וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחזרה למוטב

27.5.2010 / 13:00

כל ספרד יודעת שהחזרה של אינייסטה מפציעה היא זו שתעשה את ההבדל בדרך לגביע הנכסף. בלעדיו, צ'אבי הוא חצי בן אדם והנבחרת שלו לא הייתה שווה יותר מחצי גמר בגביע הקונפדרציות

אותו יום רביעי, ה-6 במאי 2009, ייזכר לדורי דורות בברצלונה. היה זה היום בו אנדרס אינייסטה הבקיע לרשת צ'לסי את שער השוויון הדרמטי בחצי גמר ליגת האלופות בסטמפורד ברידג', ולמעשה הרגע בו אנדרסיטו הפך לדון אנדרס - האיש האחראי לאחד השערים החשובים בהיסטוריית המועדון. אגדה חיה. בדיוק תשעה חודשים לאחר מכן, על פי בדיקה מדוקדקת של תחנת רדיו קטלאנית, התגלה כי שיעור הילודה בעיר עלה ב-45 אחוזים! ומחלקות היולדות בבתי החולים היו בתפוסה מלאה. "כשאנו רואים כזו עלייה משמעותית, אנחנו מחפשים סיבה. במקרה הזה מדובר באופוריה חסרת התקדים שהייתה בברצלונה אחרי השער של אינייסטה", סיפרו אז המומחים. זה לא עוד בייבי בום, תכירו את דור האינייסטה.

שנה חלפה מאז אותו מאורע היסטורי והיסטרי. נדמה כי כולם הצליחו להתאושש ולהמשיך הלאה, מלבד אינייסטה עצמו. הקשר הוורסטילי של ברצלונה, שהוגדר בתחילת העונה על ידי חבריו לקבוצה כ"שחקן השני הכי טוב בעולם" עבר עונה לא פשוטה. פציעות חוזרות ונשנות מנעו ממנו ליצור רצף של משחקים ולהזכיר את היכולת הנפלאה של העונה הקודמת, כאשר במאזנו נרשם העונה שער ליגה בודד ב-20 משחקים וכן חמישה בישולים. מעט עבור שחקן קדמי בברצלונה, אך נסלח למדי ביחס לנסיבות ולעובדה כי אף פעם לא היה סקורר מדופלם. ההשפעה שלו על הנעשה במגרש, עם הנגיעות האלגנטיות וראיית המשחק הנדירה, היא זו שהתפוגגה והדאיגה הרבה יותר.

למרות הזכייה באליפות והעונה המרשימה של ברצלונה מבחינה מספרית, אין ספק כי האטרקטיביות של הקבוצה פחתה ולהיעדרויות הרבות של אינייסטה היה קשר ישיר לכך. גם בנבחרת ספרד, על שלל כוכביה ואפשרויותיה הבלתי מוגבלות, קיימת תלות מסוימת, לפחות מבחינת היצירתיות בהתקפה, ביכולתו של השחקן שכיכב ביורו 2008 והניע את הנבחרת יחד עם צ'אבי. אינייסטה דחה את חזרתו למגרשים בסוף העונה עם בארסה על מנת להגיע בכשירות מלאה למונדיאל בדרום אפריקה. האם ספרד תקבל אותו במיטבו ותיהנה משיתוף הפעולה המופלא בינו לבין צ'אבי, או שמא יהיה זה סיפור נוסף על כדורגלן גדול שהוכרע על ידי פציעות כרוניות?

הליך מזורז

"זה לא אותו אינייסטה. אי אפשר להגיד שהוא גרוע, אבל הוא רחוק מהרמה שהציג בסיום העונה שעברה". כך, בפשטות, סיכם גורם בברצלונה את השנה שעברה על אינייסטה. החשש מהחמרת הפציעה בכל פעם שעלה על המגרש הגביל מאוד את הקשר בן ה-26, ש"סומן" על ידי שחקני היריבות כנקודת התורפה של ברצלונה, סבל עקב כך מהגברת האגרסיביות כלפיו והרבה לאבד כדורים שבמקרים מסוימים הפכו גם לשערי חובה. פפ גווארדיולה דיבר לא אחת העונה על כך שאינו מקבל תרומה מספקת מהשחקנים המרכזיים של עונת הטרבל הקסומה. דבריו כוונו בעיקר לנסיגה ביכולתו של תיירי הנרי, מפני שבמקרה של אינייסטה ידע המאמן כי מדובר קודם כל בשגיאה בסיסית של המערכת.

אינייסטה שיחק בגמר האלופות מול מנצ'סטר יונייטד בעונה שעברה למרות הפציעה בשריר הירך ("ידעתי שאזיק לעצמי, אבל לא התכוונתי לוותר על המשחק"), מה שגרם לו להחמיץ את גביע הקונפדרציות עם הנבחרת. בתחילת העונה שוב נפצע, התאושש ושב להרכב, אך שריר הירך האחורי הטריד שוב ושוב. פעם ברגל שמאל ופעם ברגל ימין. הבעיה הייתה שבברצלונה זירזו את הקשר להקדים את חזרתו ובמקרים אחדים נענו לבקשתו לשחק עוד בטרם החלים לחלוטין. בגמר האלופות הטריק הצליח, אך בהמשך רק פגע בשחקן ובקבוצה.

אחרי שהסיפור חזר על עצמו לפחות ארבע פעמים, החליט אינייסטה ללמוד מטעויות העבר ולהשהות את שובו למגרשים. בכל זאת, מונדיאל זה לא גביע קונפדרציות. רק בחמש דקות הסיום של משחק ההכתרה נגד ויאדוליד זכו יושבי הקאמפ נואו לחזות באלילם, שכבר בנגיעה הראשונה שלו בכדור הראה את כישוריו כשתעתע בשחקני היריבה והזכיר עד כמה היה חסר במשחקי ההכרעה בליגת האלופות. "איתו הכל היה נראה אחרת מול אינטר, הוא היה החוליה החסרה", אמרו אוהדי ברצלונה במהלך חגיגות האליפות, כשההדחה המתסכלת מליגת האלופות עדיין לא נותנת להם מנוח.

תופעת רוני

הפציעות הרבות פינו לאינייסטה זמן למצוא עיסוקים גם מחוץ לכדורגל. בניגוד לכדורגלנים גדולים אחרים שנראים מנותקים מהעם, קשרה של ברצלונה לא שכח לרגע את העיירה הקטנה פואנטלביה, בה חיה עדיין משפחתו. אינייסטה החליט לפתוח יקב משפחתי בעיירה במחוז אלבסטה ולהעסיק תושבים מקומיים. כך, בעיצומו של משבר כלכלי קשה וכשהאבטלה בספרד גואה, קשרה של ברצלונה סידר עבודה ל-12 מובטלים מופתעים. "נדיר לראות שחקן כל כך צנוע ומתחשב", סיפר אחד הפועלים לעיתון 'ספורט' על הבוס החדש שלו. ודודו של אינייסטה הוסיף: "אם נייצר יין כמו שהאחיין שלי משחק, אין ספק שנהיה המובילים בתחום".

עוד לפני לגימת היין, אינייסטה צריך לאכול. והשנה המתסכלת הזו בהחלט עשתה אותו רעב. השאלה הגדולה היא איך תשפיע עליו הפציעה והאם התאושש ממנה לגמרי? ווין רוני, שרק לפני שנה טען כי אינייסטה הוא הכדורגלן הטוב בעולם, סבל מפציעה בכף הרגל לפני מונדיאל 2006. באנגליה הצליחו להכשירו מבחינה פיזית לאחר מאמצים כבירים, אך בסופו של דבר הכו על חטא. חלוצה של מנצ'סטר יונייטד היה רחוק מכושר משחק משביע רצון, חווה טורניר מאכזב וחתם עם הרחקה מטופשת במשחק רבע הגמר בו הודחה אנגליה בידי פורטוגל.

אם הדוגמה של רוני מדירה שינה מעיניו של דל בוסקה, כדאי לו לזכור מנגד את גארי ליניקר שהבקיע ארבעה שערים במונדיאל 90' למרות פציעה טורדנית בבוהן אותה משך עוד ממחנה האימונים, את רונאלדו שרשם התאוששת מופלאה עם שמונה שערים ב-2002 או אפילו להיתלות באילן גבוה בדמות דייגו מראדונה שסחב את ארגנטינה על רגל אחת לגמר הגביע העולמי לפני 20 שנה. רק שבספרד, לפחות כרגע, לא מדובר בכוכב אחד שנמצא בסימן שאלה, שכן אל אינייסטה מצטרפים גם ססק פברגאס ופרננדו טורס, שטרם החל להתאמן עם חבריו ובינתיים רואה את דויד וייה מתורגל כחלוץ יחיד.

מותג מנצח

על פי אימוני הנבחרת, עושה רושם שאינייסטה כשיר לחלוטין ודל בוסקה בונה עליו כשחקן הרכב. למאמן המשופם אין כל כוונה לוותר על ההבנה הטלפתית בינו לבין צ'אבי, כפי שיודע גם פברגאס, ששוב עשוי למצוא עצמו לא פעם על ספסל המחליפים. "צ'אבי ואינייסטה זה מותג, בדיוק כמו דולצ'ה וגבאנה", קבע העיתון 'ספורט'. "את התארים שלה לקחה ברצלונה עם משחקים גדולים של שניהם יחד, וכך הצליחה גם הנבחרת ביורו".

בגביע הקונפדרציות בשנה שעברה ספרד נראתה טוב ברוב שלבי הטורניר, אולם הודחה באופן מפתיע בידי ארצות הברית בחצי הגמר. צ'אבי התקשה ללא החצי השני שלו. "אני מתגעגע לאינייסטה", הודה במהלך הטורניר. "התקשרתי אליו כמה פעמים כדי לשאול לשלומו. הוא הפרטנר המושלם מבחינתי ובלי ספק השחקן הספרדי הטוב ביותר. הוא מסוגל לעשות דברים שאף אחד לא עושה, וזה תמיד נראה פשוט וקל עבורו".

דל בוסקה בחר להשאיר מחוץ לסגל את המתאזרח מרכוס סנה, מי שהיווה את העוגן האחורי בטורניר היורו ובעצם העניק לצ'אבי ואינייסטה את החופש להתעסק בעיקר ביצירה. חסרונו עלול להוות בעיה, אך כולם מאמינים כי הקישור הספרדי איתן מספיק כדי להתגבר על כל מכשול. "מרכז המגרש שלהם דומיננטי ביותר", קבע פאביו קאפלו, מאמן נבחרת אנגליה. "אלו שחקנים שונים לגמרי מבחינה טכנית ומנטלית". אינייסטה יצטרך להוכיח במונדיאל את דבריו של קאפלו ולהראות לכולם כי בניגוד לחזרות הקודמות שלו מפציעות העונה, הפעם הוא ביצע את הסוויץ' המנטלי הדרוש. רק כך, כשצ'אבי ואינייסטה משתפים פעולה במרכז המגרש, ספרד תוכל להתמודד בכבוד עם ההגדרה המחייבת והכל כך מלחיצה – "הפייבוריטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully