וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחקן חופשי: על התקדים בפסק הדין לטובת איל ברקוביץ'

עידו קרצ'מר

19.12.2010 / 15:20

פסק הדין התקדימי בעניין איל ברקוביץ' וקורס הפרו חשוב, בעיקר משום שהוא עושה סדר בתקנות ההתאחדות, שלא עומדות בקנה אחד עם כללי הצדק הטבעי והחופש של האזרח

כשהתבשר איל ברקוביץ' כי בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את תביעתו, וביטל את החלטת בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל לדחות את הערעור שהגיש על השעייתו מקורס הפרו בו השתתף, צוטט "הקוסם" באומרו: "אני שמח שהמהפכה החלה". אכן, ברקוביץ' כמנהגו בקודשי הפרשנות, החליט להגזים מעט ולהתייצב בשורת המהפכנים, ניצב לצידו של לנין, ומקדים במעט את רובספייר. אולם, בהחלט יש לציין כי החלטת בית המשפט המחוזי בעניינו של הקוסם אינה מחזה שכיח בשדה המשחק המשפטי, ויש לעמוד על חשיבותה.

נתחיל בעובדות. כידוע, על ברקוביץ' נגזר עונש הרחקה בן שישה שבועות בשל התנהגות בלתי ספורטיבית במסגרת תפקידו כמנהל המקצועי במחלקת הנוער של מועדון הכדורגל נשר. נוכח העונש האמור, ניצל ברקוביץ' את הבמה המרכזית של תוכנית הרדיו בה הוא מפרשן, וכינה את דייני בית הדין המשמעתי "חבורה של אפסים". בגין מחרוזת הפנינים האמורה הושת על הקוסם עונש הרחקה נוסף של כשמונה חודשים מכל פעילות במסגרת קבוצות או מוסדות ההתאחדות, לרבות השתתפות בקורס הפרו. ברקוביץ' ביקש לערער בזכות על ההרחקה, אך בית הדין העליון דחה את ערעורו על הסף, שכן לפי תקנון המשמעת של ההתאחדות (תחזיקו חזק) בעל דין רשאי להגיש ערעור בזכות על החלטה בעניינו רק בחלוף ריצוי שלושה חודשים מכלל העונש שהושת עליו - חלם של שנות האלפיים. לדוגמה, אם הוטל על אדם עונש הרחקה של 91 ימים, יוכל לערער על ההחלטה בזכות, רק בחלוף 90 ימים.

נגד ההחלטה למחוק את ערעורו, שלף הקוסם שפן בדמות הגשת תביעה לבית המשפט המחוזי, במסגרתה תקף הן את תקנון ההתאחדות בהיותו מנוגד להוראות חוקתיות בדבר זכות הגישה לערכאות, והן נגד החלטת בית הדין העליון, אשר לטענת פרקליטו של ברקוביץ' – פוגעת בכללי הצדק הטבעי – ועל כן יש לבטלה. ההתאחדות לכדורגל סמכה את ידיה על העיקרון המשפטי לפיו החלטות מוסדות השיפוט בהתאחדות הן סופיות, וניתנות לערעור בפני בית משפט אזרחי רק במקרים חריגים, אשר זה לדעתה אינו נופל בגדרם.

לדון בערעור, כאן ועכשיו

אכן, ברקוביץ' הרים לבית המשפט לוולה, וזה לא חסך שבטו מתקנון ההתאחדות. השופט איתן אורנשטיין קבע כי תקנון המשמעת של ההתאחדות אינו יכול לעמוד בסתירה לחוקים וחוקי יסוד. נקבע כי על אף שזכות הערעור אינה מנויה במפורש כזכות טבעית, הרי שמדובר בזכות מהותית שכל פגיעה בה היא חמורה ביותר. בית המשפט הרים דגל לאופסייד נגד טענת ההתאחדות לפיה גישה קלה מדי למוסד הערעור עלולה להכביד על מוסדות השיפוט של ההתאחדות, וקבע כי אין בכך כדי לפגוע בזכות הערעור. נוכח האמור, ביטל בית המשפט את סעיפי התקנון המונעים הגשת ערעור בזכות, זאת תוך מתיחת ביקורת חריפה על התקנון ועל ההתאחדות האחראית לו. בצעד מעט יותר מרחיק לכת ציין בית המשפט (בזהירות המתבקשת) כי מהות ערעורו של הקוסם – המתבסס על הטענה כי לא ניתן היה להרחיקו מקורס הפרו בגין העבירות אותן ביצע - אינה משוללת כל יסוד וראויה לבדיקה רצינית. על כן, הוחלט להחזיר את הדיון לבית הדין העליון של ההתאחדות, שישמע את טענותיו של ברקוביץ' ויכריע כפי ראות עיניו.

פסק הדין הינו חריג יחסית בנוף ההתערבות בהחלטות גופי משמעת מוסדיים. אך יחד עם זאת, ניתן לצנן מעט את הרוחות. בית המשפט המחוזי לא פלש לטריטוריה הספורטיבית-משמעתית של מוסדות ההתאחדות, אלא רק תיקן פגם משפטי ברור בדמות ההסדר הלקוי בהגשת ערעור בזכות. במובן זה, אין אנו צפויים לראות את חאלד חלאיילה קובל בפני בית משפט השלום על כרטיס אדום שקיבל, או את אבי נמני מוחה בפני דורית בייניש על אי שריקת פנדל לטובת קבוצתו. אולם, אין להתעלם מהחידוש שבפסיקה ולשינויים שאולי, אולי יצמחו ממנה. איך אתם מחכים לזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully