וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'אק ללא כיסוי

24.2.2010 / 13:05

דווקא בעונה בה מכבי ת"א מגלה סימני חיבור, השחקן שאמור היה להיות מניה בטוחה, צ'אק איידסון, מתקשה לעמוד בלחץ. טוב, הוא לא רגיל

שמעון מזרחי עמד לא רחוק מהשולחן עליו ניצב הגביע, וידע שאם מכבי לא קולעת עכשיו, היא עלולה לשמוט מידיה את התואר בפעם הרביעית ברציפות וליצור תקדים היסטורי בכדורסל הישראלי. 1:15 דקות לסיום משחק גמר הגביע מול בני השרון, הלחץ ביד אליהו הורגש בכל פינה. מכבי יצאה להתקפה כשהיא מובילה בנקודה אחת בלבד, והייתה חייבת סל. אלן אנדרסון דרש את הכדור, קיבל, והמשיך איתו עד לטבעת. הרבה לחץ השתחרר בשורות הצהובים. את המהלך הזה ראה צ'אק איידסון מהספסל. לאותם רגעים בגמר הייתה חשיבות סמלית – אנדרסון, במשחק לא גדול, לקח אחריות והיווה גורם חשוב בזכייה של מכבי, איידסון אכזב ברגעי האמת, וראה את חבריו עושים את מרבית העבודה בלעדיו.

שחקן מכבי תל אביב, צ'אק איידסון. יותם רונן
אכזב ברגעי האמת, וראה את חבריו עושים את מרבית העבודה בלעדיו. איידסון/יותם רונן

מתחילת העונה פיני גרשון מחפש את המנהיג של מכבי תל אביב בדקות האחרונות, את האיש שייקח את הכדור וינהל את ההתקפה כשהשעון מתקתק לאחור, השחקן שייקח את האחריות על כתפיו. עד לפני חודש לא היה ברור מי בעל הבית ביד אליהו. פיני גרשון ידע מי השחקנים המובילים שלו, ידע מי נמצא בכושר ומי פחות, אבל היה חסר את האיש שייסחב את הקבוצה במעלה הטופ 16 בואכה גמר גביע המדינה. החודש האחרון הבהיר - את מכבי העכשווית מנהיג אנדרסון. מאז החלים מפציעתו וחזר לכושר, הוא ניפק הצגות בטופ 16. איידסון, שהובא למכבי על תקן מניה בטוחה – פוינט פורוורד מנוסה ורב-גוני, שמחבר את הקבוצה מבחינה התקפית והגנתית – לא מממש את עצמו דווקא ברגעים החשובים בעונה.

נטול אגו

הירידה ביכולת של איידסון באה לידי ביטוי במיוחד במשחקי הגביע, שם פגשה מכבי קבוצות ישראליות בינוניות. בחצי גמר הגביע מול נתניה הוא לא קלע אף נקודה, ובגמר נגד בני השרון היה מהוסס ופזיז בהתקפה, ולא הותיר חותם עם משחק חלש שכלל 5 נקודות בלבד. "אם מישהו מככב לידו, אין לצ'אק בעיה לקחת צעד אחורה ולעזור”, אומר המאמן אריק ג'ירארד, שאימן את איידסון בשטרסבורג. "הוא שחקן חסר אגו. הוא היה כוכב בשטרסבורג, אבל כשהיו שחקנים בכושר טוב הוא נתן להם את הבמה”. יתכן כי איידסון מכיר בירידה שחלה בכושרו, ומעדיף לתת לאחרים יותר ביטוי. במובן זה מכבי יוצאת נשכרת מהצטיינותו של אנדרסון. אולם אולי דווקא הדומיננטיות של אנדרסון גורמת לאיידסון לאבד מהשפעתו על המשחק, דווקא בעיתוי בו מכבי זקוקה לשירותיו כאיש שיחבר אותה משני צדי המגרש. קצת אגו לא היה מזיק במקרה הזה.

"יש הבדל בין איידסון לאנדרסון”, מאבחן המאמן הגרמני סטפן קוך, שאימן את איידסון בגיסן. "איידסון הוא אול-אראונד פורוורד, שקולע, מוסר, מוביל כדור, צריך לזכור שהוא שיחק כפוינט-גארד בקולג' ובהמשך הקריירה. אנדרסון הוא סקורר טיפוסי. צ'אק פשוט עושה הרבה דברים ואילו אנדרסון בעיקר קולע, ולכן מתבלט יותר". איידסון הוא שחקן קבוצתי יותר בגישה שלו למשחק, ולכן פחות בא לידי ביטוי בימים שאנדרסון נוצץ, אולם המספרים מלמדים כי הצטיינותו של האחד באה על חשבון תרומתו של האחר.

בעונה הרגילה קלע איידסון 13.7 נקודות ב-31:22 דקות, תרם 4.3 ריבאונדים ורשם ממוצע של 15.5 נקודות מדד, שהכתירו אותו לשחקן היעיל במכבי. מאז החל הטופ 16, רשם משחק אחד מרשים, נגד ריאל, אך למרות שהוא משחק יותר (34 דקות בממוצע), איידסון קולע פחות (11.3 נקודות), סובל מיחס אסיסטים/איבודים שווה (2 בכל קטגוריה) וירד ל-12.7 נקודות במדד היעילות. את הבכורה בתחום האחרון הוא איבד, ובגדול, לאלן אנדרסון שהשתלט על הקבוצה ורשם בשלושת המשחקים האחרונים ממוצע של 23 נקודות, 7.7 ריבאונדים ו-3 אסיסטים ו- 33 נקודות מדד. הדומיננטיות של אנדרסון הפכה את איידסון לכינור שני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

פורח לאט

"אני לא שחקן שאוהב לדבר הרבה או לשמוע את עצמו מדבר”, העיד על עצמו איידסון בתחילת העונה, "עבורי, להנהיג זה להופיע בכל ערב ולעשות את העבודה שלי על הצד הטוב ביותר". רבות דובר על כך שמכבי מחפשת את האנתוני פארקר הבא. יתכן שלפחות לגבי האופי וההתנהלות מחוץ למגרש ובחדר ההלבשה מכבי מצאה את מי שיש לו פוטנציאל להזכיר את כוכב העבר הנערץ. כל מי שמכיר את איידסון מעיד על אדם נוח לבריות, מקצוען אמיתי ואיש משפחה למופת. בדומה לפארקר, שלא בלט במיוחד בחודשים הראשונים שלו במכבי, גם איידסון נראה ככזה שטרם הראה את כל היכולות הטמונות בו.

"בקבוצה שלי הוא לא היה מנהיג קולני, זה לא באופי שלו”, אומר ג'ירארד. "הוא לא דמות של קפטן, שמכנס את השחקנים על הפרקט או מחלק הוראות לחברים. המנהיגות שלו שקטה, שחקנים רואים אותו עושה את הדברים הקטנים והנכונים עבור הקבוצה ומעריכים אותו על זה, הדברים הקטנים האלה גורמים להם להבין כמה הוא חשוב לקבוצה וללמוד ממנו”.

איידסון מוערך בחדר ההלבשה של מכבי, ולמעט שלושה משחקים בשלב המוקדם הוא לא ירד מ-13 נקודות לערב, נתון שהפך אותו לשחקן מפתח בקבוצה. אולם איידסון יו?עד ליותר מזה. הוא לא אמור להיות רק יציב וטוב, אלא לספק את הערך המוסף, להיות זה שהופך את מכבי למגובשת, חזקה ועמוקה יותר. אין ספק שהוא מגוון ומוכשר, אבל בעונה בה שני הגארדים של הקבוצה, ויז'נייבסקי ופרקינס, חווים יורוליג לראשונה בקריירה, הניסיון האירופי שלו הוא זה שצריך לתת את הטון בטופ 16.

"בשנה השנייה שלו בגיסן, הוא לקח את הובלת הקבוצה לא רק על ידי שימוש דוגמה לאחרים, אלא היה גם קולני יותר ובעל נוכחות דומיננטית”, אומר קוך, "יכול להיות שהוא צריך יותר זמן כדי להראות את הפן הזה שלו. במשחק של מכבי נגד ריאל, ראיתי בדקות שצ'אק היה על הספסל כמה הוא מעורב רגשית במשחק ומעודד את החברים. כדי להיות מנהיג בחדר ההלבשה ועל המגרש, אני חושב שזה ייקח לו קצת יותר זמן". בקבוצה לחוצה כמו מכבי, זמן הוא משאב שלא קיים. אם איידסון לא רוצה שיפקפקו ביכולותיו על ומחוץ למגרש, עליו להוכיח זאת על הבמה המרכזית מול הקבוצות הגדולות.

מאיזה חומר קורצת?

"איידסון הוא הדבק של הקבוצה כשמשלבים את היכולת בהגנה ובהתקפה”, אומר קוך. "התקפית, הוא יכול לשחק כארבע עמדות, אפילו כפאוור-פורוורד למרות שזאת לא העמדה הטבעית שלו, יש לו שליטה בכדור וראיית משחק של גארד. הוא יכול לחבר את ההתקפה וההגנה בקבוצה. הוא גורם לכולם להיות מעורבים וזה היתרון שלו כשחקן". הסרט הדוקומנטרי "FÜNF” (“חמש" בגרמנית) מתעד את המשחק החמישי בסדרת רבע גמר הפלייאוף הגרמני של 2005. גיסן של איידסון הגיעה למשחק מכריע מול קלן, שעד אותו מפגש לא הפסידה בביתה. איידסון נראה נמרץ וחיוני למן הפתיחה. כל כדור עובר דרכו, והוא לא מהסס לקחת שומר ואפילו שניים אל הטבעת. האמריקאי דרש את הכדור לידיו, וגם כשנשמר בצורה הדוקה, היה אגרסיבי וידע לזרוק מהעמדה בה רצה. זה נגמר ב-40 נקודות ותצוגה שהפכה אותו ליקיר אוהדי גיסן.

“מהניסיון שלי, דבר לא מלחיץ אותו, ההפך, הוא במיטבו תחת לחץ”, אומר קוך ונזכר במשחק הגדול שניפק איידסון, "צ'אק ניצח לנו את המשחק. הוא יודע להתמודד מעולה עם לחץ". אבל הלחץ שקיים בגיסן הקטנה הוא לא הלחץ שקיים במכבי. בעונה שעברה שיחק איידסון 15 משחקים בגביע יול"ב והוכתר כ-MVP. הוא העלה את הרמה שלו ככל שריטאס התקדמה, אבל בחצי הגמר באה ירידה ביכולתו ובגמר הוא היה חלש יחסית לרמה שהפגין לאורך העונה, כשקלע ב-3 מ-11 מהשדה. בתחילת השבוע נגד מכבי ראשון לציון, משחק נטול חשיבות ממשית, הוא נראה משוחרר ויעיל. איידסון הובא למכבי כשחקן שסביבו אמורה להיבנות הקבוצה, וכדי להוכיח כי לא מדובר במשענת קנה רצוץ, הוא חייב להראות כי הוא מסוגל להתעלות ברגעי האמת ולתפקד היטב תחת לחץ במועדון גדול ומול עילית היבשת.

"אני משחק כדורסל בשביל אתגרים וזה מרגש להיות חלק מקבוצה שהציפיות ממנה גבוהות”, אמר איידסון בתחילת העונה, "בריטאס, הייתי צריך לקלוע בכל ערב 20 נקודות כדי שבכלל נוכל להגיע לסיטואציה שבה אנחנו מנצחים משחק. במכבי יהיו לידי חבר'ה שמסוגלים לעשות הרבה דברים, ולא הכל ייפול עליי. זה חידוש מרענן". הערב, נגד אפס פילזן באיסטנבול, הכל נופל עליו. אנדרסון לוהט, קיצור הרוטציה החדיר ביטחון בשחקניו של גרשון והגביע מספק רוח גבית נוספת. אבל כדי לצאת מאיבדי איפקצ'י עם ניצחון חשוב באופן דרמטי, מכבי תהיה חייבת לקבל מאיידסון את מלוא הפוטנציאל. שחקן שמשחק בשביל אתגרים ומתרגש מציפיות גבוהות, לא יכול לקבל הזדמנות טובה יותר כדי להוכיח שעדיין מדובר בקבוצה שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully