וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולסה חזר סופסוף מלאציו?

21.4.2010 / 16:00

אחת השאלות שמעסיקות את אלישע לוי ומכבי חיפה בכלל: האם להמר על אייל גולסה במשחק העונה וכמה אפשר לבנות עליו במחזורי ההכרעה

לפחות בשיחות עם חבריו, אייל גולסה לא סיכם את המשחק מול אשדוד בתור משחק הקאמבק האידיאלי עבורו. קומץ אוהדים עדיין קילל אותו, זכר לפרשת לאציו, אבל זה עוד זניח לעומת הקשיים המקצועיים שחווה. הטראומה מאותו שבוע שבו הסעיר את המדינה עדיין נשארה בבטן ורק חיכתה לצאת. "אני מפחד לעשות טעות", אמר לחבריו בקבוצה, שקלטו את המסר: העונה נמצאת לפני סיומה וגולסה, לא לגמרי באשמתו, עדיין לא כשיר במאת האחוזים. גם הפציעה הפיזית (שברי מאמץ), אבל גם הפציעה המנטלית בעקבות החתימה בלאציו.

המידע הזה ודאי לא יוצא מראשו של מאמנו אלישע לוי, שמתלבט איזה נתח בעומס משחק העונה לתת לשחקן שבתחילת העונה הפך חשוב למכבי חיפה כמעט כמו יניב קטן. השילוב בין אופנסיביות לדפנסיביות, בין יעילות ליופי, מעבר מהיר בין הגנה להתקפה וסיכון שער היריבה, הקנו לו מעמד כמעט חריג לגילו בקבוצה אלופה. בלעדיו, מכבי חיפה למדה עם הזמן להסתדר בסוף, אבל כעת, משחזר לכשירות, אלישע לוי שוב רוצה את הפקטור המרכזי שלו כאקס פקטור של סיום העונה. הכוח שירענן וידחוף את המערכת לפוש אחרון. האם זה אפשרי, האם נכון בכלל ובמשחק העונה בפרט – הדעות חלוקות, בטח לאור מה שקרה מול אשדוד.

"לדעתי, אייל גולסה חייב לשחק בכל מקרה ברגעים המכריעים של העונה, הוא צריך להיות בורג מרכזי וגם יהיה כזה", קובע נחרצות אלון חזן, ששיחק בעבר בחיפה בתפקיד מעט דומה. "אייל היה בתחילת העונה שחקן חשוב מאוד, חיפה אפילו לא חשבה שהיא תקבל ממנו תפוקה כזו משמעותית, אבל בזכות מה שיש לו, כשרון ואופי שהוא יודע לבטא את שניהם, הפך לפאקטור משמעותי ביותר. הוא חייב להיות על המגרש".

אייל גולסה שחקן מכבי חיפה חוגג שער. ברני ארדוב
איזה נתח יינתן לו במשחק העונה? אייל גולסה/ברני ארדוב

גולסה: חזרתי בגלל קטן

שחקני מכבי חיפה לא לגמרי מסכימים עם חזן, אבל בלי יניב קטן, השאלה הזו לא היתה עולה בכלל. לפחות לפי גולסה, מי שהחזיר אותו בסוף לארץ, שמר עליו ודאג שהכל יעבור כמעט בצורה חלקה, היה הקפטן. באחת הפעמים, כששוחח עם שחקני מכבי חיפה על הנסיעה לאיטליה, אמר גולסה: "חזרתי לארץ רק בגלל קטן". גולסה התכוון ודאי לשיחות התיווך שניהל קטן בשם המועדון במהלך שהותו של הקשר בלאציו, על מנת להחזירו לארץ. למרות שהעמיד את גולסה על טעותו, השיחות היו נעימות, הקפטן השרה עליו אווירה שיש לו על מי לסמוך אם יחזור ושהמקרה הזה יישכח במהירות. כל הזמן הזה, אלישע לוי עודכן באופן כללי על המאמצים להחזיר את גולסה, אבל לא דיבר עם השחקן ולא קיבל התנצלות.

גולסה סיפר שהוא נסע לאיטליה בלי הטלפון, אבל בפועל לוי יכול היה לזהות אצלו סימנים של בושה. "אם הוא יכול לדבר עם קטן", אמר אז גורם בקבוצה, "כנראה שהוא לא היה בחלל. הוא פשוט התבייש במה שעשה". כל הזמן הזה שחר רתח. מצד אחד העצבים שלו עמדו להתפרץ, ומצד שני הוא ידע שצריך ליצור איזון בין הכעסים לצרכי הקבוצה. "היו לו שתי אפשרויות, לצאת נגד השחקן בתקשורת ולנסות לחסום לו את כל הדרכים להיות שחקן כדורגל מצליח, או ללכת בדרכי שלום", מספר אדם המכיר את הנשיא היטב. "הוא בחר ללכת בדרך הטובה כי גולסה ילד טוב. אם זה היה קורה עם שחקן עם אופי אחר, התסריט היה שונה".

בינתיים, ישב אלישע לוי בצד ושתק. הוא נתן למנהלים לנהל וחיכה לשיחת התנצלות. השיחה בניהם הייתה קצרה, אבל היחסים לובנו מהר מאוד. לוי אמר אחרי השיחה כי הוא בטוח שמישהו אחר הניע אותו לעשות את המעשה וביקש לשים את הפרשה מאחור. בתווך, קטן המשיך להבהיר לשחקנים שגולסה עשה טעות, אבל מיהר גם לנקות את השטח מעקרבים שעלולים להפריע בתהליך השיקום שלו. גם כשקטן אמר לגולסה באחד באימונים ש"כולם חשבו שאתה ילד טוב, אבל דפקת את כולם", השחקנים ידעו שתמיכת הקפטן בילד היא בלתי מסויגת ויש להתיישר לפיה. "בתכל'ס, רובנו חשב שהוא עשה טעות שבכלל נסע לשם, אבל רק מעטים אמרו לו את זה בפנים", אומר שחקן במכבי חיפה. "ברגע שהוא נכנס לחדר ההלבשה חיבקנו אותו כי ידענו שאין לנו דרך אחרת. קטן אמר לו שהוא צריך עוד להתבשל לפני שייצא החוצה. זה היה שקוף שכולם כועסים עליו. נראה לי שהוא גם הרגיש את זה. מה קרה בפועל? התמיכה הזאת, צבועה ככל שתהיה מצד חלק מהשחקנים, עזרה לו".

איוניר: לא בטוח שהוא כשיר

אם במהלך השיקום, גולסה ניסה בעיקר להדק את הקשרים שלו עם השחקנים, לשים את הפרשה מאחוריו ולהחזיר את האמון בו, הדרבי החיפאי שסגר את העונה הרגילה היה מבחן ראשון לבדוק זאת. אלישע לוי גם בנה עליו, כדי שיחזור בדיוק לרגעים האלה. גולסה חזר לשחק 45 דקות, אבל לא בטוח שזה עזר לו. "אחרי עשר דקות לא היה לי אוויר", אמר לחבריו. במשחק הראשון בפלייאוף, נגד אשדוד, הוא כבר חזר להרכב והוחלף מהר מאוד אחרי שלוי הבין שהוא עדיין לא התאושש מהפציעה, ואולי גם מהטראומה.

לא הרבה זוכרים, אבל במהלך העונה גולסה הושבת ליותר מחודש (חזר רק בסוף נובמבר) בעקבות פציעה זהה – שברי מאמץ, אם כי חמורה פחות, שהשביתה אותו לחודש. לחבריו הוא סיפר: "עשיתי טעות, חזרתי מהר מדי למשחק מול באיירן מינכן בחוץ (1:0). אם הייתי ממשיך בשיקום, הייתי יכול לחזור מזמן. השבועיים האלה עלו לי ביוקר". ובאמת, דווקא כשנדמה היה שגולסה מתאושש עם משחק השיא שלו בדרבי הראשון מול הפועל (כבש שער ניצחון והצטיין), הפציעה החמירה. "אם לא ההחלטה ההיא, הוא היה שחקן העונה", סבורים חבריו.

"כעת, אם גולסה יחזור לכושר מלפני הפציעה, הוא יוכל לסחוב את מכבי חיפה עד סוף העונה", סבור מאמן הנבחרת האולימפית, מוטי איווניר, שמכיר את השחקן היטב. "לא סתם קבוצות גדולות מאירופה מזכירות את שמו, היתרון הגדול שלו ושל אלישע לוי הוא שגולסה מסוגל לעשות הגנה והתקפה באתה רמה. זה לא משהו שקל למצוא, בטח לא בשחקן ישראלי. זה פותר לאלישע הרבה בעיות, הוא יכול לסמוך עליו כשהוא משחק ליד הקשר האחורי הנוסף. לגבי המשחק מול הפועל תל אביב? מבחינה מקצועית, ברור שהוא יכול להעיר את חיפה הכבויה. הוא צריך לתת לה זריקה עכשיו. הבעיה היא שמאמן חייב להחזיר שחקן פצוע בהדרגה. לא בטוח שמבחינה רפואית הוא כשיר לעשות את זה".

חזן סבור כי: "אתה יכול לקחת שחקנים שנעדרים חודשיים וחצי בכל קבוצה, נדיר שהם חוזרים ומצליחים לשחזר את מה שעשו קודם. בכל זאת, הוא הראה ניצוצות גם בדקות שבהן הוא חזר. בניגוד למה שחושבים, חיפה לא הראתה שהיא יודעת להסתדר בלעדיו. היא הראתה שהיא קבוצה שמסוגלת למצוא תחליף לכל אחד שחסר לה. אייל לא היה חוזר לשחק ללא דעה מגובשת של הצוות הרפואי בחיפה. החוכמה שלו ושלה תהיה להתרכז עוד ארבעה משחקים. אולי אפילו צריך לתת לו את 90 הדקות הקרובות".

השחקנים: גולסה זה הימור

הדעה השלטת בקרב רוב שחקני מכבי חיפה, היא אחרת, ולא בגלל שגולסה עדיין שוקל לעבור לאירופה בקיץ הקרוב. "ת'כלס, גולסה שחקן מעולה, הוא משתלב יפה חברתית, אבל לפעמים אלישע מגזים איתו", קובע שחקן במכבי חיפה. "אחרי חצי עונה של שיקום הוא נותן לו ישר לשחק? איזו מן החלטה זאת? בוקולי, שהוא שחקן מנוסה, אוכל את הדשא בשביל לקבל דקות. לתת לו לפתוח נגד אשדוד, זה היה הימור מסוכן מדי. הסיכוי שהוא היה מציג את היכולת שרגילים אליה שאף לאפס. חלק מהקהל לא קיבל את זה והוא נפגע. מה שקרה במשחק הזה לא קרה באשמתו. הוא היה באמת מוגבל וחלש בתנועה". גורם אחר במכבי חיפה הצטרף גם הוא לדעתו של איוניר: "אין לי ספק שאם הוא היה משחק מאז שחזר מלאציו, כולם היו שוכחים מהר מאוד את מה שקרה", אמר. "ברגע שהוא נעלם, כל מה שזכרו ממנו זו רק הנסיעה ללאציו. העונה הזאת נגמרה לו בגלל הפציעה, לא בגלל שהוא לא מסוגל לסחוב את הקבוצה ברגעים המכריעים שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully