וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטקטיקה של מלמיליאן

דור בלך

10.9.2010 / 18:00

למאמן בית"ר יש סיבות טובות לחולשה הטקטית והמהפכות שהוא עושה בד"כ מצליחות. הבעיה: עם שני הפסדים, אין לו כבר הרבה זמן

את החלק הראשון של העונה שעברה התחילה הפועל אשקלון של אורי מלמיליאן בצורה קטסטרופלית, עם ניצחון אחד בלבד ב-12 מחזורים. מאמן בית"ר הנוכחי הציע את התפטרותו, אבל הבעלים פרוספר אזגי האמין במלמיליאן, ועל פי מקורות באשקלון, הציע לעזור לו בהחלפת הסגל. התוצאה הראשונית: שישה שחקנים חדשים הגיעו תוך כדי העונה, שמונה עזבו. התוצאה הבאה: שינוי מהקצה אל הקצה ועליית ליגה היסטורית. "פרוספר פשוט ביצע מהפכה", טוענים באשקלון. "אורי הוא כמובן זה שאימן, אבל הקבוצה הייתה חדשה וזה עבד נפלא, עובדה שעלינו ליגה. לכל אחד יש יתרונות וחסרונות, והחיסרון של אורי כמאמן הוא בזה, מצד שני הוא יודע להוציא מהשחקנים שהגיעו את מה שצריך".

מאמן בית"ר ירושלים אורי מלמיליאן. ברני ארדוב
לוקח לו זמן לבנות קבוצה בעצמו. מלמיליאן/ברני ארדוב

זו לא הפעם הראשונה שזה קורה למלמיליאן. למאמן בית"ר הנוכחי לוקח זמן לבנות קבוצה בעצמו, ולא פעם יותר קל לו לרשת קבוצה מוכנה, כמו במקרה של מכבי נתניה אותה קיבל מרמי לוי. בקדנציה הראשונה שלו בנתניה בליגה הלאומית עברו תחת ידו לא פחות מארבעה מגנים ימניים וארבעה בלמים ששיחקו לצידו של גיא שרעבי, בקבוצה עם התקציב הגבוה ביותר בלאומית וסגל משופע בכוכבים. מלמיליאן לא מפחד לעבור דרך ארוכה וקשה עד שהוא מגיע לנוסחה שהוא מצפה לה. השאלה היא האם בבית"ר תהיה את הסבלנות לכך. האם בית"ר יכולה להרשות לעצמה דרך ארוכה וקשה שהתחילה העונה, כידוע, עם שני הפסדים בשני המחזורים הראשונים. חייבים לזכור כי מלמיליאן העביר את השבועות הראשונים כמאמן בית"ר בחוסר ודאות מוחלט, אבל אם יפסיד גם למכבי פתח תקווה במחזור הקרוב האנשים שיזכרו את זה ילכו ויתמעטו.

טקטיקה? קודם בונים ביטחון לצעירים

במהלך אחד ממשחקי האימון הבודדים במחנה האימון של בית"ר ירושלים בגרמניה, עודד אורי מלמיליאן את חן עזריאל מספר פעמים וחזר ואמר לו "טוב, חן", "יופי, חן", וגרם לקשר-חלוץ הצעיר לחייך מאוזן לאוזן. אחד משחקני בית"ר שישב עם החברים על הספסל התייחס לעניין ואמר "אצל אורי, במשחק אחד הוא מקבל מחמאות שלא ראה אצל שום בשתי קדנציות", וגרם לחברים מסביבו לצחוק. גם מלמיליאן שמע את ההערה וחייך, אבל מסיבה אחרת לגמרי. למרות שני ההפסדים בפתיחת העונה, לא ניתן לקחת מהנער מממילא את האווירה החיובית שהחזיר לחדר ההלבשה ומגרש האימונים של בית"ר ואת העובדה כי הוא מסתכל על הדברים בצורה הרבה יותר מפוכחת ואופטימית מקודמיו. יחד עם זאת, סימני שאלה רבים נשאלים סביב רמת המוכנות הירודה מאוד של הקבוצה בפתיחת העונה והעובדה כי הקבוצה מזכירה בכושרה חבורה שזה עתה פתחה את אימוניה ולא אחת הנמצאת לקראת המחזור השלישי בליגת העל. "עבדנו קשה בקיץ, אבל כמעט ולא התעסקנו בנושא הטקטי", נזכר אחד משחקני הקבוצה. "כרגע אנחנו משלמים את המחיר כי אנחנו לא בדיוק עומדים טוב על המגרש. כל ההכנה הייתה בעייתית כי הייתה תחושה שההרכב שמתורגל הוא זמני ויש משבצות ששמורות לשחקנים אחרים, ולכן הייתה אווירה של קבוצה שעוד לא נבנתה ואנחנו נמצאים בתהליך זמני".

מלמיליאן סופג ביקורת לא קלה על חוסר החיבור המוגזם של מערכי הקבוצה, למרות כל הקשיים האובייקטיבים, אבל חשוב גם להבין את הקו שהנחה אותו. יותר חשוב לו היה להקנות ביטחון לשחקנים, יותר חשוב היה לעבוד על האווירה והמוטיבציה, המחויבות והרצינות, ורק אחר כך בא העניין הטקטי. השיבה הביתה לא שינתה את מלמיליאן, ולמעשה לאורך קריירת האימון שלו מספר 8 האגדי ידוע כאחד ששומר את התרגולים הטקטיים לתקופה יותר מתקדמת של האימונים.

למרות זאת, נראה כי בקיץ הזה בבית"ר הוא דילג באופן מוגזם ויצר חור מקצועי נוסף בפתיחת העונה. אחד מותיקי בית"ר, ששיחק תחת מאמנים בכירים רבים, סיפר כי "הדברים נכונים, אבל צריך להסתכל עליהם דווקא מהצד החיובי. אורי שמע על השנה הלא טובה שעברה על הצעירים וניסה לבנות את הביטחון והאמון שלהם בעצמם ולכן נתן להם לשחק בצורה חופשית יותר והחמיא להם על עצם העובדה שהשקיעו והתאמצו. אני מעריך שזה דווקא יעזור בהמשך העונה, כי התחושות של הצעירים כלפי אורי הם שמיים וארץ לעומת אלו שהיו כלפי שום. לדבר על חוסר טקטיקה כבעיה בשלב זה היא לא הדרך הנכונה ולא עליה צריך לשים את הדברים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מאמן של שחקנים

מלמיליאן, כמעט כמו בכל מקום בו עבד, מצליח לגעת בשחקנים ולהתחבר אליהם. למרות שזה עדיין לא מביא נקודות, מלמיליאן, כמו שרמז אחד השחקנים הוותיקים, שיפר לא מעט נקודה בעייתית מהעונה שעברה. לפני המשחק מול מכבי תל אביב הסביר המאמן לדן אייבנדר, ששיחק כקשר אחורי, ולאביתר ברוכיאן ששיחק כמגן שמאלי, בדיוק כיצד לעצור את מאור בוזגלו עד לרמת ההטעיות שמבצע הקשר. "אורי עושה עבודה יסודית, שם דגשים ויורד לפרטים כמו גדולי המאמנים כאן והוא בהחלט שינוי חיובי במערכת", ממשיך אותו שועל קרבות ותיק. "ובכלל, אפשר לחשוב שמי שמתלונן על טקטיקה עבר שנים של התנסות מקצועית תחת מוריניו ופרגוסון".

קובי דג'אני, שהגיע במסגרת המהפכה של פרוספר אזגי באשקלון, מסביר את היתרון של מלמיליאן כמוטיבטור. "אורי הוא מאמן של שחקנים, הוא נותן לכל אחד בקבוצה את הביטחון לעשות את הדברים ועובד על הליקויים בצורה מאוד יסודית", קובע קשרה המצטיין של מכבי נתניה העונה. "אין לי בכלל ספק שהשחקנים בבית"ר נהנים לשחק תחתיו ושהוא יוציא מכל אחד מהם 200%, ככה זה כשאוהבים את המאמן, ואת אורי אוהבים אפילו יותר".

גם כשמלמיליאן כבר עובד על הצד הטקטי, לתפיסתו בפן ההתקפי יש פחות צורך להסביר מראש ויש להישען יותר על הכישרון של שחקניו. "הוא מאוד אוהב שחקנים שמזכירים לו את עצמו כשחקן ונותן להם חופש בחלק ההתקפי להביא מה שהם יודעים", נזכר דג'אני, "אבל עם זאת הוא עדיין מקפיד וקשוח ורואה כל התרופפות במשמעת, אבל יותר בחלק ההגנתי".

שחקני העוגן לא עומדים במשימה

אם כבר, אם מסתכלים על הבעיות שהתגלו בבית"ר בשני המחזורים הראשונים דרך תפיסת העולם של מאמנה, הצרה של מלמיליאן מגיעה מהשחקנים שהוא ציפה שיובילו את המועדון בעזרת הניסיון הרב שלהם. מלמיליאן עדיין לא מצא את השחקן שיוביל את בית"ר, או את צוות השחקנים שיעשה זאת בהתאם לתכניותיו. בלא מעט קבוצות שלו, מלמיליאן החליף לא מעט שחקנים עד שהגיע לנוסחה המתבקשת, תוך התבססות על עוגנים של שחקנים ותיקים, כשהדוגמה הכי מוכרת היא של איציק זוהר בנתניה. בבית"ר מלמיליאן לא מקבל עדיין תחושה דומה מהשחקנים הותיקים שלו, וההלם שהקרין אחרי המשחק מול נתניה בחדרי ההלבשה, כולל זריקת משפטים כמו "הם לא רצים", הדגים לו היטב שעבודה על ביטחון, מחויבות וגישה צריכה להיעשות לא רק עם השחקנים הצעירים.

ייאמר לזכותו של מלמיליאן כי למרות הבעיות הטקטיות מהן סובלת הקבוצה וחוסר התפוקה של הרבה שחקנים, המאמן משדר ביטחון כמו מנהיג אמיתי. "בסך הכל אנחנו בכושר סביר, אבל יש בעיות של תיאום של הרכב שרק מתגבש ושחקנים מובילים שעדיין לא נכנסו לעניינים. אני לא רואה מצב שלא נתייצב ונהיה קבוצה טובה ומשמעותית בליגה וזה לא יקרה עוד הרבה זמן", אמר לאחרונה לאנשים במערכת. בשיחות שקיים לאחרונה עם מספר שחקנים הוא הביע דאגה ממצבם, הרבה יותר מהמצב האישי שלו, ושידר קור רוח מעורר הערכה. למספר שחקנים צעירים איתם שוחח השבוע חזר מלמיליאן ואמר: "חבר'ה, בלי תירוצים ובלי סיבות, קחו את מה שיש לכם כאן בידיים, כי אם תאבדו את זה יכול להיות שייקח לכם הרבה זמן לקבל הזדמנות כזאת עוד פעם, בבית"ר או במקום אחר. נכון שרוצים שחקני בית, אבל תבינו שהיום מכירים רק הצלחה וכשלון ואין סבלנות לאף אחד. אתם טובים, אבל אף אחד לא יעשה לכם הנחות אם לא יילך פה". האם אותם שחקנים שנהנים מאמונו של מלמיליאן יסדרו לו ניצחון ראשון העונה ויתנו לו את הזמן הדרוש להגיע לנוסחה המושלמת מבחינתו, או שמא יותירו אותו להתמודד לבד עם האש שתעלה לגבהים חדשים כתוצאה מהפסד שלישי בשלושה משחקים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully