וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדושאן עונג

איתן נוח

18.6.2010 / 12:00

איך הצליח דושאן איבנוביץ', הלוזר הנצחי של הכדורסל הספרדי, לנקום בברצלונה ולהעניק לקאחה ויטוריה אליפות כל כך סנסציונית?

בעונת 1997/98 סיימה מנרסה הספרדית את העונה הסדירה במקום השישי ושובצה להיפגש מול אסטודיאנטס בסדרת רבע גמר הפלייאוף. המפגש הזה היה אמור להיות הקדמה לקראת חצי הגמר בין אסטודיאנטס לריאל מדריד, רק שבמועדון הצנוע ממנרסה לא ממש התחשבו בשאיפות של אסטודיאנטס והעפילו לחצי גמר עם ניצחון 1:3 בסדרה. גם ריאל מדריד, שהייתה עדיפה על מנרסה, נפלה בסדרת חצי הגמר והפסידה 3:1, לטאו ויטוריה. בגמר מול טאו, שהייתה פייבוריטית כבדה, מנרסה הפתיעה את כל ספרד, ניצחה 1:3 בסדרה ולקחה את האליפות מהמקום השישי בליגה, במה שנחשב להפתעה הגדולה ביותר בכדורסל הספרדי. עד ליום רביעי האחרון.

בזמן שבארץ ההתעסקות העיקרית סביב האליפות של קאחה ויטוריה בספרד הייתה נגעה למשחק המצוין של ליאור אליהו במשחק מספר 3 בסדרת הגמר, קשה להתעלם מההישג הבלתי נתפס כמעט של הקבוצה מויטוריה. קאחה ויטוריה, שעד לפני שנה הייתה טאו ויטוריה מהגמר ההוא, ניצחה את אלופת אירופה הדומיננטית, ועוד עשתה את זה בסוויפ בסדרה של שלושה משחקים.

טיאגו ספליטר שחקן קאחה ויטוריה. רויטרס
הישג בלתי נתפס. ספליטר/רויטרס

קם הגנן והיכה את המלפפון

"זו ההפתעה הכי גדולה אי פעם בליגה", קובע נאצ'ו מנדזה, שמסקר את קאחה ויטוריה עבור "דיארו ספורט". "ציפו פה שהסדרה תיגמר ב-0:3 לברצלונה, למרות שהם סיימו את העונה הסדירה במקומות 1-2. לא צריך להבין יותר מדי בכדורסל בשביל לדעת שברצלונה עדיפה על קאחה ויטוריה".

ירון ארבל, מקים חברת ייעוץ וסקאוטינג בתחום הכדורסל, מחזק את הדברים: "הספרדים טוענים שזו סנסציה עצומה בעיקר בגלל שזה 0:3. יש סיכוי שאפילו לא היה הימור מראש בסוכנויות ההימורים שקאחה תנצח בתוצאה הזו. אם, נגיד, היה נגמר 2:3 לקאחה, זה עדיין היה הלם גדול, ככה שלבטח התוצאה הזו היא שוק. צריך להבין שזו הקבוצה הכי חלשה של ויטוריה בשנים האחרונות. הם נפלו בכמה החתמות בקיץ האחרון".

אבל הסגל של קאחה, שבאמת לא הרשים יותר מדי העונה, הוא לא הסיבה העיקרית להפתעה, אלא דווקא הסגל שמנגד. ברצלונה של השנה הייתה לא רק מעל הליגה הספרדית, אלא מעל אירופה כולה. הקבוצה של צ'אבי פסקוואל נבנתה השנה בשביל לדרוס את אירופה, והיא אכן עשתה את זה ביורוליג ובספרד, עד לסדרת הגמר של הפלייאוף.

מה קרה לברצלונה? זו שאלה שגם המומחים מתקשים לענות אליה. "העונה של ברצלונה הייתה ארוכה מאוד", מנסה להסביר פאבלו דה מולינה, עורך אתר הליגה הספרדית. "ההמתנה בין חצי הגמר לגמר פגעה בהם ללא ספק, הם איבדו את הקצב. בנוסף, שחקני המפתח של ברצלונה לא הגיעו לגמר. כשהם חיפשו את השחקנים הכי טובים שלהם, הם לא מצאו אותם ובמשחקים הצמודים הם פשוט לא היו שם". ארבל מסכים עם הניתוח ואף מחדד: "ריקי רוביו נתן סדרה גרועה. הוא סיים את משחק מספר 1 בסדרה עם 0 אסיסטים ו-1 מ-5 מהשלוש. זה לא אמור לקרות לו, הוא לא אמור למסור 0 אסיסטים במשחק והוא גם לא אמור לזרוק 5 פעמים מהשלוש. סביר להניח שהם הגיעו יותר זחוחים מבדרך כלל, משהו שמזכיר את מכבי של השנה במובן מסוים".

אם מישהו חיפש סימן לבאות בתחילת הסדרה, קיבל אותו כבר עם פתיחת המשחק הראשון. קאחה ויטוריה הדהימה את ברצלונה ואת אוהדיה בריצת 0:12 בפתיחת המשחק, ומשם אפשר להגיד שהיא לא הביטה לאחור. מנדזה מסביר: "אחרי הריצה של קאחה, התחושה הייתה שברצלונה קיבלה סוג של סטירה כשהם הבינו שלא יהיה להם קל בסדרה הזאת, בניגוד למה שהם בטח חשבו ולמה שכולם חשבו. יכול להיות שברצלונה באה לא מוכנה. גם לשחקנים וגם למאמנים קשה להתעלם מכל מה שהתקשורת כותבת, ואני מניח שהם קראו מה כתבו לפני הסדרה . יכול להיות שהם באו רגועים ובטוחים מדי".

נקודה אחרת שמעלה דה מולינה היא הגישה של שחקניו של איבנוביץ': "ויטוריה תמיד שיחקה מעל הציפיות. אני חושב שהיא באה יותר רעבה לגמר מברצלונה ורצתה להוכיח שהיא יכולה להיות אלופה. הרבה קבוצות שבאות לשחק נגד ברצלונה מוותרות מראש, אבל שחקני קאחה ניסו להוכיח שהם יכולים. הרבה מהניצחון הזה הגיע מהראש של השחקנים של איבנוביץ".

איבנוביץ' פוטר לפני שנתיים מברצלונה ולא שכח. "עבורו, זה היה קטע של להוכיח", אומר ארבל. "כשהם זרקו אותו משם הם דיברו על כך שהוא בזבוז כסף". ולמרות שדה מולינה מסביר את הסיטואציה של איבנוביץ' בברצלונה כ"מצב שלא נוצר בו קליק בין המאמן לשחקן", אי אפשר לטעות ולחשוב שלאיבנוביץ' לא הייתה מוטיבציית יתר בסדרת הגמר. אבל מעבר לעניין ההוכחה, למאמן הסרבי נוצרה בשנים האחרונות תדמית לוזרית. הוא נודע כמאמן שנוטה להפסיד במעמדי גמר. קשה לקחת ממנו את האליפות בספרד, אותה נטל ב-2002 ואליה מצטרפים ארבעה גביעים ספרדים, אך מצד שני הוא הפסיד את האליפות פעמיים אחרי שסיים את העונה הסדירה במקום הראשון, כשביורוליג הוא לא הצליח להותיר חותם. מעמד השיא שאליו הגיע היה גמר הפיינל פור ב-2005, שם הפסיד עם טאו למכבי תל אביב. לפני משחק מספר 3 בסדרה ואחרי שקאחה עלתה ל-0:2, היו שטענו בציניות שבמצב כזה אפילו הוא לא יצליח להפסיד.

"ללא ספק, הסדרה הזאת תשנה משהו בדעה על איבנוביץ'", אומר מנדזה. "למרות שהוא לא מתעניין בכך יותר מדי, מבחינת התקשורת מדובר בנקודת מפנה עבורו. ההערכה אליו בספרד תגדל ללא ספק. לא דיברו על על קאחה ויטוריה כעל מועמדת לזכות באליפות, ההתייחסות הייתה רק לריאל מדריד ואל ברצלונה. איבנוביץ' היה היחיד שאמר שהקבוצה שלו היא היחידה שיכולה לנצח את ברצלונה ומגיע לו על זה המון קרדיט".

אצל אליהו התמונה משתנה

ובכל זאת, הנקודה הישראלית. הניצחון של קאחה ויטוריה היה הישג קבוצתי גדול, אבל גם ניצחון וקאמבק אישי של ליאור אליהו. האקס של מכבי תל אביב עבר עונה שהאופטימיים יותר יגדירו כנוראית. פציעה אחר פציעה ואי התאמה מקצועית של הפורוורד הישראלי לשיטה הקשוחה של איבנוביץ', סימנו את מה שנראה ככרטיס הטיסה של אליהו בחזרה להיכל נוקיה. אחרי הפלייאוף, במקום לחזור עם הזנב בין הרגליים, חוזר אליהו היום (שישי) לארץ כאלוף ספרד ובמידה רבה כאיש שהביא את האליפות לקבוצתו.

"העונה הלא טובה של אליהו לא הייתה בגללו או בגלל הקבוצה", מסביר דה מולינה. "הוא היה פצוע לאורך העונה והיו הרבה משחקים שהוא לא יכול היה לשחק בהם. הנקודה החשובה לגביו היא שאני חושב שגם בקאחה יודעים שהם לא היו אלופים בלי ליאור אליהו. הוא שיחק מצוין במשחק מספר 5 בחצי הגמר והוא היה גדול במשחק האחרון בגמר. כשהיו צריכים אותו, הוא היה שם".

פחות משבוע אחרי סיום העונה, לא ברור מה צופן בדיוק עתידו של אליהו, אך מעמדו בויטוריה השתפר ללא ספק. "לפני הפלייאוף לא היה בטוח ששני הצדדים רוצים להמשיך בתקשורת אחרי השנה הזאת", מסכם ארבל, "אבל עכשיו זה משתנה. גם במועדונים הכי גדולים בעולם, אם אתה מנצח את משחק האליפות זה משנה משהו. כולם מדברים כמה שסאן אמטריו היה גדול בסדרה. בספרד גם זוכרים שהשנה שעברה, שהייתה הראשונה שלו בקבוצה, לא הייתה טובה וכולם רואים את ההתקדמות שלו השנה אחרי עונת ההתחשלות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully