וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצור או שאני יורנטה

20.11.2010 / 12:15

לפני שלוש שנים הקהל בבילבאו עוד שרק לו בוז, אבל מאז פרננדו יורנטה נמצא בנסיקה מתמדת והפך לאחד השחקנים הפופולאריים בספרד. ריאל מדריד, שרוצה אותו אצלה, תנסה לעצור אותו

ב-12 באוקטובר 2007, בצל משחקי הנבחרות שנערכו באותו סוף שבוע, אירח אצטדיון סן מאמס משחק ידידות בין אתלטיק בילבאו למילאן. האריות היו אז בעיצומה של פתיחת עונה איומה בליגה ורצו לצבור מעט ביטחון מול ההרכב החסר של האיטלקים. לקהל הבאסקי, שמאס ביכולת החלשה של הקבוצה באותן שנים קשות בהן ניצלה ברגע האחרון מירידה, כבר אזלה הסבלנות. במהלך המשחק עמד החלוץ הצעיר פרננדו יורנטה לבדו מול דידה, אבל התבלבל ברגליו ואיבד את הכדור. האוהדים, שתלו תקוות רבות ביורנטה כמי שייכנס לנעליו של איסמעיל אורסאיז, הגיבו בשריקות בוז צורמות ומצאו בחלוץ שהבקיע רק שבעה שערים בשלוש עונות את השעיר לעזאזל.

פרננדו יורנטה שחקן אתלטיק בילבאו. רויטרס
איך אומר קפארוס? "בכדורגל אפשר להפוך תוך חמש דקות מזונה לנזירה". יורנטה/רויטרס

יורנטה קיבל באותה תקופה הצעה מפולהאם האנגלית, אך בניגוד למאמנים קודמים כמו חוסה לואיס מנדיליבאר, חאבייר קלמנטה ומאנה, חואקין קפארוס האמין בו וגם קיבל תמורה בהתאם. את עונת 2007/8 סיים יורנטה עם 11 שערים ומאז הוא לא מביט לאחור. בשתי העונות האחרונות שמר החלוץ התמיר על יציבות עם 14 שערי ליגה (23 שערים בכל המסגרות בעונה שעברה), הפך לאליל אוהדי בילבאו ולשחקן חשוב בנבחרת ספרד ונראה כי העונה יבצע קפיצת מדרגה נוספת. ליורנטה יש כבר שמונה שערים ב-11 משחקי ליגה ועוד שלושה שערי ניצחון במדי אלופת העולם במוקדמות יורו 2012. קפיצת המדרגה הזו עשויה להגיע לשיאה עם מעבר לריאל מדריד בתום העונה.

ז'וזה מוריניו חושק בחלוץ כבר זמן רב ובטוח כי הוא האיש המתאים לחלוק את הדקות בעמדת החלוץ המרכזי עם גונזאלו היגואין, על חשבון קארים בנזמה שיצטרך למצוא קבוצה אחרת. גם האוהדים הביעו דעתם בנושא בסקר שערך עיתון 'אס', ובו 68 אחוזים מ-122 אלף המשתתפים בחרו ביורנטה כחלוץ הרכש המועדף. לפני ווין רוני, דידייה דרוגבה ועמנואל אדבאיור. בשבת, אתלטיק בילבאו תתארח אצל ריאל מדריד, כך שלמוריניו ויושבי הברנבאו תהיה הזדמנות לעקוב מקרוב אחר משאת נפשם.

פיתוח גוף

ההייפ הגדול הראשון סביב יורנטה נוצר בעקבות יכולתו באליפות העולם עד גיל 20 ב-2005, אז הבקיע חמישה שערים במדי ספרד שהודחה ברבע הגמר והיה שני רק לארגנטינאי אחד קטן. לאונל מסי שמו. שלושער במשחק גביע לרשת לנזרוטה החדיר באוהדי בילבאו את האמונה כי יש מושיע לקבוצה החלשה שלהם, אך יורנטה לא קיבל ביטחון מהמאמנים דאז וגילה חוסר יציבות. טענו נגדו שהוא רכרוכי וגמלוני, מבולבל מול השער, אחוז פאניקה וכל סטיגמה אחרת שנוהגים להדביק לחלוץ שמתנשא לגובה של 1.95 מטרים. מסנגריו בין האוהדים חששו כי סיפורו יהיה דומה לזה של חוליו סלינאס, שלא מיצה עצמו בבילבאו בשנות ה-80, וברגע שהרימו ידיים לגביו הוא פרח באתלטיקו מדריד ובברצלונה. אלא שאז, קצת לפני שיורנטה והמועדון התייאשו לגמרי מהשידוך, אורסאיז עזב ונפתח צוהר ראשון להצלחה.

"בכדורגל אתה יכול להפוך מזונה לנזירה תוך חמש דקות", הגדיר קפארוס את השינוי שהחל אז בבילבאו. כך גם השתנה היחס של התקשורת והאוהדים ליורנטה. שנה לאחר עזיבתו של אורסאיז ערק גם אריץ אדוריץ למאיורקה, וכל העול ההתקפי נפל על כתפיו החסונות של יורנטה. 'מלך האריות', כפי שהוא מכונה בעיקר מחוץ לחבל הבאסקים (שם פחות מתחברים לכינוי), שיפר את כל האספקטים במשחקו והדבר לא נעלם מעיניו של קודמו. "הוא למד להראות את עצמו יותר ולהשתמש בצורה נכונה בכוח ובגודל שלו", הסביר אורסאיז את המפנה. "בניגוד לתחילת הדרך, עכשיו הנוכחות שלו מרתיעה את הבלמים השומרים עליו".

העונה, בעיקר אחרי שהפך ליקיר התקשורת בעקבות השערים במדי הנבחרת מול ליטא וסקוטלנד, אף אחד כבר לא יכול להתעלם מיורנטה. יש לו שמונה שערי ליגה (רק כריסטיאנו רונאלדו ומסי כבשו יותר), הוא מהווה סכנה ליריבה בכל סיטואציה (גם כשקבוצתו משחקת בתשעה שחקנים כמו בניצחון על אלמריה) ואתלטיק בילבאו פיתחה בו תלות מוחלטת. לקבוצה הבאסקית היו 13 משחקים רשמיים העונה ויורנטה קיבל בהם בסך הכל 30 דקות מנוחה. אפילו במשחק הגומלין בגביע מול אלקורקון החזיק אותו קפארוס על המגרש עד הדקה ה-85. מבין שחקני סגל נבחרת ספרד למונדיאל, רק לאיקר קסיאס יש יותר דקות משחק. "המטרה שלי היא לשחק כמה שיותר ולעבור את רף 23 השערים מהעונה שעברה", הסביר יורנטה ל'ביסקאיה טי.וי'. "זו עדיין לא הגרסה הכי טובה שלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

חומר מקומי

הצטיינותו של יורנטה הפכה אותו לאחד החלוצים המבוקשים באירופה. שתי הקבוצות של מנצ'סטר הביעו עניין, גם ליברפול עוקבת מקרוב, אבל מי שנראית כמועמדת המובילה לקלוט אותו היא ריאל מדריד. ראשי הבלאנקוס כבר הצהירו כי סעיף השחרור של יורנטה – 36 מיליון יורו – לא מהווה בעיה מבחינתם. "אני אוהב אותו מאוד", הודה חורחה ולדאנו, המנהל המקצועי של ריאל מדריד. "הוא צומח במהירות ונראה מוכן לשלב הבא, אבל לתפוס מקום בריאל זה לא דבר קל. אנחנו נבחן את הדברים כשיגיע הזמן".

מרגע ששב לכס הנשיאות, פלורנטינו פרז שם לו למטרה להגדיל את כמות הספרדים בקבוצה, זאת על מנת לחזק את תחושת ההזדהות בקרב האוהדים. הוא צירף את אסטבן גראנרו, ראול אלביול, אלברו ארבלואה, צ'אבי אלונסו והקיץ גם את פדרו לאון וסרחיו קנאלס, כך שלריאל יש 10 ספרדים בסגל בן 25 שחקנים. היעד הוא 15 שחקנים מקומיים בסגל בשנים הקרובות, ויורנטה נראה כתוספת מתאימה, הן מקצועית והן תדמיתית. בימים האחרונים, בתזמון מושלם מבחינת ריאל לפני המפגש בליגה עם אתלטיק, עלו מחדש הספקולציות על מעבר קרוב של יורנטה ודי הרגיזו את מאמנו. "אם תבוא קבוצה שתשים את הכסף, פרננדו יעזוב", המשיך קפארוס בישירות האופיינית לו. "בינתיים יש לו עוד דרך ארוכה לעשות. אנחנו מקווים שהוא ימשיך בהתקדמות שלו העונה".

את השיפור ביכולתו של יורנטה ניתן לראות מדי משחק. מוריניו אמנם דאג לפרגן לקרים בנזמה שהביא למפנה במספר משחקים בהם נכנס כמחליף, אך הוא רוצה חלוץ יציב שיודע לספק שערים ויכול לגוון את משחק ההתקפה של ריאל מדריד. כמו בנבחרת, יורנטה יוסיף לריאל מימד אווירי שאין לה כרגע. אבל זה לא רק משחק הראש הנפלא. כשרק הגיע לקבוצת הנערים של בילבאו היה משותף יורנטה אך ורק במחצית השנייה, אז ניצל את הפיזיות שלו מול היריבים התשושים. בשיטה הזו השתמש גם ויסנטה דל בוסקה בנבחרת וזה אחד הדברים שמושכים את מוריניו. שחקן התקפי שיגרום לכאוס בהגנת היריבה בדקות הסיום, כזה שיודע גם לשחק עם הגב לשער ולרתק את הבלמים שמולו.

מי שכבר המליץ לריאל על יורנטה הוא דל בוסקה. המאמן המשופם זימן את החלוץ לסגל נבחרת ספרד בנובמבר 2008 וספג ביקורות רבות על כך. גם הבחירה בו כגיבוי לפרננדו טורס בסגל למונדיאל התקבלה בספקנות, אך 32 הדקות היחידות שלו בדרום אפריקה – עלה כמחליף ושינה את המשחק בו ניצחה ספרד 0:1 את פורטוגל בשמינית הגמר – השתיקו את כולם. טורס, שנע בין פציעה לפציעה בשנתיים האחרונות, איבד אחיזה בנבחרת בזמן שיורנטה הפך לשחקן רוטציה לגיטימי (שבעה שערים ב-13 משחקים). הצגת החולצה החדשה של ספרד, בה נבחר להשתתף יחד עם צ'אבי אלונסו ודויד וייה, מסמלת יותר מכל את השינוי שחל במעמדו של יורנטה. החלוץ שספג שריקות בוז מהקהל שלו רק לפני שלוש שנים, הפך באופן סופי לאחד השחקנים הפופולאריים בספרד כולה.

שחקני נבחרת ספרד, סרחיו ראמוס, פרננדו יורנטה חוגגים. רויטרס
בקרוב יחד גם במדי ריאל מדריד? יורנטה וראמוס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully