וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום מחזור סופ"ש באירופה: זה הכל, מאנצ'יני?

1.11.2010 / 12:00

מאמן סיטי מתבסס על שחקן אחד ומתרסק, דויד וייה צוחק על מבקריו ומתפוצץ. מיכאל יוכין מנתח את מחזורי סופ"ש באירופה

זה אמיתי - תאופניס גקאס

כריסטיאנו רונאלדו הבקיע באוקטובר 13 שערים, אבל אל תזלזלו גם בשבעת הכיבושים של תאופניס גקאס, הרכש הטרי של פרנקפורט. 4 מהם הגיעו בשבוע האחרון – צמד בניצחון הענק 2:5 על המבורג בגביע, ועוד צמד ב-1:3 על הקבוצה השנייה של העיר הצפונית, סנט-פאולי. מאזנו של החלוץ היווני עלה לתשעה שערי בונדסליגה ו-11 בכל המסגרות, ומדובר בסקורר אדיר בכל קנה מידה. גקאס לא ניחן בטכניקה עילאית או בנתונים פיזיים מרשימים, אך המיקום שלו ברחבה פנומנלי, ואחוז ניצול המצבים טוב מאוד. רק צריך להוסיף ביטחון עצמי ומאמן שיודע להתאים את סגנון המשחק של הקבוצה לתכונות הספציפיות של הנכס שלו, ותקבלו חלוץ אימתני.

מיכאל סקיבה, האיש על הקווים של פרנקפורט, סומך על גקאס בעיניים עצומות. הוא היה זה שהביא אותו ללברקוזן בקיץ 2007, אחרי שתאופניס הפציץ 20 שערים במדי בוכום הקטנה, הציל אותה מירידה, הוכתר למלך שערי הליגה וזכה לכינוי "האל היווני". העונה הראשונה בלברקוזן היתה סבירה יחסית – גקאס נאבק בכבוד על המקום בהרכב וכבש 11 שערי בונדסליגה, למרות שהתמודד עם ביקורת נוקבת בתקשורת על ירידה בכושרו לכאורה. אלא שאז פוטר מיכאל סקיבה, והמאמן החדש ברונו לבאדיה לא ראה את היווני ממטר. אחרי חצי עונה על הספסל, הושאל גקאס לפורטסמות, אך באופן מדהים גם שם לא נתנו לו לשחק כלל. עונה של סיוט דירדרה את המוניטין של פאניס באירופה, ולמרות שהבקיע 10 שערים במוקדמות המונדיאל נטו רבים להתייחס אליו כאל שחקן מבוזבז שנתן פעם עונה גדולה אחת. איזו טעות זו היתה!

גקאס שיקם מעט את הביטחון העצמי בחצי עונה בהרטה ברלין שירדה ליגה, ואז הגיע סקיבה ולקח אותו שוב תחת חסותו. ארבעה ניצחונות בחמשת המשחקים האחרונים הקפיצו את פרנקפורט למקום החמישי, בעוד גקאס מרשית בכולם. "מדהים שהוא תמיד נמצא במקום בו הוא צריך להיות", אמר הקפטן פטריק אוקס. לישראל יש מזל גדול שהוא פרש מנבחרת יוון על רקע פלגנות בחדר ההלבשה ולא ישחק נגדנו במוקדמות יורו-2012. אופס, סליחה... הפסדנו בפיראוס גם בלעדיו? נו שוין.

זוהי סדום - אנטוניו קסאנו

מרצ'לו ליפי ספג ביקורת קשה מאוד לפני המונדיאל ובמהלכו, ורובה היתה מוצדקת, אך בנושא הדיון המרכזי, בגללו נצלב הפרופסור בעיתונות האיטלקית על בסיס יומי, הוא דווקא צדק. סירובו המוחלט לזמן לסגל איטליה את אנטוניו קסאנו אמנם הותיר את הסקוואדרה אזורה ללא אחד השחקנים המוכשרים שלה, אך סייע לשמור על האיזון בחדר ההלבשה. זה הסתיים בפיאסקו ענק בגלל הרבה סיבות אחרות, אך קסאנו לא היה עוזר לאיטליה בדרום אפריקה – בדיוק להיפך.

יש הרבה שחקנים משוגעים בעולם, אבל קסאנו הוא קצת יותר מעוד שחקן מוטרף. ייתכן מאוד שדווקא גישתו של ליפי סייעה לו לשמור על איזון נפשי כלשהו, במטרה להוכיח את עצמו מחדש. העונה שעברה היתה הטובה ביותר בקריירה של קסאנו, במהלכה יצר שיתוף פעולה פנטסטי עם ג'אמפאולו פאציני והוביל את סמפדוריה למוקדמות ליגת האלופות.

עכשיו הכל התנפץ ברעש גדול. צ'זארה פראנדלי, המאמן החדש של איטליה, החליט לבנות את הנבחרת סביבו. קסאנו נבחר לכוכב הניצחונות "המפוארים" על אסטוניה ואיי פארו, וכמה ברגים בראשו השתחררו. בשבוע האחרון הוא קילל את נשיא סמפדוריה ריקארדו גארונה וגרם למועדון להשעותו ולפעול להתרת חוזהו. סביר מאוד להניח שזו לא היתה התקרית החמורה הראשונה העונה. קבוצותיהם של שני המאמנים הקודמים של קסאנו בסמפדוריה – יובנטוס של ג'יג'י דל-נרי ונאפולי של וולטר מאצארי - מיהרו להכחיש דיווחים על צירופו האפשרי של הכוכב הסורר.

לפי העיתונות, גם מילאן ואינטר מועמדות להחתימו, אבל הן יודעות היטב מה הדבר עלול לגרום לסגל אשר מפוצץ ממילא בכמויות אגו אדירות. למזלו של פראנדלי, יש עוד הרבה מאוד זמן עד המשחק הרשמי הבא של נבחרתו, והוא לא צריך לחשוב על פתרון מהיר לסוגיה. עכשיו גם הוא יודע שליפי צדק.

בכל מקרה, ללא קסאנו השיגה סמפדוריה ניצחון חוץ ראשון העונה, 0:1 בצ'זנה, משער בכורה בליגה של פאציני שעבר חודשיים לא פשוטים. מזל טוב, פאצו!

זה מתחמם – דויד וייה

עוד סקורר ענק ששב לכבוש הוא דויד וייה. הבצורת שלו הסתיימה בשער אמנותי בכל קנה מידה, בכדור מסובב ב-0:5 מול סביליה, אשר תבוסותיה בליגה בקאמפ-נואו הופכות לשגרה משעממת. בדקה ה-90 הוא השלים צמד, והעיתונות הקטלונית חגגה את יציאתו של וייה מהמשבר. בפועל, כמובן, לא מדובר במשבר רציני, והשערים של וייה היו עניין של זמן קצר.

פרשנים רבים נוטים לשפוט שחקנים לפי משחק או שניים, מבלי לראות את התמונה המלאה בטווח הארוך. בעונה שעברה פתח זלטן איברהימוביץ' את הקדנציה בברצלונה עם כיבושים בחמשת משחקי הליגה הראשונים, וזכה לשירי הלל מוגזמים. זה לא תיקן את העובדה הבסיסית הכואבת – סגנונו של זלטן היה זר לחלוטין לבארסה, היה קל יחסית לצפות את ההמשך.

וייה חווה חודש גרוע מאוד בסטנדרטים שלו, עם הרחקה מטופשת בבילבאו, ארבעה משחקי ליגה ללא כיבוש והחמצה מזעזעת במדי ספרד מול ליטא, אבל זה לא משנה עובדה בסיסית נוספת – הוא מתאים לשיטת המשחק של פפ כמו כפפה ליד. גם הכוכבים הגדולים ביותר מאבדים מדי פעם את כושרם, קל וחומר אחרי מונדיאל מפרך. וייה לא זכה למאה ימי חסד מהתקשורת בעיקר בגלל שעבר לקבוצת פאר תמורת סכום לא מבוטל, אך כל הרעש סביבו היה סערה בכוס מים. בקצב הנוכחי של רונאלדו וליאו מסי, הוא אולי לא יסיים כמלך השערים בליגה הספרדית, אך תהיו בטוחים שעונתו הראשונה תוגדר כהצלחה, והוא לא ירצה לשלוח בסיומה את גוארדיולה לטיפול פסיכיאטרי.

זה מתקרר – רוברטו מאנצ'יני

רוברטו מאנצ'יני יודע היטב שהבוסים העשירים של מנצ'סטר סיטי לא מתאפיינים בסבלנות כלפי מנג'רים – הרי הם פנו אליו בתחילת העונה שעברה מיד אחרי שמארק יוז איבד נקודות ראשונות. למעשה, המאזן של יוז בשלב מקביל אשתקד היה טוב בשלוש נקודות מזה של מאנצ'יני העונה. זאת ועוד, כאשר יוז נזרק בסופו של דבר לטובת האיטלקי באמצע דצמבר, סיטי הפסידה בליגה פעמיים בלבד, כולל 4:3 דרמטי וחסר מזל בדרבי מול יונייטד. העונה, אחרי 2:1 ביזארי במגרשה של וולבס החלשה, יש למאנצ'יני כבר שלושה הפסדים. סיטי מפגרת כבר בשמונה נקודות אחרי המובילה צ'לסי, ואם ווסט ברומיץ' תנצח הערב בבלקפול היא תעלה על חשבונה למקום הרביעי.

ההתקפה מתבססת בעיקר על הכושר המדהים של קרלוס טבז שהבקיע שבעה מ-13 השערים של סיטי העונה. קבוצה כה עשירה פשוט לא יכולה להיות תלויה בחלוץ אחד, במיוחד אם מדובר בשחקן שמסוכסך עם המנג'ר (השניים כמעט התקוטטו במחצית המשחק מול ניוקאסל לפני חודש), סובל מדיכאון ולאחרונה הוא גם פצוע. חסרונו של טבז הורגש היטב מול וולבס, ולכן תמוהה במיוחד החלטתו של מאנצ'יני לייבש על הספסל את אדם ג'ונסון, אחד השחקנים היצירתיים ביותר בפרמייר-ליג. ייתכן וזה קשור להרגלי השתייה שלו, כי הרי האיטלקי העביר בשבוע שעבר ביקורת על המסיבות בהן הוא מבלה. מצד שני, יש תחושה שגם ג'ונסון שיכור עדיף על כמה שחקני סיטי נוספים פיכחים. ועוד לא דיברנו על השימוש הלקוי בכשרונו של דויד סילבה ועל קשיי ההסתגלות של מאריו באלוטלי.

עם כל סימני השאלה, עדיין מוקדם לשפוט את עבודתו של מאנצ'יני, וברור כשמש שקבוצה חדשה זקוקה להרבה זמן כדי להתחבר. הבעיה היא שזה פחות ברור ליושבי יציע הכבוד בסיטי-אוף-מנצ'סטר סטדיום.

זה המשחק – הדרבי של רומא

עד יום ראשון, ההצלחה של לאציו התקבלה בערבון מוגבל – אמנם הנשרים המריאו למקום הראשון, אך זה קרה בעיקר בזכות לוח המשחקים הנוח. אמנם מכובד לנצח את בולוניה, פיורנטינה, קייבו, ברשיה, בארי וקליארי, אבל אלה לא התוצאות לפיהן אפשר לשפוט את היומרות של הקבוצה בצמרת הגבוהה לאורך זמן. אחרי 0:1 בפאלרמו, זה נראה רציני הרבה יותר, והקרב הלוהט מול רומא מגיע בעיתוי מצוין. הרנאנס יהיה שם כדי להנהיג את הקישור, ומנגד ייעדר פרנצ'סקו טוטי אחרי הרחקה שנויה למדי במחלוקת מול לצ'ה.

ניצחון שביעי רצוף יבסס את השאיפות של אדי ריאה להעפיל לפחות לליגת האלופות, בעוד מבחינת הג'אלורוסי המשחק הזה חשוב אפילו יותר. זוכרים את פתיחת העונה העלובה של רומא אשתקד? בסוף זה כמעט נגמר בסקודטו. עם שבע נקודות משלושת משחקי הליגה האחרונים, קלאודיו ראניירי כבר מרגיש את ריח הצמרת המתקרבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully