וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטיפול: פרק מיוחד על מכבי תל אביב

מה תהיה ההשפעה הפסיכולוגית של עזיבת נמני על השחקנים, המערכת והמועדון? שני אנשי מקצוע מנתחים את הסיטואציה המורכבת

ארנון צפריר: לא מקום מומלץ למאמנים כרגע

אחרי שהשחקנים יבינו שאף אחד לא בטוח, שאפילו נמני פוטר וכעת כל אחד יכול לחשוש על המקום שלו, יש שני תסריטים שיכולים לקרות החל מהיום במכבי תל אביב: מצד אחד, זה יכול לפגוע בביצועי השחקנים, ומצד שני זה יכול לפעול להיפך. שחקנים יבינו שנוצר וואקום ברגע שהמנהיג הגדול הלך, וזה יגרום לאחרים לרצות למלא את הוואקום ולתפוס מנהיגות, דבר שהיה חסר במכבי עד עכשיו.

בטווח הארוך, אני מאמין שפיטורי נמני יעשו טוב למועדון, כי נמני עצמו לא הצליח לעשות את המעבר בין הכוכב שהיה כשחקן לבין מאמן. כל כוכב רגיל להיות במרכז, וברגע שאתה הופך למאמן ועדיין נשאר הכוכב, אנשים לידך לא מקבלים את תשומת לב הראויה. בעצם, פיטוריו מספקים למכבי הזדמנות להתחיל להצמיח דברים חדשים, שאולי יצליחו.

כמובן, במכבי יש גם את שאלת האוהדים והנאמנות שלהם לנמני. לא הרגשנו עדיין את תגובת הקהל, כי הוא בסוג של הלם, והשחקנים מחכים לראות מה הם מתכננים לעשות. צריך להבין שכל שחקן שם לב לרוח הנושבת מהיציעים, והשחקנים מחכים עכשיו לראות לאן הקהל ייקח את זה, כי הם רוצים בסופו של דבר ליישר קו עם האוהדים.

הדבר הכי קריטי הוא העברת המסר הבא: מה שהיה זה לא מה שיהיה, אין פרות קדושות. מבחינת השחקנים זו הזדמנות לתפוס גובה, אבל יכולות להתפתח אצלם חרדות שיפגעו בהם במגרש. דמות כמו נמני משכה אליה את האש, עכשיו השחקנים יהיו יותר חשופים ויותר יסתכלו עליהם.

אני חושב שהוצאת איש דומיננטי כמו נמני תעשה את העבודה בטווח הרחוק, אבל קשה לי לראות איך מכבי מצילה את העונה הזאת, למרות שהיא ממש לא גמורה. מבחינת המועדון אין פה איזו קריסה, הוא ימשיך להתקיים עם או בלי נמני. מי שיבוא אחרי נמני יהיה בבעיה אמיתית, כי הוא יימצא את עצמו במצב שיהיה לו מאוד קשה לתפקד. הנוכחות של נמני תישאר ברקע, והעובדה שכבר עזב וחזר עדיין יכולה לשבת חזק לאנשים בראש. לא הייתי ממליץ למאמנים להיכנס לשם עכשיו.

* ארנון צפריר הוא פסיכולוג ספורט מהמרכז לפסיכולוגיה בספורט

נועם אייל: גולדהאר חייב להיות מעורב

אחרי שלוש שנים במכבי תל אביב בתחילת שנות ה-2000, אני יוכל לומר מהניסיון שלי שמה שקרה עם אבי נמני זה משהו שיצר שיבוש בסיסי בפסיכולוגיה של המועדון. נשברה במכבי משוואה קדושה שיש בכל מועדון. מה המשוואה? מדובר במשולש שווה צלעות בין אוהדים, הנהלה ושחקנים פלוס צוות מקצועי. תמיד יש קודקוד במשוואה הזאת שהוא טיפה יותר חזק. במקרה של נמני הוא טיפח לאורך שנים את קודקוד האוהדים ולמעשה הצליח לשטח לגמרי את קודקודי הצוות המקצועי, השחקנים וההנהלה. זו בעצם עוצמה אדירה שהחלישה את המועדון במשך שנים. מגיע שחקן למכבי וממי הוא בעצם מפחד? רק מהקהל, שקיבל עוצמה כזאת בגלל נמני. כל הדינמיקה של המועדון השתבשה.

מה שקורה היום הוא שהגולם קם על יוצרו, כי האוהדים צברו הרבה עוצמה. השחקנים נכשלו במכבי, כי הם לא הגיעו למועדון אלא למועדון אוהדים. נמני יצר את התופעה הזו, שהיא חסרת תקדים בכדורגל, ובסופו של דבר הוא נפל בגלל אותה תופעה, וגם בגלל זה שהוא לא מספיק מוכן לאמן קבוצה כזאת.

מהניסיון שלי בהרבה מאוד קבוצות שפיטרו מאמנים, אני יכול להגיד שהשחקן נמצא לעיתים רחוקות בקשר טוב עם המאמן. אכפת לו לרבע שעה שפיטרו את המאמן. לרוב השחקנים ממש לא אכפת, כי לכל שחקן יש מישהו ששומר עליו במועדון, אם זה המנכ"ל או מאמן השוערים. גם במקרה של נמני יש מעט מאוד שחקנים שאכפת מעזיבתו, כי הם רוצים שהקבוצה תצליח.

הבעיה שאני רואה במכבי היא שהבעלים בעצם מנותק. מכבי הם פראיירים סדרתיים כבר שנים רבות, שמשלמים על כל שחקן כפול מערכו. הדבר הזה לא יוצר אצל השחקנים ההערכה כלפי צורת ההתנהלות של המועדון. לכן שום דבר לא ישתנה, כי הקהל הוא זה שקובע את הלך הרוח במועדון. נמני טרח שנים רבות לדאוג שכולם ידעו שהקהל בכיס שלו. הדברים תלויים כרגע בדמות שתגיע לשם במקום נמני, ובשאלה האם היא תקבל את האשראי מהאוהדים. יכול להיות שיגיע לשם מישהו שיוציא מהשחקנים דברים הרבה יותר טובים, וזה יגרום לקהל לתמוך בו.

העונה הזאת שונה מעונת הגלקטיקוס המגוחכת שהייתה, יש קבוצה עם שני שחקנים מצוינים בכל תפקיד וזו באמת קבוצה שיכולה להצליח, אבל חייבים מישהו מקצועי שידע להפיק מזה את המיטב. יכול להיות שאחרי ההליכה של נמני מישהו יאזור את העוז וייקח על כתפיו את עניין המנהיגות, אבל זה תלוי באישיות המאמן שיבוא לשם. הקבוצה משוועת למשהו חדש, מישהו שישמש סולם לאוהדים לרדת מהעץ. השאלה מי ייכנס לשם כי ההנהלה מנותקת מהקבוצה. אנחנו לא יודעים כרגע מי מייעץ להנהלה מה לעשות, אנחנו צריכים לקוות שבעסק כזה רציני, עם כל כך הרבה כסף, יש אנשים שיודעים מה הם עושים, כי החלפת מאמן זו טראומה מאוד קשה לקבוצה.

בטווח הארוך הפיטורים יכולים לעבור בלי ציוץ, כי נמני לא באמת השפיע מקצועית. אפילו יכול להיות שיבוא מישהו אחר ויצעיד את הקבוצה לאליפות. אבל אני לא יודע עד כמה קבוצה כזו יכולה להצליח בלי שהבעל בית שלה יושב ממש על ההגה. אין כמעט דוגמאות כאלה בכדורגל, יעקב שחר מקדיש 90 אחוז מהזמן שלו למכבי חיפה ולא לפניקס, שמעון מזרחי אותו דבר עם מכבי בכדורסל, ואם מכבי רוצה להצליח והתגבר על עזיבת נמני בהצלחה, זה המתכון.

* נועם אייל הוא פסיכולוג ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully