וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נותן את המקסימום

17.5.2010 / 22:48

השחקן הכי מהיר ביורו 2008, איביצה אוליץ, יכול להפוך סופית בגמר האלופות לסיפור השנה בכדורגל העולמי והכל בזכות המאמץ הכביר שהוא משקיע בכל משחק

"מסי, רונאלדו, אוליץ' – רשימה לא רעה, נכון?" חייך החלוץ הקרואטי של באיירן מינכן אחרי שהבקיע שלושער בגומלין מול ליון בחצי הגמר. לקראת הגמר מול אינטר בשבת, מדורג איביצה אוליץ' בצמרת כובשי השערים בליגת האלופות עם שבעה, לצידו של הפורטוגלי, ובפיגור של כיבוש אחד מהארגנטיני. שער בברנבאו יקפיץ אותו לפסגת הטבלה, צמד יציב אותו שם לבדו. אבל המאזן הסטטיסטי הזה מספר רק חלק קטן מהסיפור המדהים של הקרואטי בן ה-30. תוך זמן קצר הוא הפך מעוד שחקן סגל שהגיע בהעברה חופשית לאליל האוהדים ולדמות המרכזית של באיירן החדשה שבונה לואיס ואן-חאל.

אריאן רובן כבש שערים מכריעים מאוד בדרך לגמר, אבל אוליץ' עשה לא פחות ממנו. במחזור הנעילה בשלב הבתים, כאשר רק ניצחון על יובנטוס בטורינו היה מציל את הגרמנים מהדחה, נבחר הקרואטי לאיש המשחק - הוא הוכשל לפנדל שהביא לשער השוויון, ואז הבקיע את שער היתרון בתחילת המחצית השניה. בשמינית-הגמר נכנס אוליץ' כמחליף נגד פיורנטינה כדי לבשל את שער הנבדל הידוע לשמצה של מירוסלאב קלוזה בדקה ה-89. ברבע-הגמר מול מנצ'סטר יונייטד, הוא הופיע משום מקום בשניות הסיום, גנב את הכדור מפטריס אברה ברחבה וכבש את שער הניצחון. בגומלין באולד-טראפורד, כאשר השדים האדומים הובילו 0:3 והכל נראה אבוד, שוב צץ אוליץ' ברחבה, צימק את התוצאה והחזיר את התקווה.

וזו בדיוק תכונת האופי החשובה ביותר של איביצה אוליץ' – הוא לעולם לא מוותר ומשקיע את מלוא המאמץ בכל משחק, עד השניות האחרונות. מדובר בשחקן חלומי עבור כל מאמן – לאוליץ' אין אגו, הוא מקבל ברצון את כל ההוראות וממלא אותן כמיטב יכולתו, ולא אכפת לו גם לשבת על הספסל במידת הצורך. לפני תחילת העונה הוא לא היווה בורג חשוב במערכת מבחינתו של ואן-חאל. מריו גומז נרכש משטוטגרט תמורת 30 מיליון יורו, וגם קלוזה ולוקה טוני היו לכאורה לפניו ברשימת החלוצים. אלא שאוליץ' הבקיע כבר במשחק הבכורה במדים החדשים – השער הראשון בבונדסליגה העונה – ולא הסתכל לאחור. גרד מולר, הסקורר האגדי של באיירן שמשתייך כיום לסגל המקצועי שלה, גילה לאחרונה: "אישית, לא חשבתי שאוליץ' יכול לתרום לנו יותר מדי, אבל הוא הוכיח שטעיתי. לא ציפיתי שיהיה לו מקום בהרכב, אך הוא שכנע לא רק את ואן-חאל אלא גם אותי, וזה קשה אפילו יותר".

שחקן באיירן מינכן איביצ'ה אוליץ' חוגג שער מול ליון. רויטרס
לעולם לא מוותר. אוליץ'/רויטרס

יקר להפועל תל אביב

מולר הוא לא היחיד שלא העריך נכונה את הפוטנציאל של אוליץ'. לאורך הקריירה שלו ידע הקרואטי אכזבות רבות, והראשונה הגיעה ב-1998 כאשר חתם בהרטה ברלין והוחזר לקבוצת נעוריו מארסוניה אחרי עונה מזעזעת בה שותף בשני משחקים בלבד. בתחילת העשור, התעניינו קבוצות רבות בחלוץ המבטיח, וביניהן הפועל תל אביב שנרתעה ממחירו הגבוה אחרי הצלחה במונדיאל-2002, בו הבקיע שער בניצחון הסנסציוני על איטליה. אחרי האדומים מבלומפילד, קיבל סוכנו של אוליץ' הצעות מפתות הרבה יותר, בין היתר מיובנטוס, מילאן ופארמה, אך הן לא היו מספקות מבחינת הגורמים בקרואטיה שהחזיקו בכרטיסו.

מעניין לגלות שגם הקבוצות שהחתימו את אוליץ' בסופו של דבר לא הבינו עד הסוף איזה יהלום נפל לידיהם. צסק"א מוסקבה רכשה אותו במחיר מבצע ב-2003, בגלל המשבר הכלכלי בארצו שחייב את דינאמו זאגרב למכור שחקנים באופן מיידי. הקרואטי הבקיע 44 שערים בכל המסגרות בשלוש וחצי שנים שבילה ברוסיה, והיה שותף לזכייה ההיסטורית בגביע אופ"א ב-2005. למרות זאת, הוא איבד את מקומו בהרכב לקראת סוף 2006, והרוסים קיבלו בשמחה את ההצעה של המבורג שעמדה על 2 מיליון יורו בלבד. "יש לנו סגל חלוצים מצוין גם בלעדיו" הכריז אז נשיא צסק"א יבגני גינר, ומצטער על כך עד היום. עם אוליץ' זכתה הקבוצה בשלוש אליפויות רוסיה, אבל לא שחזרה את ההצלחה מאז עזיבתו.

גם המועדון מצפון גרמניה לא ידע לנצל עד תום את הנכס הקרואטי. אוליץ' חתם על חוזה לשנתיים וחצי, ובתחילת 2009 ניהלו סוכניו מו"מ מתקדם עם המבורג כדי להאריך אותו. התעקשות הקבוצה שלא להעלות את שכרו הכשילה את המגעים, ובסופו של דבר עזב הקרואטי בקיץ הקודם לטובת באיירן ללא תמורה. מבחינת המבורג, מדובר בפיאסקו עסקי ומקצועי בקנה מידה עצום.

תשובה לפאול ברייטנר

בניגוד לבוסים, ביציעים תמיד היה אוליץ' שחקן מספר אחת בכל אצטדיון בו דרך. "אי אפשר לרמות את האוהדים. הם יודעים להעריך את השחקן שנותן עבורם את הנשמה. אני משקיע את מלוא המאמץ בכל משחק, ולכן הם אוהבים אותי", אומר הכוכב. ההערצה כלפי החלוץ המשקיען באמת לא יודעת גבול. מבחינת אוהדי צסק"א, שלא תמיד מקבלים זרים בזרועות פתוחות, היה ונשאר אוליץ' האליל הבלתי מעורער. אפילו היום, יותר משלוש שנים אחרי שעזב את הקבוצה, הם שומרים לו פינה חמה בלב, ואוליץ' מחזיר להם בכל הזדמנות. לפני המשחק המפורסם של קרואטיה בוומבלי במוקדמות יורו-2008, הוא הבטיח חגיגית בעיתונות שיעשה הכל כדי שרוסיה תעלה לאליפות אירופה על חשבון הנבחרת של סטיב מקלארן – וקיים. אוליץ' כבש את השער השני לרשתו של סקוט קארסון האומלל ב-2:3 הדרמטי ונבחר לאיש המשחק. לקראת הגמר בברנבאו, פנה אוליץ' לאוהדיו במוסקבה והצטלם עם שלט בו כתב ברוסית: "תעודדו אותנו". לא בטוח שתהיה לכך השפעה על תוצאת המשחק, אך אין כל ספק שתמיכת אוהדי צסק"א מובטחת בשבת לבאיירן.

גם ביציעי המבורג עדיין סוגדים לאוליץ'. הוא חתם בשורות היריבה השנואה מהדרום עוד בינואר 2009, חצי שנה לסיום העונה שעברה, וכל שחקן אחר היה מתקבל אחרי "בגידה" כזו בשריקות בוז צורמות. לא אוליץ'. הוא המשיך לתת את המקסימום בכל דקה, הוביל את המבורג לחצי-גמר גביע אופ"א ונפרד מהקהל עם דמעות בעיניים, לקול תשואות אדירות.

אוהדי באיירן קיבלו אותו מיד כאחד משלהם. עם כל הכבוד לרובן ולפרנק ריברי, דווקא אוליץ' נחשב היום לשחקן האהוב ביותר באליאנץ ארינה. הנכונות שלו לרוץ ללא הפסקה, לרדוף אחרי כדורים אבודים, ללחוץ על שחקני היריב ולהעדיף תמיד את טובת הקבוצה על פני האדרת שמו, היא נכס נדיר במועדון שזכה מזמן לכינוי פ.צ הוליווד בגלל המריבות הבלתי פוסקות בחדר ההלבשה. פאול ברייטנר, כוכב עבר שיודע דבר או שניים על האוהדים במינכן, לא מפסיק לשבח את הקרואטי: "ההשקעה האדירה שלו מדליקה את היציעים, והוא סוחף אחריו את שאר השחקנים. אוליץ' אולי לא מנהיג במלוא מובן המילה, אבל הוא זה שמוביל את הקבוצה להישגים בזכות התנהגותו על המגרש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

כאב ראש ללואיס פרננדז

כל זה לא אומר שמדובר בשחקן עם כשרון טבעי נדיר. אוליץ' הולך ומשתבח עם השנים כי הוא מודע למגבלותיו ומשתדל להשתפר. "אין מה לעשות – אני לא גאון, ולכן הייתי צריך לעבוד יותר מאחרים. הקריירה שלי התחילה מאוחר. בניגוד לשחקנים אחרים, בגיל 16 עדיין שיחקתי בשדות ליד הכפר שלי עם אחי הגדול. כאשר הצטרפתי לקבוצתי הראשונה, התכונה הבולטת היחידה שלי היתה המהירות. כל השאר נרכש באימונים קשים". המהירות, אגב, ממש לא נעלמה למרות גילו המתקדם יחסית. ביורו-2008 הוכתר אוליץ' לשחקן המהיר ביותר בטורניר, עם 31.76 קמ"ש. אין הרבה שחקנים שמסוגלים להתקרב לשיא הזה.

לכוכבים ששיחקו לצידו יש רק מילים טובות להגיד על החבר הקרואטי, וכולם מדגישים את השתלבותו המצוינת בחדר ההלבשה. חודשים ספורים אחרי שהקרואטי נחת בהמבורג, התפעל רפאל ואן-דר-וארט: "זו מציאה גדולה. אוליץ' הוא לא רק חלוץ שתמיד חושב על השער, אלא גם בחור נהדר שתורם לאווירה הטובה בקבוצה". רובן, שבדרך כלל מרוכז בעצמו, שיבח את אוליץ' אחרי השלושער מול ליון: "הוא פשוט מדהים – שחקן שרץ כל הזמן ומשקיע 100 אחוזים מיכולתו בכל רגע נתון. הוא חבר נפלא, ואני מת עליו". אפילו המשפחה של אוליץ' מגלה נאמנות לדגל. "שני הילדים שלי אוהבים את באיירן ונהנים לשיר את המנון הקבוצה באוטו" מספר החלוץ. לשני הבנים, אגב, קוראים לוקה וטוני, מה שסיפק לא מעט בדיחות לבווארים.

בשבת עשוי אוליץ' להשלים טרבל היסטורי עבור המועדון הגרמני, ואין ספק שהוא נמצא בפסגת הקריירה. דבר אחד מאיב על השמחה – נבחרתו לא העפילה לטורניר גדול לראשונה מזה 10 שנים בעיתוי אומלל מאוד מבחינתו. אחרי שהבקיע מול איטליה במונדיאל-2002, העיף את אנגליה במוקדמות יורו-2008 וניצח את גרמניה במהלך הטורניר עצמו עם שער נהדר, הוא יכול היה להגיע לשיאו בדרום אפריקה, אך הגורל רצה אחרת. אוליץ' יצטרך להתנחם בהגרלה נוחה יחסית במוקדמות יורו-2012, שעשוי להיות הטורניר הבינלאומי האחרון שלו. העובדה שללואיס פרננדז יש תוכניות אחרות לא צפויה להטריד אותו במיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully