וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא תמות לבד

יניב בינו

29.5.2010 / 11:15

מכל הפצועים שאמורים לחזור ערב המונדיאל, התלות של ברזיל בקאקה היא הכי גדולה. כמה זה יספיק למלחמה של חודש?

נראה שבכל יום שחולף ומקרב אותנו למונדיאל, הלחץ על כתפיו של קאקה גובר והולך. הרבה מאוד מונח על גבו של כוכב הנבחרת, אולי הכי אפורה שידעה ברזיל אי פעם, אבל במדינת הענק קיימת תמימות דעים שחוצה גבולות לגבי הצלחתו. "אף אחד בברזיל בכלל לא חושב על האפשרות שקאקה לא יהיה בכושר שיא במונדיאל, יהיה לו טורניר מצוין", קבע המגן דני אלבס, חברו למדים הלאומיים ויריבו מברצלונה שחושב כמו רבים אחרים, דבר שמעיד יותר מכל על האמונה הרבה בקאקה. אלא שיותר מהאמונה שמייצג אלבס, נראה שזו בעצם התקווה הגדולה של העם הברזילאי ואולי אפילו חשש כמוס, כי גם הם יודעים שהנבחרת והעם בברזיל נתונים לחודש אחד לרגליו של קאקה.

קודם כל החולצה הצהובה

העונה היוצאת של קאקה (28) הייתה הרעה ביותר שלו בשנים האחרונות, מאז שהפך לסופרסטאר במילאן. מסתבר שהמעבר לריאל מדריד תמורת סכום שיא (שאחר כך נשבר על ידי רונאלדו) לא עשה לו טוב. הוא פתח טוב יחסית את העונה, אולם נפצע ודעך לאחר מכן ולא הצליח לחזור לעצמו. בעוד רונאלדו סיפק את הסחורה בכל משחק ומשך כמעט לבד את הבלאנקוס, זו לא העונה שקאקה ירצה לזכור ולשמור. בשלב מסוים, אחרי שהיה פצוע זמן רב, אפילו לאוהדי הקבוצה הלבנה נמאס ממנו, כשאלו התלוננו נגדו ולא אהבו את זה שהוא לא מקריב את עצמו למען המועדון ועולה לשחק עם זריקות, ובמקום זה לוקח לעצמו מרווח ביטחון רב מדי כדי לא לסכן עצמו לקראת המונדיאל.

אם המסירות והמחויבות שלו לריאל הייתה שנויה במחלוקת השנה, הרי שבכל הקשור לנבחרת אין חולקים. בהודעות האחרונות שלו בטוויטר, שהתפרסמו לפני מספר ימים, הופתעו מעריציו לגלות תמונה שלו במדי נבחרת ברזיל, מאחר שמאז שהם זוכרים קאקה תמיד הופיע במדיה של ריאל. גם הדיווחים היוצאים ממחנה הנבחרת מעידים על כך שהקשר מגיע לגביע העולם במוטיבציית שיא ועם התלהבות רבה. אנקדוטה נוספת שמעידה על כך נעוצה בכך שקאקה הפתיע את כולם כשהיה לשחקן הראשון מהסגל שהקדים את בואו והגיע ראשון למחנה הנבחרת בקורטיבה, יום לפני המועד המתוכנן. אלו נובעים קודם כל מהרצון העז שלו להוביל את ברזיל לגביע השישי בתולדותיה, ושנית כדי להוכיח לעולם שכוחו עדיין במותניו ושהתפקיד שמייעד לו דונגה לא גדול עליו.

אלא שלמרות היכולת הפושרת והפציעות שמנעו ממנו לשחק הרבה העונה, דונגה המשיך לזמן אותו פעם אחר פעם לסגל ומפקיד במונדיאל הקרוב כמעט את כל מפתחות הנבחרת בחלק ההתקפי בידיו של האיש המאמין בישו. "למרות שכבש העונה שמונה שערים בלבד", נכתב על קאקה בשבועון האנגלי 'ניוז אוף דה וורלד', "הוא עדיין הלב של נבחרת ברזיל. הוא כבר הוכיח בעבר עד כמה הוא חשוב לה, כשגם נבחר לאיש הטורניר בגביע הקונפדרציות בשנה שעברה".

האמונה הרבה של דונגה בקאקה היא מוחלטת, כשהוא גם פינה לו את הדרך והקפיד לשמור אחרים, שיכולים לאיים על קאקה, מחוץ לנבחרת. למרות הקאמבק והשנה הלא רעה במדי מילאן, רונאלדיניו כבר מזמן לא נכלל בתוכניות של דונגה. אם אחרים אולי התחבטו בשנה האחרונה בשאלה מי מבין השניים צריך להיות בנבחרת, לדונגה בכלל לא הייתה דילמה בעניין. "את השאלה הבעייתית שהיה צריך דונגה לפתור – האם לשחק עם שני קשרים יצירתיים, קאקה ורונאלדיניו, הוא פתר בדרך כה אופיינית לו - הוא בחר בפשטות באחד מהם והתעלם מהשני", כתב דניאל גאלאס ב-BBC.

קודם כל הגנה וקבוצתיות

הרבה השתנה בנבחרת מאז ברזיל מודל 2006. מאמן הנבחרת החדש הביע לא אחת את חוסר הערכתו לנבחרת של 1982, נבחרת הכוכבים הגדולה, שה'ז'וגו בוניטו' היה נר לרגליה, שאהבה לספק הצגות, אולם למעשה לא סיפקה את הסחורה ולא הביאה גביע הביתה. בארבע השנים האחרונות הפך דונגה את הנבחרת אט אט ליחידת קומנדו לוחמנית. המודל שלו הוא בעיקר הנבחרת של 1994, זו ששימש בה כקפטן והניף את הגביע בארה"ב. גם אז הייתה ברזיל נבחרת אפורה עם מספר מועט של כוכבים – רומאריו ובבטו, שסחבו אותה עד הסוף. אלא שדונגה לקח כמה צעדים קדימה, שכלל את המודל ההגנתי והפך אותו לקבוצתי ואפור יותר.

המערך שלו בטורניר הקרוב יכלול כנראה שוער והגנת ברזל – מהחוליות האחוריות הכי חזקות שידעה ברזיל אי פעם – ושלושה קשרים אחוריים, כאשר מקדימה להם יוצב קאקה, בעוד רוביניו ולואיס פביאנו, שכמו קאקה לא מגיע כשיר במאת האחוזים, יתופקדו בחוד. קאקה, אם כך, יהווה את לב הנבחרת ויהיה מופקד החלק היצירתי, מלאכת המחשבה והמסירות לחלוצים. אבל לא רק. במאמר בעיתון בקרוזיירו, שהתפרסם תחת הכותרת: "קאקה - המוביל של הנבחרת", נכתבו הדברים הבאים: "האלגנטיות הטבעית, מאסטר בכדור, יכולת הדריבל, ראיית המשחק העילאית והטאץ' הקליל הפכו אצלו למגמת אמנות באיטליה. עם היכולת שלו לעשות כמעט כל דבר שיחפוץ עם הכדור, קאקה הוא הבדל בין שחקנים יצירתיים לשחקנים שגם יודעים לסיים".

"תוכנית המשחק שלנו מותאמת לקאקה. בלעדיו, כמובן שנצטרך לשנות אותה", הצהיר דונגה והבהיר עד כמה הנבחרת בנויה מבחינה התקפית על שחקן אחד. עם זאת, המאמן כבר הכין תוכנית מגירה לכל מקרה ואף ניסה להוריד קצת מהמעמסה על קשר ריאל, כשהוסיף: "שיחקנו בקופה אמריקה ללא קאקה וזכינו בטורניר, כך שאנחנו יודעים וצריכים להסתדר גם בלעדיו".

קודם כל שיהיה כשיר

אלא שחרף דבריו של דונגה, נראה שלא הרבה, לא בקרב הנבחרת ולא מחוצה לה, מאמינים בכך. אמנם עדיין לא ידוע אם קאקה יהיה בכלל כשיר למשחק הפתיחה של הסלסאו ב-15 ליוני נגד נבחרת צפון קוריאה, אולם זה לא מנע מקלברסון, שחקן פלמנגו והנבחרת, לומר כבר: "לקאקה אין תחליף". גם פרשן העיתון הנפוץ במדינה 'או גלובו', ברונו דיירה, חושב כך: "קאקה הפך לבלתי ניתן להחלפה בנבחרת אצל דונגה", כתב במאמר. "לכל אחד, כך מסתמן, יש תחליף בנבחרת, אך לא לקאקה".

ההסתמכות הרבה של דונגה על קאקה מסתמנת במונדיאל הקרוב כמכריעה. קאקה בכושר טוב בהחלט יכול להיות שווה לנבחרת זכייה שישית, ולא, מפח הנפש יהיה אפילו גדול יותר מאשר בטורניר הקודם בגרמניה, כי אז עוד ברזיל לפחות ניסתה לשחק יפה.

קאקה עצמו לא חושש: "הייתה לי שנה קשה", התוודה. "אבל כבר קרו הרבה מקרים בעבר של שחקנים שחוו שנה רעה ולעומת זאת זרחו במונדיאל. אני לא מודאג בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully