וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק העונה: למה מכבי ת"א צריכה לנצח במוסקבה?

11.11.2010 / 13:10

ניצחון של מכבי ת"א במוסקבה יכול לעשות הבדל עצום בהמשך. הנדריקס חושב על "כדור שלג חיובי", בלאט דווקא טוען ש"זה רק אחד מעשרה משחקים" ויש מי שגורס שהפסד יעשה שירות טוב יותר

תורת הכאוס הוא ענף חקר במתמטיקה וגם בפיסיקה העוסק במערכות דינמיות ולא לינאריות, אשר ככאלה מציגות רגישות גבוהה ובלתי צפויה לשינויים קטנים בתנאי ההתחלה. רגישות לתנאי התחלה משמעה שבאותה מערכת נקבל מצבים סופיים שונים ומרוחקים זה מזה אם המערכת תתחיל משני מצבי התחלה השונים אך במעט.

מי שהמציא את תורת הכאוס לא שיער, כנראה, שהיא מתלבשת מצוין גם על מכבי תל אביב. בהחלט ייתכן שניצחון של מכבי הערב מול חימקי מוסקבה יחולל את אפקט הפרפר המפורסם, כלומר – יגרום תגובת שרשרת שתמנף את הקבוצה לאורך כל העונה. מאידך, הפסד הערב מול הרוסים, במסגרת המחזור הרביעי של היורוליג, עלול להציב את מכבי במערכת תנאים שונה לגמרי.

דייויד בלאט מאמן מכבי תל אביב (שמאל) מול ריצ'רד הנדריקס. קובי אליהו
תורת הכאוס מתלבשת בול, ניצחון ייצור מערכת תנאים שונה לחלוטין. בלאט והנדריקס/קובי אליהו

נכון, מצבה של מכבי תל אביב אינו גרוע: הצהובים ניצחו ביורוליג שבועיים ברציפות, כשבשבוע שעבר הם השיגו ניצחון חוץ בבלגרד. אלא שהעימות הערב עם חימקי מוסקבה מסתמן כאירוע מפתח נבזי: או שהוא יוביל לבניית ביטחון והשגת מומנטום, או שהוא ישמוט את שטיח הגאווה העדין שנרקם מתחת לרגליה של הקבוצה. גם במכבי תל אביב ערים לחשיבות המשחק. "זה משמעותי עבורנו - ניצחון בחוץ ייתן לנו להמשיך את המומנטום ונהיה במצב טוב, זה ייתן לנו ביטחון כקבוצה ויחבר אותנו", מסכים ריצ'רד הנדריקס. "לנצח בחוץ יהיה הישג גדול ויהיה מצוין למומנטום. אנחנו רוצים להשיג ניצחונות חשובים מוקדם. זה יכול להעניק לנו יתרון ענק. המשחק בפרטיזן היה הצעד הראשן וחימקי יהיה החלק השני", מוסיף דייויד בלו. גם טל בורשטיין מכ?וון גבוה: "אין ספק שזה משחק חשוב. כל משחק ביורוליג חשוב, ובטח שלנצח משחק חוץ זה בונוס".

העתיד מתפצל או לא?

מעבר לעניינים פסיכולוגיים של "מומנטום והפנמת הקריטיות", יש כמה עניינים ריאליים שחשיבותם אינה פחותה: ויטוריה, שהביסה את מכבי במחזור הראשון, הפסידה בחוץ לחימקי. חימקי ו-וויטוריה מסתמנות כיריבות הקשות בבית - ניצחון חוץ על חימקי יכול למקם את מכבי תל אביב בשלב הבא במיקום נוח וידידותי, שישפיע על פרצופה של העונה שתהיה לצהובים.

ניצחון על חימקי יעשה עבור מכבי את ההבדל בין מעבר למאזן 1:3 לבין מאזן של 2:2, מה שמשפיע ישירות על מיקומה בטבלה לקראת השלב הבא. המשמעות ברורה: קבלת יריבות נוחות וחלשות יותר בשלב הבא שישפיע על כל העונה. יש עוד דרך ארוכה, אמנם, בשלב הבתים הראשון, ועדיין – זה משחק שיכול לעשות הבדל גדול בהמשך. גם הנדריקס מכיר את שני השבילים הקוטביים שאליהם מתפצל העתיד הקרוב, ומקווה שהקבוצה תיכנס לתלם הנכון. "כמובן שיכול להיווצר כדור שלג חיובי אם ננצח שם. ניצחון חוץ, קשה ככל שיהיה, ייתן לקבוצה הזדמנות להמשיך בצורה חיובית".

דווקא המאמן דייויד בלאט לא מסכים עם התזה. "יכול להיות שזה אכן המצב, אבל אני לא מסתכל על זה כך ולא מסכים שהמשחק הספציפי הזה ישפיע על העונה כולה", הוא אומר. "נתייחס למשחק הזה כאחד מתוך עשרה משחקים שיש לנו בבית הראשון, שיכול לעזור לנו להשיג את המטרה הראשונית שלנו העונה באירופה - להעפיל לשלב הבא. עם זאת, מובן שאנחנו מתייחסים בכל הרצינות למשחק ורוצים מאוד לנצח אותו".

אספקט נוסף הוא הפרופיל של היריבה: לעומת פרטיזן, חימקי משופעת בשחקנים פיזיים. הרוסים שומרים טוב יותר מפרטיזן ולא יהיה קל להתקפת מכבי מולה. מדובר ביריבה לא פשוטה, שלא הפסידה עד כה ביורוליג בבית. "גם כשהשגנו ניצחון מרשים בשבוע שעבר, באחד האולמות הקשים באירופה, זה לא הספיק לאנשים: טענו שמאמן פרטיזן לא תיפקד מולנו, שזו יותר החולשה של פרטיזן מהחוזק שלנו. אם ננצח מול חימקי, אז יבינו כל מיני אנשים שזה לא מקרה", מקווה גורם בקבוצה.

בניגוד לגורם, המעוניין להוכיח שמכבי תל אביב לא סתם נהנתה מההפקר, בלאט דווקא לא מתרגש מהביקורת והודף אותה בקרירות. "מה דעתי על כל הביקורות שנשמעות מסביב? אני לא רוצה להתייחס למה שאחרים אומרים. אני יודע כמה טוב להשיג ניצחונות, במיוחד במשחקי חוץ ביורוליג. לנצח בפרטיזן היה דבר קשה וטוב, אבל עד המשחק הבא. את זה עברנו".

"הפסקתי להתרגש ממה שאנשים אומרים לכאן או לכאן, על כך שניצחנו במקרה ודברים כאלו", מבהיר בורשטיין." חימקי לא סתם הגיעה ליורוליג. יש שם הרבה שחקנים טובים בעמדות, זו קבוצה מצוינת. למרות שבכל משחק אנחנו באים במטרה לנצח, יש משחקים קשים יותר וקשים פחות, אנחנו מודעים לקושי ולחשיבות של המשחק הזה ונעשה את המקסימום".

קרסימיר לונצ'אר שחקן חימקי מוסקבה (ימין) מול ולדימיר לוצ'יץ' שחקן פרטיזן בלגרד. Darko Vojinovic, AP
קרסימיר לונצ'אר/AP, Darko Vojinovic

ניצחון רק יטייח?

הסטטיסטיקה מצביעה על כך שכדאי לנצח בחוץ: הפעם האחרונה שמכבי תל אביב עלתה לפיינל פור הייתה בעונת 2007/8 תחת צביקה שרף. העונה הזאת הייתה גם העונה האחרונה שבה מכבי השיגה בשלב הראשון חמישה ניצחונות חוץ (מתוך שבעה ניצחונות חוץ אפשריים), בשלב הבא של אותה העונה השיגה מכבי ניצחון חוץ מרשים על ריאל ובהמשך הגיעה למדריד שוב, הפעם לפיינל פור. בשתי העונות שהגיעו אחר כך לא הצליחה מכבי תל אביב להשיג יותר משני ניצחונות חוץ בשלב הראשון, אבל אשתקד ניצחה פעם אחת בחוץ, שוב את ריאל, מה שהספיק להעפלה לשלב ההצלבה.

"האם ניצחונות בחוץ מנבאים את העתיד? כשמנצחים ומשחקים זה נותן ביטחון וזה מראה את הדרך ועל הדרך, מעורר את הדרך, אבל שום דבר לא מובטח. ברור שלא הגענו למצב שנשב בחיבוק ידיים, אנחנו רוצים להמשיך באותה דרך", מצנן בלאט את ההתלהבות הסטטיסטית.

ואולי בכלל כדאי להפסיד? מאמן בכיר מנפק זווית מעניינת. "ניצחונות של מכבי עלולים להסתיר בפני מי שצריך את הבעיות, ויש לה בעיות. זה עלול לגרום לשאננות מסוימת אצל ההנהלה, שלא לתקן מה שצריך כל עוד מוקדם. ראינו לא אחת שמכבי נתקעת דקות ארוכות בהתקפה, חסר לה גארד וחסר גבוה. ניצחונות שמחפים על חסרונות יכולים להתפוצץ להם בפנים נגד קבוצות חזקות. בינתיים, בלאט משתמש נכון בפארגו ופרקינס ומנסה לחפות על החסרונות דרך הגנה טובה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך נראה המאזן של מכבי תל אביב בחוץ וההשלכות שלו בארבע השנים האחרונו. לחצו להגדלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא לרתום את העגלה עדיין

אכן. ההגנה היא החלק הדומיננטי בהצלחת מכבי עד כה. את פרטיזן עצרה סגנית האלופה על 54 נקודות. "ההגנה בקבוצה קשורה לשני דברים", מסביר בלאט. "קודם כל, זו פילוסופיה, ושנית, זה סוג הקבוצה שיש לנו. יש לנו גארדים אתלטיים, עם טווח של כיסוי אזורים ואנחנו רוצים לנצל את היתרונות האלו. הניצול הזה מתבטא הרבה בפן ההגנתי".

גם בורשטיין סבור שהגנה היא המפתח לניצחונות חוץ. "חשוב שהגנה תהיה עקבית בכל משחק. זה ייתן לנו הזדמנות לנצח בחוץ. יש לבלאט מטרות שהוא מציב, והגנה היא חלק נכבד. אין מאמן שלא אומר שאין יום רע בהגנה, בעוד שבהתקפה יכול להיות יום רע, ועוד איך. גם אם יהיו דקות פחות טובות בהתקפה, אפשר להישאר במשחק כל עוד שומרים. יש לנו שחקנים שיודעים לשמור ורוצים לשמור, המאמנים עובדים על היסודות ועל כל משחק באופן פרטני.

"זה הסוד של הקבוצות הטובות יותר", אומר בלו, "על ידי שימוש קרוב למושלם בהגנה. ובקבוצה שלנו מבינים את זה". בלאט מסכם: "יש מומנטום בקבוצה, אבל לא אני צריך לנצל את זה, אלא השחקנים. הם מרגישים טוב. הדרישות לא יירדו, הם צריכים לבוא לאימונים לעבוד כמו שצריך, עם מוטיבציה ועם מצב רוח וזה עוזר אבל לא צריך ללכת רחוק מדי. מה שטוב בקבוצה הזאת הוא שהשחקנים נותנים מעצמם, לא משחקים או מתנהגים כמו סטארים או משהו מעבר למה שהם. יש עוד דרך ארוכה מאוד, אני לא רוצה לרתום את העגלה לפני הסוסים".

טל בורשטיין שחקן מכבי תל אביב כדורסל. מגד גוזני
אין יום רע בהגנה, בטח שאסור שיהיה כזה במוסקבה. בורשטיין/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully