וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהירות האור

13.9.2010 / 14:25

הסיבה לשיפור של מוחמד גדיר העונה היא שנמאס לו להיות רק שחקן מהיר שמגינים למדו. המאמן שינה לו עמדה, הוא עבר על הסיומת מול השער וההארה הגיעה

במהלך אחד ממחנות האימונים שערכה מכבי חיפה הקיץ, נתקל מוחמד גדיר בסיטואציה לא פשוטה. במהלך האימון ערכה הקבוצה משחק מסירות. כל שחקן הקפיץ את הכדור מרגל אחת לאחרת וגדיר נתן מסירה חלשה לליאור רפאלוב. האחרון שמעמדו רק הלך והתחזק מאז סיום העונה שעברה, השמיע נימה של ביקורת כלפי השחקן הצעיר. "אתה לא נותן לי כבוד?", שאל אותו רפאלוב. גדיר ענה, ורפאלוב השיב: "איך אתה מדבר אליי? תן כבוד".

האירוע חלף בתוך רגעים ספורים, אבל שחקנים בקבוצה תיארו אז את חילופי הדברים האלה כסימפטום של מה שעומד לקרות העונה – עזיבת השחקנים הבכירים תשנה את מעמדם של השחקנים שמחכים לפריצה דוגמת רפאלוב, אבל גם תחזק מקצועית שחקנים כמו גדיר. "רפאלוב יתחיל למלא את תפקידו של קטן ואילו גדיר עובר את אותו התהליך שרפאלוב כבר עבר".

גדיר עושה זאת עד כה בצורה נפלאה. שני שערים, שני שערי ניצחון ופתיחת עונה שמזכירה מאוד את זו הקודמת. אלא שהעונה גדיר רוצה הרבה יותר. לא להיות רק הפתעה, אלא תופעה נמשכת ויציבה. פתיחת העונה שלו היא לא מקרית בכלל, אלא תוצאה של מספר מהלכים שנועדו להשיג את אותה מטרה: שיפור ניכר מהעונה שעברה.

אירופה? קודם חדר כושר

לגדיר היו הקיץ שתי הצעות מאירופה - הופנהיים הגרמנית והירנביין ההולנדית, אבל כשחקן שצריך להתגבר על פציעה טורדנית הוא בחר לוותר ולהשתקם שלב אחר שלב. הפציעה שלו החלה למעשה בשבועות האחרונים (והמכריעים) לסיום העונה. בחיפה השמיעו קולות כאילו הוא ובירם כיאל יכולים להתאמץ יותר, למרות שהצוות הרפואי קבע אחרת. גדיר סיפר אז לרופאי המועדון כי הוא סובל מכאבים עזים בגב, בדומה לאלו של יניב קטן. על פי ידיעה שהתפרסמה אז, גדיר עלה לחלק מהמשחקים פצוע. כלומר, למרות שהצוות הרפואי אסר עליו לשחק. הסיבה לכך הייתה שהשחקן הרגיש שחלה הטבה מסוימת במצבו, אבל אז הפציעה שוב התגברה והכאבים לא חלפו.

גדיר, שבינתיים ספג ביקורת על יכולת מקצועית ירודה, הודיע לרופאים שהפציעה חזקה ממנו ולכן הוא מחליט לסיים את העונה מוקדם מהצפוי. אחד מאנשי המועדון סיפר השבוע: "גדיר אמר לי שנמאס לו. מול סכנין הוא ספג שריקות בוז כמו כולם. הוא אמר לי 'אף אחד לא יודע שאני משחק עם כאבים, אז אולי כדאי שידעו. אני משחק עם כאבי תופת, ובמקום להעריך את זה כותבים שהייתי לא טוב. שלחתי אותו לרופאים ואז הוא החליט לעצור הכל".

בעצה משותפת עם הרופאים, מיד לאחר סיום העונה גדיר החל להתכונן לעונה הבאה. הוא קיבל תכנית עבודה והחל להתאמן בחדר הכושר מדי יום. אימוני הריצה הפכו להיות אינטנסיביים יותר ובאימון הראשון הוא זכה למחמאות מהשחקנים הבכירים. בצוות הניהולי התלוצצו עם השחקן ובאחת הפעמים נאמר לו בנוכחות שחקני הקבוצה: "שלא תתנפח יותר מדי, אתה תהיה כבד". אבל עוד לפני שהחל האימון הראשון, במהלך מחנה האימונים, נוצר רושם שגדיר יהפוך להיות שחקן מפתח העונה. באסיפת הקבוצה, גם היא בנוכחות כל השחקנים, אמר אלישע לוי לשחקנים: "אני מביא שחקנים אחרים במקום אלה שהלכו, אבל זה לא יהיה על הראש שלכם. אני לא רוצה להגיע למצב שבו חסרו לי בעונה שעברה שחקנים כמו קולמה, כיאל, וגדיר".

די עם הסטיגמה

בקבוצה דיווחו כי לגדיר היו מספר התפרצויות זעם בעונה שעברה. אחת מהן, כשטענו כי הוא עושה הצגות כשנפצע בגב והשנייה, כשאמרו עליו שהוא לא מגיע למשחקים גדולים. אחרי הניצחון האחרון על מכבי תל אביב הוא אמר לשחקנים באימון שאחרי: "אנשים הוציאו עליי סטיגמה, אני לא דופק כרטיס נגד הגדולות? עכשיו נראה מה אנשים אומרים עליי". למען ההגינות, הסטטיסטיקה של גדיר בעונה שעברה אכן מפתיעה בהקשר הזה. לצד משחקים לא טובים נגד קבוצות חלשות, הוא רשם הופעות גדולות נגד הגדולות ובמשחקים מכריעים. הוא בלט בשני הניצחונות על בית"ר ירושלים (2:1 בבית, 3:0 בחוץ. בראשון הוא כבש את השוויון, בשני את השער הראשון לקבוצתו, דקה אחרי שנכנס), נבחר לשחקן המצטיין בניצחון הקבוצה בבלומפילד על הפועל תל אביב וכבש שער ניצחון מול אשדוד אחרי שנכנס 20 דקות לסיום. גם במשחק הראשון העונה, נגד מכבי תל אביב, הוא דפק כרטיס ויצא מהאצטדיון עם הפלאזמה.

מה ההבדל בין סוגי המשחקים? משה גלאם, עוד שחקן שנסמך על מהירות, שם את האצבע על הנקודה: "היתרון הגדול של גדיר הוא המהירות, אבל למרות שני השערים שהוא כבש, שהביאו שש נקודות, עדיין יש לו חסרון בולט – רגל מסיימת. מדובר בשחקן שמגיע ללא מעט מצבים, בין אם הוא מתופקד כחלוץ שני או בכנף, משום שהרבה יותר קל לו לבוא עם הפנים לשער. אני הייתי עובד איתו על הסיומת. אם הוא ישפר אותה, מכבי חיפה תרוויח הרבה שערים ממנו".

ואכן, בתחילת העונה אלישע לוי ניסה לעשות לשחקן שלו סוויץ'. בחיפה עלתה טענה כאילו גדיר לא נמצא בכושר הבקעה ושלחו אותו לפני תחילת כל אימון לבעוט לשערים קטנים. גדיר התאמן שבועיים יחד עם תומר חמד, עד שהודיעו לו בצוות המקצועי: "אתה מוכן". בתחילת העונה הוא הבקיע יותר באימונים. הבעיה העיקרית שלו נותרה בעיה שלוי מנסה לפתור – מספר פעולות מצומצם שהוא מבצע בהתקפה. בחיפה סיפרו כי גדיר הרבה לחזור על אותם תרגילים בהתקפה, מה שלא עבד מול הקבוצות הקטנות. "הוא היה לוקח כדור, דוהר עד ה-16 ואז חוזר אחורה. שחקנים למדו איך לעצור את זה", מספר גורם מקצועי בחיפה. "ברגע שהוא קיבל חופש, הוא עשה גם פעולות אחרות. הוא חייב לא להיות נמהר מדי כשהוא משחרר את הכדור וגם פחות מקובע בתנועות שלו סמוך לרחבת ה-16".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מוגבל על הקו, פורח באמצע

הסיבה שכל זה מצליח כעת, מעבר לטיפול בפציעה והעבודה מול השער, נובעת גם משינוי תפקיד במגרש. שחקנים בקבוצה סיפרו כי בעונה שעברה גדיר נמנע לא אחת מלמלא הוראות. כשאלישע לוי הציב אותו באגף ימין, הוא ברח לאמצע. כשהוא תופקד בשמאל, הוא שינה תפקוד במהלך המשחק. אחד משחקניה הבכירים של הקבוצה הסביר השבוע: "בכל פעם שהערתי לגדיר על שינוי התפקוד, הוא הסביר שהוא לא מסוגל להיתקע באגף כי שחקנים למדו אותו. היו פעמים שאלישע כעס על זה ולכן הוא הוחלף. גדיר טען לא פעם שכדי להגיע להזדמנות הוא חייב להיות חופשי במגרש, לזוז מצד לצד בלי לבקש משחקן אחר להתחלף איתו. הוא פשוט הרגיש תקוע. עובדה, מול קבוצות קטנות, כשההגנות צופפו, הוא לא בא לידי ביטוי כי השחקנים 'נתפסו' על ה-16. נגד הגדולות הוא עשה גול". אגב, לפני המשחק מול מכבי תל אביב, אמר המאמן לקטן: "אני רוצה שנשחק על גדיר".

בשני המשחקים הראשונים העונה גדיר תופקד בעמדה שהוא אוהב, חלוץ שני לצד מספר תשע, מה שמאפשר לו לנוע בצדדים בחופשיות ולחתוך למרכז המגרש בכל פעם שיתפנה למסירת עומק. באחד האימונים בשבוע שעבר הוא סיפר לחבריו בקבוצה: "לא היה לי משחק טוב נגד פתח תקוה כמו נגד מכבי תל אביב, אבל לפחות הרגשתי שעשיתי מה שאני רוצה. בעונה שעברה לא הייתי כובש בגלל זה". נראה שבחיפה קלטו את הטריק. השחקן שכבש 25 שערים בשנתיים בנערים ובנוער עשוי להפוך משחקן צד שמנצל את המהירות שלו לשחקן שיודע גם לכבוש. "אסור לשכוח שגדיר עלה מנערים א' לבוגרים בגלל יכולת הכיבוש שלו", הסביר עובד ותיק במערכת. "הוא התאמן שבוע אצל רוני לוי. נגד מכבי תל אביב הוא נכנס לאמצע כשקטן עבר לימין והקבוצה קיבלה מחץ. רואים שיש שינוי".

לא רק אלישע לוי הבין העונה שגדיר לא מנוצל מספיק. גם גלאם שם לב לכך. "על הקו נקבל שחקן מוגבל", קובע גלאם. "כששיחקתי במכבי חיפה המגנים חיכו לי 20 מטר מהשער בגלל אפקט המהירות. במצב כזה צריך להתחמק ולגלות ערמומיות, להרדים את המגן ולהפתיע. זה לא קל. אם הייתי מאמן חיפה, הייתי הולך על גדיר כשחקן חופשי על כל המגרש, משום הוא אנרגטי, מהיר וחזק. בליגה הישראלית של היום שחקנים גומרים את האוויר סביב הדקה ה-65, הוא לא. היתרון שלו הוא בכושר הגופני הטוב שלו, וזה יתרון בולט אצל שחקן שמשחק בתפקיד שלו. לידי שיחק אייל ברקוביץ', המוסר הגדול בכל הזמנים, אבל גם במכבי חיפה של היום יש מוסרים טובים, שהחוכמה שלהם תהיה להכניס לו כדורים בין המגן לבלם. כשהוא בא עם הפנים לשער יש לו יתרון עליהם. אבל שוב, גם היום, יש לו הרבה לשפר בנוגע לסיומת".

מוחמד גדיר שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
משה גלאם: "אם הייתי מאמן חיפה, הייתי הולך על גדיר כשחקן חופשי על כל המגרש, משום הוא אנרגטי, מהיר וחזק. בליגה הישראלית של היום שחקנים גומרים את האוויר סביב הדקה ה-65, הוא לא"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully