וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל מוכן לנקמה הצהובה: מכבי תל אביב יכולה לגמול לפרטיזן

21.10.2010 / 13:55

מכבי ת"א תפגוש בבית ב' את מי שהפשיטה אותה מגאוותה – פרטיזן בלגרד. אירועי הקיץ מלמדים שזה לא יקרה שוב

זמן קצר מאוד לפני פתיחת עונת המשחקים שעברה, ניצבה פרטיזן בלגרד בסיטואציה אותה היא מכירה היטב. לאחר עונה מוצלחת בכל המסגרות, פרטיזן איבדה כהרגלה את מיטב כוכביה- נוביצה וליצ'קוביץ', סטפון לאזמה ומילנקו טפיץ' - לקבוצות גדולות מחוץ לסרביה, ובעיקר מחוץ לטווח יכולתו הפיננסית של המועדון המעוטר. הסימנים לא היו מעודדים במיוחד. פרטיזן, שהכישרונות הצעירים שלה נראו בוסריים מדי אפילו עבורה, נדרשה הפעם, בניגוד מסוים לעונות קודמות, לאתר כוכב או שניים מחוץ לחבל הבלקן. הסגל נראה על הנייר מלא חולשות. הפרשנים סימנו את פרטיזן כאחת הקבוצות החלשות ביורוליג, ולא הותירו לה צל צילו של סיכוי.

שחקני פרטיזן בלגרד חוגגים עלייה לפיינל פור. Marko Drobnjakovic, AP
הפרשנים לא השאירו להם סיכוי, אבל אנחנו יודעים איך זה נגמר בעונה שעברה/AP, Marko Drobnjakovic

כבר בחודש אפריל שלאחר מכן, אכלו הפרשנים את הכובע, ועונה זו הוכתרה כאחת הגדולות בתולדות המועדון. אלכס מאריץ', האלמוני עד אותו שלב, הפך לאימת היורוליג מתחת לסלים. בו מקאלב שהוחתם בדקה התשעים, עבר מטמורפוזה מזורזת ושיחק כמו אחד הרכזים הטובים ביבשת, ויאן וסלי הצ'כי הצעיר עשה את הפריצה המיוחלת. הקבוצה חזרה למעמד פיינל פור היורוליג לאחר היעדרות ממושכת של 12 שנים, וסיימה בצורה מדהימה עונה מדהימה, עם זכייה בליגה הסרבית ושלשת ניצחון בלתי נשכחת של דושאן קצ'מן בגמר הליגה האדריאטית.

על שלושה דברים עמדה פרטיזן בשנים האחרונות: אולם ביתי במיוחד, כישרונות צעירים, ואחד "דולה" וויושביץ'. הקיץ האחרון נראה שגרתי בהחלט, וכבמידי שנה שילמה את מחיר ההצלחה עם עזיבתם של מאריץ', מקאלב, לורנס רוברטס, אלכסנדר ראשיץ' וסלאבקו וראנש. אם יש דבר שהוכיחה פרטיזן בעונות האחרונות הוא שהמועדון ומסורתו עומדים הרבה מעל שחקן כזה או אחר, אך השוני הפעם הוא בעמדת המאמן, עם עזיבתו של הגורו וויושביץ'. "דולה", שבמידה רבה היווה את פני המועדון בתקופה האחרונה, הוליך את פרטיזן לכיבוש האיזור האדריאטי, לצד הצלחות רציפות ביורוליג (בשלוש העונות שקדמו לאשתקד הודחה בשלב רבע הגמר).עם עזיבתו מעמיד וויושביץ' את פרטיזן במבחן בלבל אחד מעל. שאלת השאלות היא, אם כן, האם גם בלעדיו תוכל פרטיזן לשמור על החוסן והאותנטיות שכל כך אפיינו אותה בתקופתו.

מיהו שאקיל אוניל האוסטרלי?

במקומו של וויושביץ' מונה מי היה עוזרו במשך חמש השנים האחרונות - ולאדה יובאנוביץ' בן ה-37. הסרבי, לו תהיה זו עונה ראשונה כמאמן ראשי (בעבר הוביל בהצלחה את נבחרת הנוער הסרבית לזכייה באליפות אירופה), צמח דרך קבוצות הילדים והנוער של פרטיזן בלגרד, ונחשב לדמות מוערכת ורצינית במערכת. בהיעדר משאבים וכסף, החליטו הסרבים בעצה אחת עם "דולה" עצמו ללכת על מאמן שינק את ידע הכדורסל שלו מהמאסטר, וירכז את מאמציו בליצור קבוצה כמעט משועתקת במאפייניה לקבוצות שקדמו לה. גם בפרטיזן מבינים שההצלחה ביורוליג בעונות האחרונות היא בגדר היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל. עם מאמן חסר ניסיון ותקציב זעום, פרטיזן מנמיכה ציפיות.

פרטיזן תמשיך ליהנות גם העונה ממשחקיה באולמה הביתי, בו אוהדיה הפנאטיים שגודשים את היציעים הופכים את ה"פיוניר" למקום שכמעט בלתי אפשרי לצאת ממנו עם ניצחון. גם עם מדובר בהרכב הנוער של פרטיזן. בשנתיים האחרונות ביורוליג, למשל, הפסידה פרטיזן פעם אחת בלבד במבצרה, ונפנפה ללא בעיות מיוחדות את כל אריות היבשת. גם סגנון המשחק לא אמור להשתנות מקצה לקצה, ביחס לעונות קודמות. בהינתן רמת כשרון מוגבלת, סביר להניח שעיקר מאמצי הקבוצה יתמקדו בהגנה. על אף העזיבה של רוב כוכבי העונה שעברה, נותרו בסגל לא מעט שרידים מהעונה הקודמת. על רקע עזיבתו של וויושביץ' והחלפתו ביובאנוביץ' הצעיר, נוכחותם של שני הקלעים הוותיקים פטר בוז'יץ' (32) ודושאן קצ'מן (33) כמנהיגי החבורה הצעירה נראית חיונית במיוחד.

שייר נוסף מהעונה שעברה הוא הכישרון הענק יאן וסלי (21). לפורוורד האתלטי תהיה זו ככל הנראה עונה אחרונה בהחלט ביבשת הישנה, בדרך לקריירה רבת שנים ב-NBA. כעת מצפים מוסלי לשדרוג נוסף ביכולת, ובעיקר בקליעה מבחוץ וביכולת ליצור לעצמו מצבי קליעה. בסיטואציה הנוכחית וסלי כבר אינו סייד-קיק, אלא אמור להשתלב ככוכב של ממש. שחקן נוסף שאמור למשוך את העין, לצד וסלי, הוא סנטר הרכש האוסטרלי נת'ן ג'אוואי (25), לו הודבק גם הכינוי "שאקיל אוניל האוסטרלי", זאת בשל מימדיו הגדולים ותפקודו כשחקן מטרה בצבע. ג'אוואי בעל השורשים האבוריג'ינים, שמגיע לראשונה לאירופה אחרי ניסיון קצר ולא מוצלח ב-NBA, יהיה אולי היחיד שיוכל לאתגר את "ביג סופו" של הצהובים מת"א בבית א', ובכל מקרה מדובר שחקן ששווה לשים עליו את העין.

מי יהיה הגאון הסרבי הבא?

את תקן הרכז האמריקאי המסורתי בקבוצה יאייש העונה אוליבר לפאייט בן ה-27, גם הוא זר הנוחת לראשונה באירופה. לפאייט, שבדומה לבו מקאלב הוחתם רק ימים ספורים לפני תחילת העונה, ינסה להיכנס לנעליו הגדולות שהשאיר האחרון. כמנהגה בקודש, פרטיזן תחשוף לעולם כמה כישרונות סרבים צעירים שעוד לא זכו להכרה. הראשון שבהם אמור להיות, על הנייר, הפורוורד ברניסלאב דג'קיץ' (20), שהראה ניצוצות כשרון כבר בעונה שעברה, אמור לקבל דקות רבות בעמדה מספר 4, לפחות עד שיוחתם זר בעמדה. החתמה נוספת הייתה זו של הגארד הסלובני יאקה קלובוצ'אר (23), שביזבז הזדמנויות רבות להוכיח עצמו במדי ליובליאנה בשנתיים האחרונות, וינסה לפרוץ העונה במדי הקבוצה מהמדינה השכנה. שם מעניין נוסף הוא הפורוורד דרגאן מילוסאבלייביץ' (22), שהוחתם הקיץ, לאחר שזומן על ידי דושאן איבקוביץ' לסגל הרחב של נבחרת סרביה, וכבר הספיק בינתיים לרשום סטטיסטיקות נאות בתחילת העונה בליגה האדריאטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully