וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי טובים ביורוליג? מקומה של מכבי תל אביב ביחס לקבוצות העילית של אירופה

16.2.2011 / 15:15

התוצאות האסטרונומיות לא נפסקות, וגם את היורוליג מכבי ת"א מוליכה בהרבה פרמטרים. ערב פתיחת הסיבוב השני בטופ 16, כשריח המאני טיים באוויר, זה הזמן לטבלת כוח של 8 הגדולות ביבשת

8. קאחה לבוראל

פרננדו סן אמטריו שחקן קאחה לבוראל (ימין) מול דורון פרקינס שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
נותן עונה מצוינת, אבל העומס על כתפיו גדול מדי. סן אמטריו מול פרקינס/ברני ארדוב

למה מדורגת כאן: חסרת יציבות, מנצחת קבוצת צמרת ופתאום מפסידה לנמושה.

מה היא צריכה לשפר כדי להיות בפיינל פור: שלושה שחקנים - טלטוביץ', בראץ' וסן אמטריו - קולעים 53.3 אחוז מסך נקודות הקבוצה. אם איבנוביץ' לא יכניס לעניינים את שאר תשעת שחקני הסגל, זה לא ייגמר בטוב.

יתרונות וחסרונות מול מכבי: נראה שהמחצית הראשונה במשחק הראשון של העונה מול מכבי, הייתה רגע השיא של קאחה העונה. מאז, אלופת ספרד מתקשה להרשים. בניגוד למכבי, לקאחה אין שחקן ציר דומיננטי כספליטר או סקולה בעבר, ולכן ההתקפה שלה מוגבלת. התיאום בין אסטבן באטיסטה וסטאנקו בראץ' חורק, והמשחק בין גבוהים שלה פחות טוב מזה של מכבי. המוגבלות בצבע הופכת את הקו האחורי לדומיננטי מדי, וזה מקל על קבוצות עם הגנה חזקה. בטופ 16 קאחה צנחה מ-53.4% ל-2 ל-49.5%. ההגנה מספקת רק 5 חטיפות למשחק (14 בטופ 16), וקאחה מתקשה מול שמירה אגרסיבית (10 בטופ 16 בכמות איבודים עם 14 למשחק). "כמו מכבי, גם לקאחה יש אופי, נחישות וביטחון העצמי", אומר העיתונאי הספרדי נאצ'ו מנדסה, שמסקר את ויטוריה בתקשורת הבאסקית, "אבל מה שמונע מהם להפוך לקבוצה חזקה באמת היא העובדה שפציעות ובעיות התאקלמות של מספר שחקנים כמו לוגן, בייליצ'ה ובאטיסטה מונעים ממנה להתגבש. עיקר הנטל נופל על הוארטאס, סן אמטריו וטלטוביץ', וזה מסביר את חוסר היציבות".

7. אפס פילזן

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שחקן פרטיזן בלגרד דרגאן מילוסלבייביץ' מול שחקן אפס פילזן, ניקולה וויצ'יץ', אנדרו ויזנייבסקי. רויטרס
משקשקים מחוץ לאיסטנבול, אבל דווקא בבלגרד רשמו ניצחון חוץ ראשון העונה. וויצ'יץ' ו-ויז'נייבסקי מול שחקני פרטיזן/רויטרס

למה מדורגת כאן: קבוצה שלא מסוגלת לנצח בחוץ, לא יכולה להיות מאוד מפחידה.

מה היא צריכה לשפר כדי להיות בפיינל פור: חייבת לגדל קור רוח, נחישות וביטחון עצמי – הדברים שמנצחים משחקי חוץ.

יתרונות וחסרונות מול מכבי: אמנם סיינה מתאוששת, אבל הכל בידיים של פילזן, כשניצחון על ריאל בבית יספק לה מקדמה רצינית לקראת מקום בהצלבה. כמו מכבי, פילזן מציגה מאזן ביתי מושלם, אבל בניגוד למכבי, שניצחה משחקים חשובים בחוץ, פילזן עדיין משקשקת מחוץ לאיסטנבול, וניצחה בחוץ רק פעם אחת. בשלב הבתים, לדוגמה, היא קלעה פחות טוב בחוץ ב-13.8 אחוז, ומהשלוש היא צנחה ב-16.8 אחוז. זה אומר שהיא פחות מגובשת, בשלה ומאומנת ממכבי, למרות הסגל המרשים. הסגירה הקבוצתית של הטורקים לריבאונד פחות טובה מזו של מכבי. גם ההגנה לא משהו (76.2 למשחק) והיא מתקשה מול יריבות שאוהבות לטוס. ההתקפה תלויה מאוד בנוכחות של ראקוצ'ביץ' (+9 כשהוא על הפרקט), ולמכבי יש הגנה אישית וקבוצתית שיכולה לנטרל צלף מסוגו. איפה יש לפילזן יתרון? ניקולה וויצ'יץ' הוותיק והטוב (כן, עדיין) מהווה כאב ראש לכל הגנה, כשהוא ממשיך לנהל משחק מהצבע (ממוצע של 2 אסיסטים ב-18 דקות משחק), דבר שלמכבי חסר - אצלה שחורציאניטיס, אליהו והנדריקס הם בדרך כלל תחנה אחרונה.

6. אולימפיאקוס

שחקן אולימפיאקוס פנאיוטיס ואסילופולוס. יותם רונן
בלעדיו לאולימפיאקוס חסרה עוצמה. ואסילופולוס/יותם רונן

למה מדורגת כאן: סגנית אלופת אירופה נהנית מסגל אדיר, אך לא מאוזן.

מה היא צריכה לשפר כדי להיות בפיינל פור: למצוא פתרון לחולשה בעמדות הפורוורד.

יתרונות וחסרונות מול מכבי: נכון, אולימפיאקוס מושלמת בליגה היוונית וניצחה גם את פנאתינייקוס באואקה בליגה, אבל הקבוצה לא מאוזנת, למרות הסגל הנוצץ שברשות המאמן דושקו איבקוביץ'. לאולימפיאקוס גארדים מצוינים - תיאודוסיץ', ספאנוליס ופפאלוקאס, שמסוגלים להתמודד עם הלחץ של מכבי ולהקשות עליה בשני צדי המגרש. גם בצבע יש לה תשובה הולמת לסופו עם נסטרוביץ' וארצג. אולימפיאקוס נבנית מההגנה החזקה שלה, מורידה את היריבה לסקור נמוך ומסתמכת על כך שההתקפה תעבוד כמו שצריך. היתרון הגדול של מכבי על היוונים הוא בעמדות 3 ו-4, שם אולימפיאקוס חסרה איכות בגלל פציעותיו של פנאיוטיס ואסילופולוס הנפלא, שבינתיים גמר את העונה. "הוא איזן את הקבוצה בהגנה ובהתקפה, ובלעדיו הקבוצה מתקשה", אומר ניקוס ורלאס, עיתונאי הכדורסל של היומון "צ'אמפיונס". "היריבות בשלב המוקדם היו מודעות לחולשה זו, עזבו את הפורוורדים והיקשו בשמירה על הגארדים והסנטרים". התרומה ההתקפית של הפורוורדים היחידים בקבוצה - קסל, פאפאניקולאו ונילסן - היא 13.9 נקודות בלבד למשחק, והם גם אינם מהשומרים הגדולים ביבשת. זו בטן רכה מדי עבור יריבה כמו מכבי.

5. פנרבחצ'ה/אולקר

דריוש לברינוביץ' שחקן פנרבחצ'ה/אולקר. רויטרס
למרות הכוח מתחת לסלים, בלי טורצ'אן זה לא יהיה אותו הדבר. לברינוביץ'/רויטרס

למה מדורגת כאן: ראויה למקום גבוה יותר, אבל מלך הריבאונדים של היורוליג, מירסאד טורצ'אן, גמר את העונה בגלל פציעה בברך.

מה היא צריכה לשפר כדי להיות בפיינל פור: להסתגל, ומהר, לחיים בלי טורצ'אן.

יתרונות וחסרונות מול מכבי: פנר/אולקר היא קבוצה שגם הגנת הלחץ של מכבי תתקשה לסגור הרמטית, כש-11 שחקנים קולעים ממוצע של 5 נקודות ומעלה (כולל שאראס המתאקלם). עובדה זאת הופכת אותה לקבוצת התקפה קשה לחיזוי, וגם אם הסקורר הבולט שלה רוקו אוקיץ' (שהיה מועמד למכבי) לא פוגע, יש לה מספיק כלים להתגבר על זה. מוליכה את הטופ 16 מחוץ לקשת עם 55 אחוז, דיוק שמכבי יכולה לחלום עליו (32.6 לצהובים). פנר/אולקר טובה ממכבי במשחק עומד, אבל נחותה מבחינה אתלטית ומוליכי הכדור שלה יתקשו מול האגרסיביות של הצהובים. בנוסף, היא גרועה מהעונשין כמו מכבי, ומפסידה כשהיריבה חוצה את רף 75 הנקודות, לא רף גבוה מדי עבור מכבי של השנה. בלי טורצ'אן היא חסרת עוצמה בצבע ותתקשה להתמודד עם מכבי בריבאונד ובעצירת שחורציאניטיס.

4. פנאתינייקוס

שחקן פנאתינייקוס, דימיטריוס דיאמנטידיס. Julian Finney, GettyImages
ההגנה מצוינת, אבל ההתקפה טעונה שיפור. דיאמנטידיס/GettyImages, Julian Finney

למה מדורגת כאן: כי למרות מכת פציעות והחלפת חצי מהסגל, השלם עדיין גדול מסך חלקיו.

מה היא צריכה לשפר כדי להיות בפיינל פור: את היצירתיות ההתקפית.

יתרונות וחסרונות מול מכבי: סדרה ביניהן תהיה פתוחה לגמרי, כשהשליטה בקצב המשחק תכריע. מכבי משחקת כדורסל מהיר ואתלטי, ולפאו קשה להתמודד מול קבוצות כאלה, אם כי היא פחות קבוצה של "חצי מגרש" מבעבר משום שפרפרוגלו, ניקולס וסאטו מעניקים לה מהירות בצדדים, וגם הופכים את ההגנה שלה לחזקה יותר (סופגת רק 68.8 למשחק). פנאתינייקוס שלטה בשנים האחרונות בליגה היוונית וביורוליג בזכות ערימה של גארדים מעולים, שביצעו פיק אנד רול בשלמות. הקיץ הקבוצה עברה טלטלה. "קשה לדיאמנטידיס בלי שאראס וספאנוליס", אומר ניקוס ורלאס, "קלאת'ס וטפיץ' אינם ברמה הגבוהה ביותר. הם מתקשים לקרוא משחק או לשלוט בו". הבעיה של פאו היא בהתקפה. "היא נשענת על מציאת מיס-מץ' וניצולו, ומתקשה אם היריבה מצליחה להתמודד עם זה ולשמור היטב בצבע", אומר ורלאס. "במשחקים הגדולים והמכריעים פאו קורסת במאני-טיים כי טרם גיבשה משחק התקפה יציב בעקבות השינויים שעברה בקיץ". בניגוד לרוב קבוצות היורוליג, פאו הוכיחה ברבות השנים כי היא יודעת איך להתמודד עם סופו. "פאו תמיד ניצלה את העובדה שהוא לא משחרר כדור מהר, אוברדוביץ' יודע איך לטפל בו", מוסיף ורלאס. מצד שני, מכבי יודעת איך לשמור על האיש הגדול שלה, הוא פחות מסתבך בעבירות ויש לו יותר אוויר, כי בניגוד לימיו באולימפיאקוס הוא לא נאלץ לצאת לכל פיק-אנד-רול על קשת השלוש, בזכות ההגנה המצוינת של הגארדים והפורוורדים.

3. ריאל מדריד

שחקן ריאל מדריד, סרחיו יול. David R. Anchuelo, GettyImages
לא מעט קווי דמיון בין ריאל למכבי. יול/GettyImages, David R. Anchuelo

למה מדורגת כאן: למרות המומנטום המצוין, שלב הבתים המביך עדיין מעמיד סימן שאלה סביב עוצמתה.

מה היא צריכה לשפר כדי להיות בפיינל פור: אם היא תשמור על יציבות ביכולת שהיא מפגינה לאחרונה, הפיינל פור יהיה בהישג יד.

יתרונות וחסרונות מול מכבי: שחקני הקו האחורי של ריאל לא יתרגשו מהאינטנסיביות של פרקינס ופארגו. לאחרונה ריאל גם למדה לנצח משחקים צמודים כפי שהוכיחה מול פילזן ובסיינה, שם הייתה בפיגור גדול. ריאל ומכבי אגרסיביות ומלאות אמביציה, אין להן כוכב-על כמו נבארו, והן מתפקדות כיחידה לוחמת נטולת אגו, למרות השמות הגדולים. ריאל היא קבוצת הריבאונד הטובה ביבשת, ועם הסגל העמוק שלה היא לא תהסס לשלוח את מכבי להחטיא מהקו. לריאל הגנה רצחנית שסופגת רק 67.2 נקודות למשחק, 2.4 פחות ממכבי. "אנטה טומיץ' ודיאור פישר נותנים לריאל יתרון בהתקפה, בזכות הקליעה של פישר ומגוון התנועות של טומיץ'", סבור פבלו דה מולינה, עורך אתר הליגה הספרדית ACB.COM. אולם הנדריקס, בלו, סופו ושאר הצהובים כבר הסתדרו העונה עם שחקנים יותר מאיימים בצבע. טומיץ' ופישר לא שומרים גדולים באחד-על-אחד, קצת רכים, ויהיה להם קשה מאוד מול התנועה של אליהו והנדריקס והכוח של שחורציאניטיס.

2. מכבי תל אביב

ליאור אליהו מתחבק עם שחקני מכבי תל אביב. קובי אליהו
חייבים שיפור מהספסל, שיפור מהקו ולרוץ, לרוץ, לרוץ./קובי אליהו

למה מדורגת כאן: מה לעשות, יש אחת שבינתיים יותר טובה, והיא גם הוכיחה את זה במגרש.

מה היא צריכה לשפר כדי להיות בפיינל פור: מכבי מלמדת את אירופה שהגנת לחץ יכולה להיות סגנון משחק, שאם הוא מבוצע נכון מביא להצלחה. יחידה לוחמת עם הגנה אדירה, שמולידה את ההתקפה עם ממוצע הנקודות הגבוה ביבשת (82.5 למשחק). מכבי מוליכה את היורוליג גם בכמות אסיסטים, רק סיינה חטפה יותר ממנה, היא מאבדת הכי פחות מבין קבוצות הטופ 16, מובילה את הטופ 16 באחוזים ל-2 וראשונה במדד היעילות. אבל מכבי לא מושלמת. היא קבוצת העונשין הגרועה ביבשת (67.4), ובמשחקים צמודים כפי שוודאי יהיו לה בהצלבה, היא תאבד נקודות יקרות. במבחן האמיתי מול ברצלונה, ראו כמה הספסל מוגבל ופחות איכותי. מלבד הנדריקס, בערב משוגע, השאר תרמו רק 14 נקודות. בלי תרומה מהספסל יהיה קשה בהצלבה. ההתקפה של מכבי פחות יעילה במשחק עומד, והקליעה מבחוץ עדיין בעוכריה. ההפסד לברצלונה הוא תמצית הסיפור עבור מכבי: עליה לשחק רק בקצב מהיר, ולא לנסות להתחכם ולשחק בצורה אטית נגד יריבות עדיפות. אחרת, היא תאבד יותר מהממוצע שלה, תחטיא יותר מבחוץ, תמסור פחות אסיסטים, תיקח פחות ריבאונדים מהרגיל, תספוג יותר נקודות ותחטוף פחות. כל מה שקרה בפלאו בלאוגראנה.

1. ברצלונה

שחקני ברצלונה ריקי רוביו, חואן קרלוס נבארו, בוניפאסה אנדונג. רויטרס
האחוזים מהשלוש הם כתם קטן על מפה לבנה וחגיגית. רוביו, נבארו ואנדונג/רויטרס

למה מדורגת כאן: האלופה המכהנת היא דרים-טים אירופאית.

מה היא צריכה לשפר כדי להיות בפיינל פור: שיפור האחוזים מהשלוש (29.1 בלבד) ימנע ממנה להסתבך מול יריבות אגרסיביות.

יתרונות וחסרונות מול מכבי: ברצלונה יותר טובה ממכבי בכל פרמטר, והיה אפשר לראות את זה בניצחון בפלאו בלאוגראנה. הגארדים שלה לא נרתעים משמירה לוחצת, נבארו מכריע לבדו משחקים, וגם אם הוא חלש כפי שהיה בזכייה בגביע המלך מול ריאל, הסגל הארוך, המגובש והיציב מחפה עליו. בארסה לא פחות אתלטית ממכבי, וההגנה שלה הוכחה כחזקה במפגש ביניהן. הכישרון בסגל בלתי נגמר, ואפילו אלן אנדרסון האנוכי מצא את מקומו בפאזל. גם בלאט לא מהווה יתרון מוחלט, שכן פסקוואל כבר הוכיח כי הוא מסוגל לנהל סגל ארוך וכישרוני ביד רמה ולהוביל אותו לזכייה ביורוליג. החיסרון היחיד של ברצלונה מול מכבי וכל יריבה אחרת הוא היותה פייבוריטית ברורה. צסק"א קרסה תחת הציפיות ב-2005 בחצי הגמר, וברצלונה, שתארח את הפיינל פור, יודעת את זה ויודעת כמה קשה להשיג ריפיט. אם תמשיך להתמודד היטב עם הלחץ כפי שהתמודדה עד כה, אין סיבה שלא תזכה בגביע. "בארסה משחקת כמו בעונה שעברה, והיא בדרך לזכייה", מסכם פבלו דה מולינה, "המשחק בין מכבי לברצלונה הוא מבחן עבור שתיהן. מכבי תראה כמה רחוק היא יכולה ללכת, וברצלונה תבין כמה קשוחה היא השנה, כי אם היא תנצח אפילו בתל אביב כולם יידעו שאי אפשר לעצור אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully