וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך שניים לטאמגו

27.1.2011 / 16:00

אחרי שהדהים עם 17.98 מ' בקפיצה משולשת, טדי טאמגו מאמין שהציוות לאיבן פדרוסו האגדי יהפוך אותו לג'ונתן אדוארדס הבא

השילוב בין קיץ ללא אליפות עולם באתלטיקה קלה, שיאו העולמי המדהים של דייויד רודישה בריצת ה-800 מטרים והעובדה שכריסטוף למייטרה הפך לאצן הלבן הראשון שפרץ את מחסום 10 השניות ב-100 מטרים - השאיר מאחור את האיש שבכל סיטואציה אחרת יכל להפוך לאתלט השנה של 2010. טדי טאמגו הסתפק בסופו של דבר בתואר "תגלית העונה", והמטרה שלו היא שב-2011 כולם כבר ידעו מי הוא קופץ המשולשת הצרפתי, ששלושה ימים לפני יום הולדתו ה-21 קבע את התוצאה השלישית בטיבה בכל הזמנים, 17.98 מ'.

פרט לדייויד רודישה הקנייתי שהזכרנו מקודם, קשה למצוא אתלטים שקבעו תוצאות כל כך איכותיות בשנת 2010, והנתון המדהים לא פחות הוא ההתקדמות המטאורית של טאמגו, שגדל בשכונת מצוקה בצפון-מזרח פריז ונרשם למועדון האתלטיקה המקומי בגיל 13 כדי להתרחק מצרות. קופצי המשולשת מגיעים בדרך כלל לשיאם בגיל מאוחר יחסית. שיאן העולם ג'ונתן אדוארדס הדהים עם קפיצה של 18.29 מ' כשהיה בן 29, קני האריסון שהוא האתלט השני אי פעם שעבר 18 מטרים עשה זאת בגיל 31. טאמגו קבע את התוצאה השלישית בהיסטוריה עוד לפני שמלאו לו 21, וגם הוא עצמו יודע שיש לו עוד הרבה על מה לעבוד ולשפר. הנתון המעודד הוא שהקפיצה ל-17.98 מ' בליגת היהלום בניו יורק לא הייתה מקרית, שכן כבר בחורף 2010 טאמגו הדהים באליפות העולם באולם בדוחא, כשניתר בנסיונו האחרון ל-17.90 מ' ושבר את שיא העולם הקודם באולם שהוחזק במשותף על ידי כריסטיאן אולסון השבדי ואליאסר אורוטיה הקובני. כל זה מוכיח שיש כיום עוד אתלט שיכול להדהים את העולם בשנתיים הקרובות, שבהן נהנה מהטופ של מלכת הספורט - אם זה באליפות העולם שתתקיים בקיץ 2011 בדרום קוריאה או במשחקים האולימפיים ב-2012 בלונדון.

כאילו שיש מאחוריו קריירה של 20 שנה

טדי טאמגו מעיד על עצמו כמי שמאז ומתמיד היה נלחץ בתחרויות, מה שהיה משפיע לרעה על הביצועים שלו. באליפות אירופה הראשונה לנוער שבה השתתף הוא החמיץ במעט את הפודיום, וכנראה שאת ה"מכה" הרצינית הוא חטף דווקא ב-2008. למרות שהוא זכה באליפות העולם לנוער עם תוצאה מרשימה של 17.33 מ', הוועד האולימפי הצרפתי לא הכיר בתוצאה הזאת כחוקית בגלל שטאמגו קבע אותה בעזרת רוח גבית גבוהה מהמותר. איפשרו לו לחזור על תוצאת הקריטריון, אלא שטאמגו הלחוץ לא הצליח לעבור אפילו מרחק של 17 מטרים באותו הקיץ ונותר מחוץ לסגל של המשחקים האולימפיים בבייג'ינג. לאליפות העולם ב-2009 בברלין הוא הגיע, אבל סיים במקום העשירי בלבד בזכות תוצאה שקבע באחת משלוש הקפיצות המוקדמות בגמר. שניים מהקולגות שלו, פיליפס אידוו הבריטי וז'אדל גרגוריו הברזילאי, ייעצו לו להירגע בתחרויות הגדולות ולקחת את הדברים בפרופורציות. כנראה שאת החודשים הבאים טאמגו ניצל כדי להתאמן על היכולת המנטלית שלו, ובדוחא 2010 זה עבד בגדול. יואנדרי בטנזוס הקובני הוביל את התחרות בקטאר עם קפיצה מדהימה של 17.69 מ' וטאמגו חיכה עד לנסיון השישי והאחרון שלו כדי לקבוע 17.90 מ', לשפר את שיא העולם ולזכות בתואר אלוף העולם. בקיץ 2010 הוא היה הקופץ הבולט ביותר בליגת היהלום, אבל נפצע לקראת אליפות אירופה בברצלונה וסיים רק במקום השלישי עם 17.45 מ', כשפיליפס אידוו זכה בתואר.

למרות גילו הצעיר, השאיפות הגדולות לקראת קוריאה 2011 ולונדון 2012 גרמו לטאמגו לתחושה של מיצוי, ובסתיו האחרון הוא החליט לסיים את עבודתו המשותפת עם המאמן שגילה אותו, ז'אן הרווה סטיבנאר, ולמנות את איבן פדרוסו הגדול למאמנו האישי. פדרוסו הקובני הוא אמנם אחד מקופצי הרוחק הטובים בכל הזמנים, אבל הוא מעולם לא היה קופץ משולשת ברמה המקצוענית, מה גם שהוא לא אימן אף אתלט בכיר. ובכל זאת, לטאמגו הספיקה שיחה אחת עם פדרוסו הגדול כדי להגיע להחלטה גורלית בנוגע לעתידו.

בצרפת מבקרים את המהלך הזה עד היום, אבל טאמגו טוען: "למען האמת פדרוסו התחיל את דרכו כקופץ משולשת, והוא יודע מספיק. מאמנים לא חייבים להיות בעלי נסיון גדול, מבחינתי שיגידו לאתלט הבא שלו שהוא היה המאמן שלי. אני תמיד הוקסמתי מטכניקת הקפיצה הקובנית, והעובדה שפדרוסו הוא קצת שונה והמרכיב העיקרי אצלו הוא המהירות, בדיוק כמו אצלי - שיכנעה אותי".

"אני הוא זה שישבור את שיאו של אדוארדס"

פדרוסו הוא מאמנו הצמוד של טדי טאמגו מאז אוקטובר 2010, ואת השבועות האחרונים הם העבירו במחנה אימונים באליקנטה שבספרד. "האם הוא מאמן טוב? בסוף כולם יידעו את התשובה", אמר לאחרונה טאמגו, שמתכונן לעונת החורף באולמות שבמרכזה אליפות אירופה שתתקיים ב-4 למארס בעירו פריז. "כרגע לא מעניינות אותי תוצאות, אלא רק להיות אלוף אירופה", אומר טאמגו, שיחמיץ את ההזדמנות לנקום בפיליפס אידוו על ההפסד בקיץ' בברצלונה, מאחר והקופץ הבריטי בעל השיא האישי של 17.81 מ' החליט לוותר על עונת החורף. עם זאת, טאמגו יתמודד על התואר בפריז נגד סוללת קופצים מוכשרים כמו כריסטיאן אולסון הוותיק, מריאן אופראה הרומני, והאלוף האולימפי מפורטוגל נלסון אבורה, שחזר מפציעה.

ומה הולך לקרות השנה? על זה טדי טאמגו ענה למעשה כבר לפני שנתיים, כשפגש לראשונה את שיאן העולם ג'ונתן אדוארדס וסיפר על חילופי הדברים ביניהם, כשאז טאמגו החזיק בשיא אישי של 17.58 מטר: "בהתחלה הייתי נבוך אבל בסופו של דבר הצגתי את עצמי, ואמרתי לו שאני הוא זה שישבור את שיאו העולמי. הוא לא הכיר אותי, אבל אני יודע שהוא עוד יכיר. יש לי בוידאו כל קפיצה שלו, כי ג'ונתן אדוארדס הוא הסמל לשלמות מבחינתי. ובכל זאת, יש כמה דברים שגם הוא יכול היה לשפר כמו למשל הנחיתה שלו, עליה המאמן שלי תמיד סיפר לי כי עלתה לו בכמה סנטימטרים".

טדי טאמגו יפתח את עונת החורף שלו בשתי תחרויות שיתקיימו בפברואר בבורדו ובלווין שבצרפת, ולאחר מכן הוא ירכז את ההכנות שלו לקראת אליפות אירופה שתתקיים כאמור בתחילת מארס. ובכל זאת, כל אלה יהיו רק המתאבנים לקראת עונת קיץ מרתקת שבמרכזה אליפות העולם שתתקיים בסוף אוגוסט בעיר דגו שבקוריאה.

  • עוד באותו נושא:
  • טדי טאמגו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully