלה בטופ-16, בה היא סופגת עד כה 64.75 נקודות בלבד. אם היא תתקע את מכבי על אזור ה-70 נקודות, אין סיכוי שמכבי תשיג את ההפרש הרצוי (וספק אם בכלל תנצח). 3. לברצלונה מאץ'-אפ מצוין מול מכבי בעמדות 3, 4 ו-5.

***

לכן, לקראת המשחק הקריטי הזה, שאולי יכריע את גורל העונה של מכבי במפעל, עומדות בפני דיוויד בלאט שתי אפשרויות.

הראשונה היא ללכת עם הסגנון ההתקפי המוכר – מה שאומר, הכנסת כדורים לגבוהים תחילה ואחר כך כל השאר; היתרון הוא בכך שזו שיטה ששחקני מכבי מכירים, שיטה בדוקה שעבדה עבורה ברוב המשחקים העונה. הבעיה היא שעם הסגנון הזה בארסה הוכיחה שהיא מסוגלת להתמודד.

האופציה האחרת היא להמר על סגנון מהיר, שיכלול בידודים של פרקינס ופארגו וניצול יתרונם האתלטי על הגארדים של ברצלונה, והרבה פיק אנד רול בינם ובין הנדריקס ובלו. הנדריקס הראה במשחק בספרד שהוא חזק וערמומי מספיק כדי להתמודד עם הגבוהים של ברצלונה; בלו, בעיניי לפחות, הוא האקס-פקטור בערבים שכאלו.

ברצלונה תסתום את הצבע עם הרבה מאסה וגובה, כפי שעשתה במשחק הראשון, ולכן מכבי תהיה חייבת לקבל את בלו בכושר קליעה טוב במיוחד (שעד המשחק אמש הציג במשך יותר מדי זמן יכולת לא-משכנעת, בלשון המעטה. אתמול הוא חזר לעניינים). בלי היד של בלו, מכבי תתקשה מאוד להתגבר על אלופת אירופה.

החיסרון של כל התוכנית הזו הוא, מן הסתם, שמדובר בסגנון שמכבי ניסתה מעט העונה. היתרון הוא שהשילוב של הסגנון המהיר הזה, יחד עם האנרגיות מהקהל בהיכל, עשוי לשבור את תכנוני הסקאוטינג המוקדמים ולהוציא את ברצלונה מאיזון. זה סגנון שיכול להוביל למשחק בקצב מהיר יותר, קצב שברצלונה לא אוהבת במשחקי חוץ מהסוג הזה – שבהם היא באה לשחק על תוצאה – מה שמשחק לידיים של מכבי. מה כבר יש לה להפסיד?

***

וגם אם לא תנצח בשבוע הבא את ברצלונה, או תנצח אך בהפרש לא מספק, תוכל מכבי לשאוב עידוד מהעובדה שבפעם הראשונה העונה, היא הביאה את האינטנסיביות ממשחקי הבית ביורוליג גם למשחקי החוץ. בלי האינטנסיביות הזו, היא תתקשה להתמודד בחוץ עם פנאתינייקוס וקאחה לבוראל, יריבותיה הפוטנציאליות בשלב הבא. איתה, היא יכולה בהחלט לגנוב ניצחון באתונה או בויטוריה.

הבונוס שתקבל על ניצחון דו-ספרתי מול ברצלונה בהיכל הוא שברבע הגמר, הודות ליתרון הביתיות, היא אפילו לא תצטרך לעשות את זה כדי לאסוף את הכרטיס לפיינל פור.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully