וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר אובססיית המעבר לברצלונה - על השנה הקשה בחייו של ססק פברגאס

יניב בינו

16.2.2011 / 14:31

מהזכיה במונדיאל הוא בקושי נהנה, באנגליה מכנים אותו בוגד ובארסנל למדו לשחק בלעדיו, השנה הקשה של ססק פברגאס

"רוב אוהדי ארסנל מבחינים בעובדה שססק פברגאס של העונה שונה. הוא מאוד אינטנסיבי, שלא לומר זועף ועצבני בגישה הכללית שלו למשחק. אולי זה רק הרצון הגדול שלו לנצח תמיד שמביא אותו לידי כך, אולי אלו הן העבירות הקשות והתדירות המבוצעות עליו או שמא העובדה שהוא נשאר בכל זאת בארסנל ולא עבר בקיץ לברצלונה, כפי שחפץ. כך או כך, קשה לדעת את הסיבה המדויקת". את הדברים הללו כתב פרשן ה"טלגרף" ג'רמי ווילסון לא מכבר. ווילסון הצליח לבטא כמעט במדויק את מה שחווים השנה אוהדי ארסנל, אבל לא רק. ואכן נראה שפברגאס של העונה הרבה פחות שקט, הרבה פחות רגוע, הרבה יותר חצוי. "קשה לי", הודה הקשר הקטלוני לאחרונה ל"אס" הספרדי. "מצד אחד, אני מברצלונה. לבשתי את צבעי הבלאוגראנה מאז היותי ילד. מצד שני, אני הקפטן של ארסנל, אני תותחן". אולי כעת, לקראת המפגש בין השתיים בשמינית גמר ליגת האלופות, תסתיים הדילמה שלו?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קשה לי". הגיע הזמן להחליט, הלא כן? ססק פברגאס/מערכת וואלה!, צילום מסך

נקרע בין עולמות

מאז המונדיאל נראה פברגאס שחקן קצת אחר. הוא עדיין אותו קשר נחוש שנותן את כולו אבל התנהלותו השונה, כפי שציין ווילסון, גורמת לו לנהוג בצורה אחרת ממה שהתרגלנו. הטורניר בדרום אפריקה הציב בפניו סימן שאלה גדול, כשאיבד את מקומו בקישור. הימים לפני משחק הגמר היו הקשים ביותר עבורו, כשאף פורסם כי הוא ממש התחנן בפני ויסנטה דל בוסקה שייתן לו לפתוח, מה שלא עזר לו לבסוף.

גם הפרשה הארוכה והמייגעת כל כך בקיץ בדבר מעברו לברצלונה לא הסבה לו נחת, כשהעובדה שעניין זה נותר פתוח לא עושה לו טוב. מכבש הלחצים האדיר שהופעל עליו מצד הקבוצה בה גדל לבטח לא תורם, ואת זה גם יודע צ'אבי, שהבין, למרבה האירוניה, שחבריו מבארסה דווקא מזיקים לו: "אנחנו מתנהגים באנוכיות כשאנו דורשים שהוא יעבור אלינו. בכל זאת, בל נשכח שהוא הקפטן והמנהיג של ארסנל".

כך קורה שפברגאס נקרע העונה בין העולמות. מחד, הקשר וחבריו רוצים שהוא ישוב הביתה, מאידך הוא מרגיש מחויב מאוד לארסנל ששימשה לו כבית חם מאז עבר אליה בספטמבר 2003 ובעצם עיצבה אותו כאדם בוגר וכשחקן. "נתתי את כל חיי לארסנל, גם כשהייתי פצוע. שיחקתי משחק בליגת האלופות שעות ספורות אחרי שסבי הלך לעולמו", סיפר. גם החיבור החזק לארסן ונגר, כשפברגאס עצמו טען לא אחת ש"הוא כמו האב השני שלי", מקשה עליו לעזוב.

נגרר למלחמות מיותרות

חוסר השקט והמאבק הפנימי שלו גרמו לו בין היתר לשלל תקריות לא מחמיאות. הקשר הקטלוני ידוע אמנם כבעל טמפרמנט חם, אולם אם בעבר ידע למתן את עצמו הרי שהשנה הרסן שלו משוחרר במיוחד. לפני שנתיים הואשם שירק על עוזר מנג'ר האל סיטי, בריאן הורטון. המקרה נידון בבית הדין של התאחדות הכדורגל האנגלית, שם הוא זוכה מהאשמה. העונה, תוך פרק זמן קצר של פחות מחודש, היה מעורב במספר שערוריות לא מחמיאות. בתום משחק הגביע נגד האדרספילד, מיאן פברגאס בתוקף ובחוסר ספורטיביות שלא מאפיין את ה"פייר פליי" האנגלי להחליף חולצות עם שחקני היריבה, שרצו מזכרת ממנו. בחצי גמר גביע הליגה נגד איפסוויץ', טען ש"היריבה משחקת ראגבי ולא כדורגל", והקים עליו קול צעקה, והאחרונה כשהשתלח באופן חסר תקדים במחצית משחק הליגה נגד אברטון בשופטים כשצווח לעברם לעיני כולם בתעלת השחקנים כי "המשחק מכור, ואברטון שילמה להם כסף".

לתקשורת האנגלית זה כבר הספיק כדי לתקוף אותו חזיתית. הידיעות הרבות על רצונו לנטוש את הממלכה הביאו רבים מהעיתונאים לצאת להגנתו של הכדורגל האנגלי והמועדון הלונדוני כשזעקו על חוסר המחוייבות ובגידתו, כך לדבריהם, בארסנל. אותן פרשיות והיכולת הפושרת שלו העונה רק התסיסו את השנאה כלפיו. מי שנחלץ במהרה להגנתו וניסה להדוף את גל הביקורות הגואה היה כמובן ונגר. "אני גאה בפברגאס האדם ובבגרות שלו". לגבי עניין החלפת החולצות, הוסיף הצרפתי: "אני מקווה שהוא לא יחליף חולצות עם שחקנים שמנסים לבעוט בו 90 דקות ואחר כך מבקשים ממנו את חולצתו. אני חושב שתגובתו הייתה טבעית ונורמלית". ונגר אף דרש מהתקשורת האנגלית להפסיק לאלתר את ציד המכשפות שמתנהל על גבו של הקשר.

צרותיו לא באו רק מחוץ אלא גם מבית. לפני כחודש חברו לקבוצה, דנילסון, דיבר בגנותו כשטען בראיון כי "פברגאס הוא אמנם הקפטן אבל לא מנהיג". גם בעקבות דבריו של הברזילאי גונן עליו המנג'ר: "פברגאס הוא מנהיג נהדר. הוא עוד לא בן 24, וכבר שיחק כ-250 משחקים בפרמיירליג, זה הישג נהדר. אנשים דורשים ממנו עם השנים להשיג הרבה יותר וססק צריך לדעת לחיות עם זה". עם זאת, גם ונגר ידע להודות על האמת כשהוסיף: "הוא עובר השנה תקופה לא קלה, אבל הגדולה שלו היא שהוא יודע לצאת מחוזק מכל הרגעים הקשים שהוא חווה".

וכשוונגר מדבר הוא יודע על מה. בקריירה הארוכה שלו עבר פברגאס לא מעט עליות ומורדות. גם עונת 2008/9 לא הייתה קלה מבחינתו. את זאת חשף הקשר בינואר 2010. "הייתי בדיכאון באותה תקופה. לא נהניתי מכלום, הכל נראה לי שלילי. איבדתי את התשוקה למשחק והעדפתי להסתגר בבית. התמודדתי עם דברים רבים - פציעה קשה, העזיבה של החברה שלי - היה לי קשה מאוד, אך למדתי להתמודד עם דברים. פעם אי אפשר היה לדבר איתי אחרי משחק לא טוב, כיום כבר אחרי חצי שעה אני בסדר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ססק פברגאס שחקן ארסנל. רויטרס
לא בכדי היה מעורב בלא מעט שערוריירות, גם אם לא גדולות בשנה האחרונה/רויטרס

נותר עם חוב לארסנל

מבחינה מקצועית, פברגאס הוא עדיין האיש של ארסנל במרכז המגרש. בעקבות פציעותיו והיעדרותו הממושכת מהמגרשים סיגל לו ריו פרדיננד מנהג – לצפות במשחקים ולכתוב הערות בטוויטר. ב-0:3 של ארסנל על וויגאן, כתב עליו בלם מנצ'סטר יונייטד: "הוא מזיז אנשים מדרכו בצורה נהדרת". עם זאת, פברגאס לא מצליח לנפק העונה את אותן קבלות כבעבר והוא כבר לא אותו פקטור מכריע כל כך עבור ארסנל. גם אם ונגר רוצה מאוד שהקטלוני יישאר, הרי שלא בטוח שהמנג'ר מאמין שזה אכן יקרה. הצרפתי יודע שקשה ללכת נגד כוחות השוק ומתכונן ליום שאחרי, כשכבר החל להריץ את ג'ק ווילשייר, שסומן להיות יורשו של פברגאס בארסנל ואפילו האיש המרכזי של פאביו קאפלו בנבחרת אנגליה. אפילו פברגאס עצמו לא האמין שיימצא לו תחליף כל כך טוב, ושוונגר ואנגליה יספיקו לשכוח ממנו במהרה.

מי שעוד לא מעודד מיכולתו העונה הם קברניטי ברצלונה שהביעו חשש לגבי כושרו. עם זאת, העובדה שהוא קצת פחות טוב העונה משחקת דווקא לטובת המועדון הקטלוני. בטווח הקצר – בצמד המפגשים באלופות, בטווח הארוך – כשארסנל לא תוכל להעלות עוד את הדרישות עליו. בכל מקרה, בבארסה מאמינים שבברצלונה יחזור פברגאס, אם יעבור כמובן, להציג את הכושר שאפיין אותו בעונות הקודמות. פפ גווארדיולה, שהתחייב לשנה נוספת, עדיין לוחץ להשיב את הבן האובד הביתה, אלא שבקטלוניה לא רוצים לחזות בעוד סאגה מתמשכת ודביקה כמו בקיץ הקודם. הם רוצים לעשות זאת מהר, וכמובן מבלי להשקיע סכום אסטרונומי. לאחרונה הצהיר אחד ממנהלי בארסה שבקיץ הקרוב לא יוציא המועדון יותר מ-45 מיליון יורו על רכש בסך הכל, זאת לאור הבעיות הכלכליות של הקבוצה.

לאור אמירה זו, מי ששוב נכנסה לתמונה ומנסה לזנב בבארסה היא ריאל מדריד, שלפי העיתון "מארקה" הסכימה כבר לשלם עליו 60 מיליון יורו, 15 מיליון יותר ממה שיכולה היריבה המושבעת. ריאל רואה בפברגאס מחליף לצ'אבי אלונסו, ומה שעוד יכול לעזור לה זו העובדה שוונגר חפץ מאוד בקארים בנזמה, שיכול להיכלל בעסקת הענק. אגב, שוער ברצלונה ויקטור ואלדס אמר: "אני לא יכול לדמיין את פברגאס בלבן של ריאל".

אם בריאל מקומו בהרכב מובטח, הרי שבבארסה לא כך העניין. אחת השאלות המעניינות שנותרה פתוחה היא האם ייכלל פברגאס בהרכב ואם כן אז על חשבונו של מי? צ'אבי ניסה להשיב על הסוגיה, וכשנשאל הקשר האם השניים יכולים לשחק בצוותא, ענה: "פברגאס לא יחליף אותי כי אני עדיין לא פורש. ככל שישחקו יותר שחקנים מהסוג שלנו במרכז, כן ייטב. לפני ארבע שנים טענו שאינייסטה ואני לא יכולים לשחק ביחד כיוון ששנינו משחקים על אותה עמדה, ותראו מה קרה".

אלא שעוד לפני שפברגאס יעשה את המעבר חזרה לספרד, אם בכלל, יש לו עוד כמה חובות לארסנל. למשל, להביא לה תואר, דבר שלא קרה במועדון מלונדון מאז 2005. או לדוגמה לעבור את ברצלונה. אולי דווקא עכשיו, רגע לפני שהוא חובר לבארסה, הוא ירצה להוכיח לה עד כמה הוא חסר לה.

ססק פברגאס שחקן ארסנל. רויטרס
יש לו עוד כמה חובות לארסנל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully