וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגה וירטואלית: על משחקי חג המולד באנגליה

יונתן פרידמן

26.12.2010 / 11:57

יונתן פרידמן היה כבר בהרבה מסיבות כדורגל באנגליה בחג המולד. השנה הוא נשאר בבית, מה שלא מפריע לו לערוך לכם סיור וירטואלי לקראת המשחקים

ב-1993, כשהייתי בן 11, הפרמיירליג רק נולדה. אבי, חולה כדורגל אנגלי מהדור שצפה בתקצירים מאנגליה בקדימונים של בתי הקולנוע והיה מקשיב בימי שבת לשידורי הליגה דרך טרנזיסטור שקולט את ה-BBC בגלים קצרים, הדביק אותי במחלת האנגלופיליה. בשנים שבהן אני ראיתי את המשחק, כבר העבירו את המשחקים בשידור חי. הנהירה של הכוכבים הזרים לאנגליה בתחילת ימי הפרמיירליג, עם כוכבים כמו קלינסמן, חוליט וזולה, כבר הכניעו אותי סופית.

ג'אנפרנקו זולה שחקן צ'לסי. Gary Prior, GettyImages
הנחית את המכה הסופית. זולה/GettyImages, Gary Prior

וכשאנגלופיל צעיר מגיע לגיל הבר מצווה, החלום הגדול שלו הוא להיות שם, באנגליה, בשיאה של העונה – חג המולד. כשנסעתי ללונדון לטיול הבר מצווה שלי, לראשון מבין חגי המולד שביליתי שם, לא הצלחתי להשיג כרטיסים למשחקים. הבטחתי לעצמי שכשאגדל אסע לשם מדי שנה, לראות כמה שיותר אגדות על הדשא, בלייב, מהיציעים של הייבורי, וייט הארט ליין, סטמפורד ברידג' ועוד. מסורת. ככה קוראים לזה. בכל אירופה, בתקופה שבין אמצע דצמבר לתחילת ינואר, יוצאים לפגרת החורף, או שבמקרה הטוב משחקים פחות. באנגליה, מסורת מחזורי חג המולד היא לא רק אבן יסוד שלא ניתן להזיזה, אלא גם הריגוש הגדול של כל אוהד כדורגל. לרוב, היא גם התקופה שמכריעה את האליפות האנגלית באותה עונה.

2010. לונדון עוברת את אחד החורפים הקשים במאה השנים האחרונות, חורף קר ומושלג, נמל התעופה נסגר, משחקים מבוטלים. השנה כנראה כבר לא אסע, אבל את הריגוש שום דבר לא יעצור. הנסיעה הווירטואלית החלה בשבת. התמקמנו במלון ליד ציר אוקספורד סטריט והתחלנו להתארגן לקראת הנסיעה למחרת לבירמינגהאם.

הסמל של ארסנל בשלג. Clive Mason, GettyImages
קר? אולי מחוץ למגרש, לא ביציעים/GettyImages, Clive Mason

26.12, 15:00 שעון אנגליה: אסטון וילה - טוטנהאם

לא משחק עונה, אבל בהתחשב בזה שמדובר רק בשעה וחצי נסיעה מלונדון, יהיה נחמד לפתוח את הטיול בקפיצה לווילה פארק, ולראות כיצד טוטנהאם מסתדרת עם שאיפות הצמרת (ואולי האליפות) שלה. זו גם אחלה לדרך לחמם מנועים לקראת הקרב הגדול שלמחרת.

27.12, 20:00: ארסנל – צ'לסי

חבר התקשר אלי לפני שעה והרהר בשאלה מדוע אף פעם ההגרלה במחזורי חג המולד לא מסדרת לנו משחקי עונה. אבל הנה, השנה ההגרלה האירה לנו פנים בדרבי לונדוני גדול היישר ביום שלאחר ה"בוקסינג דיי".

אומרים שמי שמתחילה את מחזורי חג המולד במקום הראשון בליגה, לעולם לא מסיימת בו בסוף העונה. זה נכון גם עובדתית. העובדה הנכונה עוד יותר היא שבדרך כלל מי שמסיימת את מחזורי חג המולד במקום הראשון גם זוכה באליפות. אצל ארסנל שלי תמיד קיים הסינדרום הראשון. במשך כמעט כל השנים האחרונות, התותחנים פותחים את הליגה היטב, מנפקים כדורגל שובה עין, כובשים שערים ומנצחים. לא פעם הם גם מובילים את הטבלה לפני חג המולד, ואז, איפשהו בסוף דצמבר, זה מתחיל: מכת פציעות לא הגיונית בעליל, הסגל הקצר נחשף, העומס באירופה והנה, שוב ארסנל יוצאת מהקרב על האליפות. משחק בית, צ'לסי בתקופה רעה, ובארסנל רוב השחקנים עדיין בריאים. ניצחון- והתותחנים על דרך המלך.

ביום שלמחרת אנוח במלון, בעודי צופה באחד משידורי המחזור ה-20, אולי כדי לראות איך מנצ'סטר סיטי עומדת בשאיפות התואר שלה (גם כן נגד הווילה) ב-15:00. בערב (20:00) אשב מול התנור החם והטלוויזיה בתקווה לראות אולי את יונייטד מאבדת נקודות במאבק נגד אברטון (ניצחה את סיטי השבוע). ב-29.12 ב-19:45 יש משחק נוסף של התותחנים שלי, אבל הפעם בוויגאן הצפונית (4 שעות נסיעה, פרבר של מנצ'סטר) ולכן אקח את הרכבת התחתית (15 דקות נסיעה) וארד בתחנת "פולהאם ברודוויי" שליד סטמפורד ברידג', למשחק בין צ'לסי לבולטון. באותה שעה תארח ליברפול את וולבס.

ביום האחרון של השנה נצא לחגוג את הסילבסטר בכיכר טרפלגר עם הרבה מאוד אנגלים והרבה מאוד בירה, וספירה אחת גדולה לאחור. אבל לוח השנה של 2011 סידר לנו שהיום למחרת הוא שבת ולכן ב-1.1.11 (איזה תאריך!) יש מחזור נוסף ואין זמן למנוחה.

שחקני טוטנהאם חוגגים. Matthew Lewis, GettyImages
תוכיחו שאתם יכולים, נראה אתכם/GettyImages, Matthew Lewis

דיברנו על מסורת. באנגליה היה נהוג מעל ל100 שנה שהמחזור הראשון של השנה, דהיינו המחזור הראשון של חודש ינואר, הוא מחזור גביע, הסיבוב השלישי של הגביע האנגלי. אבל שורה של מפגשים לא מעניינים בין קבוצות מהליגה העליונה לקבוצות מהליגות הנמוכות, והעובדה שהקבוצות הגדולות היו עולות עם הרכבים משניים למשחקים האלו (כדי לתת מנוחה לשחקנים ממחזורי חג המולד) גרמה אפילו לגוף כל כך מסורתי כמו ההתאחדות האנגלית, לשנות את המסורת הזו ולהפוך את השבת הראשונה של ינואר למחזור ליגה. ב-12:45 תארח ווסט ברומיץ' את מנצ'סטר יונייטד. ב-15:00 תוכלו לבחור בין מנצ'סטר סיטי-פולהאם או אברהם גרנט ו-ווסטהאם נגד וולבס. לקינוח, היום הראשון של השנה, 17:30 - ארסנל יוצאת למשחק חוץ קשה מול בירמינגהאם.

"יונתן, חזור הביתה", אמרה אמי בטלפון, “קר, מושלג ובטח יש לך מלא עבודה”. הצ'ק אאוט שלי במלון אמור להסתיים ב-2 לינואר. הרי חג המולד נגמר, אפילו הסילבסטר עבר. אבל הצצתי בלוח המשחקים שעל השידה ליד הטלפון ואמרתי לה: “אמא, אקנה מעיל, בעבודה יהיה מי שיחליף אותי. ביום רביעי יש ארסנל- מנצ'סטר סיטי".

פארק ג'י-סונג שחקן מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
כמה חבל שהחגיגה הזו תיגמר מהר מדי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully