וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזכורת: פעם הוא תיכנן להיות הטוב בעולם

יניב בינו

22.9.2010 / 11:51

עד עתה הוא רק האשים את מאמניו בכישלון שלו. האם הבחירה במילאן תשנה את מסלול הקריירה של רוביניו או שזו הטעות האחרונה והסופית

כשנשאל אחד משחקני העבר הגדולים של מילאן, ג'יאני ריברה, המשמש כיום כאחראי על המחלקות הצעירות בנבחרת איטליה, מה הוא חושב על ההחתמה המרעישה של רוביניו ברוסונרי הוא היה חד ברור: "מילאן זקוקה למגנים, במקום זאת הם חושבים שכל מה שצריך לזכות בתארים זה חלוצים. אני חושב שצריך להשקיע יותר בתשתיות ופיתוח צעירים מאשר בקבוצה הבכירה, אך אני מסופק אם זה יקרה אי פעם".

מאז שחתם במילאן שב רוביניו למרכז הבמה של עולם הכדורגל. על פניו, כשאמר לא מכבר באחד הראיונות שקיים מאז המעבר המתוקשר "אני שמח שניתן לי הצ'אנס ואעשה הכל כדי להוכיח מה אני שווה", אפשר היה לראות בכך משפט לגיטימי ושגור של שחקן שמגיע לקבוצה חדשה. מתחת לפני השטח, יש בציטוט זה הרבה יותר מרק רצון להצליח ולנצח.

הברזילאי מכיר תודה גדולה לקבוצה האיטלקית ש"גאלה אותו מייסורי מנצ'סטר סיטי" והעניקה לו, שוב, הזדמנות להוכיח את כישוריו. בינואר יחגוג רוביניו כבר 27 שנים, וגם ילד הפלא של הכדורגל הברזילאי עד לא מזמן מבין שזה כנראה הניסיון האחרון שלו להימנות על בכירי הכדורגלנים שיצאו ממדינת הסמבה, אחרת הוא, שאמר בעבר כי "שאיפתו זה להיות השחקן הטוב בעולם", ייחשב לעוד שחקן שלא מימש את הפוטנציאל וקרוב יותר לדנילסון מאשר לרונאלדו.

עלה התאנה של ברלוסקוני

החלטתה של מילאן להביא את רוביניו וזלאטן איברהימוביץ' לא נלקחה אחרי מחשבה מרובה. הקבוצה המילאנזית והבעלים המוחצן שלה סילביו ברלוסקוני זיהו הזדמנות כלכלית (השניים עלו 24 מיליון יורו ביחד בלבד) שנפלה בחלקם ועטו עליה כמוצאי שלל רב. מעבר לצד המקצועי, יש כנראה גם סיבות אחרות לכך שהשניים הגיעו לעיר האופנה, אחת מהן נעוצה בכך שראש ממשלת איטליה ראה אפשרות מצוינת לשפר את התדמית שלו בציבור.

"רצונו של ברלוסקוני להביא כוכבים", כתב גרג דיוק ב-CNN, "וששמה של מילאן יצא למרחק קשור באופן ישיר מאוד לפופולאריות שלו בקרב העם. באזז תקשורתי סביב קבוצתו שווה באזז תקשורתי חיובי סביב ראש הממשלה שרוצה להמשיך ולשלוט במדינה. ייתכן שזה רק צירוף מקרים, אבל הבאתם של השניים מגיעה בזמן בו ברלוסקוני מצוי בשפל גדול מאוד עם פחות מ-30 אחוזי תמיכה בו, כך לפי סקר שנערך לאחרונה בעיתון הנפוץ 'לה רפובליקה".

גם לטענת העיתונאי פטריק אגניו נראה שרוביניו הובא לא רק לאור כישוריו המקצועיים, שלא היו בשיאם בשנים האחרונות: "ברלוסקוני תמיד השתמש במועדון כדי למנף את עצמו. לאחרונה התדמית שלו מחוץ למגרש נפגעה, כשהקואליציה בראשותו ספגה מספר מהלומות". הפופולאריות של איל ההון מצויה בצניחה, לאחר שפרשת שחיתות בממשלתו נחשפה וכן לאחר עזיבתו של ג'אנפרנקו פיני - מייסד המפלגה "אנשי החופש", בראשה עומד ברלוסקוני, עקב מחלוקות אידיאולוגיות.

"גם על המגרש", ממשיך אגניו, "התדמית שלו ושל מילאן נסדקה בשנים האחרונות, כשהיריבה העירונית, אינטר, זכתה בכל התארים אשתקד. ברלוסקוני היה בהלם כשראה כמה מהשלטים שהניפו אוהדים במחנה האימון של הקבוצה ביולי, כשעל חלק מהם נרשם: 'הבעלים שלנו נפקד'. הוא הבין שהוא חייב לקנות כמה כוכבים כדי להשיב לעצמו מחדש את האהדה והאמון. זו הסיבה בגינה רוביניו הגיע".

אפילו מסימליאנו אלגרי נותר מופתע. בארץ המגף גורסים כי הבאתו של רוביניו לא נעשתה בתיאום מלא עימו ובהתאם לרצונותיו של המאמן, מה שמעיד שבעל המאה נותר עדיין בעל הדעה: "אני מאושר מההחתמה של איברה", אמר אלגרי, "אולם לא ציפיתי לתוספת כוח משמעותית ושחקן בקליבר של רוביניו - זו מתנה נחמדה מאוד מברלוסקוני ואני מודה לו מקרב לב עליה. יש לנו כעת קבוצה מהדרג הראשון באירופה. אנחנו חייבים להגיע לגמר ליגת האלופות בוומבלי". גם ג'נארו גאטוסו השתומם: "נראינו כמו מועדון שלא יכול לעשות קניות בסופרמרקט ודברים השתנו מקצה לקצה תוך חמישה ימים. אחרי מסע הרכש הזה אין לנו שום תירוצים. אנחנו חייבים לנצח את אינטר".

"כדורגלן מיוחד"

רוביניו עצמו היה כה נחוש לעזוב את אנגליה, עד שוויתר על מחצית משכרו בסיטי שנאמד בכ-160 אלף ליש"ט לשבוע רק כדי לעבור למילאנו. בראיון מרתק ל"פיפל" הסביר מה גרם לו לעזוב: "מארק יוז ורוברטו מאנצ'יני לא הבינו אותי. אולי הם מאמינים רק בצד הספורטיבי, אבל זה לא מספיק עבורי. לא היה קשר ביני לבין השחקנים והמועדון. אני ברזילאי, ואני לא יכול להציג את יכולתי האמיתית כשאני לא מאושר. זאת הייתה הבעיה שלי, אני כדורגלן מיוחד. אולי לא הייתי צריך לעזוב את ריאל".

הברזילאי אף הצביע על הבעיה העיקרית שהפריעה לו: "מנצ'סטר היא אתר כדורגל מדהים, אבל פשוט מקום נורא לחיות בו. החורף, הקור, הלילות החשוכים - זה קשה עבור ברזילאי צעיר. הליגה נפלאה והאצטדיונים פשוט מדהימים, אבל לא כל כדורגלן יכול לשחק באנגליה". כעת, בעיר פחות אפורה ועם חבורת ברזילאים גדולה יותר, הוא רואה הזדמנות לעתיד מתוק יותר: "אני מכיר את כל הברזילאים במועדון, הם יתנו לי גב. יש במילאן הרבה דם ברזילאי, אפשר להבין מדוע הגעתי לסן סירו".

עוד לפני שחתם במילאן, קיבל רוביניו הצעה מפתה מפנרבחצ'ה, אך לא רצה עדיין להתרחק מליגות הכדורגל הטובות בעולם ולהישכח אי שם. "עם כל הכבוד שאני רוחש לכדורגל הטורקי, אני לא רוצה לשחק שם בשלב זה בקריירה", הבהיר. "פנרבחצ'ה הגישה לי הצעה, אך דחיתי אותה". בשלב מסוים גם ברצלונה שקלה להביאו בסוג של טרייד עם איברהימוביץ', אולם פפ גווארדיולה לא שש לבצע את המהלך, כיוון שחשש מהאופי הבעייתי של רוביניו. מישהו אמר רונאלדיניו?

לברלוסקוני לא הפריעו העובדות על ההתנהגות הפרובלמטית של השחקן, כפי שהיטיב לבטא זאת הפרשן הפוליטי ודיקן באוניברסיטת רומא, פרנקו פאובנצ'לו: "העובדה שרוביניו סוחב איתו בעיות משמעת לאורך השנים לא היוותה בעיה לברלוסקוני. הוא רוצה לנצח ולזכות בתארים בהווה, הוא פחות חושב על העתיד. בל נשכח שהוא אדם לא צעיר והוא רוצה לראות את מילאן זוכה בתארים גדולים. הוא מאמין שהחתמת כוכבים זו הדרך הקצרה ביותר להגיע לתהילה".

רוביניו או המאמנים?

מעבר לשאלה מהי הסיבה המרכזית להחתמת רוביניו, הרי שלא מעט אנשי כדורגל ופרשנים סבורים שהבאתו, בכל מקרה, שגויה. לא רק ריברה חושב שמילאן טעתה. "מילאן הייתה צריכה להחתים מגן או קשר במקומו בגלל שקישור הקבוצה לא יכול להתמודד כיום עם התנגדות חזקה", אמר המנהל הספורטיבי לשעבר של יובנטוס לוצ'יאנו מוג'י. "מילאן חייבת לחשוב על שחקנים במרכז השדה שיכולים לעשות לחץ. לדעתי, השנה, קלארנס סיידורף יהיה חשוב מאוד במערך הקבוצה. להגנה יש בעיות רבות כשהקישור לא עובד טוב".

מחד, הפרשן האנגלי לוק ברדשאו לא מאמין בהרכב הגלקטיקוס: "רוביניו יביא עמו הרבה אגו, וזו רק שאלה של זמן עד שהאידיליה שם תתפוצץ. סיטי יכולה להיות שמחה שהוא כבר לא אצלה", מאידך הוסיף: "צריך לזכור שהיו לו תקופות לא טובות בקריירה, אבל הן היו קצרות טווח יחסית. לעתים מקור הטעויות הן אצל מאמניו שלא מבינים אותו ואת דרך תפקודו בצורה מספקת".

צמד הפרשנים, פיטר ספנסר ומייק וויילי, התווכח בעיתון "מנצ'סטר אבנינג ניוז", לאחר המעבר למילאן, האם תקופת שהותו בסיטי הייתה קטסטרופאלית. "עם דמי העברה (32.5 מיליון ליש"ט) ושכר מפלצתי היה רוביניו שווה מעל 45 מיליון ליש"ט. ב-53 הופעות הוא כבש 16 שערים בלבד, 3 מיליון ליש"ט כמעט לשער, שזה הרבה מאוד", חישב ספסנר. וויילי, לעומת זאת, ראה ברוביניו קורבן של הנסיבות: "תג המחיר שהודבק לו היה לו לרועץ. ההוצאה של הסיטי עליו אמנם הייתה גדולה אבל היא נעשתה כדי לאותת לעולם שהרוכשים של הסיטי יתמודדו שווה בשווה עם שאר הטייקונים. הציפייה ממנו להנהיג לאלתר קבוצה ולהובילה הייתה מוגזמת ולא מציאותית. ועדיין, בעונתו הראשונה הוא היה מצוין כשסיים כמלך השערים של הקבוצה עם 15 כיבושים. בעצם בואו הוא פתח את הדלת לאחרים בעתיד, דוגמת יא יא טורה ודויד סילבה שגם הגיעו מספרד".

מהבחינה הפיננסית ברלוסקוני, שעשה עסקה אחת או שתיים טובות בחייו, כבר רשם הצלחה. הצמד הברזילאי-שבדי הביא את מילאן לשבור שיא במכירת כרטיסים למשחקי הקבוצה העונה בצ'מפיונס (השיא הקודם נקבע ב-2002/3 אז זכתה הקבוצה בתואר) כשמכרה 53,260 כרטיסים. המועדון המילאנזי אף דיווח על הכנסות שיא של 12.7 מיליון יורו מכרטיסים, ביחס לאשתקד אז הרוויח 10.3 מיליון יורו. גם מבחינה תדמיתית הוא השיג רווח. "ברלוסקוני שלח מסר חשוב מאוד עם רכישותיו האחרונות", אמר מנהל המועדון אומברטו גאנדני. "זה מר ברלוסקוני שהכרנו מהעבר". השאלה החשובה היא האם הוא יעשה זאת מבחינה מקצועית, או במילים אחרות: האם רוביניו וחבריו יסחבו את מילאן חזרה לטופ או אל הפלופ. מילאן, במקרה של האפשרות השנייה, תוכל להתאושש. ספק אם הקריירה של רוביניו כן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
רוביניו שחקן מילאן. Antonio Calanni, AP
מבחינה פיננסית ותדמיתית זה הצליח. ומה מקצועית? רוביניו/AP, Antonio Calanni

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully