וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדת נטישה: מדוע הקהל של מכבי נתניה לא תומך בקבוצה?

20.8.2010 / 9:35

פעם היה להם את הקהל הרביעי בגודלו בארץ, היום השבר בין מכבי נתניה ואוהדיה הולך ומעמיק. לאן זה הולך ואיך זה קשור לחזרה אפשרית של יאמר?

לפני כחודש וחצי החליטה קבוצת אוהדי מכבי נתניה לעורר גל מחאה נגד התנהלות המועדון. הפעולה הייתה הפגנה מול האולפן השקוף של ערוץ 24 שהתמקם בעיר תחת הכותרת: "אימפריה שוקעת מחפשת משקיע". השאיפה הייתה לנוכחות של מאות אוהדים שיעלו את מצב המועדון לראש סדר היום בעיר. התוצאה בפועל הייתה מאכזבת. לאכזבתם הגדולה של המארגנים, רק עשרות בודדות של אנשים הגיעו והפעולה לא יצרה אפקט של ממש. השקט המופתי שמלווה את מכבי נתניה לא הופרע.

אוהדי מכבי נתניה. ברני ארדוב
מי יעשה את הצעד הבא? הם או יאמר. אוהדי מכבי נתניה/ברני ארדוב

הסיפור הזה בא להמחיש את המצב העגום במכבי נתניה של קיץ 2010. דניאל יאמר הסיר מעצמו אחריות כלכלית וניהולית, אבל נשאר הבעלים בפועל. הקבוצה אמנם נקייה מחובות והתחייבויות, אבל לא מושכת משקיעים פוטנציאלים. והקהל? הוא מצביע ברגליים ומגלה ברובו אדישות מוחלטת. בין מכבי נתניה לקהל שלה קיים קרע עמוק שממשיך להתרחב מדי שנה. אם מוסיפים למשוואה את העובדה שלקבוצה אין כרגע יכולת כלכלית לשרוד לאורך זמן, מקבלים מועדון שעתידו לוט בערפל. השאלה היא: מי מהצדדים יעשה את הצעד הבא והאם זה לא יהיה מאוחר מדי?

על אמוציות, כבוד ואנרגיה ירוקה

יאמר לא התנתק לחלוטין ממכבי נתניה. הוא שומר על קשר עם אנשי המועדון, קיבל מהם ברכות ליום הולדתו ה-44 שחל בשבוע שעבר, והוא דואג להתעדכן ואף להעביר מסרי עידוד לראובן עטר והשחקנים. כזכור, לקראת תום העונה שעברה הודיע הבעלים על עזיבה, אך מאז לא נוהלו כל מגעים למכירת המועדון. בשנתו האחרונה, דאג יאמר לנקות את הקבוצה מהתחייבויות חוזיות כבדות (בניגוד למצב בבית"ר ירושלים), מה שהיה אמור להפוך את המועדון לאטרקטיבי עבור רוכשים פוטנציאלים. איש לא קפץ על ההזדמנות. בקיץ מכרה נתניה את נכסיה האחרונים, ביוואן פרנסמן, אלמוג כהן, קלמי סבן ו-50 אחוז מכרטיסו של איתי שכטר בעלות של קרוב לשני מיליון דולר. הכסף עזר לה לעבור בבקרה. מה יהיה בעונה הבאה? ללא נכסים למכור, נתניה תצטרך למצוא מקומות מימון חיצוניים או לחתוך בבשר החי. "ללא רוכש, נצטרך לקחת עוד שני צעדים אחורה", אמרו השבוע במועדון. בכיר בבקרת התקציבים הוסיף: "במתכונתה הנוכחית, נתניה יכולה להתקיים שנתיים".

אלא שלא מעט אנשים המקורבים למועדון טוענים כי העובדה שהקבוצה נותרה בבעלות יאמר אינה מקרית. נחזור מעט אחורה. בפברואר 2009 נצפה יאמר בכנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת. מאז, הספיק לייסד את חברת Nation E, שמשרדיה הראשיים יושבים בשוויץ. החברה עוסקת בפתרונות אנרגיה ידידותיים לסביבה והיא מוחזקת על ידי קרן ההשקעות Microfinance שבבעלותו של יאמר. הקרן גייסה בשנתיים האחרונות 250 מיליון יורו בעבור רכישות בתחום האנרגיות המתחדשות והטכנולוגיות הסביבתיות. בין המשקיעים נמצאת גם חברת הביטוח "מגדל", נותנת החסות הראשית של מכבי נתניה, שלאחרונה האריכה את ההתקשרות עם המועדון.

יאמר עצמו לא הסתיר מעולם כי אחת הסיבות לעזיבתו הייתה העיכוב בבניית האצטדיון החדש. מתברר כי ליאמר היו תוכניות מעניינות בנושא. באתר הרשמי של Microfinance נכתב: "תוכניות העתיד של מכבי נתניה כוללות אצטדיון חדש, הראשון מסוגו בעולם, שיפעל על אנרגיה ירוקה ויכלול פאנלים סולריים וטורבינות רוח". כזכור, עבודות הבנייה הופסקו בגלל קשיים כלכליים של החברה קבלנית. רק לאחרונה התקיים מכרז חדש וכעת ההערכה היא כי האצטדיון יעמוד על תילו באוגוסט 2012. אז, יעמוד יאמר למבחן.

"השקט סביב נתניה מכוון וכשהמגרש יהיה מוכן, דניאל יחזור", אמר השבוע מקורב למועדון. "עם העזרה של מגדל, יחזיקו את הקבוצה בתקציב נמוך במשך שנתיים, ישאירו אותה בליגה כדי שהוא יוכל לחזור כמו מושיע". במכבי נתניה לא הכחישו את האפשרות שיאמר יחזור להיות מעורב בעתיד, אך סייגו: " יאמר נכווה כאן והבטחות שווא לא יחזירו אותו. למרות זאת, הוא טיפוס של אמוציות שאי אפשר לדעת מה יהיה הצעד הבא שלו. אם הוא יחזור, זה יהיה מאהבת המועדון ורק כשירגיש שמכבדים אותו באמת, כי בשנים שלו הוא לא קיבל כאן את הכבוד הראוי".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

חוסר בתקשורת

חוסר הוודאות סביב נתניה רק מעמיק את הקרע בין הקהל לבין המועדון. לקרע הזה יש מספר רב של סיבות ושורה תחתונה אחת: נכון לקיץ הנוכחי, כמעט ואין הידברות בין האוהדים למועדון. השבוע, נפגשו ראשי האוהדים עם חברי ההנהלה, שמעו כי מחירי הכרטיסים למשחק פתיחת העונה מול בית"ר ירושלים יעמדו על 100 שקל למבוגר ו-50 לילדים וזעמו. לטענת האוהדים, נאמר להם כי במשחקים מול קבוצות צמרת, ההנהלה תחפש לעשות קופה על אוהדי היריבה ותוותר על הקהל הביתי. מנגד, בהנהלה לא מבינים מדוע נמכרו רק 500 מנויים למרות המחיר האטרקטיבי – 500 שקל (השני הנמוך בליגה). במועדון מספרים כי ההנהלה ויתרה על הניסיונות לרצות את הקהל בעוד במצב הנוכחי, כשהקבוצה לא תחרותית, בלתי אפשרי למשוך קהל חדש. ממוצע הקהל בקופסא, על פי כל ההערכות, צפוי לרדת העונה לשפל חסר תקדים.

ירידה לשורש העניין מגלה שתי סיבות עיקריות: ראשית, פילוג רציני בתוך הקהל עצמו שהתפצל למספר ארגוני אוהדים. שנית, חוסר כימיה בין הקהל ליאמר עצמו. כשרכש יאמר את נתניה בקיץ 2006, התמלאה העיר בסלוגנים בסגנון: "מחזירים את הגאווה", אלא שבפועל, במשך ארבע שנים, מכבי נתניה רק הלכה והתרחקה מאוהדיה. "ליאמר יש קטע של 'אני מחליט וזהו'", מסביר אוהד מוכר של הקבוצה, שממעט להגיע למגרש. "הוא שידר שהוא רוצה להיות 'עמך', אבל לא הבין את הראש של הקהל הנתנייתי ולא הסכים לשמוע. עד היום הוא לא הבין שהוא יכול היה לקנות אותנו בהרבה פחות מ-70 מיליון שקל".

בשנים האחרונות, מסלול ההתנגשות בין הקהל להנהלה הוריד את ממוצע הצופים. למעשה, באף אחת מהעונות תחת יאמר, גם אלה בהן נתניה נאבקה בצמרת, הקופסא לא הייתה מלאה עד אפס מקום. לפני שנתיים הגיעו נציגי האוהדים לפגישה עם יאמר ומחו על החלטתו לשנות את צבע החולצות ולהעלות את מחירי הכרטיסים. הקירות במשרד רעדו מצרחותיו של הבעלים והאוהדים יצאו המומים וכועסים. יאמר, למרות סדרה של קמפיינים שיווקיים, לא הצליח להבין מדוע הקהל לא מתחבר לקבוצה ולכן לא שש להיפגש ולדבר. פגישות שכן התרחשו הסתיימו ללא תוצאות ועם שלל ביקורות וטענות הדדיות.

אוהדיה הוותיקים של נתניה מסבירים כי אחת הסיבות לנתק קשורה לזגזוג הבלתי פוסק, ההחלטות הקפריזיות והיעדר דרך מסודרת בבניית המועדון. נתניה של יאמר החלה עם רכש מסיבי אותו הביא אייל ברקוביץ', עטר חזר ושוב הועזב לטובת לותר מתיאוס, שהרוויח נתח גדול מהתקציב וקיבל סגל בינוני. "בכל השנים האלה הייתה קבוצת צמרת, אבל לא הייתה דרך ולא הייתה מדיניות", אמר אחד מהם. כך, הפרצופים שהפכו לסמל ביציע, האוהדים האנרגטיים שמילאו את היציעים בליגה הארצית וניהלו מאבק עיקש בבעלים לשעבר, אשר אלון, איבדו עניין ותפסו מרחק. את רעש המחאה החליף שקט מחריש אוזניים.

המודל הגרמני להחלפת הגרמני

בתוך השקט הזה, ועוד לפני שמכבי נתניה נכנסת למאבקי הישרדות מקצועיים וכלכליים, מתגבשת לאחרונה קבוצה קטנה של אוהדים שמקווה להעיר את העניינים. לפני כחודש חברו שבעה אוהדי הקבוצה להקמת עמותת אוהדים, שנרשמת בימים אלה כחוק אצל רשם העמותות. המטרה, ליישם את המודל הקיים בכדורגל הגרמני. שם, על פי חוק, השליטה בכל מועדון כדורגל (לפחות 51 אחוז) חייבת להימצא בידי הציבור. משקיע פרטי יכול להחזיק עד 49 אחוזים בלבד. כך, מקווים בעמותה, יוכלו להכניס נציג או שניים להנהלה ולדאוג שזו תנהג בשקיפות כלכלית מלאה.

"הכספים יגיעו מחברי העמותה ומתרומות של אנשי עסקים שמוכנים להזרים כסף אך ורק באמצעותנו", מסביר ברק אבינועם, אחד המייסדים. העמותה זוכה לתמיכה של שחקני עבר בכירים בנתניה, ביניהם עודד מכנס וחיים בר, וכן של מספר אנשי עסקים. בחודש הבא ייפגשו ראשי העמותה עם בכירים בעירייה במטרה לקדם את המהלך. בעמותה מאמינים שכשהשליטה תהיה בידיים שלהם, יהיה להם יותר קל לגייס משקיעים וכסף למועדון מאשר במתכונת הניהול הנוכחית.

ואיך כל זה מסתדר עם הניתוק של הקהל מהמועדון? אבינועם מודע לבעיות: "רוב הקהל הפך בשנים האחרונות לקהל כורסא ומגלה פחות אכפתיות. לנתניה יש היום גרעין של 1,000-1,5000 שיבואו לכל משחק, אך אין מאחוריהם גוף שיניע אותם ואת זה אנחנו מנסים לשנות. אנשים לקחו צעד אחורה, שבעו או עייפו מלהתמודד, אבל אני אופטימי. זה מהלך מהפכני שלא נוסה מעולם בעיר. אנחנו מאמינים שהדרך הנכונה היא התנהלות שקופה ושחצי מהבעלות צריכה להיות בידינו. הקהל רוצה להיות שותף לדרך ולהרגיש רצוי ולהרגיש מזוהה עם הקבוצה. שלא יגזלו ממנו כסף ולא יבקשו ממנו 100 שקל לכרטיס. את זה אנחנו נשנה".

ובעוד הקרב על השליטה במכבי נתניה מאיים לתפוס תאוצה, לקבוצה עצמה יש מלחמות קיום בהווה. בנתניה לא מסתירים שמטרות הקבוצה הצעירה והאלמונית הן להעביר עונה שקטה וחסרת עניין ללא מאבקי תחתית. חלק מהקהל, לעומת זאת, חושב אחרת: "אם נתניה תיאבק נגד הירידה, הקופסא תחזור להיות מלאה במחזורי הסיום". החבורה של עטר הרשימה במשחקי ההכנה, אך ניכר שהיא סובלת מסגל קצר וחסר ניסיון. אם הקבוצה אכן תיקלע למאבקי תחתית, יאמר יעמוד למבחן כוונות. האם הבעלים יעמוד מנגד וייתן לקבוצתו לשקוע לפני הזמן או ששוב יקבל החלטה אימפולסיבית ויחזור למרכז הבמה להציל את המצב. פרטים נוספים בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully