וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשמים על פי חשד

1.6.2010 / 7:15

על אף שלפרשת פנאן לא היו עד עתה תוצאות מוחשיות, אודי הירש חושב שהיה לה חלק בעוינות השופטים למכבי ת"א וגם באיבוד האליפות

אם חלק מהתחזיות שהושמעו בתקשורת לפני כחצי שנה היו מתממשות, את הפיינל פור האחרון היו מנהלים שופטים אירופאים ומכבי תל אביב לא הייתה נוטלת בו חלק, אלא מתכוננת לדרבי מול הפועל אוסישקין בעונה הבאה. הרי זה היה דינה של יובנטוס, האלופה האיטלקית שהורדה לליגה השנייה בעקבות מעורבותה בפרשיית הטיית המשחקים בכדורגל האיטלקי, שכונתה קאלצ'יופולי – שם שהוזכר פעם אחר פעם בהקשר של הבנק של מוני פנאן. אז איך זה שאחרי המהומה, כשמדברים היום על האיש שהפיל את מכבי תל אביב מתכוונים בכלל לפיני גרשון?


שתי הסיבות הראשונות להתאיידותה של פרשת פנאן הן השוואות חסרות בסיס וציפיות לא ריאליות. בניגוד לפרשיה שהסעירה את הכדורגל האיטלקי, איש לא הקליט את פנאן משוחח עם שופטים בטלפון ומשכנע אותם לשפוט לטובת קבוצתו. הפרשה שנחשפה בישראל, באופן חלקי ומקוטע בלבד, מעידה על ריקבון מוסרי של מנהל הבנק הפרטי ושל אנשי הספורט שהשקיעו בו לכאורה, אך עד שיוכח אחרת מדובר בהעלמת מס בהיקפים גבוהים ולא בניסיון להטות תוצאות. למרות זאת, מובן שהיה על המוסדות שאמונים על ניהול הכדורסל בישראל לחקור את החשדות לעומק. הבעיה היא שמי שציפה לכך מדמויות בסדר הגודל של אבנר קופל ושי שני – שמסתמן כגרוע ביושבי הראש של איגוד הכדורסל בכל הזמנים - לקה בנאיביות קשה. ניכר שלכל מי שמעורב בענף היה אינטרס לקבור ולהשכיח את פרשת פנאן, שכן היו לה גרורות ברבות מקבוצות הליגה.

פושעים או עברייני מס

בינתיים, עד שהפרשה תוליד מסקנות מוחשיות יותר, היא מלמדת עד כמה גדול כוחם של הדימויים בכדורסל הישראלי. סמי בכר הוא אחד משופטים רבים שנחשפו השנה כעברייני מס, אלא שעבירה אחת ששרק לפני שלוש שנים גרמה לכך שהאיש ששפט בגמר היורוליג סיים את הקריירה בישראל כשהוא מושפל ומנודה. לעומת זאת, שחקנים ומאמנים ששמם נקשר בפרשה - חלקם היו על המגרש באותו ערב, חלקם זכו השבוע באליפות - נותרו צחים כשלג. הרבה יותר נוח לחשוב שמדובר בקונספירציה לשיחוד השופטים מאשר להבין שאנשים שראינו בהם גיבורים ספורטיביים עלולים להתגלות כעברייני מס, שלא היססו להשקיע את כספם אצל מנהל היריבה.

מצד שני, זו תהיה טעות לחשוב שלפרשת פנאן לא הייתה השפעה על העונה האחרונה. רק סמלי שהעונה הסתיימה כשאלן אנדרסון תוקף את השופטים, דקות אחרי שקבוצתו הפסידה את האליפות. מוקדם יותר, במשחק החמישי בין מכבי לבני השרון השופטים קיפחו בגלוי את המארחת, הדביקו לה עבירות טכניות ועוד שלל שריקות שלא היו ולא נבראו, אבל התקבלו בתקשורת כגיבורים שלא דופקים חשבון לקבוצה של המדינה. אנשי מכבי, לעומת זאת, תויגו כבכיינים, במהלך שהכין את הקרקע לאיבה התקשורתית והציבורית הקשה כלפיהם במהלך הפיינל פור. לפחות עד שתשיג הצלחה מסחררת שתשכיח את השערוריה ועד שימנו מאמן שיעורר פחות אנטגוניזם, הצהובים ייאלצו להתמודד עם שופטים שישמחו להוכיח שמעולם לא קיבלו מעטפה ממוני פנאן – ובעיקר עם תקשורת ודעת קהל שרואה בהם אשמים עד שתוכח חפותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully