וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן של בלאט רק מתחיל

24.12.2010 / 16:34

שיטת המשחקים הנהוגה ביורוליג מבטיחה שרק הקבוצות העמידות ביותר מבחינה נפשית יגיעו לשלבים המאוחרים. הנתונים מוכיחים שבשלב הראשון הציגה מכבי כדורסל נכון, אבל השאלה היא איך תתפקד כאשר תבין שכל מה שעשתה עד כה לא תקף יותר. הבלוג של גרינוולד

היו עונות בהן שיטת המשחקים הנהוגה ביורוליג חייכה למכבי תל אביב. רק בשנה שעברה סיימה מכבי את השלב המוקדם עם רצף של שלושה הפסדים מארבעה משחקים, לרבות הפסד מביש במחזור האחרון למארוסי – שלאחריו פצח פיני גרשון, בשידור ישיר, בהספד לקבוצתו. חודשיים לאחר מכן, פחות או יותר, כבר חגגה מכבי את יתרון הביתיות בשלב רבע הגמר.

העונה הנוכחית נראית אחרת לגמרי. מכבי צלחה בקלילות את שני משחקי הגארבג' ביורוליג, ונראה שגם ההפסד לבני השרון נשכח כלא היה. בשנים עברו היה הפסד שכזה מעמיד את המערכת בסכנת הידרדרות למשבר מנטאלי, אולם מכבי הפיקה לקחים באופן מיידי וחזרה לדרוס בכל המפעלים.

בעונה שעברה, בין השלב המוקדם לטופ 16, פנה גרשון להנהלה ודרש חיזוק בעמדות הפנים. הבעלים האזינו בקשב, חככו בדעתם, ובסופו של דבר העדיפו למרוח את הבקשה. זה קרה בעיקר בשל חוסר שביעות הרצון מהתנהלותו של גרשון; מאחורי הקלעים עמדה התחושה שראשי הקבוצה לא מעוניינים להעניק בונוס למאמן שלא מיצה את המקסימום מסגל השחקנים שעמד לרשותו. דייויד בלאט, לעומת זאת, קיבל לידיים את מילאן מצ'באן, בעסקה שתעלה למכבי מיליונים. ככה יעשה לאיש שמשפחות פדרמן ורקנאטי חפצות ביקרו.

מילאן מצ'באן שחקן מכבי תל אביב מוצג יחד עם דייויד בלאט, שמעון מזרחי, דרק שארפ. קובי אליהו
ככה יעשה לאיש שמשפחות פדרמן ורקנאטי חפצות ביקרו. בלאט עם מצ'באן/קובי אליהו

לא רק מאזני הקבוצות מתאפסים בשלב הטופ 16; איפוס המאזנים משמעו, במידה רבה, איפוס מנטאלי. השיטה הזו מביאה לכך שרק הקבוצות העמידות ביותר מבחינה נפשית יעפילו לשלבים המאוחרים, שהרי המאזנים מתאפסים פעם נוספת בשלב רבע הגמר. מכבי של גרשון תפסה שלושה שבועות טובים, אבל ברגע האמת פגשה את פרטיזן בלגרד – שהייתה מאומנת ובשלה ממנה – והודחה.

מכבי סיימה את השלב המוקדם במאזן 1:9 בעיקר כי הייתה מוכנה יותר מיריבותיה. זה דבר שקורה לעיתים רחוקות בקבוצות חדשות, קל וחומר בקבוצות צעירות יחסית כמו מכבי. אבל כדי לצלוח את השלב הבא, תצטרך מכבי להראות גם בשלות נפשית.

הגרלת הטופ 16 תיערך ביום שלישי. ישנן כמה אפשרויות ולכן יהיה מיותר להיכנס לניתוח מעמיק של כולן, אם כי קיימים סיכויים סבירים שתגריל שתיים מבין לובליאנה, ברצלונה ומלאגה (לא תוכל לקבל גם את ברצלונה וגם את מלאגה), ולצידן קבוצה נוספת – רומא או ריטאס וילנה. ישנן קומבינציות קשות יותר ופחות, אך זה לא באמת משנה. מה שחשוב הוא כיצד תוציא לפועל ברגעי המפתח.

***

ביחס לעובדה שניצחה תשעה משחקים והפסידה אחד, אני חושב שמכבי הציגה יותר מדי דקות של כדורסל בינוני עד כה. לזכותה ייאמר שהיא ניסתה לשחק כדורסל נכון.

אתר "In the game" מפרסם סטטיסטיקות מפורטות של כל קבוצות היורוליג. מהנתונים עולה כי לאחר תשעה מחזורים, דורגה מכבי ראשונה במפעל בקטגוריית זריקות מטווח קצר ביחס לכלל הזריקות שלקחה מהשדה – 48.5% מסך הזריקות שלה נלקחו מתוך הצבע. זהו נתון מדהים, שמלמד על רמת ביצוע גבוהה, ללא קשר לאחוז שבהן נקלעו אותן זריקות. מפליא לא פחות לראות שהאחרונה בקטגוריה הזו היא ריאל מדריד של אטורה מסינה – מי שאמורה הייתה להיות מהקבוצות המאומנות יותר באירופה – שרק 34.2% מסך זריקותיה נלקחו מתוך הצבע.

ידוע כי הזריקות הגרועות ביותר בכדורסל הן זריקות מהטווח הבינוני – מחוץ לצבע, אך בתוך הקשת. ריאל מובילה בקטגוריה, כאשר 40.4% מסך זריקותיה מהשדה נלקחו מהטווח הזה. מכבי בחלק התחתון של הטבלה, עם 24.4% בלבד. בנוסף, רק 27.1% מסך זריקותיה של מכבי מהשדה נלקחו מחוץ לקשת (רביעית מהסוף במפעל). דווקא פנאתינייקוס של ז'ליקו אובראדוביץ' ראשונה, עם כמות שלשות שמהווה 39% מסך הזריקות שלה. לכל הפחות, הנתונים הללו מוכיחים שבלאט הניח יסודות מקצועיים טובים לקראת המשך הדרך.

***

מעניין לבחון גם את הנתונים הסטטיסטיים שמפרסם אתר "דראפט אקספרס". בהגנה, צ'אק אידסון ודורון פרקינס אחראים ל-50% בדיוק מסך החטיפות של מכבי, ול-26.4% מסך הריבאונדים שלה. השניים הם גם השחקנים הקבוצתיים ביותר מבחינה התקפית, כאשר אידסון מחלק 0.55 אסיסטים בממוצע על כל זריקה מהשדה, ופרקינס אחריו עם 0.40 אסיסטים לזריקה.

עוד מבחינה התקפית, בבדיקה של כמות הנקודות ביחס למספר הזריקות מהשדה, גיא פניני הוא השחקן היעיל ביותר של מכבי עם יחס של 1.35 נקודות לזריקה לסל, ורק לאחריו נמצאים ליאור אליהו (1.1 נקודות לזריקה) וסופוקליס שחורציאניטיס (1.01 נקודות לזריקה); מהטווחים הרחוקים יותר פרקינס ובלות'נטאל הם מהבודדים במכבי שמעיזים לזרוק, משום מה, שכן שניהם אחראים יחד ל-43.7% מסך הניסיונות של מכבי מבחוץ.

הרבה תופינים מעניינים אחרים מתחבאים בין השורות והמספרים. נעסוק בהם ביתר פירוט בשבוע הבא.

*תודה מיוחדת לירון ארבל ולשלומי פרי על עזרתם הרבה.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully