וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדורגל עם כנפיים: רד בול לייפציג בדרך להצלחה בגרמניה

לירן רוזנר, אייסוקר, לייפציג

18.11.2010 / 17:38

גילויי ההתנגדות והשנאה כלפיהם בגרמניה, לא מונעים מראשי רד בול להשקיע בקבוצה החדשה שלהם בלייפציג. ניפגש בצ'מפיונס

המקום: אצטדיון ווסטפאלן, מגרשה הביתי של בורוסיה דורטמונד. האירוע: המחזור הראשון בבונדסליגה לעונת 2009/10 בין הקבוצה המקומית לפ.צ קלן. לראשונה מזה שנים אוהדי דורטמונד ואוהדי קלן שמו בצד את השנאה ספורטיבית וקריאות משותפות בסגנון: "רד בול תסתלקו מכאן!", או "צבעים חדשים, אין מסורת אבל יש כסף, זה לא כדורגל!", נשמעו מכיוון היציעים הצהובים-שחורים וגם האדומים. די מפתיע שאוהדי קבוצות מהבונדסליגה הראשונה, שחוזים בקבוצות שלהם לראשונה אחרי חודשי פגרת הקיץ, עוסקים בקבוצה מהליגה החמישית בגרמניה, שמשחקת במרחק 420 קילומטרים מדורטמונד, אבל לרד בול לייפציג יש את היכולת למשוך תשומת לב כזו.

איך זה קרה? אוהדי הקבוצות הגדולות בגרמניה הפנימו שבתוך כמה שנים קבוצה מבית היוצר של רד בול יכולה להיות היריבה של המבורג, קלן, באיירן מינכן או דורטמונד בליגה הבכירה בגרמניה וזה לא מקובל עליהם. והנה קבוצה אלמונית מצליחה איפה שהכדורגל נכשל ומאחדת בין מחנות אוהדים יריבים. "זו לא תהיה הפעם הראשונה שכפר קטן שולח קבוצה בלי זהות ובלי מסורת לבונדסליגה בזכות הירוקים המרשרשים", הסביר אוהד ממורמר של קלן, שלא שכח לשלוח עקיצה לכיוונה של הופנהיים.

מזה שנתיים נאלץ דיטר הופ, הבוס הגדול של הופנהיים, לחיות עם הגידופים והאיומים של אוהדי הקבוצות היריבות בבונדסליגה, שמאשימים אותו ואת דומיו בהריסת הכדורגל. עכשיו הם מביטים בחשש ללייפציג. "רד בול תזכה לאותו כבוד מעורער ואף חמור מזה", הבטיח אוהד בורוסיה דורטמונד, שלא יכול להבין איך מועדון צץ משום מקום ודוהר בכבישים המהירים בדרך לליגה שהקבוצה שלו הרוויחה את מקומה בה דרך עשרות שנים של עבודה ממשוכת.

השוואות לג'ורג' בוש

ביצרנית משקאות האנרגיה המוכרת בעולם חושבים בצורה שונה מאוהדי הקבוצות הגדולות הוותיקות ומוכנים לבאות. אחרי ניסיון כושל לרכוש את סקסוניה לייפציג מהליגה הרביעית ב-2007, הצליחו ראשי רד בול לשים את היד על קבוצה אלמונית אפילו יותר, עם בסיס אוהדים מזערי. ב-2009 קיבלה הקבוצה האלמונית ס.ס.וו מרקרנשטדט (רובע בפאתי העיר המזרח גרמנית לייפציג) את הזדמנות חייה. ראשי רד בול הגיעו לפגישה עטורי צ'קים ורצון טוב לרכוש את הקבוצה ובתוך מספר ימים הייתה גרמניה עדה ללידתה של קבוצה חדשה בשם RB לייפציג.

למרות שלכל אחד ברור שיצרן פחיות האנרגיה האוסטרי עומד מאחורי האותיות RB, נאלצו ראשי המועדון לכנות את המועדון בשם RASENBALL (כדור דשא) לייפציג ומכאן לקחו את האותיות RB, והכל בכדי להימנע מהסתבכות עם ההתאחדות הגרמנית, שאוסרת על גוף כלכלי המשמש כספונסר של מועודן, לכנות קבוצת כדורגל בגרמניה בשמה של החברה המסבסדת. יחד עם זאת, אחרי ששמו של האצטדיון המרכזי בלייפציג שונה לרד בול ארינה, כולם כבר הבינו ש-RASENBALL לייפציג הוא בעצם שם כיסוי. הארינה היא לא רק אחד מהאצטדיונים המרשימים בגרמניה, עם תכולה של 45 אלף צופים, אלא גם אחד מהחדשים והמודרנים שבהם. המטרה של חברת הענק האוסטרית היא שבתוך שמונה שנים הקבוצה תשחק בבונדסליגה ובתוך 10 שנים תעלה לליגת האלופות, מטרה שהקבוצה הראשונה של החברה, רד בול זלצבורג, עדיין לא הצליחה להגשים.

מהצד צופים האוהדים הכעוסים של הקבוצות הגדולות, אבל לא רק הם מוטרדים. גם המזרח גרמניות הגדולות עם המסורת, כמו הנזה רוסטוק, דינמו דרזדן או אנרגי קוטבוס, לא בדיוק שמחו לשמוע על צמיחתו של ענק הכדורגל החדש, על אף שהוא יכול להחזיר את מזרח גרמניה למפה. רבות מהקבוצות הללו סובלות מבעיות כלכליות וכך מצאו את עצמן אנרגי קוטבוס וארצבריגה אווה בליגה השנייה, בעוד דינמו דרזדן והנזה וסטוק מבלות בליגה השלישית. על גוף כלכלי כמו שעומד מאחורי הקבוצה החדשה מלייפציג הן יכולות רק לחלום. אלא שלמרות זאת, האוהדים של הקבוצות הללו מעדיפים להישאר עניים מאשר למכור את הנשמה של הקבוצה שלהם, כך לפחות לדברי יושב ראש חוג האוהדים של הנזה רוסטוק.

ומה על הקבוצות המסורתיות של העיר לייפציג, לוקומוטיב וסקסוניה? ובכן, ההתרעמות לא פסחה גם עליהן ואחד מהאוהדים של סקסוניה השווה בין רד בול לנשיאה לשעבר של ארצות הברית, ג'ורג' בוש: "שניהם מנסים לכבוש יעדים חדשים בכוח ולייצר כסף, ובדרך הם הורסים כל דבר טוב שקיים". אוהד אחר מצהיר שהקבוצה החדשה של רד בול לא תזכה לאהדה של הקהל המקומי בלייפציג ושזה מגוחך שקבוצה בלי זהות זוכה למשאבים שיכולים לשרת אנשים שבאמת זקוקים לכסף. "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו - האם זה הכדורגל לו אנחנו מייחלים?". אמר יו"ר לוקומטיב לייפציג.

מבקשים סבלנות

את רד בול הטענות הללו לא מעניינות וכבר בשנה הראשונה שלהם במועדון מלייפציג קיבלנו הוכחה חותכת מה כסף יכול לעשות. הקבוצה החדשה של רד בול לעלות מיידית לליגה הרביעית החצי חובבנית בגרמניה וכשהם מרוצים מההצלחה, המשיכו ראשי החברה להזרים כספים למועדון המזרח הגרמני. מנג'ר המבורג לשעבר, דיטר ביירסדופר, הוחתם כדי לתפקד כמנג'ר העל של קבוצות הכדורגל של רד בול, אבל עיקר העבודה שלו תהיה בלייפציג והוא החל לעבוד במהירות ויעילות עם החתמתם של טימו רוסט הוותיק שחקנה לשעבר של אנרגי קוטבוס, שחקן ההגנה המנוסה אינגו הרטש (לשעבר המבורג ונבחרת גרמניה) המגן טים סבסבטיאן (הגיע מהנזה רוסטוק), הקשרים טום גיסלר (לשעבר מיינץ) ואלכסנדר לאס (לשעבר המבורג) והחלוץ הוותיק ניקו פרומר, שבעבר היה מלך השערים של הליגה השלישית.

גם הנוער לא נזנח. מיליונים הושקעו בתשתיות ובמגרשי אימונים למחלקות הצעירות, ששחקניהן קיבלו זימון להגיע ולהיבחן לקבוצת הנוער החדשה שקמה. בנוסף פתחו במועדון תכנית חדשה תחת המוטו "מי יהיה הסקאוט הבא". במסגרת התוכנית כל אחד יוכל לעשות עבודת סקאוטינג עבור המועדון. בשלב הראשון הוא צריך להסביר למה הוא הציע את מי שהציע ובשלב השני הוא יעבוד במשרה חלקית עבור המועדון. אם יצליח להרשים הוא יהפוך להיות חלק ממערך הסקאוטינג הרשמית של המועדון. התוכנית עוררה התלהבות בכל רחבי גרמניה ובתוך כמה ימים קיבלו ראשי הקבוצה אלפי קלטות וידיאו ודי.וי.די.

כמובן שחלק גדול מהמועמדים לא עברו את השלב הראשון, אבל עם פעולות כאלו מקווה המחלקה השיווקית של רד בול לזכות באהדה בקרב אוהדי הכדורגל בגרמניה למרות הפתיחה ברגל שמאל. הכסף כרגע פחות רלוונטי, הסביר דיטריש מטשיץ, הבוס של רד בול, שמתכנן להשקיע בשנים הבאות מאות מיליוני יורו במועדון הצעיר ובינתיים הרחיב את הפעילות גם לאפריקה ודרום אמריקה, שם רכשה החברה שתי קבוצות קטנות בברזיל ובגאנה, אולי כאלו שיספקו שחקנים לקבוצה הגרמנית בעתיד.

בינתיים נראה שהרעיון החדש לא ממש מלהיב את האוהד הממוצע בגרמניה ולמשחק האחרון של הקבוצה הגיעו 2,700 צופים בלבד, בעוד 42 אלף מקומות ישיבה נותרו ריקים. ראשי רד בול חוששים שהשנאה העצומה למועדון תפגע בתדמית של היצרן האוסטרי ובפורומים השונים בגרמניה דנים אלפי אוהדים במה שהם מכנים "פגיעה בתרבות הכדורגל של גרמניה". אבל עם זאת ברד בול מבטיחים שעם סבלנות, השמיים הם הגבול ובסופו של דבר גם האוהדים יבינו שרד בול פועלת לטובת הכדורגל בגרמניה, גם אם ייקח להם זמן להבין זאת. הסיוט של מרבית האוהדים בגרמניה הוא החלום הורוד של מטשיץ, שכמו בפורמולה 1, גם בכדורגל רד בול מצמיחה כנפיים ועוקפת את כולם במוקדם או במאוחר. באיירן מינכן וריאל מדריד ראו הוזהרתן!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully