וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלו לכחולי המדים: על הניצחון של מכבי ת"א ברוסיה

12.11.2010 / 15:03

הניצחון של מכבי ת"א ברוסיה מהשלשה של דייויד בלו רק מסמל את הרוח של הקבוצה הזו: גלדיאטורים שבאים לשחק גם כדורסל. עכשיו האפשרות לסיים ראשונים בבית ריאלית מתמיד

הרבה מעבר ללב של פרקינס, לקאמבק של איידסון, למחויבות של שחורציאניטיס ולקטלניות של פניני, ניצחון החוץ של מכבי במוסקבה חשוב בשל ההשלכות ארוכות-הטווח האפשריות שלו: כבר כעת, ארבעה מחזורים בלבד מפתיחת העונה, הוא מעביר מעשית את ההכרעה על מיקומה הסופי של מכבי בבית א' אליה הביתה, לתל אביב.

ארבעה מששת המשחקים הבאים בשלב הבתים ייערכו בהיכל, כשאחד משני משחקי החוץ שעוד נותרו למכבי ישוחק בפולין, מול פרוקום, שמסתמנת כקבוצה הגרועה בבית (סוגרת את הטבלה עם מאזן 4:0). ארבעה ניצחונות נוספים אמורים להספיק למכבי לכל הפחות למקום השני, אם לא לראשון. משם, הדרך הלאה נוחה הרבה יותר.

מזל ששאראס לא בא

בעונה שעברה סגר דורון פרקינס את טבלת המשתכרים במכבי, עם 201,000 דולר נטו בלבד. לפי תנאי ההסכם עליו חתם בקיץ 2009, עד ל-15 ביוני 2010 הייתה צריכה מכבי להודיע לגארד היא בוחרת להאריך את חוזהו בעונה נוספת, תמורת 250,000 דולר נטו בלבד. מנגד, לפרקינס ניתנה אופציית יציאה עד ה-15 ביולי 2010, בתנאי שיציג חוזה גבוה יותר. במקרה כזה החזיקה מכבי בזכות להשוות כל הצעה בתוך 24 שעות.

בראשית הקיץ ביקש פרקינס לנצל את המומנטום שהניבה עונת הפריצה שלו ביורוליג וחיפש חוזה גבוה בספרד, רוסיה או איטליה. למזלה של מכבי, הקיץ התעורר שוק השחקנים רק בשלב מאוחר יחסית. סוכנו של פרקינס לא הצליח לאתר הצעה שהשביעה את רצון הקליינט שלו. לכן, משלא מצא אלטרנטיבה עד לתאריך היציאה, נכנסה אופציית הארכת החוזה במכבי לתוקף.

עם זאת, פרקינס דרש שדרוג ניכר בשכרו; גם במכבי ידעו כי הגארד האמריקאי ראוי לכך. במשך למעלה מחודש ניהלו הצדדים מגעים באשר לפתיחת החוזה מחדש. בסופו של דבר, רק לקראת סוף חודש אוגוסט הגיעו השחקן ומכבי להבנות. פרקינס אכן שודרג, חוזהו אושרר, ונוספה אופציה להארכת ההתקשרות בעונה שלישית.

אבל לא רק בשל המשא ומתן העסקי נמתחו המגעים עד לרגע האחרון. במכבי התלבטו בתחילה לגבי פרקינס; ראשי הקבוצה חיפשו בראשית הקיץ פוינט-גארד מוכר יותר, מלהיב יותר. הם לא היו משוכנעים כי פרקינס טוב מספיק כדי לסחוב את הקבוצה מעמדת הרכז הראשון. ידוע כי דיוויד פדרמן דחף להחתמת שאראס יאסיקביצ'יוס, למרות ועל אף פרצופו החמוץ של דיוויד בלאט.

בסופו של דבר, מהסיפור הזה ניתן ללמוד כי בניית קבוצה מנצחת כרוכה בהרבה מזל: למזלה של מכבי, סוכנו של פרקינס פישל במציאת חוזה גדול יותר מקבוצה אירופאית אחרת; למזלו של פרקינס, דרישותיו הכספיות המופרכות של יאסיקביצ'יוס אילצו את מכבי לשים את המפתחות בידיו.

חיים מכוער במקום למות יפה

בהפסקה שבין אחד הרבעים שודר המעברון בו נשאלו שחקני הקבוצה מי השחקן היפה בסגל. כקולקטיב, קשה לומר על מכבי שהיא קבוצה יפה: מבחינה אופנסיבית, אין לה פנטזיסטים יוצאי דופן. למעט שחורציאניטיס, אין לה באנקר התקפי. במשחק עומד, כשסופו לא על הפרקט, היא מתקשה לעשות סל. אלמלא העקיצות של פניני מבחוץ, חימקי הייתה סוגרת את המשחק הזה הרבה קודם.

זה, כמובן, לא קרה. מה שכן קרה הוא שמכבי שידרה אתמול מסר תקיף ליריבותיה: העונה, אני לא מתכוונת למות יפה. אני מעדיפה לחיות מכוערת. אם תתעסקו איתי, אני אנשוך אתכם בתחת. שיניים משוננות חסרו מאוד למכבי של העונות האחרונות.

מבדיקה של הסטטיסטיקה האישית של שחקני היורוליג עולה כי כמעט בכל קטגוריה התקפית אין למכבי נציגים בעשירייה הראשונה – לא בנקודות, לא באחוזים מהשדה, לא באחוזים מהקו, לא בריבאונד (שהיא פעולה התקפית לא פחות משהיא פעולה הגנתית). באסיסטים, מכבי שלחה נציג רק למקום התשיעי (אידסון).

אבל דווקא בקטגוריה אחרת כן מחזיקה מכבי בשני נציגים בעשירייה הראשונה: עד כה, שניים משלושת החוטפים הטובים במפעל מגיעים מהקו האחורי של מכבי. פרקינס שני ביורוליג עם 3 חטיפות בממוצע; אידסון מיד אחריו, עם 2.75 חטיפות. ואולי מדהים עוד יותר – פרקינס הוא הגארד היחיד ברשימת עשרת החוסמים הטובים במפעל, עם 1.25 חסימות בממוצע.

***

באחד הטקסטים ציינתי את העובדה שמכבי בחרה העונה לבנות קבוצה עמוקה ומאוזנת, אם כי פחות מוכשרת, על חשבונה של רוטציה קצרה יותר, אבל גם יותר כישרונית.

לעיתים יהיה זה חיסרון גדול; בשלבים הבאים, כשתיפגש מכבי עם יריבות מהקצפת, היא תצטרך לא רק הגנה טובה, אלא גם שחקנים שיוציאו לפועל בהתקפה. כי ברצלונה, או פנאתינייקוס, או אולימפיאקוס – ולא משנה כמה טוב מכבי תשמור – לא ייעצרו על 60 נקודות.

ואולם, בשלב הזה, מכבי מוכיחה שבבנייה שלה טמון גם יתרון גדול: אם בעונה שעברה נפל התפקיד בעיקר על כתפיו של אלן אנדרסון, הרי שהעונה יש הרבה שחקנים שיכולים להציל בערב נתון את המולדת. פניני, כבר אמרנו, השאיר אמש את מכבי בחיים עם 11 נקודות ב-14 דקות; פרקינס ושחורציאניטיס מנעו מחימקי לברוח ברבע האחרון; פארגו ובלו תפרו שתי שלשות אדירות בדקה האחרונה, שניצחו עבור מכבי את המשחק.

אמת: זו אולי לא קבוצה יפה במיוחד, לא קבוצה מוכשרת באופן יוצא דופן, אך לראשונה מאז 2008 אפשר לומר – נכון לשלב הזה, לפחות: הגלדיאטורים של מכבי באים לשחק כדורסל.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully