וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלכם, ממש לא בידידות: הכל על משחקי הידידות של נבחרת ישראל

17.11.2010 / 11:00

הלחץ הבינלאומי להחרים את ישראל, החשש הביטחוני להגיע לכאן והסחטנות של האפריקאיות. כל ההסברים למי שתהה: מדוע תפגוש הערב ישראל דווקא את איסלנד?

ההתאחדות לכדורגל של פלסטין הוציאה בשבת הודעה לתקשורת בה היא מבשרת על ביטול משחק הידידות הבינלאומי נגד נבחרת גמביה, שהיה אמור להיערך היום (רביעי). הסיבה, על פי ההודעה: ההתאחדות בגמביה שיגרה מכתב והודיעה כי ביטלה את נסיעתה בשל "לחצים ישראליים". האירוע המוזר הזה לווה בביקורת של ההתאחדות הפלסטינית על יריבתה, ואיך לא, בביקורת אנטי-ישראלית, המלווה בהקשרים פוליטיים. "גמביה ניסתה למצוא תירוצים שאינם עולים בקנה אחד עם התאחדות כדורגל שמכבדת את עצמה, את החלטותיה ואת תקנות הספורט הבינלאומיות", נכתב בהודעה. "הלחצים שהפעילה ישראל על גמביה, ולפני כן על הרפובליקה המרכז אפריקאית, כדי למנוע מהן לשחק בגדה המערבית נגד נבחרת פלסטין, מוכיחים מחדש את הברבריות ואת הגזענות של המדיניות הישראלית, שעומדת בסתירה לכל התקנות ומידות המוסר האנושיות והספורטיביות ישראל מעוניינת להטיל בידוד ומצור על הספורט הפלסטיני".

מאמן נבחרת ישראל, לואיס פרננדז, מתחבק עם אבי לוזון. ברני ארדוב
נבחרות מעדיפות להחרים את ישראל, אלא אם כן ההתאחדות תעביר לידיהן סכומי עתק. פלא שאנחנו תקועים עם איסלנד? לוזון ופרננדז/ברני ארדוב

בהתאחדות לכדורגל שללו כמובן את האפשרות הזאת, אך ללא קשר להודעה של ההתאחדות הפלסטינית, גם ישראל עברה תהליך דומה – דחיית משחקים בינלאומיים בגלל הקשרים פוליטיים. בהמשך, נהיה עדים לעדות של אנשי התאחדות לכדורגל, שטוענים כי מספר נבחרות קטנות ניסו לעשוק אותם בתקופה האחרונה ולסחוט מאות אלפי דולרים תמורת קיום משחק אימון, כל זה על רקע כלכלי ולעתים אפילו בעל הקשרים פוליטיים. לטענתם, ישנן נבחרות שמעדיפות להחרים את ישראל, אם ההתאחדות לא תעביר לידיהן סכומי עתק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פרננדז מבין את המניפולציה

על מנת להמחיש איך המנגנון עובד, ראוי להזכיר את בעלי התפקידים שעומדים מאחורי קביעת המשחקים. לאחר שפיפ"א קובעת את ימי המשחקים הבינלאומיים (לוח השנה של משחקי הידידות מועבר פעם בשנה, בצורה מסודרת, לכל ההתאחדויות בעולם), מטפל בנושא מנהל אגף הנבחרות, רונן הרשקו, שמנהל את המשאים ומתנים עם הנבחרות. תפקידו הוא לקבוע משחקי ידידות מול נבחרות חזקות ככל האפשר, תוך תיאום ציפיות עם המאמן הלאומי. לאחר הגשת הבקשות, הנבחרת מחכה לאישורן של חלק מהנבחרות, ואז מנהלת משא ומתן מסודר על הסדרי הגעה, ביטחון וכדומה, ומנסה ליצור "הסכם הדדיות" שפירושו – שני משחקים, שני תאריכים קבועים, כל נבחרת משלמת על האירוח פעם אחת.

לפני שניגע בפרשה הזאת, ראוי להתייחס למשחק האחרון שבוטל, מול חוף השנהב, שהיה פועל יוצא של ההחלטות המשותפות של נבחרות רבות בעולם לא לשחק נגד ישראל. כזכור, הפילים העבירו ברגע האחרון מכתב המנמק כי הם מבטלים את המשחק נגד ישראל ואף הציעו לקיים משחק בין הנבחרות בעתיד, אך ההתאחדות שלחה מכתב נגדי בו היא מאיימת כי אם המשחק יבוטל היא תפנה לפיפ"א. חוף השנהב התחמקה, משחק האימון שאמור היה להתקיים בצרפת בוטל, ובסופו של דבר התברר גם למה – הנבחרת האפריקאית העדיפה לשחק מול איטליה שהייתה פנויה באותו תאריך, ועוד על הגב שלנו. בהתאחדות פנו להתאחדות הצרפתית, ביקשו לקבוע מקום, מלון ולסדר את העניינים הביטחוניים, אבל גם לאחר מכן הפילים לא התרצו. "אולי מישהו שם רצה שנשלם להם כסף, כמו נבחרות אחרות", אמר גורם בהתאחדות. בסופו של דבר, בהתאחדות לא מצאו פתרון אחר ופנו לפיפ"א. נבחרת גמביה שהייתה פנויה באותו תאריך, כך נודע, היא אחת מתוך מספר מצומצם של נבחרות שניסו לנצל את המצב ודרשו כ-800 אלף יורו תמורת משחק האימון. בהתאחדות סיפרו השבוע: "הם טענו שאין להם כסף, שזו מדינה ענייה. זה היה ניצול ציני של המצב שלנו".

מתברר כי בשלב הזה פרננדז הבין בדיוק עם מי יש לו עסק. המאמן הלאומי טלפן בעצמו למספר מאמנים שהכיר מספרד וצרפת וניסה להפעיל את קשריו, ללא הועיל, כדי לקדם את מעמדה של ישראל בקרב מעגל הקסמים שנקרא משחקי ידידות בינלאומיים. היריבה הבאה של ישראל, נבחרת איסלנד, היא אחת מיני רבות אליהן פנתה ההתאחדות לכדורגל בבקשה לקיים משחק אימון. תחילה נסע נציג של ההתאחדות לארמניה, איתה נוהל משא ומתן אינטנסיבי, על מנת לבדוק את המגרש והתנאים. אלא שהגעתו לשם, התברר, הייתה מיותרת – מזג האוויר ביום המשחק עמד על 47 מעלות. בהתאחדות ביקשו ממנו לחזור ובזאת הסתיימה ההתלבטות. בהתאחדות טוענים כי נבחרת אפריקאית אחרת דרשה כמיליון יורו על מנת להגיע לישראל. "זאת הייתה חזירות, פתאום נבחרות התחילו לנהל איתנו משא ומתן על כסף, במקום לנהל משא ומתן על המשחק", סיפר גורם בנבחרת.

אחד המקרים, מול גמביה, הובא לידיעתו של לואיס פרננדז, שהודיע כי הוא מעדיף לשחק מול הנבחרת האולימפית מאשר לשלם לנבחרת נחותה יחסית את הכסף. "למזלנו לואיס הבין את הבעיה, אף אחד כאן לא רצה להוציא כסף, כי אחרת היינו נתקלים בכדור שלג שלא ניתן היה לצאת ממנו", אמרו בהתאחדות. נבחרת חוף השנהב, אגב, נכללה בהסכם ההדדיות שדובר עליו קודם. כזכור, הפילים כבר הגיעו פעם אחת לארץ על חשבון ההתאחדות לכדורגל, אלא שהתחמקה מלשלם את ההוצאות עבור הנבחרות שלנו. הערב, אגב, היא תתמודד במשחק חוץ בפולין. שוב, ככל הנראה, על מנת לחסוך בעלויות.

הולנד וגרמניה? תשכחו מזה

פרננדז, יש לציין, רצה לקיים את משחק האימון הערב בישראל, בגלל העובדה ששני המשחקים בחודש מרץ, מול לטביה וגיאורגיה, יתקיימו בארץ. בהתאחדות מסבירים כי הייתה אפשרות שחוף השנהב תגיע לארץ כפיצוי על ביטול ההסכם, אבל היא נשללה. "מדוע אנחנו צריכים לשלם פעם שניה עבור אותה נבחרת? לא רצינו שזה יהפוך למסורת", אמרו שם, "חוץ מזה, למדנו שאסור לסמוך על נבחרת שמבטלת פעם אחת. אין לנו כוונה לקיים איתם משחקי ידידות בישראל, כל עוד לא ייערך משחק על חשבונם". שלוש נבחרות נוספות עימן נוהל משא ומתן היו ליטא, בולגריה והונגריה. ליטא השהתה את התשובה, וכשהרשקו לחץ, הם ביצעו פניית פרסה. כשהליטאים כבר היו מוכנים להתקדם, נקבע משחק אימון מול איסלנד. הונגריה ובולגריה העדיפו לארח אצלן, מה שנתקל בהתנגדות של פרננדז. הונגריה, אגב, תארח היום את ליטא. בולגריה תארח בביתה את סרביה. התירוצים, כנראה, התקבלו בהבנה.

אבל פרשת הפילים היא לא היחידה שהכתה בנבחרת. כזכור, בינואר 2007 בוטל משחק האימון של הנבחרת הצעירה מול איטליה, שתוכנן לחודש מרץ, מה שפגע בהכנה ליורו 2007. באיטליה טענו כי המשחק לא אושר, אבל בהתאחדות טענו כי ההתאחדות האיטלקית פשוט התעלמה מההסכם. במאי האחרון, למשל, בוטל משחק הידידות של נבחרת הנוער מול טורקיה בגלל פרשת המשט. לאלו שלא זוכרים, במוקדמות מונדיאל 1958 הייתה הנבחרת על סף עלייה לטורניר בשל העובדה שמספר נבחרות החרימו את המשחקים, אבל ההפסד לנבחרת ווילס בפלייאוף הדיח אותנו. מאוחר יותר, בלחץ מדינות ערב, הנבחרות הוצאה מקונפדרציית הכדורגל של אסיה בשנות ה-70' ועברה לשחק באזור אוקיאניה. ב-1993 ישראל חברה להתאחדות הכדורגל של אירופה.

הקמפיין של שלמה שרף, בו הוגדרה הנבחרת כאלופת העולם במשחקי אימון, היה הוכחה טובה לכך שחלק מהנבחרות לא ששות לשחק נגדנו. אלא ששרף מספר, כי בכל פעם שההתאחדות טענה כי לא הצליחה לקיים משחק אימון מול נבחרת בכירה, הוא איים שישחק נגד האולימפית במקום משחק מול נבחרת חלשה. "בכדורגל הישראלי מדובר בשליפות מהמותן, אין תכנון אמיתי נגד מי משחקים", מספר היום המאמן הלאומי לשעבר. "בא מאמן לאומי ומודיע שבתאריך שפיפ"א שריינה, הוא רוצה לקיים משחק אימון. בהתאחדות מתחילים לחפש איזו נבחרת פנויה ושולחים פקסים עם בקשות ללא מעט התאחדויות כדורגל באירופה וגם בעולם. הבעיה היא שנבחרת כמו הולנד וגרמניה לא מעדיפות לשחק נגדנו, בגלל הקשרים פוליטיים".

לא מספיק בטוח להגיע לישראל

בהתאחדות לכדורגל הודו כי מדינות שלישראל אין עימן קשרי ידידות חזקים, נמצאים בסדר עדיפות משני. "ברור שיש כאן שיקול של ביטחון", אמר לנו השבוע בכיר בהתאחדות לכדורגל. "יש נבחרות שמעדיפות לא להגיע לכאן בגלל הקשרים פוליטיים, אבל יש כאלו שאנחנו מעדיפים לא לארח בגלל שיקולים אחרים. צריך לזכור שיש כאן אלמנט של הוצאות שיטור וביטחון".

"יריבות חוץ קשה יותר למצוא, לכן בישראל מעדיפים לארח בבית", טוען שרף. "הרבה מדינות אירופאיות נתנו לנו להבין שהן לא צריכות הפגנות בזמן משחק ידידות. ברוב המקרים לא נשארות נבחרות חזקות ואם אין ברירה, מסתפקים במה שיש. אני אמרתי את דעתי בעבר, עדיף לשחק נגד האולימפית או קבוצה מליגת העל מאשר לארח את איסלנד. התוצאות יהיו שוות".

"חשוב מאוד לנצל את משחקי האימון הללו לגבש הרכב לנבחרת", עוקץ שרף. "בנבחרת שלי היו צריכים לקרוע את התחת בשביל לקבל זימון, שחקן שלא היה מצטיין באולימפית, הסיכויים שלו היו נמוכים. לטעמי, פרננדז לא מנצל נכון את משחקי האימון, אבל זה כבר עניין אחר". בנבחרת ביקשו להזכיר את משחקי הידידות שקיימה הנבחרת מול צ'ילה ואורוגוואי, נבחרות בכירות יותר, כהכנה לאפשרות שהנבחרת תעלה למונדיאל. בחודש פברואר תשחק הנבחרת מול סרביה, ובשנתיים הבאות תקיים שני משחקי ידידות מול נבחרת אוקראינה החזקה. "התקופה של שלמה שרף שונה", אמרו בנבחרת. "בתקופה שלו רק ברקוביץ' ורביבו לא שיחקו בארץ, לא הייתה בעיה לגבש את שחקנים פעם בשבועיים למחנה אימון, אז הקבוצות הישראליות לא שיחקו באירופה. נראה לכם שאפשר לשלוף את שחקני הפועל תל אביב מהאימון היום עם העומס הקיים?".

כך או כך, קשה לתת הסבר הגיוני לתעשיית הכסף שמשתוללת מאחורי המנגנון המשומן של משחקי האימון הבינלאומיים. בהתאחדות לכדורגל אומרים כי יש טעם שפיפ"א תחקור את הנושא לעומקו, תעניש בחומרה ואפילו תקנוס את הנבחרות שמתחמקות ממשחקי אימון נגדנו. לפי השיטה הזאת, קופת ההתאחדות אמורה להתעשר בשנים הקרובות במיליוני שקלים. אם זה לא יקרה, ניאלץ להתמודד שוב ושוב נגד נבחרות כמו פינלנד. סליחה, איסלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully