וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפתח עץ לדלת פלדה: מוטי איוניר במשחקים גדולים זה לא זה

3.2.2011 / 11:03

לא פוחד מסיכונים, אבל נגרר לפסטיבלים ועימותים מיותרים. אוהב להפתיע בהרכב, אבל לא תמיד מזהה מי מתאים למשחק גדול. ערב הדרבי הגורלי שלו, בדקנו כיצד תפקד מוטי איוניר עד כה במשחקי מפתח. רמז: מוטיבציה לא תמיד מספיקה

לא פחות מתשעה זרים עברו בהפועל נצרת עילית בעונת 2005/6, רובם ככולם בינוניים ומטה, אבל אין טוב מאיגור ינצ'בסקי לספר את סיפור העונה. הוא הגיע בינואר עם רזומה לא רע בנבחרת מקדוניה והיה שותף להידרדרות התהומית של הקבוצה ממרכז הטבלה מטה בחלק השני העונה. רק שני ניצחונות היו לנצרת עילית בסיבוב השלישי ולמחזור האחרון היא הגיעה עם הגב לקיר. בני יהודה הגיעה להתארח באצטדיון גרין ובמקביל, הפועל כפר סבא שיחקה בנתניה. המתמטיקה הייתה פשוטה, נצרת עילית הייתה חייבת תוצאה טובה יותר משל כפר סבא בשביל לשרוד. בדקה ה-55, כששתי היריבות לתחתית פיגרו 1:0, החליט איוניר להוציא את ינצ'בסקי במטרה להשיג שוויון. המקדוני בתגובה, יצא בזעם, סירב ללחוץ יד למאמן ונעלם לחדר ההלבשה.

מוטי איוניר מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הגיע הזמן לשנות גישה וגם תדמית. איוניר/ברני ארדוב

מאז חלפו כמעט חמש שנים. הפועל נצרת עילית לא הצליחה להתאושש, אבל הקריירה של איוניר התפתחה לכיוון חיובי וביום ראשון היא תגיע לשיא חדש כשהמאמן יישב על ספסל מכבי תל אביב בדרבי. רגע לפני שזה קורה, חזרנו אחורה לבחון את התנהלות איוניר המאמן במשחקים גדולים. הטקטיקה, ההכנות, ניהול המשחק ובחירת ההרכב. מצאנו מאמן שלא פחד לקחת סיכונים ולהמר דווקא ברגע הקריטי, אבל גם כזה שלא תמיד ידע לזהות מי משחקניו מתאים לאופי של משחק גדול. השאלה היא: איזה איוניר ואיזו מכבי נראה בדרבי?

אוהב הרגלים?

במחזור ה-13 של עונת 2003/4, שבועיים לאחר תחילת הסיבוב השני בלאומית, הפסידה הפועל נצרת עילית 3:1 ברעננה וירדה אל מתחת לקו האדום. בקרב אנשי המועדון החלו להישמע קולות הקוראים לסיום דרכו של המאמן, אך בסופו של דבר, אחרי שלל דיונים, הוחלט לתת לו גיבוי. ההמשך הוא היסטוריה. בדיעבד, אפשר לומר שההחלטה של ראשי נצרת עילית הצילה לאיוניר את הקריירה. דווקא מנקודת השפל הזו, איוניר ונצרת עילית פרחו והגיעו למחזור האחרון כשהם במקום הראשון. ניצחון בכפר סבא מבטיח עלייה. כל תוצאה אחרת הופכת את הקבוצה תלויה בתוצאות היריבות.

בשבוע שלפני המשחק, העיר לבשה חג ואווירה של עלייה. התכונה הייתה אדירה, אך בעצה עם איוניר הוחלט שלא לתכנן חגיגות. הקבוצה יצאה למלון בקיסריה יומיים לפני המשחק כדי להתרכז בהכנות ולהתנתק מהאווירה בעיר, אבל הלחץ ניכר היטב. כל השבוע הזהיר את שחקניו מלשחק על תיקו, אבל על הדשא זה נראה אחרת. "איוניר פחד מהמשחק, אבל אלוהים היה איתו באותו יום", נזכרו השבוע במועדון. "לא הייתה שום שיטת משחק. הקבוצה הובילה 0:1, שיחקה רע ואיוניר לא ניסה לעשות שום שינוי. קיבלנו את השוויון ורצנו להקשיב לרדיו". הרדיו בישר טובות. רעננה חילצה תיקו בקרית שמונה (2:2) ונצרת עילית עלתה לראשונה בהיסטוריה לליגת העל.

שנתיים לאחר מכן שבה נצרת עילית למחזור האחרון, הפעם למשחק נגד הירידה. שבוע קודם לכן, השיגה הקבוצה ניצחון חוץ 0:2 על בית"ר ירושלים ואיוניר החליט שלא לשנות את ההרכב. הוא עלה למשחק הקריטי במערך של שלושה בלמים (אלקיים, אזולאי ונכטיילר), כששחקני הבית איתי שכטר ושחר סימנטוב נותרו על הספסל ובהרכב פתחו הזרים הבינוניים והלא מחויבים. בני יהודה, שהגיעה למשחק אחרי הפסד בגמר גביע המדינה, הסתדרה היטב מול הקישור הדליל של המארחים, השתלטה על מרכז המגרש וכבשה מרגליו של משה ביטון בדקה ה-27.

"מבחינת מוטי, אין הבדל בין משחק גדול, משחק תחתית גורלי או משחק אימון. הוא מקצוען שמתנהג תמיד אותו דבר. גם במשחק הזה הוא התנהג רגיל. הוא מוטיבטור, אחד שבא מחדר ההלבשה ולא מדבר פילוסופיה. אני זוכר את השיחות שלו לפני המשחק, וזוכר שהרגשתי כאילו אחד השחקנים מדבר", אומר שחר סימנטוב. בהפסקה ניסה איוניר להעיר את שחקניו, אמר להם שכפר סבא בפיגור ותיקו עשוי להספיק, אבל הקבוצה הייתה כבויה: "התרסקנו בעונה הזו", ממשיך סימנטוב. "לא היינו קבוצה טובה, למרות שכמה שחקנים המשיכו אחר כך לקריירה יפה. הגענו למשחק האחרון ונכשלנו".

אוהב גימיקים?

באוקטובר 2008 הוביל איוניר את הנבחרת הצעירה למשחק כפול מול איטליה בפלייאוף העלייה לאליפות אירופה. ההכנות למשחק הראשון באנקונה היו אופטימאליות. הנבחרת יצאה לאיטליה חמישה ימים לפני המשחק, העבירה בארץ המגף את צום יום הכיפורים וקיבלה הרבה שקט להכנות. איוניר עצמו הקפיד לא להחמיץ את התפילות ובמקביל המשיך ללמוד את היריבה והכין מערך שנועד להפתיע את האיטלקים. גיא אסולין בן ה-17 פתח על חשבון ליאור רפאלוב, שמעון אבוחצירא קיבל מקום בהרכב בבכורה שלו בנבחרת ושרן ייני, נער פוסטר במכבי תל אביב, הוקפץ גם הוא ל-11.

"תכנית המשחק הייתה ברורה", נזכר אחד השחקנים. "קישור אחורי מעובה, ייני נדבק לג'ובינקו וכולם עושים הגנה ומונעים מהאיטלקים לשלוח הרבה שחקנים להתקפה. המטרה הייתה להסתגר חכם ולנסות לעקוץ ולחזור עם שער חוץ". התכנית עבדה חלקית. הנבחרת עמדה נפלא על המגרש, אבל חזרה עם 0:0. ייני והחברים בקישור האחורי תסכלו את האיטלקים וסחטו כרטיסים צהובים מג'ובינקו, מרקיזיו ודסנה שלא היו יכולים לשחק בגומלין. גם המאמן האיטלקי פיירלואיג'י קזיראגי היה עצבני ובמחצית התעמת עם איוניר, שלא נשאר חייב. למחרת צוטט איוניר ב"גאזטה דלו ספורט" כאומר שקזיראגי הוא מאמן חלש. מקורביו של איוניר סיפרו על תביעת דיבה שהגיש נגד העיתון והייתה נושא השיחה העיקרי איתו בימים בין שני המשחקים.

התוצאה המצוינת (שאירעה בדיוק באותו יום בו הנבחרת הבוגרת אכזבה עם 1:1 בלטביה) הפכה את איוניר לגיבור, במיוחד על רקע עליבות ניהול המשחק של דרור קשטן באותו הערב. כרגיל במקומותינו, משחק הגומלין מול האיטלקים הפך לפסטיבל. הפעם איוניר הלך על הרכב התקפי. הוא הוציא את ביברס נאתכו והחזיר את רפאלוב, והחליט לפתוח עם טוטו תמוז, ששהה עם הנבחרת הבוגרת וכלל לא יצא עם חבריו לאיטליה, על חשבונו של יובל אבידור. שער מוקדם של מריו באלוטלי, שהחמיץ את המשחק הראשון בגלל מחלה, טרף את הקלפים וגמר את המשחק. איטליה ניצחה 1:3 ועלתה לאליפות.

"הטעות הגדולה שלנו הייתה שהעברנו את המשחק לבלומפילד. לא מעט שחקנים לא הצליחו להתמודד עם ההמולה שמסביב והיו מתחת לרמתם הרגילה", סיפר גורם בנבחרת. אחד השחקנים הוסיף: "השינויים בהרכב לא היו טובים. עם כל הכבוד לתמוז שהוא שחקן גדול, הייתה הרגשה בקרב השחקנים שהחזרה שלו להרכב היא גימיק – התשובה שלנו לבאלוטלי".

אוהב לבוא קטן?

כדורגל זה משחק של אופי והמונח "שחקן של משחקים גדולים" נגזר מהיכולת המנטאלית של השחקן לשמור על קור רוח ולא לתת להמולה התקשורתית והלחץ להשפיע עליו. במשחקים גדולים, כאלה שאין מהם דרך חזרה, תפקיד המאמן הוא לזהות במדויק מי מהשחקנים שלו עשוי מאיזה חומר ולדעת עם מי הולכים לקרב. אנשי מקצוע ושחקנים שעבדו עם איוניר מעידים "שאצלו, שם לא משחק תפקיד. הוא מרגיש את השחקן באותו שבוע ומי שטוב, משחק. אין לו בעיה לעשות שינויים".

ואכן, שינויים לפני משחק גדול אפיינו את איוניר גם בהזדמנויות אחרות. למשל, במשחק הגורלי של הצעירה נגד שבדיה (1:0), הוא הרכיב את אלרואי כהן, אז שחקן אלמוני בליגה הלאומית, בהופעת בכורה. "כשמוטי נותן למישהו לשחק, הוא לא מהמר אלא יודע שיש לו קלף בטוח ביד", טוען מנהל הנבחרת אלי רוזן. "אין אצלו דבר כזה לשנות תדריך או הכנות בהתאם לרמת המשחק או היריבה. מה שמייחד אותו זה חדירה ללב השחקן. הוא מדבר בגובה העיניים ויכול להפיק משחקנים יכולת שלא כל אחד יכול להפיק".

גם במכבי תל אביב איוניר מקפיד לבצע שינויים והוא הוכיח את עצמו כחובב רוטציה לא פחות מקודמו בתפקיד. בארבעת המשחקים שניהל הוא ביצע שינויים, חלקם למען ההגינות כפויים, כמעט בכל עמדה. מהמגן הימני, לקישור האחורי ועד לזהות חלוץ. גם ייני, האיש למשימות מיוחדות מימי הצעירה, שב אצלו להרכב. הרוטציה תימשך גם לקראת הדרבי, במיוחד לאור האכזבה מצמד המשחקים מול הפועל פתח תקוה בליגה ובגביע. אחרי שלוש שנים ללא ניצחון ליגה בדרבי, המפתח מבחינת איוניר יהיה לבחור את ה-11 שלא ירעדו להם הרגליים. גם מהסטטיסטיקה.

ההשפלה בגביע מחזקת את מעמדה של מכבי כאנדרדוג מובהק בדרבי. לאיוניר זה מצוין. אם יש משהו שניתן ללמוד מניהול המשחק שלו (במיוחד בצמד המשחקים מול איטליה), זה שהוא מעדיף לבוא קטן, לתכנן בשקט ולעקוץ. זה המקום להזכיר שבעונה שעברה הדרבי היחיד בו מכבי לא הפסידה היה הבונקר המפואר בסיבוב השלישי של העונה שעברה (0:0). "איוניר לא מסוגל לשחק כך", אומר אחד ממקורביו. "אני מכיר אותו כל כך טוב, הוא יחפש את הכלים שיאפשרו לו לשלוט במשחק".

שחקן מכבי תל אביב שרן ייני. ברני ארדוב
האם בדרבי שוב נזכה לתמונה הזו?/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully