וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש מדון

2.7.2010 / 12:30

הקשר הבוסני האריס מדוניאנין סומן כיורש של ווסלי סניידר, אבל במקום איאקס וריאל מדריד הגיע למכבי תל אביב אחרי שהספיק להסתכסך אפילו עם לואיס ואן חאל. בקרית שלום יקבלו כישרון עצום עם אישיות בעייתית, שלא עושה יותר מדי דברים חיוביים כשהכדור לא נמצא אצלו ברגליים

להאריס מדוניאנין, קשר הרכש של מכבי תל אביב, היו פעם חלומות גדולים. "יום אחד אני רוצה לשחק בריאל מדריד. רק אז אוכל להגיד שהצלחתי בכדורגל", אמר בראיון לתקשורת במולדתו, בוסניה, כשהוא בן 21. המשפט הזה לא היה עוד פנטזיה של כדורגלן צעיר. אז, מדוניאנין נחשב לסנסציה בהתהוות. אלוף אירופה עם הנבחרת הצעירה של הולנד, שחקן עם קסם ברגליים ועתיד ורוד. זה היה בסך הכל לפני ארבע שנים. בעוד חלק מבני גילו מככבים במונדיאל עם נבחרת האוראנג', מדוניאנין הגיע למקום קצת פחות קסום – ליגת העל הישראלית. הכי רחוק מריאל מדריד.

האריס מדוניאנין שחקן מכבי תל אביב מתאמן. קובי אליהו
לפני ארבע שנים הוא חשב על ריאל מדריד, והנה הוא בקרית שלום. לא סימן טוב מדי. מדוניאנין/קובי אליהו

בגיל 25, שיא הקריירה, מדוניאנין כבר לא חולם על תהילה ונראה שהוא למד לחיות עם התווית 'הבטחה שלא מומשה'. כשבוחנים לעומק את הקריירה של הקשר, אפשר לקבל תשובה ראשונית לשאלה המטרידה: מה קרה בדרך? ארבע השנים האחרונות היו מלוות בסכסוכים תכופים עם מאמנים (ביניהם לואיס ואן חאל) והרבה דקות על הספסל. הוא קיבל תדמית של בליין ושחקן מפונק שלא מוכן לקבל משימות טקטיות ולא עושה הגנה. שלא תטעו, למדוניאנין יש ברגליים את כל הדרוש כדי להפוך לזר הטוב בישראל. ללא ספק, מדובר באחד השמות הגדולים שנחתו כאן, אבל גם טיפוס מורכב שמהר מאוד יכול להרגיש שהעסק כאן קטן עליו. הכירו את האיש שאמור לנווט את פרויקט הגלאקטיקוס מודל 2011.

תנו לו את הכדור

מדוניאנין נולד בפרברי סראייבו וכשהיה בן שבע ברח יחד עם אמו ואחותו מאזור הקרבות, בעוד האב נותר בבוסניה ונהרג במלחמה. המשפחה התגלגלה עד מחנה פליטים בהולנד ושם החל הרומן של הילד עם הכדור. מדוניאנין נהג לשחק במשך שעות וצד את עיניהם של סקאוטים מפורטונה סיטארד ואלקמאר. האחרונה זכתה בשירותיו וצירפה אותו למחלקת הנוער המפוארת של המועדון. מדוניאנין פרץ במהרה ועשה לעצמו שם של אחד הצעירים המלהיבים בהולנד בעיקר בזכות הטכניקה הקסומה שלו. קו אדריאנסה, המאמן שהעניק לקשר את הבכורה בבוגרים של אלקמאר, העריך שהשחקן יהפוך "לדבר הבא בכדורגל ההולנדי".

באותו זמן, מדוניאנין נחשב לכדורגלן הטכני ביותר בהולנד. הוא הלהיב עם מהלכי כדור מרהיבים ויכולת מסירה מרשימה, אך במהרה החלו להיחשף ליקויים טקטיים ובעיות בגישה. "קל לו לבוא לידי ביטוי על שטח קטן והוא מצוין במשחקים של ארבעה על ארבעה, אבל במגרש פתוח יש לו בעיה", העיד פופה דה האן, מאמן הנבחרת הצעירה. דה האן קרא למדוניאנין ברגע האחרון להחליף את איברהים אפלאי הפצוע בסגל היונג אוראנג', שזכו באליפות אירופה ב-2006. הקשר נכלל בסגל גם בזכייה ביורו 2007, אך בשני הטורנירים קיבל דקות מעטות בלבד.

במקביל, ניסה מדוניאנין לפלס את דרכו להרכב אלקמאר, תחת הדרכתו של לואיס ואן חאל. בקבוצה שיחקו אז בארי ואן חאלן וקנת פרז הוותיקים, אבל מדוניאנין הרשים בהזדמנויות המעטות שקיבל. בקיץ 2006, הושאל הקשר לספרטה רוטרדם על מנת לקבל דקות משחק (ואף כבש שער במשחק ידידות נגד הפועל תל אביב של יצחק שום). ספרטה הייתה קבוצת תחתית ששיחקה בשיטה הגנתית ומדוניאנין הצליח להתבלט ולסיים עונה טובה עם שבעה שערים ב-32 הופעות. ההצלחה היחסית לצד הסיפור האנושי המעניין עוררו את הבאזז סביב השחקן. "רק תנו לי את הכדור, אני כבר אדע מה לעשות", העיד אז על עצמו.

העניין רק גבר כשהחלו להתחזק השמועות לפיהן איאקס עוקבת אחרי השחקן. התקשורת ההולנדית סימנה את מדוניאנין כ"יורש של ווסלי סניידר", אך אלקמאר, שגם קיבלה מספר פניות ממועדונים באנגליה, סירבה למכור את השחקן או להשאילו לעונה נוספת. מדוניאנין החוזר בקיץ 2007 לסגל של ואן חאל וקיווה לפרוץ גם במדי קבוצת נעוריו.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית

נולד מאוחר מדי

בקרב אוהדי אלקמאר ולא מעט פרשני כדורגל בהולנד קיימת התחושה שמדוניאנין נולד מאוחר מדי. השליטה האבסולוטית שלו בכדור התאימה יותר לסגנון המשחק של שנות ה-70. הכדורגל המודרני דורש תנועה ללא כדור, כאשר גם שחקני התקפה יצירתיים נדרשים למשימות טקטיות. מדוניאנין לוקה בנקודה הזו. לצד היותו וירטואוז בעל שמאלית קטלנית ואמן בעיטות חופשיות, הוא נחשב לשחקן איטי, לא מספיק דינמי, שלא אוהב לרדוף אחרי שחקנים יריבים כשהוא מאבד את הכדור או לרדת להגנה באופן כללי. אבל כשלמאמן שלך קוראים לואיס ואן חאל, אתה לא יכול להרשות לעצמך להתפנק.

"להאריס אין ערך לקבוצה כשהוא בלי הכדור ולרוע מזלו, ואן חאל לא אוהב שחקנים כאלה", ניתח אחד הפרשנים ערב פתיחת העונה ופגע במדויק. מדוניאנין קיבל מעט מאוד הזדמנויות והחל להתמרמר. "אני רוצה להיות השחקן החופשי, אבל אצל ואן חאל לכל אחד יש משימה במגרש. אם אמשיך לשבת על הספסל, ארצה לעזוב אולי לחו"ל, לקבוצה בה אוכל לשחק בחופשיות", אמר במהלך העונה. ואן חאל, כידוע, לא מוכן לקבל גישה חצופה משחק צעיר וסגר חשבון. חודשיים לפני סוף העונה הוא הודיע להנהלה כי מבחינתו השחקן סיים את תפקידו ורשאי לחפש קבוצה חדשה.

מדוניאנין החליט לחפש לעצמו את הקבוצה שתיתן לו להיות שחקן מוביל ויצא למבחנים בויאדוליד. "יש לו שליטה נהדרת בכדור והוא שחקן חכם, למרות שאני רוצה ממנו יותר אגרסיביות", אמר המאמן חוסה לואיס מנדיליבאר אחרי שהבוסני הצית את הדמיון עם צמד בניצחון 1:5 על ויאריאל במשחק הכנה. בספרד סיפרו השבוע שמנדיליבאר הבין במהרה שמדובר בשחקן שלא ייתן לו עבודה הגנתית, אבל נכנע ללחץ ההנהלה והחליט להחתימו. ויאדוליד שילמה 300 אלף יורו עבור מדוניאנין והדביקה לו תג מחיר של שישה מיליון יורו מתוך אמונה שהקשר יניב לה פירות בעתיד. הפיצוץ היה עניין של זמן.

מדוניאנין התקשה להסתגל לכדורגל הספרדי ולשיטת המשחק ההגנתית של המאמן מנדיליבאר ומיעט מאוד לשחק. באחת מהופעותיו הראשונות, במשחק חוץ באוסאסונה, פתח מדוניאנין כקשר באגף, אך הזניח את הסגירה ועלה לקבוצה בשער. בדקה ה-34 הוציא אותו מנדיליבאר תוך שהוא צועק לעברו: "אתה כל הזמן מאבד את העמדה שלך". מדוניאנין רשם בעונה הזו 18 הופעות בלבד, מתוכן 11 כמחליף.

בליין

"בשנה הראשונה לא ידעתי את השפה, והיה לי קשה להסתגל. עכשיו אני מבין את צורת המשחק וגם את המאמן", התבטא השחקן בקיץ, אך המצב לא השתפר. דקות המשחק אמנם עלו, אבל מערכת היחסים עם מנדיליבאר המשיכה להידרדר. הפיצוץ הגיע בחודש ינואר. "לכל שחקן חשוב לקבל מחמאה מהמאמן אחרי משחק טוב, אבל זה אף פעם לא קורה. המאמן לא מדבר איתי וברור שהוא לא מאמין בי. זה נורמלי שבמצב כזה ארצה לעזוב", אמר מדוניאנין בראיון תוקפני ל"אס", ותקף גם את שיטת המשחק: "זה או אני או (הקשר האורוגוואי פביאן) קנוביו, אנחנו לא יכולים לשחק ביחד".

הדברים הללו עוררו סערה. למחרת הופיעו הכתבים לאימון הקבוצה והופתעו לגלות מהקשר: "נקנסתי ב-6,000 יורו". ויאדוליד כלל לא רצתה לחשוף את העונש והגילוי של מדוניאנין הפתיע את הנשיא קרלוס סוארז שאמר: "לקנס אין קשר לראיון ומדוניאנין יודע על מה הוא נענש. מעולם לא אעניש שחקן על דיבורים. פה זה לא דיקטטורה". בתקשורת הספרדית נטען כי מדוניאנין נקנס, יחד עם שלושה מחבריו לקבוצה, מאחר ויצא לבלות בלילה לאחר תבוסה 4:0 לאתלטיקו מדריד.

כבר ששיחק באלקמאר דבקה במדוניאנין תדמית של בליין. לא אחת העידו אוהדים כי ראו אותו מבלה עד השעות הקטנות של הלילה בדיסקוטקים, גם בלילות שלפני משחק. שלושה חודשים לאחר שנקנס, הסתבך מדוניאינין שוב בפרשת בילוי. התקשורת הספרדית דיווחה כי השחקן בילה במועדון ערב משחק תחתית קריטי נגד אספניול. האוהדים זעמו. שבוע לאחר מכן אירחה הקבוצה את ויאריאל ומדוניאנין ספג קללות מהיציע והגיב בתנועה מגונה. "קשה לשחק כשיציע שלם קורא לך 'שיכור' ומאשים אותך בבילויים. זה פוגע בי כי מעולם לא הייתי שיכור בחיי. אני מקצוען ולא שותה לפני משחק", הגן על עצמו השחקן שהכחיש בתוקף את הדיווחים.

כך או כך, זו הייתה שירת הברבור של הקשר, שבינתיים קיבל אישור מפיפ"א לייצג את נבחרת בוסניה, בויאדוליד. אחרי אותה תקרית בתחילת חודש אפריל הוא שותף פעם אחת בלבד וביתר המשחקים לא נכלל בסגל בטענה כי הוא סובל מפציעה. גם החלפתו של מנדיליבאר בחאבייר קלמנטה לא שינתה את התמונה. ויאדוליד ירדה ליגה ולשני הצדדים היה ברור כי הגיע הזמן להיפרד. מוזר ככל שיישמע, הקבוצה הספרדית דווקא הרוויחה כשמכרה את השחקן למכבי תל אביב תמורת כמיליון יורו.

נמני מחפש יורש

כשמדוניאנין נחת לפני כשבועיים בישראל, הוא הגיע מלווה בדניאל דה רידר, שהמליץ על המעבר. אפשר למצוא הרבה קווי דמיון בין צמד החברים, ששיתף פעולה בנבחרות הצעירות של הולנד. שניהם נחשבו לכוכבים בגיל צעיר וכיום מחזיקים בתואר הבטחות שלא מומשו. אלא שבעוד דה רידר הגיע לארץ הקודש כדי לצבור קצת דקות משחק ולהתניע מחדש את הקריירה באנגליה, מדוניאנין נמצא במקום אחר. בגיל 25, הוא קיבל חוזה לארבע שנים שמלמד על ההחלטה שלו לבחור בכסף והנוחות של הליגה הישראלית על פני ניסיון לבנות את עצמו מחדש בליגה בכירה יותר. ההיסטוריה של מדוניאנין מעלה לא מעט תהיות באשר לבחירה בו כאיש שינווט את קבוצת הכוכבים שבנו אבי נמני ומיץ' גולדהאר בקרית שלום.

במהלך הקריירה שלו בהולנד וספרד, מדוניאנין חיפש שוב ושוב קבוצה שתעניק לו חופש פעולה מוחלט ולא תתפקד אותו בעמדה השנואה עליו, בכנף. כשדברים לא הלכו לפי הרצונות שלו, הוא הפך מתוסכל וגרם נזק לקבוצה. אם תרצו, מדובר בסוג של דיווה. שחקן שרוצה להרגיש מוערך, להרגיש כוכב ולהתבטא בחופשיות על כר דשא. הדרישות הטקטיות הנוקשות של מאמנים אירופאים מליגות בכירות הוציאו ממנו את העוקץ. בישראל, כמו שדה רידר ודאי עדכן אותו, המשחק איטי יותר, האימונים קלים יותר וכך גם הדרישות. הכישרון של מדוניאנין לבד יכול על פניו להספיק כדי להפוך אותו ללהיט החם של הליגה. גם הדמיון בצורת המשחק ובאופי לאחד, אבי נמני, יכול לשחק לטובתו.

זו השנה השנייה ברציפות שנמני המאמן מצרף לקבוצה שחקן זר שמזכיר מאוד את נמני השחקן. איביצ'ה אילייב המפונק אמנם הרשים, אך נכנע לפציעות והודח מתכנית הריאליטי 'היורש'. הפעם, עומד בפני נמני אתגר אחר. להתחבר לשחקן שלא ספר גם מאמנים גדולים בהרבה. מי כמו נמני אמור להבין נפש של שחקן שהכתירו אותו למלך עוד בטרם סיפק את הסחורה. נמני הוא הראשון להבין שחקן עם מניירות אמיתיות של כוכב. פרויקט הגלאקטיקוס תלוי לא מעט בחיבור בין הסופרסטאר לשעבר לסופרסטאר העכשווי.

נראה שמכבי תל אביב תקום ותיפול על השליטה באגו. "האריס לא שחקן כנף. הוא מספר 10 קלאסי עם טכניקה נפלאה, אבל לפני כל משחק שקלתי האם הוא מתאים לפתוח בהרכב", סיפר ויליאן ולואט, מאמנו בספרטה ומדוניאנין עצמו העיד בעבר כי הוא: "אוהב לשחק במרכז מאחורי שני חלוצים". בהרכב המסתמן של מכבי תל אביב יהיו עוד שני שחקנים מלאי אגו שאוהבים מאוד את הכדור ופחות אוהבים לעשות הגנה, ברק יצחקי ומאור בוזגלו. לפיכך, הקשרים האחוריים הזרים יצטרכו לעבוד שעות נוספות כדי להחזיק את מרכז השדה הגנתית ולכסות על החורים שייצרו השחקנים הקדמיים. בכלל, ההרכב הזה, כמו גם הפרויקט כולו, מסקרן במיוחד. האם מדוניאנין יעזור לחבר את הקבוצה או שמלחמות האגו וחוסר האיזון יובילו אותה לאכזבה נוספת? מה שבטוח, עם טיפוס כמו מדוניאנין, לא יהיה משעמם השנה במכבי תל אביב.

האריס מדוניאנין, אלברט באנינג, ניבאלדו, יואב זיו ודור מלול שחקני מכבי תל אביב מתאמנים. קובי אליהו
עכשיו נראה איך זה יעבוד. מדוניאנין מתאמן עם שחקני מכבי תל אביב/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully