וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדרוגבה ועד ערן לוי

דור בלך

1.8.2010 / 12:00

סרג' איילי כבר שיחק עם חלוץ צ'לסי, אבל מאז שהגיע לבנות את עצמו מחדש בישראל שקע לבינוניות מקצועית ולא הרשים אפילו בלאומית. האם זה החלוץ שבית"ר היתה צריכה? האם תחת מלמיליאן הוא יפסיקו לדבר על הכיבושים שלו מחוץ למגרש, ויעמוד בהבטחתו לכבוש 20 שערים בטדי?

כשסרג' איילי עלה על הטיסה ארצה אי שם ב-2005 הוא היה בטוח שהוא מגיע להפועל תל אביב. בפועל, הוא נחת בקרית שמונה. חלוץ נבחרת חוף השנהב דאז, שהסתכסך עם מאמנו בלוריין הצרפתית, כריסטיאן גורקוף, חשב שיגיע לשנת התרעננות בקבוצת הצמרת הישראלית ויוכיח את עצמו בגביע אופ"א בדרך לחזרה מהירה ליבשת הישנה, אך הגיע לליגה הלאומית. בין אם מדובר באי הבנה של החלוץ עצמו, או בהטעיה מכוונת של מי שהביא אותו לכאן כפי שהוא טוען עד היום, זה מסביר איך שחקן ששיתף פעולה עם דרוגבה ונחשב בזמנו להבטחה גדולה בכדורגל הצרפתי, הגיע לליגה הלאומית ונתקע בה ארבע שנים עם ממוצעים לא מרשימים. כעת, כשהוא כבר בן 29, הוא חתם בבית"ר ירושלים ויוכל להוכיח לראשונה לקהל הישראלי אם באמת מדובר בכוכב מפוספס, או שאביו של יוהאן גורקוף צדק כשהחליט שהוא פשוט לא טוב מספיק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עכשיו הזמן להוכיח מי צדק, הוא או אביו של יוהאן גורקוף. איילי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עונת התרעננות

עוד בצרפת הקריירה של איילי התנהלה בצורה שיכולה ללמד כיצד הגיע לליגה השנייה בישראל במקום לאחת מהליגות הבכירות באירופה, או לפחות לצמרת הליגה הצרפתית. לאחר שכיכב במחלקות הנוער של ניס והפציץ גם במילואים, בגיל 20 קיבל את חולצת ההרכב של המועדון מהריביירה, כבש שישה שערים ועזר לקבוצה להעפיל לליגה הראשונה. אלא שעליה וקוץ בה, שכן בליגה הראשונה הגיעו חלוצים בכירים לקבוצה, איילי נדחק לספסל וסיים את העונה עם שער אחד בלבד ודרש לעזוב. בעונה שלאחר מכן חזר לליגת המשנה בהשאלה לשאטורו, אך לא מצא את מקומו גם שם, עד שלבסוף נרכש על ידי לוריין כהבטחה גדולה, אך כאמור לא הסתדר עם גורקוף, שיחק פחות משעתיים וחצי במשך כל העונה והגיע לעונת התרעננות אחת בישראל, שהתארכה עד היום.

בעונה שעברה קיבל איילי את ההזדמנות הראשונה בליגת העל במדי הפועל רמת גן, אך כבש רק שבעה שערים, קרוב לממוצע שלו בלאומית של כתשעה שערים בעונה. "נכון, הוא לא הוכיח את עצמו, אבל חשוב לזכור שהוא היה פצוע מעל לשלושה חודשים בעונה שעברה, כך שבסך הכל מדובר בעונה סבירה", מסנגר מאמנו ברמת גן יובל נעים. "הוא ללא ספק היה אחד השחקנים הכי מוכשרים בקבוצה ואם לא היה נפצע היינו נראים הרבה יותר טוב".

השאלה הגדולה היא מדוע נתקע חלוץ כל כך מוכשר, שמקפיד לספר חוויות משיתוף הפעולה עם דרוגבה לכל מי שמוכן לשמוע, על ממוצע נמוך כל כך ונדד בין קרית שמונה, הפועל חיפה, הפועל רעננה, אחי נצרת והפועל רמת גן לפני שהגיע לקבוצה גדולה. גם אליה הוא הגיע בתור ברירת מחדל זולה בשעת אי ודאות כלכלית גדולה. איילי עצמו טוען כי הליגה הלאומית לא מתאימה לשחקנים מסוגו. "זה לא מקום לכישרון, רק מכות יש שם", סיפר למקורביו. "אתה מקבל כדור ויש קופצים עליך באגרסיביות. וגם אין אווירה, משחקים בצהריים בלי אוהדים. קשה לפרוח ככה. ובכלל, שחקן ששיחק בליגה הראשונה בצרפת לא מתאים לליגה השנייה בישראל, ההבדלים גדולים מדי".

דירת נופש

לאלי מחפוד, שהוציא מאיילי בנצרת את עונת השיא שלו עד כה עם 15 שערי ליגה והעפלה לליגת העל, יש הסבר שונה. "אמנם סרג' הוא לא מספר 9 קלאסי במבנה גופו, אבל כן בצורת המשחק שלו. הוא חיית רחבה, אבל מחוצה לה הוא הולך לאיבוד. בכל הקבוצות שהוא שיחק בהן סגנון המשחק היה הגנתי והוא בילה הרבה זמן רחוק מהרחבה. אצלנו הוא לא יצא ממנה ולא הפסיק לכבוש. חייבים להבין שעל אף שיש לו ווירטואוזיות ושליטה בכדור, הוא לא חלוץ מהסוג של ברק יצחקי או איתי שכטר, הוא צריך לקבל את הכדורים באזור השער ולא ליצור לעצמו מצבים מבחוץ".

"בבית"ר יהיה לו קישור הרבה יותר טוב מאחוריו והוא יקבל הרבה כדורים, וזה הזמן שלו להוכיח שזה מה שהיה חסר לו", ממשיך נעים את הקו. אז האם באמת מה שמנע מאיילי להגיע לקבוצה גדולה הייתה העובדה שהוא מתאים רק לקבוצות כאלה ולא מסתדר בקטנות? לא בטוח. לאיילי הייתה הזדמנות לחזור למץ הצרפתית, אך לאחר שגרר את המשא ומתן החליטו שם לוותר עליו, והוא נשאר בלאומית ועבר מקרית שמונה להפועל חיפה. חבריו מספרים כי השחקן, שמדבר עברית שוטפת, התאהב בארץ ישראל ובחיים הטובים והקלים יחסית כאן.

"יש לו עסקים בצרפת, ככה שכסף לא חסר לו", מספר אחד מחבריו לקבוצה לשעבר. "ופה הוא נהנה. יוצא עם דוגמניות, גר בדירות פאר ונוסע על רכבי יוקרה". למעשה, עד כה כיכב איילי יותר במדורי הרכילות מאשר במדורי הספורט, כשבתקופה האחרונה הוא יוצא עם זוכת העונה השנייה של "הדוגמניות", ניראל קאראנתיג'י. המרדף אחר החיים הטובים גם גרם לו לדרוש בחוזה שלו מול הפועל רמת גן לגור בדירת יוקרה מרשימה, דירה ממנה בסופו של דבר כמעט ופונה מכיוון שרמת גן לא יכלה לעמוד בעלותה. "עם בעיות כלכליות אני לא מבין איך הם הרשו לעצמם לשכור דירה בסכומים כאלה", תהה בזמנו בעל הבית אלון לוין. כשהחלו הבעיות עם הדירה, החליט איילי שהוא מחרים את אימוני הקבוצה. לבסוף התרצה והסכים להגיע למשחק של הקבוצה בשבת לאחר שהחמיץ את רוב אימוני השבוע.

סטיגמה פוגעת

לפי מאמנים שאימנו אותו בארץ, גם כשאיילי מגיע לאימונים הוא לא תמיד לגמרי שם. "במשחקים הוא נותן את כל כולו בדרך כלל, אפילו אם הוא נעלם לרגעים ארוכים במשחק", מנתח אחד מהם. "אבל באימונים הוא נוטה לזלזל. זה לא מרוע לב או עצלנות, הוא פשוט קצת ילדותי וקשה לו להמריץ את עצמו באימונים. כמו שהיה לו קשה לשחק מול יציעים ריקים". אז האם בעצם איילי נתקע בישראל ועוד בקבוצות הליגה הלאומית דווקא כי התאהב בחיים הקלים ובהסתמכות על כישרונו בלבד ללא צורך במאמץ נוסף?

"הסטיגמות עליו שהוא בליין ועצלן לא נכונות וסתם פוגעות בו", ממשיך לסנגר יובל נעים. "הוא מקצוען והוא כן משקיע. הוא פשוט עדיין יהלום לא מלוטש, אפילו שהוא כבר לא ילד. הוא צריך שילטפו אותו ויטפחו אותו, ואם בבית"ר יעשו את זה הם ירוויחו בענק". בינתיים כבר הספיק איילי להפוך לאחד מחביבי חדר ההלבשה בבית וגן, וכבר לאחר האימון הראשון הכריז בפני חבריו החדשים כי יבקיע העונה מעל ל-20 שערים ויהפוך לכוכב בישראל. "ראיתי את האוהדים של בית"ר, הם חמים כמו בצרפת", סיפר לחבריו לקבוצה. "הם ימותו עלי, אני פשוט אוהב לשחק עם קהל כזה מאחורי. זאת הולכת להיות עונה גדולה", הבטיח עוד לפני המשחק הרשמי הראשון.

"גם אם הוא יבקיע רק 13 או 14 זה עדיין יהיה בסדר מבחינת כולם", מסכם מחפוד. "ואני באמת חושב שיש לו שם את התנאים להצליח, קישור מוכשר מאחוריו וקבוצה שכל הזמן חושבת התקפה. חובת ההוכחה בליגת העל עדיין עליו, וזו השנה שלו לעשות את זה בגדול. כי מבחינת כישרון הוא באמת כמה רמות מעל, אבל לפעמים זה לא מספיק. לגבי המקרה שלו, נגלה השנה".

קפטן בית"ר ירושלים אבירם ברוכיאן (מרכז). קובי אליהו
בקבוצה כזו חייבים לתת גולים וזו ההזדמנות של איילי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully