וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטאץ' הגאוני של רוי קוסטה

יניב בינו

18.2.2010 / 14:26

מנהלה המקצועי של בנפיקה בנה קבוצה שאולי תשבור את הבצורת באימפריה, עם סביולה, איימאר, קרדוסו ואחד הקהלים הנדירים בעולם

ברצלונה, ריאל מדריד או מנצ'סטר יונייטד, מיהי הקבוצה בעלת מספר החברים הפעילים הגדול ביותר בעולם? בשאלה כזו סביר להניח שלא מעט יטעו. מכל השמות הגדולים דווקא בנפיקה הפורטוגלית היא זו שאוחזת במספר חברי המועדון, ה'סוסיוס', הגדול ביותר, נכון ל-2009. בקבוצה מהבירה הפורטוגלית רשומים כ-170 אלף חברים. הבאה אחריה בתור היא ברצלונה עם כ-157 אלף חברי מועדון. מנצ'סטר יונייטד, בניגוד לשתיהן, אינה בבעלות אוהדים, אלא בבעלות פרטית עם מספר חברים של 151 אלף חברים ברחבי העולם.

סיפור ההצלחה של בנפיקה, אחת מקבוצות הפאר של הכדורגל העולמי, העונה מקפל בתוכו לא מעט רכיבים שנרקמו ליחידה אחת מוצלחת. אפשר למנות את כישלון היריבות הגדולות, פורטו וספורטינג ליסבון, כפי שכתב אנדי בארסל: "פורטו נהנית כעת מכסף גדול שזרם למועדון מאז הזכייה שלה ב-2004 בליגת האלופות. מאז מכרה הקבוצה שחקנים בשווי כולל של כ-200 מיליון יורו אלא שזה פגע בה רבות". ניתן לדבר על האחיזה המשמעותית של המנהל המקצועי רוי קוסטה והמאמן ז'ורז'ה חסוס בקבוצה, על קאדר השחקנים המרשים שנבנה וכהנה וכהנה. אלא שאפשר לתמצת הכול לכדורגל, או יותר נכון שערים. הרבה שערים. אגב, האם זה יספיק לאליפות - היעד הראשי אליו מכוונת העונה הקבוצה? לא בטוח. אמנם פורטו וספורטינג לא בתמונה, אבל דווקא בראגה הצנועה קוראת עליה תיגר רציני.

אוהדי בנפיקה. Armando Franca, AP
מספר 1 בעולם, מבחינת מספר חברים רשומים. אוהדי בנפיקה/AP, Armando Franca

מנהל מקצועי ומאמן - יש

רוי קוסטה נחשב וכנראה ייחשב לצמיתות כאגדה בליסבון ופורטוגל. למאסטרו רזומה מרשים ברחבי אירופה וכן בנבחרת. קוסטה החל את הקריירה שלו בבנפיקה ולאור האהבה הגדולה בין שני הצדדים זה היה בלתי נמנע שהוא גם יסיים אותה שם. על הקשר הבלתי אמצעי בין קוסטה ובנפיקה יכול להעיד הסיפור הבא: במשחק ידידות ב-1996 שערכה פיורנטינה, בה שיחק אז קוסטה, נגד בנפיקה הבקיע המאסטרו שער, אלא שבמקום לשמוח ולחגוג, דמעותיו של קוסטה זלגו מעצמן נוכח הכיבוש.

ב-2006/7, לאחר סיבוב ארוך ומפואר בן 12 שנים במילאן ופיורנטינה, שב קוסטה לבנפיקה לשנתיים, כשבעונה האחרונה כבר היה ידוע לכל שבסיום קדנציית המשחק שלו הוא ימונה למנהל המקצועי. ב-11 למאי ערך את ההופעה האחרונה שלו במדים האדומים, ויום בלבד לאחר מכן כבר הוצג כמנהל המקצועי. "במקום לבכות אני מחייך כי אני מסיים את הקריירה שלי היכן שחלמתי שאסיים: בנפיקה", אמר במסיבת העיתונאים.

המועדון שיווע באותם ימים למנהיג אמיתי, יד מכוונת מלמעלה שתביא קצת עדנה לו ולאוהדיו הרבים. מאז 2000 עברו במועדון לא פחות מתשעה מאמנים, כשאף אחד מהם לא עונה על הציפיות. מאז האליפות ב-1994/5 זכתה בנפיקה באליפות אחת בלבד (2005). עבור מועדון פאר שהתהדר בשתי זכיות רצופות בשנות ה-60' באליפות אירופה זה מעט מאוד. בהתחשב בכך שפורטו זכתה בארבע האליפויות האחרונות זה כבר בלתי נסבל. "אנחנו חייבים לשנות דברים, ואנחנו נשנה. נעשה זאת כי האחריות שיש על כתפיי וההיסטוריה של המועדון הגדול הזה דורשים את זה", אמר באופן נחרץ נשיא המועדון לואיס פיליפה ויירה בסיום העונה.

קוסטה המשיך לעבוד בדקדקנות על בניית הקבוצה - מלאכה בה החל ב-2008. ראשית, הוא מינה מאמן. אחרי שנכשל עם קיקה סאנצ'ז פלורס הספרדי שמות גדולים פחות שיחקו אצלו תפקיד. למרות שלואיז פליפה סקולארי היה פנוי, הרי שקוסטה וההנהלה החליטו לתת לבסוף את המפתחות בידיים של ז'ורז'ה חסוס. האירוני בסיפור הוא שחסוס, שהדריך בעונה הקודמת את בראגה, היה בין אלו שהניחו את היסודות המצוינים שקיימים בה, והיא כעת היריבה הגדולה ביותר שלו על התואר. "לא הגעתי לכאן רק בגלל סיבות כלכליות", הבהיר חסוס לאחר שמונה, "אלא בגלל הפרויקט שמנסים לבנות בבנפיקה ובגלל שאני מאמין גדול בו. אני מגיע לכאן עם אמונה שלמה שאני אוליך את הקבוצה לאליפות, זו מטרה ריאלית בהחלט. מי שמגיע לבנפיקה חייב לחשוב בצורה הזו: אין שום מטרה אחרת מלבד זכייה באליפות".

רוי קוסטה. Armando Franca, AP
אחד הגדולים בדורו. רוי קוסטה/AP, Armando Franca

סגל שחקנים מרשים וראייה לעתיד – יש

אחרי ההצהרה הגדולה של המאמן יצא הצמד, קוסטה את חסוס, להליך הבנייה המחודש. קוסטה כבר הביא מספר שחקנים עונה קודם לכן, אך שייף הקיץ את הסגל הקיים. אם את פורטו הוליכו עד העונה הנוכחית הצמד-חמד הארגנטינאי, החלוץ ליסנדרו לופז והקשר לוצ'ו גונזאלס, הרי שמכירתם לליון ומארסיי, בהתאמה, לאחר ארבע אליפויות ברציפות הביאה את הקבוצה לרדת מנכסיה. בנפיקה עלתה על הנוסחה המנצחת שהצעידה את פורטו באיחור אמנם, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. המועדון חיבר אף הוא צמד ארגנטינאיים פורה משלו. חאבייר סביולה, שהתבזבז ארוכות על הספסל בריאל מדריד, הובא למועדון וחבר לפאבלו איימאר, שהובא עונה קודם לכן, כדי להוביל את הקבוצה. לאחר עשור שלא שיתפו פעולה יחד, מאז ימי ריבר פלייט העליזים, נראים כיום הארנבון ואיימאר מפחידים מתמיד ונותנים הרבה חומר למחשבה למראדונה. גם הקשרים רמירז הברזילאי (שהובא מקרוזיירו) וחאבי גארסיה, שמאס, כמו סביולה, לראות את משחקי ריאל מהספסל, נחתו בליסבון.

עם קאדר מרשים כפי שקיבל, כל שעשה חסוס זה לתת לשחקניו לבוא לידי ביטוי על המגרש. המאמן נשאר עם ה-2:4:4 של סאנצ'ז פלורס, אך שינה את התצורה ליהלום כשמשחק הקבוצה מבוסס כעת רבות על תנועה ללא כדור. "אנחנו מחפשים כל הזמן את השער", העיד סביולה על פילוסופיית המשחק של הקבוצה. "זו הדרך שחסוס מנחה אותנו". הכדורגל של חסוס ובנפיקה מעורר השראה, כמו בימיו הגדולים של יוזביו במועדון. חסוס חושב כל העת התקפה ועם צורת המשחק שלו לא פלא שבנפיקה כובשת בצרורות. אחרי 20 משחקי ליגה סופרת הקבוצה מליסבון 52 כיבושים. לשם השוואה ב-30 מחזורי העונה הקודמת היא הבקיעה רק 54.

מי שמוליך את החוד הכה קטלני של הקבוצה הוא אוסקר קרדוסו. החלוץ הפרגוואי הנהדר כבש 17 שערים עד כה, כשסביולה מספק בינתיים 10, ובסך הכול הם הבקיעו יותר ממחצית משערי הקבוצה בליגה. הנתון של קרדוסו מעורר השתאות בפני עצמו, כאשר החלוץ, לו זו העונה השלישית בקבוצה, הבקיע עד כה יותר שערים מבכל עונה אחרת בכללותה. בשנתו הראשונה כבש 22 בכל המסגרות, אשתקד סיים עם 17, וכבר עכשיו הוא סופר 23.

בבנפיקה לא שוקטים על השמרים, ובחלון ההעברות האחרון הביאו את החלוץ הברזילאי אלן קרדץ, שכבר זכה להשוואות מחמיאות עם חלוץ העבר האימתני של פורטו, גם ברזילאי, מריו ז'ארדל. "אני יודע שאני מזכיר לאוהדים של בנפיקה את ז'ארדל. גם אני הגעתי מוואשקו דה גמא וגם אצלי משחק הראש זו הנקודה החזקה", אמר קרדץ. במועדון גם חושבים על הטווח הרחוק, כשכבר החתימו לעונה הבאה את המגן פאביו פארה והחלוץ הארגנטינאי פרנקו חארה. גם רשימת השחקנים המושאלים של הקבוצה ארוכה וענפה.

אוסקר קרדוסו שחקן בנפיקה. רויטרס
הסקורר המפולא קיבל עזרה מסביולה. אוסקר קרדוסו/רויטרס

אוהדים ותמיכה – יש

אז צוות מקצועי חזק יש, סגל שחקנים שכל קבוצה הייתה מתקנאת בו גם קיים, ומה עם הקהל? "ההצלחה שלי נובעת רבות מהאוהדים והתמיכה שאני והחברים שלי מקבלים מהקהל באצטדיון שלנו. זו עוד סיבה לכך שקרדוסו ואני מבקיעים כל כך הרבה שערים", חשף סביולה את המניע האמיתי.

בהמשך לעובדה כי הקבוצה מחזיקה במספר חברי המועדון הרשומים הגדול ביותר, הרי שבסיס האוהדים שלה במדינה עצום, זכר לימים שיוזביו הטריף את המדינה. "בנפיקה היא קבוצה הרבה יותר גדולה מפורטו", אמר המגן השמאלי סזאר פשיוטו לאחר ה-0:1 על פורטו, שסימל העונה את העברת השרביט, כנראה. "פורטו קבוצה גדולה, אבל אי אפשר בכלל להשוות אותנו אליה. לבנפיקה אוהדים רבים בכל מקום, ולא רק בפורטוגל. בכל מקום אליו אנחנו מגיעים אלפי אוהדים מחכים לנו. אפילו בנסיעה שלנו לקנדה, חיכו לנו שם הרבה אוהדים, זה היה נפלא".

עם אצטדיון מדהים שמונה 65,647 מקומות, קשה שלא להבין את סביולה ופשיוטו. אצטדיון האור, בו משחקת הקבוצה, עבר שיפוץ מאסיבי לקראת יורו 2004 שנערך בפורטוגל, והוא נחשב כיום לאחד המרשימים והאיכותיים ביותר שקיימים בכדורגל העולמי. את האצטדיון המפואר מעטר פסל של כוכב העבר הגדול יוזביו. כמו כן, באצטדיון מגודל ומוגן העיט (הסימן שמעטר את סמל הקבוצה) שחג מצד לצד לפני כל משחק ביתי.

בנפיקה סובלת אמנם העונה מגרעון גדול והחוב שלה לבנקים מוערך בלמעלה מכ-100 מיליון יורו. מירוץ החימוש הגדול של קוסטה, יחד עם ההיעדרות מליגת האלופות העונה עלו לה ביוקר רב. אלא שקוסטה יודע שדרך ההצלחה על המגרש, כמו פורטו, תוכל הקבוצה להעמיד מאזנים חיוביים ואף להרוויח. הרי הוא היה זה שאמר בשעתו, כשנכנס לתפקיד: "איתי, הכול אפשרי".

אצטדיון האור בליסבון. Michael Sohn, AP
אחד האצטדיונים האטרקטיביים ביותר בעולם. אצטדיון האור בליסבון/AP, Michael Sohn

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully