וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההימור של גוטמן

26.1.2011 / 15:00

יש לו תכונות של דה סילבה, אבל גם סיכוי לא קטן להצטרף לרשימת הזרים הכושלים של הפועל ת"א בשנים האחרונות. הכירו את מריו פצ'אלקה

11 במאי 2010. מריו פצ'אלקה לא באמת האמין שהוא יקבל זימון לסגל המורחב של נבחרת סלובקיה למונדיאל. זאת אולי הסיבה שהוא כלל לא טרח להתעדכן בחדשות באותו יום. עיתונאי שהתקשר אליו לבקש תגובה הוא זה שבישר את החדשות המפתיעות: "אתה נכלל ברשימת 29 השחקנים שפרסם ולדימיר וייס". פצ'אלקה היה המום ומאושר, אבל ארבעה ימים מאוחר יותר החיוך נמחק. קבוצתו ז'ילינה, שכבר הבטיחה את הזכייה באליפות, אירחה במחזור האחרון את בנסקה ביסטריצה למשחק הכתרה בסיומו קיבלה את צלחת האליפות. 16 דקות לסיום התרומם הבלם לכדור גובה עם שחקן יריב וספג מכה חזקה בצלעות. הרופאים הורו לו לנוח שלושה שבועות, אבל פצ'אלקה סירב לוותר על חלום הנבחרת. למרות הכאבים, הוא התייצב לאימונים רק כדי לקבל את הניפוי לפני ההמראה לדרום אפריקה. "אומרים שכל אחד מאמין עד הרגע האחרון וגם אני האמנתי. החיים לא נגמרו. אמשיך לשחק כדורגל טוב ואני מאמין שההצלחה תגיע בהמשך, אולי אשחק באליפות אירופה", אמר לאחר ההחלטה.

שחקן ז'ילינה, מריו פצ'אלקה. Petr David Josek, AP
סיפור סינדרלה מודרני. פצ'אלקה/AP, Petr David Josek

הקריירה של פצ'אלקה היא סיפור סינדרלה מתמשך. סיפור שהתחיל בקבוצות כפריות בליגות חובבניות ולאט כבש יעד אחר יעד. הליגה הראשונה בסלובקיה, תואר האליפות, הצלחות באירופה ושלב הבתים בליגת האלופות. פצ'אלקה תמיד זכר מאיפה הוא בא, אבל הוא גם יודע היטב איזה פסגה הוא עדיין לא כבש. בגיל 30, הבלם יוצא לראשונה בחייו את גבולות סלובקיה גם כדי לקבל את אותו צ'אנס בנבחרת. בגיל 30, פצ'אלקה אולי נמצא בכושר הטוב בחייו והוא בהחלט אחד השחקנים המעניינים שנחתו כאן, אבל כשמעמיקים בקריירה שלו קשה להתחמק מהשאלה: האם הפועל תל אביב לא הייתה זקוקה לבלם בכיר יותר?

מהכפר לעיר

פצ'אלקה גדל בכפר קטן בשם רודינה בצפון סלובקיה ועד גיל 23 עבר בין מספר קבוצות מקומיות באזור, שיחק בליגות חצי מקצועניות וחלם על התהילה. סלובן ברטיסלבה הייתה הראשונה שהעניקה לו מקום בסגל קבוצה בליגה הראשונה, אך פצ'אלקה לא קיבל דקות משחק ועזב. בקיץ 2004 הצטרף לז'ילינה ובהמשך עבר תקופות השאלה קצרות בלוצ'נץ מהליגה השנייה ואינטר ברטיסלבה, עד שבינואר 2007 שב לקבוצת האם. אז, בגיל 26, הוא התנדנד בין הרכב לספסל, חסה בצילם של פטר פקאריק ותומאש הובוצ'אן ובעיקר ראה לא מעט צעירים פורשים כנפיים ועוזבים את ז'ילינה לטובת ליגות בכירות במערב אירופה.

נקודת המפנה אירעה בעונת 2008/9. פקאריק נמכר לוולפסבורג הגרמנית, הובוצ'אן עזב עוד קודם לזניט ופצ'אלקה קיבל את המפתחות מהמאמן דאז, דושאן רדולסקי. ז'ילינה הייתה בעיצומו של קמפיין אירופי מוצלח עם העפלה היסטורית לשלב הבתים בגביע אופ"א ואף הדהימה עם ניצחון 1:2 בחוץ על אסטון וילה. פצ'אלקה הבריק וצד את עינו של מאמן הנבחרת וייס: "פצ'אלקה משך את תשומת ליבי במיוחד בהופעות בגביע אופ"א, אבל גם בליגה הוא גילה יציבות ויכולת מצוינת", הסביר וייס את זימון הבכורה. בפברואר 2009, לבש פצ'אלקה לראשונה בחייו את המדים הלאומיים. היה זה במשחק ידידות נגד אוקראינה (3:2) במסגרת טורניר מרובע בקפריסין. המשחק נערך במזג אוויר סוער והשחקן רשם 57 דקות מחרידות שהותירו אותו מחוץ לסגל לשנה נוספת.

העונה שעברה הייתה אולי הטובה בקריירה של פצ'אלקה. הוא גילה יציבות במרכז ההגנה, הוביל את ז'ילינה לאליפות בניגוד לכל הציפיות ונבחר לשחקן ההגנה של העונה. חודשיים לפני סוף העונה, הפתיע את החברים כשהצהיר בחדר ההלבשה: "לא אתגלח עד שנזכה באליפות". אמר ועשה. "לפני שש שנים שיחקתי בליגות של כפרים", אמר לאחר פרסום הסגל המורחב לגביע העולמי. "זה הרבה יותר ממה שייחלתי לעצמי. אפילו לא חלמתי על האפשרות לשחק במונדיאל. למען האמת, לא נתתי משחקים מדהימים בפתיחת העונה, אבל ההופעות שלי השתפרו והעובדה שזכינו באליפות עזרה לי".

ללא קשר לאותה פציעה בצלעות, הניפוי של פצ'אלקה לא הפתיע אף אחד. ראוי לציין כי וייס לא ממש סופר את הליגה המקומית. הסגל הסופי שלו למונדיאל כלל שני נציגים בלבד שמשחקים בסלובקיה. פצ'אלקה, מספרים עיתונאים סלובקים, הבין שכדי להפוך לשחקן סגל משמעותי יותר עליו להתחיל לחשוב לכיוון של עזיבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אסטון וילה בווידאו

אחד הדברים שצריכים להדאיג את ראשי הפועל תל אביב הוא מצבו הבריאותי של השחקן. "כל חיי סבלתי מפציעות", הודה בעבר. בשנים האחרונות פצ'אלקה התלונן לא אחת על כאבי גב והעונה נעדר מספר שבועות בגלל פציעה בקרסול. גם המכה בצלעות המשיכה להטריד אותו, אבל הוא לא היה מוכן להחמיץ את קמפיין מוקדמות ליגת האלופות. הוא עלה לשחק עם כאבים איומים ב-1:3 הביתי על ליטקס לובץ' בסיבוב השלישי ואף בישל שער. בשלב הבא חיכתה לז'ילינה ספרטה פראג השכנה ופצ'אלקה הצטיין בניצחון הכפול של קבוצתו, אבל נאלץ להודות: "אם אקבל קצת זמן מנוחה (בליגה), אולי הבעיות ייעלמו לתקופה. במהלך המשחק סבלתי מכאבים חזקים בגב ובצלעות. אני חושש שהצלעות פשוט יישברו ואיאלץ להיעדר תקופה ארוכה".

ההתעקשות לשחק פצוע בהחלט מאפיינת את פצ'אלקה האדם. עיתונאים סלובקים מספרים על טיפוס צנוע ולא מתלהם, שאוהב לעבוד קשה ולא בורח מאחריות. אחד שמקריב מעצמו למען הקבוצה ותמיד זוכר מאיפה הוא בא. "בעיות בריאותיות זה השם השני שלו", טוען אחד מהם. "הוא חסר מזל בעניין הזה ופציעות רדפו אותו לאורך כל הקריירה, אבל אם הוא מרגיש שהוא יכול לתרום הוא עולה לשחק גם עם כאבים". כמו שאתם מבינים, מדובר בטיפוס חיובי. פעם, כשנשאל בראיון מה העונש הכבד ביותר שספג כשחקן כדורגל ענה: "קנס של 150 יורו על איחור לאימון". בהזדמנות אחרת הודה: "מדי פעם אני נהנה לצפות בקלטת הניצחון על אסטון וילה ולהיזכר". האיש חי את החלום.

דוגמה נהדרת לשפוט את פצ'אלקה, על המגרש ומחוצה לו, היא לבחון את הקמפיין המזעזע של ז'ילינה בשלב הבתים. האלופה הסלובקית שיחקה בבית ו' עם צ'לסי, מארסיי וספרטק מוסקבה וסיימה עם אפס נקודות ומאזן שערים 19:3. פצ'אלקה (העונה עם סרט הקפטן), כמו יתר חבריו, חטף לא מעט ביקורות על התצוגות הנרפות. אחרי התבוסה הביתית 7:0 למארסיי, ברחו שחקני ז'ילינה מהתקשורת. כולם חוץ מפצ'אלקה: "חשבתי ברצינות על לקבל כרטיס אדום ולרדת לחדר ההלבשה. כבר היה לי צהוב והרגשתי בחילה מהמשחק שלנו. זה היה קשה, זו בושה גדולה".

ההופעות בליגת האלופות החזירו את פצ'אלקה לסגל המורחב של הנבחרת. וייס התלהב במיוחד ממשחק הפלייאוף בפראג: "פצ'אלקה היה פנטסטי, השחקן הטוב על המגרש והוכיח שמקומו בסגל שלי. הוא שיחק אחראי וסיפק את התצוגה הנדרשת משחקן הגנה. לא הפסיד שום תיקול, היה ראשון לכל כדור ותמך בהתקפות המתפרצות". יחד עם זאת, בקמפיין הנוכחי של מוקדמות יורו 2012 רשם הבלם הופעה אחת כשנכנס בתוספת הזמן בניצחון 0:1 ברוסיה. עיתונאי סלובקי מסביר: "הבעיה היא שבעמדה שלו משחקים שחקנים בכירים כמו שקרטל מליברפול והובוצ'אן. הוא מבין שבגיל 30 זה הצ'אנס האחרון שלו לצאת החוצה ולשדרג את מעמדו". לפני כחודש דווח על התעניינות מצידה של קרקוביה קרקוב הפולנית, אך פצ'אלקה חיכה לקבוצה בכירה יותר. ואז הגיעה הפועל תל אביב.

זול זה בהכרח טוב?

מבחינה מקצועית, מדובר בשחקן בדיוק כמו שאלי גוטמן אוהב. בלם מהיר, טכני, פיזי, בעל משחק ראש מצוין שיודע להניע כדור ומסוגל לעת הצורך לשחק גם כקשר אחורי. אם תרצו, תואם מדויק של דגלאס דה סילבה. לפצ'אלקה עבר ארוך כקשר אחורי. הוא מילא את התפקיד במשך חצי עונה באינטר ברטיסלבה וגם בתקופות מסוימות בז'ילינה. "אני בלם במקור, אבל אין לי בעיה לשחק בקישור ההגנתי", אמר בעבר.

בשבוע האחרון השתתף פצ'אלקה בטורניר הידידות שקיימה ז'ילינה בדובאי ולמרות הכחשות גורפות של נציגי האלופה הסלובקית, נודע כי העסקה סגורה. ראשי ז'ילינה כבר קיבלו את המסמכים החתומים ולא יערימו קשיים על שחרור הקפטן שמסיים חוזה בקיץ תמורת 300 אלף יורו. השחקן אמור לנחות בקרוב בישראל ולהפוך רשמית למחליף של דה סילבה. השאלה היא האם הוא יוכל להיכנס לנעליים הגדולות של הברזילאי. למרות היותו שחקן מנוסה, הרזומה של הסלובקי דל בהרבה מזה של המועמדים האחרים. האדומים בדקו בשבועות האחרונים עשרות בלמים, בהם שמות צעירים עם פוטנציאל ענק, אבל שמו את מבטחם בבלם בן 30 שיוצא להרפתקה ראשונה מחוץ למדינתו.

בכלל, הליך בחירת המחליף של דה סילבה לא היה פשוט. בנוסף לפצ'אלקה, ולריקה גמאן הרומני (21) ומילאן יובאנוביץ' (22) מפרטיזן בלגרד, נוהלו שיחות גם עם קפטן נבחרת הונגריה הצעירה זולט קורצ'מאר, שהעדיף להישאר בבראן הנורבגית. האדומים, גם בעקבות מלחמות הבעלים, סירבו לשלם מעל מיליון יורו וכאן העלויות הנמוכות של הסלובקי שיחקו תפקיד.

וגוטמן עוד בהחלט ייבחן על ההחלטה הזו. המאמן שעדיין נתפש כקונצנזוס בכל הקשור לבחירת זרים, לא ידע הצלחות בשנים האחרונות. אשתקד, הפועל לקחה אליפות על אף זרים לא דומיננטיים כמו מנטשאשווילי, ורוצ'ינה ודה רידר. בקיץ האחרון הפכו האדומים את העולם על מנת למצוא קשר אחורי לפני שהנחיתו את רומן רוקי (שהיה האופציה הזולה) וההמשך ידוע. לפצ'אלקה עצמו, לעומת זאת, אין הרבה מה להפסיד. עבורו מדובר בהגשמת עוד חלום, עוד צעד בקריירת הסינדרלה שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully