וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר גיל המעבר: האם אלרואי כהן מסוגל להתמודד עם המעבר להפועל ת"א?

חבריו של אלרואי כהן מספרים על בחור חריג בעוצמה המנטלית שלו, אבל ההיסטוריה מספרת משהו חזק יותר: רק יחידי סגולה מסוגלים להתמודד בגיל כזה עם תג מחיר שכזה, כשכל הכוכבים של הפועל ת"א אמורים לעזוב בקיץ. אפילו אביסדריס טוען: "זה מהר מדי"

יש המון דוגמאות שמזכירות את המעבר של אלרואי כהן להפועל תל אביב. אחת הטובות יותר התרחשה בעונת 1996/7, כאשר אופיר קופל הגיע למכבי חיפה בגיל 21. כמו כהן, שבקיץ הבא אמור להישאר לבד ללא ורמוט ושכטר שצפויים לעבור לאירופה, קופל נקטף מהר מדי מהחממה והגיע לקבוצה שאיבדה את אייל ברקוביץ' וחיים רביבו. הנטל הרב, כידוע, הכריע אותו, והשנים הקשות שנחתו על מכבי חיפה אחרי ימי הזוהר זוהו איתו יותר מכל.

אלרואי כהן שחקן הפועל תל אביב באימון הבכורה שלו. ברני ארדוב
נטל גדול ומשימה לא פשוטה. אלרואי כהן/ברני ארדוב

קופל יודע שהתיק הזה יחכה בקרוב לאלרואי כהן, שהמעבר שלו להפועל תל אביב החזיר אותו לאותה תקופה חשוכה בחיפה. "מעבר כזה הוא ממש לא פשוט", אומר קופל. "אתה מתנתק בבת אחת מהמשפחה, מהחברים, מהבית ומכל הסביבה. צריך להיות חזק מאוד באופי. בדיעבד, אני יכול להגיד שהייתי צריך להיעזר באיש מקצוע בתחום הפסיכולוגי או כל איש אחר שמכוון. הציפיות ממני היו גבוהות מאוד ולא השתמשתי בכלים החשובים האלה.

"גיל 20-21 זה עדיין מוקדם לגבש את האישיות, כך שייעוץ עם איש מקצוע הוא חשוב מאוד בשלב הזה", ממשיך קופל. "אני חושב שאם הייתי עובר שנה או שנתיים מאוחר יותר הייתי יכול להצליח, אבל קשה מאוד לסרב להצעות כאלה גדולות. לדעתי, אלרואי כהן היה צריך לסיים את העונה בקרית שמונה, להראות שהוא שחקן מוביל לאורך כל העונה ורק אז לעבור כי לוקח זמן להסתגל לקבוצה גדולה".

חברו של כהן מעירוני קרית שמונה, שלומי אביסדריס, הופתע מהמעבר וחושב, כמו קופל, שאולי היה עדיף לחכות קצת: "יכול להיות שהמעבר המהיר הזה באמצע העונה לא יעשה לו טוב כי זה באמת קצת מהר מדי. מה עוד, ששולם עליו סכום מטורף. אלה סכומים ששולמו עד היום על שחקנים שכבר הוכיחו את עצמם בליגת העל לאורך זמן. הוא יהיה תחת זכוכית מגדלת. אני מאמין שהוא יקבל את ההזדמנות שלו בהפועל, אבל אם לא ילך לו ישאלו: מה, מי, למה ומה זה. זה מבאס להגיע למצבים האלה כי זה לא יהיה באשמתו, אלא בגלל הלחץ מסביב".

אופיר קופל מאמן הפועל קרית אונו. ברני ארדוב
קשה לסרב להצעות מקבוצות גדולות, אבל אולי בכל זאת כדאי לחכות. קופל/ברני ארדוב

שלא תופתעו

אפשר כמובן למצוא הבדלים בין קופל לכהן, אבל עובדה אחת חשוב לזכור, מעבר לגיל הזהה של קופל וכהן (21): אלרואי כהן היה נחוש לעבור לקבוצה גדולה כבר בינואר. עם 18 משחקים בלבד בליגת העל, בהם אמנם כבש שבעה שערים ובישל שבעה, אלרואי כהן החליט שמספיק לו, ודאג שרבים ידעו זאת. תג מחיר מטורף שבסך הכל אמור להגיע לכמיליון וחצי יורו לא הלחיץ, כמו שום סערה אחרת שליוותה את המעבר שלו להפועל תל אביב. ביטחון עצמי או חיפזון מיותר – את זה רק הזמן יגיד.

כהן, מספר כל מי ששוחחנו איתו, הוא שחקן חריג בכוח המנטלי שלו, והוא לוקח בחשבון את כל השאלות שעולות עם המעבר הזה: איך משתלבים בקבוצה רצה, איך מתמודדים על השינוי ביחס התקשורתי מסינדרלה לגוליית, מה יהיה כאשר כל הכוכבים יעזבו ועול הקבוצה יכביד עליו. אלון חזן, שעבר כבר בגיל 17 מהפועל אשדוד להפועל פתח תקוה, כדי להימכר למכבי חיפה בגיל 25, מוסיף עוד נקודה: חזן מאמין שהשוק של היום לא מאפשר לקבוצות לבחון לעומק שחקנים לפני שהן משקיעות בהם סכומי כסף גדולים, ורק ברגעי האמת מתגלים דברים שלא שמו לב אליהם קודם.

"עם כל הכבוד, אלרואי כהן באמת משחק מצוין במשך חצי העונה בקרית שמונה, אבל זו בסך הכל חצי עונה", אומר חזן. "פרק הזמן הקצר על פיו בחנו אותו לפעמים גם פוגע בקבוצות שבסופו של דבר לא מקבלות את מה שהן ביקשו ושעליו הן שילמו כל כך הרבה כסף. אני לא חושב שהסכומים ששולמו על אלרואי כהן הם פרופורציונליים או ריאליים בכל קנה מידה אפשרי. צריך להגיד כל הכבוד לאיזי שירצקי שידע לזהות את ההזדמנות להרוויח הרבה כסף".

אלון חזן קשרה לשעבר של נבחרת ישראל. Mark Thompson, GettyImages
תהליך בריא כמו זה שהוא עבר כבר לא ניתן ליישום במציאות של היום. חזן/GettyImages, Mark Thompson

שלא תמהרו

אורי אוזן, שיפגוש עם מכבי פתח תקוה את הפועל תל אביב היום (שני), עזב ב-2004 את מכבי נתניה שירדה בדיוק לליגה הלאומית על מנת להצטרף למכבי חיפה. כבר מההתחלה העניינים לא כל כך עבדו למגן בן ה-25, שהיה אשם בשער השני שספגו הירוקים מול רוזנבורג במוקדמות ליגת האלופות. לאחר מכן, הוא הלך והשתפר, עד שקרע ברצועות השבית אותו לתקופה ארוכה. אוזן מסכים שהמעבר שלו דומה מעט לזה של כהן, אולי פרט לגיל, וטוען שאולי עדיף לעבור בתחילת העונה, אך יותר טוב בינואר מאשר מעולם לא. ""אם הוא היה נפצע עכשיו כמו ששכטר נפצע? מה אז? הוא היה נשאר תקוע ומאבד את ההזדמנות הגדולה של הקריירה שלו", אומר אוזן. "צריך להכות על הברזל בעודו חם ואצלו הברזל היה רותח. אני מסכים שהכי חכם לעבור לקבוצה בתחילת העונה, אבל ברגע שיש לך הצעה כל כך מפתה מהקבוצה הכי טובה בארץ אתה לא יכול ולא צריך לסרב".

בקרית שמונה, כאמור, דוחים את החששות האלו. הם יודעים שאלרואי כהן הוא מסוג השחקנים שצמחו מלמטה, מהמקום בו לא סופרים אותך בתחילת הדרך, ובדרך כלל אתה לא מוצא את עצמך מהר מאוד. "אין אתגר שאלרואי כהן לא יכול לעמוד בו בליגה הישראלית", אומר חברו מקרית שמונה אדריאן רוצ'ט, "מבחינה מקצועית, יש לו הכל כדי להיות הדבר הבא בכדורגל הישראלי ואפילו להוביל את הנבחרת. מה שמייחד את אלרואי זה שהוא יודע להתמודד עם מצבי לחץ. הוא אמר לי שמאוד מחמיא לו ששילמו עליו את הסכומים האלה, אבל הוא לא משתולל ויודע שהוא הגיע למקום שהוא חייב להוכיח את עצמו מחדש".

אורי אוזן שחקן מכבי פתח תקוה עם הכדור מול ג'קו ערפאת שחקן הפועל עכו. ברני ארדוב
לחכות? בברזל מכים בעודו חם. אוזן/ברני ארדוב

אביסידריס מדגיש שהרבה, במקרה הזה, יהיה תלוי בקבוצה ("אלרואי בחור כישרוני עם טכניקה מצוינת. השאלה רק איך הוא ישתלב שם וזה תלוי גם בהם"), בדיוק כמו חזן: "להפועל יש שחקנים מצוינים וקבוצה מצוינת. היא צריכה לשלב את אלרואי כהן לאט לאט ולהסביר לו מה זה הפועל תל אביב. אני בטוח שזה גם מה שהם יעשו ולא יזרקו אותו ישר למים העמוקים. צריך לזכור שאפילו גילי ורמוט כשהגיע מהפועל חיפה לא היה כוכב גדול והפך לשחקן מוביל רק לאחר תקופה ממושכת בהפועל תל אביב".

גם אוזן מסכים שמידת הסבלנות היא שתכריע: "הפועל היא מכונה משומנת ואלרואי כהן חייב לקחת בחשבון שיהיה לו קשה להשתלב בקבוצה כזו. יש הרבה דוגמאות מהעולם שאתה רואה כמו אפילו ברצלונה, ששחקנים כמו חאבייר מסצ'ראנו ואיברהים אפלאי משולבים לאט לאט ולא נזרקים ישר להרכב. והם עברו בסכומים קצת יותר גדולים. זה הרבה עניין של מזל והתאמה. אפילו זלאטן איברהימוביץ' לא השתלב בברצלונה".

גילי ורמוט שחקן הפועל תל אביב (שמאל) מול אבי סטרול שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אפילו לוורמוט לקח זמן כדי לתפוס את המושכות, ככה שאלרואי כהן יצטרך את אותה מידת סבלנות/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully