וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הספה של ד"ר פרגוסון: האם ווין רוני יתאושש מטראומת המונדיאל?

לירן שבתאי

16.8.2010 / 12:00

מנצ'סטר יונייטד יודעת שהסיכוי היחיד שלה להצליח העונה תלוי ביכולת ההתאוששות של ווין רוני מהקיץ הזוועתי שעבר בדרא"פ. לשמחתו, לרשותו עומד הפסיכולוג הטוב בעולם, אלכס פרגוסון

מונדיאל 2010 היה הסיוט של ווין רוני, ודרום אפריקה הפכה עבורו לגיהינום עלי אדמות. הנבואה האפוקליפטית מהפרסומת של נייקי הגשימה את עצמה עבור "פלה הלבן" של הממלכה: רוני אומנם לא עבר לגור בקרוון עם זקן עבות, אך רוב החצים הרעילים נורו לעברו באכזריות. במשחק על מגן הקהילה ניתן היה לשמוע את שריקות הבוז כל אימת שנגע בכדור, זכר להאשמות הבגידה שהשמיע כלפי האוהדים בסוף המשחק מול אלג'יריה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בפרסומת של נייקי היו שני תסריטים אופציונליים. לצערו, דווקא הסיוט התממש. ווין רוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

בזמנים קשים אדם זקוק לאנשים הקרובים אליו, אלו שמעניקים לו אהבה ללא תנאים - המשפחה. ומי אם לא ה'בוס', הסנדק של ווין רוני ומנצ'סטר יונייטד, הפסיכיאטר הטוב בעולם עבור הלומי מונדיאל, יגונן על שחקניו בלוקל פטריוטיות אובססיבית, מה שחסר לרוני מאוהדי אנגליה לדבריו. רוני היה צריך את אלכס פרגוסון. "המונדיאל הוא אוברייטד", הטיח סר פרגוסון כאילו לא מדובר באירוע שחלק אוהדי הכדורגל חיים במחזוריות לפיו. "ליגת האלופות טובה יותר", הוא הוסיף, "לא פלא שהשחקנים המובילים כמו מסי, קאקה ורונאלדו אכזבו בעקבות הציפיות הגדולות מהם".

יש מי שידמה את יונייטד של פרגוסון לסוג של מאפיה, למסגרת שבה אבי המשפחה יעשה הכל כדי לשמור על הבן המועדף. כי למרות שאר החיילים והבנים, בלעדיו העסק לא יעבוד. אחרי טראומת סוף העונה שעברה ועוגמת הנפש במונדיאל, רוני, ממנו ציפו להמשיך את מסורת התארים באולד טראפורד שהשאיר רונאלדו, מגיע לעוד עונת מבחן גדולה. המטרה ברורה, והאתגר גדול: להחזיר למשפחת מנצ'סטר יונייטד את האליפות.

איימי ווינהאוס אורבת בפינה

בתחילת העונה שעברה ריחפו סימני שאלה גדולים סביב מנצ'סטר יונייטד ביום שאחרי רונאלדו. רוב התקוות והחידות סבבו את רוני, שהפך לשחקן הראשי בתיאטרון החלומות. 12 חודשים לאחר מכן ישנו סוג של קונצנזוס שרוני השכיח את רונאלדו והוכיח את מה שרבים חשבו – שהוא מסוג השחקנים שיכולים לסחוב קבוצה שלמה. אבל לראשונה אחרי שלוש שנים, בלי רונאלדו ובהנהגתו של רוני, יונייטד זכתה בתואר אחד והכי פחות משמעותי (גביע הליגה) והנבחרת הפכה לקומדיה שוברת הקופות של הקיץ.

"מגני הפרמיירליג צפו ביכולתו העגומה במונדיאל ולפתע הבינו שרוני אינו בלתי עציר כפי שחשבו לפני כן", כתב פירס מורגן ב'דיילי מייל', "כמו שראינו מטייגר וודס בגולף, ברגע שההילה של הבלתי פגיעים נסדקת, זה מתנפץ להם בפנים. לפי התמונות שלו עם הוודקה והסיגריות מהבילויים, רוני ימצא את עצמו שר עם איימי ווינהאוס".

"הדבר המדאיג שקרה לרוני בדרום אפריקה, הוא לא רק שהוא היה כל כך שולי", מנסה לפענח דניאל טיילור מ'גרדיאן', "הבעיה שהוא נראה כמי שאין לו את השנינות או התושייה לעשות משהו בנידון. יכול להיות שגודל הציפיות היה מה שהוריד אותו מטה". והעונה הקרובה של רוני ויונייטד עמוסה בציפיות, אז איך הוא יעמוד בהן כעת?

"למרות כל השחקנים בסגל, הכול תלוי ברוני", מעריך פול ווילסון, שמסקר את המתרחש ביונייטד עבור 'גרדיאן', "בדיוק כמו בנבחרת, רוני יעמוד במבחן גדול העונה. אם ישמרו אותו כשיר והוא ישחזר את העונה שעברה, יונייטד יכולה להתקדם. במידה שהוא ייפצע ולא ייצא מהדפרסיה של גביע העולם – יונייטד בבעיה". בתור המנהיג במאפיה של מנצ'סטר יונייטד, סמלי שרוני יצטרך להוביל את המשפחה לאליפות ה-19, אחת יותר מליברפול השנואה. העונה, כדי להסיר את הקוף רונאלדו מהגב ולזכות בתואר, רוני יצטרך שחבריו יסייעו לו. בדיוק כפי שהוא עשה בשביל רונאלדו.

ילדים זה שמחה?

מנצ'סטר יונייטד קמה ונפלה אשתקד על היכולת של החלוץ האנגלי. מיד כשרוני נפצע, השדים האדומים החווירו והעלו תהיות לגבי חיזוק הסגל ושימוש בכסף שהגיע ממכירת רונאלדו. "חשוב שהשחקנים שלנו יהיו לויאליים למועדון", הסביר פרגוסון מדוע לא יצא למסע רכש מפוצץ. אך קיץ אחד יכול לשנות חיים של צעירים. נאני, שהתחיל להבין מה פרגי דורש מהפוטנציאל שלו, אמור להיות השוליה האישית של הקוסם. בצד השני, אחרי עונת הסתגלות, ולנסיה עתיד להיות נשק קטלני באגף.

"אנחנו רעבים כמו שלא היינו מעולם", אמר הילד הנצחי ריאן גיגס, וזה הודות לנכדים החדשים של פרגי, שכבר רוצים לינוק תארים. בנוסף לאחים דה סילבה שכבר מהווים חלק מהרוטציה, פרגוסון רכש את כריס סמולינג שיחד עם ג'וני אבנס אמור לתת גיבוי לוידיץ' ופרדיננד. בקישור דארן גיבסון ימשיך לעלות בגרף ולצדו אפשר ללטוש עיניים ליהלום טום קלברלי, עליו אמר פרגי ש"הוא יכול להיות הפול סקולס הבא שלנו".

בחלק הקדמי, לצד דימיטאר ברבאטוב ומייקל אואן, השניים שתפקידם להקל על רוני יהיו קיקו מאקדה ("השחקן עם הסיומת הכי טבעית בסגל" לדברי פרגי) והקליע המקסיקני, חאבייר הרננדס, צ'יצ'יריטו. "זה תמיד מעניין שהבוס מביא שחקנים שאף אחד לא מכיר", הודה אולה גונה סולשיאר לפני המונדיאל המוצלח של האפונה הקטנה. "יכול להיות לו עתיד מזעיר, הוא מזכיר לי את סולשיאר", אמר פרגי אחרי המונדיאל והכיר לרוצח בעל פני התינוק את יורשו.

"פעם היה אפשר לוותר על שחקן לכמה משחקים ולתת לו לנוח, היום זה בלתי אפשרי", גילה רוני שהגיע מותש טוטאלית למונדיאל. החלוץ מודע לסגל הצעיר של קבוצתו ולחוק החדש בליגה, שמכריח את הקבוצות ששמונה שחקנים מתוך 25 שחקני הסגל יהיו כאלו שגדלו באנגליה: "בתור בוגר אקדמיה, חשוב שיהיו צעירים שמכירים את ההיסטוריה של המועדון וירעננו את הסגל".

אך צריך לסייג. למרות כל הפנטזיות והסופרלטיבים שמקבלים הילדים, בלתי אפשרי להיכנס לנעליים של הדור המיתולוגי שנולד בשנות ה-90 המוקדמות. יהיה עוול להציב להם את הרף האינסופי שהציבו גיגס, סקולס, הנווילים ובקהאם, כך שהם לא צריכים להוביל את יונייטד כבר עכשיו. כרגע לכל החיילים במשפחה ישנה אג'נדה קולקטיבית – להוריד כמה שיותר לחץ ממי שאמור להוביל אותם בקרב, ווין רוני.

פסיכולוג על הדשא

"פאביו קאפלו מספר לנו בחודש האחרון שרוני שבור לרסיסים מנטלית ופיזית, שהוא האשם העיקרי בהופעה העלובה של אנגליה בדרום אפריקה", גילה רוב באסלי ב"סאן". אבל רוני צעיר מכדי לרחם על עצמו, לבכות על אובדן האליפות והפיאסקו בדרום אפריקה. הבוס יזכיר לו את זה. פרגוסון עלה לגדולה הרבה בזכות יכולתו הפסיכולוגית בניהול הקבוצה ושחקניו. הכוכב הבא שישכב על ספת הטיפולים שלו יהיה ווין רוני.

"רוני יחלים מהפלופ של גביע העולם ויחזור לעצמו", מאבחן בלקוניות הבוס, ולהזכירכם, מדובר דיאגנוזה מקצועית של מומחה. ב-1998 הוא שיקם את דייויד בקהאם אחרי שהפך לאויב הציבור עם הכרטיס האדום מול ארגנטינה, ב-2002 עשה זאת עם רוי קין, שנזרק מהמחנה של אירלנד עוד לפני פתיחת המשחקים, וב-2006 הפך את רוני ורונאלדו לצמד הכי לוהט ומצליח, לאחר שהם כמעט הלכו מכות כשרוני קיבל אדום ורונאלדו קרץ וקרן מאושר.

כינו אותו באנגליה "פלה הלבן", אבל רוני מזכיר יותר את מוחמד עלי הלבן. הכישלון והחבטות שספג רק מגבירים את הזעם, ואת הרעב והמוטיבציה להחזיר סנוקרת מנצחת. כבר במגן הקהילה, בקרב על תואר נגד צ'לסי האלופה, רוני נראה שוב מאיים. "הוא שיחק כמו גבר עם השראה. גבר משוחרר, גבר שחזר לאהוב את המשחק, גבר ששיחק כמו... כמו ווין רוני", התפעל באסלי מעוצמת הטיפול של פרגוסון, "רוני הבהיר את הנקודה ושלח את המסר על המטרה לעונה הקרובה".

רק מהגיהינום רואים את גן עדן, ולעומת מחנה הנבחרת, באולד טראפוד רוני מרגיש בבית, שם רעבים מתמיד להחזיר את התואר. כאשר בפתח ניצבת עוד עונה מרגשת עבור החלוץ הכישרוני, דבר אחד בטוח, משפחתו האמיתית תהיה שם לצידו לאורך כל הדרך, ובראשה הבוס שיטפל בו כמו שרק הוא יודע. האם הפסיכותרפיה תצליח? רק פעם אחת, ב-1995, יונייטד לא זכתה באליפות בעונת פוסט מונדיאל. אז נחסך מהמשוגע התורן – אריק קאנטונה – ליטול חלק בקן הקוקייה של המונדיאל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully