וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והיא שעמדה?

30.3.2010 / 11:00

המשמעת בהגנה היא המפתח להתמודדות עם הלחץ שיביא איתו משחק מספר 3 הערב ב"בלגרד ארינה". אם גרשון יקבל את ויז'נייבסקי במיטבו ופרטיזן לא תצליח לפרק את המשולש פרקינס-בלות'נטאל-פישר, מכבי תצא מעבדות לחירות. סיפורה של סדרה, פרק 2

תקציר העלילה

אדם נשוא פנים ומחויט, בן 70 שנה, רץ בנעליו המבהיקות אל הפרקט כשפניו זועפות בתחינה או מתחננות בזעף למען יעבור זעם, ודוחף במלוא כוחו גבר צעיר אפרו-אמריקאי המתנשא לגובה של 1.98 מטר, כדי להרחיקו מתוך פקעת של נפילים שדוחפים אחד את השני אחרי שילד-ענק צ'כי בן 19 המשחק בקבוצה סרבית הוריד סטירה לאפרו-אמריקאי יליד אלסקה בשכונת יד אליהו שבתל אביב. כדורסל הוא משחק נהדר.

אחרי שמכבי חטפה סטירה במשחק הראשון, דורון פרקינס חטף סטירה בתחילת הרבע השני של המשחק השני, וכמיטב המסורת הבלקנית והמזרח תיכונית, המפגש הספורטיבי הפך לקרב רחוב נטול רחמים ורווי מרפקים, טראש-טוק, שריטות ומכות יבשות. שמעון מזרחי נכנס באמצע המהומה והרחיק את אלן אנדרסון מהמקום תוך ששניהם צועקים אחד על השני כדי להרגיע אחד את השני, ונדמה היה ששניהם פורקים את התסכול מהמשחק הראשון. מכבי הביסה את פרטיזן ללא תנאי. לכאורה המשחק השלישי אמור להיות רגוע משום שלשתי הקבוצות יש הזדמנות לתקן. בפועל, זאת תהיה מלחמה שתחייב את התערבות כוחות נאט"ו.

נכון, פרטיזן חייבת לשמור על הבית, אבל הלחץ על מכבי לא פחות גדול כי הסיכוי שמכבי תנצח במשחק רביעי כשהיא בפיגור 2:1 נמוך מאוד. צריך אופי בקנה מידה של הקבוצה ההיא משנת 2000 שניצחה בבולוניה. עד כה העונה הקבוצה הנוכחית הוכיחה שיש לה את הנחישות וההגנה שהיו לקבוצה ההיא של הנפלד, האפמן ומקדונלד, היא ניצחה במדריד את ריאל, וניצחה שלוש מחציות מתוך הארבע ששיחקה נגד פרטיזן, לכן, היא יכולה לנצח לפחות משחק אחד בבלגרד. כדאי לה מאוד שהיא לא תצטרך לקרוא את המשפט האחרון שוב, אחרי משחק 3.

הרוצח

"הכוח הכי גדול של הקבוצה הזאת נמצא בקהל שלה”, אמר דיאן בודירוגה לאתר alo.rs לקראת המשחק השלישי בסדרה, "האוהדים אחראים לחצי מהניצחונות של הקבוצה, והם צריכים להפחיד את שחקני מכבי מהרגע שהם ייכנסו לאולם". רבות דובר על הקהל הסרבי המהולל והאווירה הלוהטת בבלגרד, אבל מכבי היא קבוצה מוכשרת ואתלטית יותר ולא בכדי אמר דושאן קצמן ל-sportske.net, "הוצאנו תוצאה מצוינת בתל אביב, אבל לדעתי מכבי עדיין פייבוריטית”.

ההתמודדות עם הלחץ – אותו רוצח שקט שגמר למכבי את המשחק הראשון בסדרה – קריטית ככל שמתקרבים לסוף. "קבוצות נמצאות תחת סגנון לחץ גמיש - לחץ שבו הן יכולות לעבור כל מיני מצבי משחק ועדיין להאמין שביכולתן להפתיע, או נוקשה – לחץ שקיים ברגע שמגיעים לרבע האחרון ללא יתרון גדול ואז הקבוצה מתקשה לתפקד”, מסביר פסיכולוג הספורט נועם אייל. מכבי של השנים האחרונות אופיינה בסגנון לחץ נוקשה, כשעונת 2007/08 מהווה דוגמה בולטת לכך.

אבל השנה סגנון הלחץ של מכבי הפך גמיש יותר וזה קרה אחרי שגרשון השלים עם הסגל שיש לו והכריז שכן אפשר ללכת איתו עד הסוף, בניגוד למה שאמר בסוף שלב הבתים. ידיי השחקנים הפכו יותר יציבות, הם יצאו מפיגורים והחזיקו משחק צמוד. "לי נדמה שמבחינת מכבי עדיף ששני המשחקים האלה משוחקים בבלגרד ולא ביד אליהו", טוען אייל, "בגלל העובדה שמכבי בשבועות האחרונים מציגה סגנון לחץ גמיש. בשני המשחקים הראשונים אפשר היה לראות שכשמכבי פעילה לחץ ואגרסיביות על פרטיזן, הם הפכו פחות יעילים. יכול להיות שסגנון ההתמודדות של פרטיזן עם הלחץ מתאים למכבי, והם פגיעים מול קבוצה שלא מוותרת ומחזיקה בשיניים”.

"עשינו עבודה גדולה ממה שקיווינו, אבל אני לא אוהב החגיגות והאופוריה פה כי הדרך לפריס עוד ארוכה”, אמר מאמן פרטיזן דושקו וויושביץ' לאחר שנחת בבלגרד, "כולם חושבים שננצח בלי בעיה בשני המשחקים בבית, אבל מכבי היו כמו דגי פיראניה בתל אביב, ונצטרך את העזרה של הקהל בארינה”. האוהדים הסרבים כבר מריחים את פריס, הציפיות הגבוהות בהתאם, וייתכן שמשחק צמוד יגרום לשחקני פרטיזן לקרוס. מכבי לא חייבת לספק את הקהל כי מדובר במשחק חוץ, ולכן היא תתמודד מול סוג לחץ שהיה מוכר לה העונה והיא עמדה בו בהצלחה. מבחינה זאת, למכבי, יחד עם איכותה העדיפה מבחינת כישרון ויכולת, יש יתרון על יריבתה.

הדילמה

הציר הראשי שעליו נשענת מכבי לאורך הסדרה, עמוד השדרה של הקבוצה אשר עליו היא תקום ותיפול, הוא הציר שמורכב מדורון פרקינס, דייויד בלות'נטאל ודיאור פישר. פירוק המשולש הזה הוא המטרה של פרטיזן במשחק הקרוב. בעוד אלן אנדרסון וצ'אק איידסון תורמים פחות בסדרה ביחס ליכולתם בטופ 16, גם משום שהסרבים סימנו אותם וגם בשל האופן בו התפתחו המשחקים, השלושה העלו משמעותית את רמת משחקם.

בטופ 16 קלע פישר 8.7 נקודות הוריד 4.7 ריבאונדים ורשם 2 גגות ב-18 דקות משחק. בסדרה הנוכחית הוא עם ממוצע של 12.5 נקודות ב-92.3 אחוז מהשדה, 6.5 ריבאונדים, ו-2 גגות ב-22 דקות משחק. פרקינס, מגיבורי הטופ 16, רשם בו ממוצע של 8.8 נקודות, הוריד 5.7 ריבאונדים ומסר 4.7 אסיסטים ב-25 דקות משחק עם מדד יעילות ממוצע של 11.8. בסדרה, בכמעט 28 דקות משחק הוא קולע 11.5 נקודות, מוריד 5 ריבאונדים, מוסר 5 אסיסטים, חוטף 3 פעמים במשחק (לעומת 0.8 בטופ 16), ורשם מדד יעילות ממוצע של 18 נקודות. בלות'נטאל, שסומן עוד בפרק 1 של "סיפורה של סדרה" כשחקן החשוב של מכבי בעימות, משחק כ-2 דקות פחות ממהממוצע בטופ 16, אבל תורם יותר עם 13 נקודות לעומת 11.3, מוריד אותה כמות ריבאונזדים (3.5) מוסר אותה כמות אסיסטים (1.5) ורושם מדד יעילות של 13.5 לעומת 10.2.

"שיחקנו הגנה גרועה במשחק השני ונהיה חייבים לשחק הגנה אחרת במשחק השלישי", אמר הפורוורד ברניסלב דקיץ' לקראת המשחק הערב. את בלות'נטאל ופרקינס פרטיזן סימנה, אבל היא לא מצליחה לעצור אותם באחד-על-אחד. בשני המשחקים הראשונים בסדרה פרטיזן אפשרה לפישר חופש פעולה יחסי מחצי מרחק, כי חשבה שהוא לא שחקן שיכול לנצח אותה. אבל פישר הראה כי הוא מסוגל להקשות מאוד על הסרבים והעניש אותם קשות.

הדרך היחידה שפרטיזן תוכל לפרק את הקושי הרב שיוצר לה המשולש הזה על הפרקט, היא שוויושביץ' לא יתעלם יותר מהסנטר. הוא יהיה מוכרח לשלם על זה מחיר. אם במשחק השלישי הסרבים ייצאו אליו וישמרו אותו הדוק, וסביר להניח שזה יקרה אחרי יכולתו בשני המשחקים הקודמים, ההגנה שלהם תיפתח ותהיה פגיעה לחדירות של אנדרסון, איידסון, ויז'נייבסקי ופרקינס. לכן, לא יהיה זה מפתיע אם פישר יקלע פחות, ואילו אנדרסון ואיידסון יקלעו מעל לממוצע שלהם בסדרה, ובכך יתרום הסנטר תרומה התקפית לא נראית לעין אך חשובה מאין כמותה.

“להגיד שאפשר לעצור את מכבי באיזורית זה להיות אופטימי מדי", מצביע דני גוט על הפתרון ההגנתי שעומד על מדף הפתרונות של פרטיזן, ומביע ספק באשר ליעילותו. "אפשר לשחק עשרה משחקים נגד אותה קבוצה, ובכל פעם שתשמור איזורית תהיה לזה משמעות אחרת. זה עניין של מומנטום, שתיים-שלוש זריקות שנכנסות ואתה יורד מהאיזורית". במידה שהסרבים לא יצליחו לכפות את סגנון המשחק הרצוי להם, יתכן שהם יעשו מה שהצליח להם ביד אליהו – ייקחו מה שמכבי נותנת. "הכדורסל שלהם מבוסס על קריאת מצבים ותגובה, וקשה לשמור על כדורסל שכזה”, סבור גוט. "הם רואים איך היריבה משחקת ומתאימים את עצמם, גם כקבוצה וגם באחד על אחד. קוראים מצבים ומגיבים. אני לא יודע אם פרטיזן תיתן למכבי להכתיב את הקצב, אבל אני בטוח שהם יהיו יותר חדים בקריאת המשחק של מכבי ובתגובה אליו".

גיבור מזדמן

במשחק הקודם אנדרו ויז'נייבסקי היה מצוין, הוא קלע 17 נקודות ב-6/6 מהשדה, השתמש ביכולת החדירה ובמהירות שלו וסיפק הגנה אגרסיבית. הצטיינותו סיפקה הסבר נוסף להפסד במשחק הראשון, בו הגארד היה מצוין בחצי הראשון וקלע 10 נקודות, אך נעלם לגמרי בחצי השני, בו מכבי הסתבכה. "פרקינס מאוד משמעותי בקו האחורי אבל עדיין יש לו עליות וירידות תוך כדי משחק, ולכן חשוב שויז'נייבסקי יתפקד”, סבור גוט.

"אחת הדרכים הטובות ביותר להוריד לחץ בקבוצת כדורסל היא שכל השחקנים מתמקדים בלהפריע לקבוצה השנייה, כך משיגים הישגים קטנים מידיים כמו חטיפות, עבירות תוקף, העלאת מפלס העצבים של מאמן היריבה”, אומר נועם אייל, "זה נשמע מובן מאליו, הבעיה היא שקבוצה לחוצה מאבדת את המשמעת שלה, מפסיקה לעשות את המובן מאליו ומתחילה לעשות דברים שנראו לה שירגיעו אותה, כמו לנסות לקלוע סל. המפתח להתמודדות עם הלחץ במשחק 3 הוא איזו קבוצה תהיה יותר ממושמעת בהגנה”. מכבי צריכה לקבל את הביטחון לא דרך ההתקפה אלא דרך האגרסיביות בהגנה, ולויז'נייבסקי תפקיד מכריע בסוגיה זאת.

הגארד העלה את רמת משחקו בסדרה לעומת הטופ 16, ועתה המפתח מבחינתו ומבחינת מכבי הוא יציבות. אם מכבי תקבל את ויז של המשחק הקודם, עם הגנה חזקה על הקו האחורי הסרבי וקבלת החלטות פנטסטית בהתקפה, הארינה בבלגרד יהפוך למקום פחות ופחות מאיים עבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully