וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך הסלובני ליציאה ממשבר: על הפריחה של אולימפיה לובליאנה

10.11.2010 / 9:56

אולימפיה לובליאנה משכיחה צרות כלכליות עם פריחה מחודשת על הפרקט. הערב היא תנסה לגמור את העונה של צסק"א

אולימפיה לובליאנה תתייצב למשחקה הערב (19:15) מול צסק"א במוסקבה בסיטואציה ביזארית משהו: לצסק"א הגדולה אין ברירה אלא לנצח, בכדי להשאיר את סיכוייה להעפלה לשלב הבא בחיים, לאחר שלושה הפסדים רצופים בפתיחת עונת היורוליג. לובליאנה מסתכלת על הקבוצה של דושקו וויושביץ' מלמעלה, כמו גם על שאר קבוצות בית ד', עם מאזן 0:3 מפליא לכל הדעות, שכלל ניצחונות נהדרים מול קבוצות פאר כמו אפס פילזן ופנאתינאייקוס בבית, וניצחון חוץ במילאנו מול ארמאני. פתיחת העונה של הקבוצה הסלובנית מהממת כשלעצמה, וכדי לתפוס את גודל הסנסציה שהיא טומנת בחובה, צריך לחזור אחורה.

אלן אנדרסון שחקן מכבי תל אביב מול סאני בצ'ירוביץ' שחקן לובליאנה. ברני ארדוב
ראה את הצרות וברח. בצ'ירוביץ'/ברני ארדוב

בחודש ינואר השנה, מספר חודשים לאחר פתיחת העונה שעברה עם סגל מבטיח, נראה היה שהמועדון מתחיל בתהליך של התדרדרות נוספת, בדרך להתפוררות איטית. על רקע המשבר הכלכלי העולמי, לא רק שהתקשתה לובליאנה לשמור על מוסר תשלומים תקין, אלא עברה זעזוע כלל-מערכתי ועמדה ביותר מחצי הדרך לפשיטת רגל מוחלטת. ג'נרל מנג'ר הקבוצה איגור דולנץ' החליט לעזוב את הספינה המטלטלת לאלתר, כשנשיא המועדון דושאן מיטיץ' הלך בעקבותיו והתפטר. שלל שחקנים מהסגל, וביניהם כוכבי הקבוצה סאני בצ'ירוביץ' ומאט וולש, הגיעו גם כן למסקנה שאין מנוס מעזיבה.

כפועל יוצא מכך, אולימפיה סבלה מעונה שחונה גם ברמה המקצועית, ולאחר שהפכה לבשר תותחים ביורוליג עם מאזן מביש של ניצחון אחד מול 9 הפסדים בשלב הבתים סיימה את העונה בטעם רע במיוחד, כשאיבדה באופן חריג את אליפות סלובניה לנובו-מסטו.

אור בקצה המנהרה?

הצרות הכלכליות והמקצועיות, צריך לומר, לא נפלו כרעם ביום בהיר. לובליאנה של השנים האחרונות נחלשה ברמתה באופן הדרגתי, והספיקה לרדת בסטנדרטים של ימי הזוהר משנות ה-90. הפעם האחרונה בה העפילה לשלב הטופ 16 ביורוליג, למשל, הייתה אי שם בעונת 2003-2004. מציאות כלכלית סבוכה קיימת כבר קרוב ל-5 שנים, כשגם בשנת 2007, הופרחו שמועות לאוויר על היותה של הקבוצה על סף פירוק.

המצוקה האחרונה, עם זאת, מסתמנת כחריפה במיוחד, כך שגם בקיץ האחרון נאבק המועדון בקושי קיומי כמעט, לפני שהצליח להעמיד קבוצה ראויה בפוטו-פיניש. "הקבוצה הייתה כל כך קרובה לפשיטת רגל, עד שהמאמן יורי זדובץ' נאלץ לעשות צעד חריג ביותר, ולממן לשחקנים חלק מהמשכורות מכיסו הפרטי", מגלה מאתיי ברגנט, עיתונאי סלובני לשעבר ובעל תפקיד בקבוצה כיום.

זמן קצר לפני פתיחת העונה, השתתפותה של הקבוצה ביורוליג עוד הייתה מוטלת בספק, כשחובותיה של הקבוצה לשלל גורמים נאמדו בכ-5 מיליון יורו. הקבוצה צברה חוב כלפי שארית הפליטה מהעונה שעברה, השחקנים ולאדו אילייבסקי וסאשו אוז'בולט. פיב"א, בתגובה, קנסה את המועדון ב-100 אלף יורו ואסרה על הקבוצה להחתים שחקנים עד שיוסדרו חובות אלו. רק לאחר שהשניים הביעו הסכמה למתן ארכה בת חודשיים לקבוצה לתשלום החובות, יצאה לדרך עונת 2010-2011 עבור לובליאנה באופן פורמלי, כשהקבוצה עומדת על כרעי תרנגולת.

איגור ג'יורוביץ', כתב העיתון "סלובניסקי נוביצה דיילי" , לא רואה תרחיש "אפוקליפטי" מתממש באופק, ומספר כיצד נחלצה לובליאנה נחלצה מהמצב המביך באופן זמני. "צריך להבין שהמעמד של אולימפיה בסלובניה דומה למעמד של מכבי תל-אביב אצלכם. מדובר בקבוצה נערצת בכל המדינה, באחד מענפי הספורט הכי פופולאריים בסלובניה. ראש העיר המכהן של לובליאנה שימש בעבר בסגן נשיא הקבוצה, והזרים למועדון כספים שעזרו לה מאוד. מילאן קוצ'אן, נשיאה הראשון של סלובניה ואיש חזק מאוד במדינה, הוא אוהד שרוף של אולימפיה. למעשה המועדון נתמך על ידי הרבה מאוד גורמים".

ערב פתיחת עונת היורוליג הנוכחית, מעטים היו אלו שהאמינו ביכולתה של הקבוצה להתמודד בבית ד' כשווה בין שוות, בהתחשב בזה שהוגרלה ל"בית המוות" יחד עם קבוצות-על דוגמת פנאתינאייקוס, צסק"א ואפס פילזן, ובכך שיומיים בלבד בטרם משחק הפתיחה ביורוליג התאמנה לראשונה בהרכב מלא.

אלא שדווקא מתוך המשבר הגדול בתולדות המועדון בשנים האחרונות, צמחה פתיחת העונה הטובה ביותר שזכורה מזה שנים בלובליאנה. אחת הסיבות המרכזיות כרוכה, מבלי ספק, במעבר מאולם "טיבולי" הצנוע, שהכיל 5,500 מקומות, לארנה החדשה והמפוארת- "סטוז'יצה"- המסוגלת לאכלס 12,000 צופים, שוודאי עלתה כנדבך אינהרנטי עבור ההנהלה החדשה, כשזו רקחה תוכנית הבראה למועדון.

במשחק פתיחת העונה בו אירחה לובליאנה את אפס פילזן פקדו את הארנה החדישה 8,700 סלובנים בקירוב, כשבניצחון הצמוד על פנאתינאייקוס בשבוע שעבר גדשו את הארנה לא פחות מ-13,000 צופים שהעניקו אווירה נהדרת. אפילו במשחק הבית מול פרטיזן בלגרד בשבוע שעבר, ניתן היה להרגיש היטב את התסיסה הבריאה בקרב אוהדי הקבוצה, שקבעו באותו ערב שיא חדש של צופים למשחק בעונה הרגילה בליגה האדריאטית.

שחקן העבר ג'ורג' זידק היטיב לבטא את הלך הרוח החדש-ישן הסובב סביב הקבוצה, בבלוג באתר היורוליג. "אולימפיה נראית בתחילת העונה כמו בימים בהם הייתי שחקן פעיל, אז לובליאנה הייתה מהמקומות היותר טובים לבקר בהם כשחקן. אלו חדשות מצוינות לכדורסל האירופאי, לראות את לובליאנה מצליחה כשמאחוריה 13,000 אוהדים. אחרי כל הבעיות שהיו לקבוצה בקיץ, ההצלחה של אולימפיה היא הסיפור הגדול ביותר של העונה עד כה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

דרך חדשה?

המומנטום המצוין עליו נישאת אולימפיה לעת עתה, בצירוף נוכחותם של המאמן יורי זדובץ' האגדי (בעיקר כשחקן) בקבוצה והתהודה המוגברת בארנה החדשה, עשוי להזכיר במובנים מסוימים את אופי המועדון בימים נושנים בהם הילך קסמים ביבשת. אולם לפחות על פי תחילת העונה, דבר בולט נוסף נראה שונה. אם בעבר רכבה אולימפיה על טיקט של קבוצה המתבססת לרוב על צעירים מוכשרים, העונה, כך נדמה, נשענת הקבוצה על בסיס שחקנים מבוגר ומנוסה בהרבה. כך, למשל,כל שלושת הקלעים המובילים של הקבוצה עד כה - גוראן יאגודניק, קני גרגורי, וולאדו אילייבסקי - חצו את גיל 30.

בפילוח סטטיסטי של גילאים בכלל הקבוצות ביורוליג בשקלול עם דקות משחק, נמצא כי לובליאנה, באופן מפתיע, ממוקמת במקום ה-4 מלמעלה. הקבוצה שבעבר ייצאה עשרות שחקנים בכירים לאירופה ול- NBA, והיוותה מוקד משיכה אוטומטי עבור צעירים ביבשת, ירדה מגדולתה באספקט זה.

"הכישרונות הצעירים מסלובניה פחות מוצלחים בשנים האחרונות, וזו אחת הסיבות למצב העונה", מנתח מתאיי ברגנט. "מצד שני, לקבוצה אין יותר את היכולת להתחרות מבחינה כספית על כישרונות צעירים גדולים מחוץ לסלובניה, למרות שיש גם ירידה ברמה של הסקאוטינג של המועדון, שבעבר היה הטוב באירופה. בעבר לא היו מפספסים כישרון כמו יאן וסלי, ששיחק בסלובן הסלובנית הקטנה ונרכש על ידי פרטיזן במחיר זעום".

כעת אולימפיה נמצאת בעמדת זינוק טובה להעפלה לטופ 16, אחרי שנים של היעדרות המעמד, זאת על אף סדר המשחקים הקשה שהזדמן לה במשחקיה הראשונים. כך או כך, לאור העובדה שחוזה הקבוצה עם היורוליג מסתיים בעונה הקרובה, לאחר 4 עונות, באולימפיה ישימו דגש בראש ובראשונה על החזרת תואר האליפות המקומית.

האם לובליאנה מסוגלת לצאת לדרך חדשה? "לקבוצה יש עדיין חובות גדולים של 4.5 מיליון יורו שעליה לכסות, וזה לא ייעלם כל כך בקלות", מזכיר ג'יורוביץ'. "אני מאמין שההכנסות ממשחקי הבית האחרונים וההצלחה מפתיחת העונה תוכל לכסות את התשלומים שאולימפיה חייבת לאילייבסקי ואוז'בולט. הכול עניין של כסף בסופו של דבר, כי עכשיו נמצאים בלובליאנה האנשים הנכונים כדי להחזיר אותה לגדולה. אם הכול ילך לפי התוכנית, אני בטוח שאולימפיה תצא לדרך חדשה, ותחזור להיות כוח ביבשת".

ג'יי אר הולדן, שחקן צסק"א מוסקבה מול סאשו אוזבולט, שחקן לובליאנה. רויטרס
האם הערב יקיץ הקץ על העונה של הולדן וצסק"א? אוז'בולט ולובליאנה ישמחו לשים איקס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully