וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא תגמרו על ארבע

15.2.2010 / 13:00

מצד אחד, הם פייבוריטים ברורים. מצד שני, הם יעלו למגרש בידיעה שהפסד עלול להכניס אותם להיסטוריה בתור שחקני מכבי שחתומים על שנה רביעית ללא גביע. איך מתמודדים עם זה?

"הם עשו את כל הדברים שהם חזקים בהם ועשו את זה טוב. אנחנו לא מנענו את זה מהם. כל מה שלא צריך לקרות - קרה", הודה פיני גרשון אחרי משחק בעין שרה, לפני כשנה וחודשיים. כמה דקות קודם לכן ירד מהפרקט מנוצח כבר בשמינית גמר הגביע, הפעם השלישית בהיסטוריה שבה מכבי תל אביב נפרדה מגביע המדינה בשלב כה מוקדם. הפעם הראשונה הייתה אי שם ב-1976, הפעם השנייה הייתה בנובמבר 1987, אז הגיעה מכבי לדרבי באוסישקין והפסידה 88:82, והשלישית בעונת 1992/93, אז, במפגש כפול, הדיחה אותה בני הרצליה. ההפסד לנהריה קבע גם כי זו הפעם השנייה בהיסטוריה, בה מכבי לא תזכה בגביע המדינה שלוש עונות רצופות. הפעם הקודמת הייתה בין השנים 1995-1997.

הספסל של מכבי תל אביב במהלך ההפסד של הקבוצה לעירוני נהריה. אדריאן הרבשטיין
ככה זה נראה בנהריה בשנה שעברה. הספסל של מכבי וגרשון רואים את הגביע הולך שוב לאיבוד/אדריאן הרבשטיין

כיום מכבי שונה לחלוטין מאותה קבוצה פריכה שהנהיג גרשון אשתקד. היא שינתה פניה, הפכה לקבוצה דורסנית ומטילת אימה בישראל, ולאחרונה אף זוכה להצלחה ביורוליג. אבל בחצי הגמר תפגוש מכבי בשתי יריבות: האחת, ברק נתניה, היחידה שהצליחה להביך אותה בזירה המקומית, והשנייה, ההיסטוריה, שכן הפסד נוסף לקבוצתו של אריק אלפסי יהיה לא רק מפתיע בעוצמתו, אלא יכול לעצור בצורה דרמטית את רצף ההצלחות שחווה הקבוצה הנוכחית, ולהפוך אותה לזו שתהיה חתומה על ארבע שנים חסרות תקדים של שיממון וכישלון במסגרת גביע המדינה.

השחקנים

למרות שמרבית השחקנים במכבי אינם אלה שהפסידו גביע בשלוש השנים האחרונות, נטל ההוכחה כולו עליהם. בכל זאת, מדובר במשחק חשוב, ומדובר במשמרת שלהם. “ברגע שאתה פייבוריט, אתה בא ביתרון פסיכולוגי גדול ומשמעותי על שאר הקבוצות, וזה נותן יתרון גדול וביטחון לשחקנים”, אומר מיקי ברקוביץ', גדול שחקני מכבי בכל הזמנים. "נתניה ניצחה את מכבי לפני מספר שבועות, לכן זה מעלה את הדריכות באלפי מונים, למרות שמכבי פייבוריטית".

לחץ יכול לפעול לשני הכיוונים. יש אנשים שאוהבים לחץ, אפילו זקוקים לו, בכדי לתפקד היטב ולמצות את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם. ויש שקורסים. מכבי מגיעה בתנופה למשחק אחרי שני ניצחונות רצופים ביורוליג, וכדי לא לשמוט גביע נוסף השחקנים חייבים לנתב את המתח הטבעי לפני המשחק החשוב באופן שיאפשר להם לתפקד טוב. “לכל שחקן יש את הדרך שלו להתמודד עם הלחץ”, מסביר גיא גודס, שמכיר את מכבי היטב גם כשחקן וגם כחבר בצוות האימון, "יש אחד שמריץ מהלכים בראש וחושב רק על המשחק ויש אחר שרוצה לנקות קצת את הראש. כל אחד עושה מה שטוב לו, הכי חשוב זה לשמור על ההרגלים הקבועים שכל שחקן מבצע לפני משחק".

"נוצר מצב בו מכבי פייבוריטית מובהקת, אין את ירושלים או חיפה שאמורות להלחיץ את המערכת, וזאת אולי הבעיה, כי היריבות נראות קלות לכאורה", אומר מוטי דניאל, השחקן השישי המיתולוגי של מכבי. "במקרה הזה עדיף לשחקנים להיות בלחץ כדי שיישארו חדים וממוקדים לקראת המשחק. אסור לשחקנים לזלזל, הם צריכים לבוא ולעשות את העבודה שלהם".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הצוות המקצועי וההנהלה

כדי להימנע מאותה שאננות, להכנה המנטלית והטקטית למשחק יש חשיבות עליונה. מצד אחד, היא מכניסה את השחקנים לדריכות, ומאידך אמורה לספק פתרון שמסייע להם להתמודד עם המתח נוכח האתגר המתקרב. את התמהיל הנכון צריך לספק הצוות המקצועי. "בזמני, וגם כיום, ההכנה לחצי גמר הגביע שונה לגמרי מעוד משחק רגיל, ודומה להכנה למשחק באירופה”, אומר ברקוביץ'. "זה אומר ארוחות צהרים משותפות יום-יומיים לפני ההתמודדות, דגשים טקטיים מיוחדים ותחושת חשיבות שגואה בקרב השחקנים ככל שמועד המשחק מתקרב".

שמעון מזרחי נחשב לאדם מאופק הבורר מילותיו בקפידה, אולם לפני ובמהלך משחקיה של מכבי, המתח ניכר על פניו, קשת רגשותיו מקבלת הבעה ברורה ושפת הגוף שלו - ידיו המשולבות בחוזקה וגבו השחוח – משקפים את הסערה בה הוא נתון. נדמה לו כי השחקנים – בכל תקופה שהיא – אינם מבינים את השלכות הקרב – סליחה, משחק – בו הם אמורים להשתתף. אם לא מספיק המתח הבריא שמספקת תחרות ספורט, באה המערכת שנקראת מכבי תל אביב, מקום לחוץ גם בשבתות וחגים, ותורמת את חלקה. "במעמדים כאלה שחקנים מנוסים מבינים לבד והם לא צריכים שיסבירו להם וישדרו להם", טוען דניאל. "כולם יודעים שחצי גמר גביע וגמר גביע זה חשוב, במיוחד כשמדובר בקבוצה שניצחה אותם בליגה. מהבחינה הזאת, יצא למכבי טוב. כל קבוצה יכולה לנצח כל קבוצה, אבל לנצח פעמיים זה הופך להיות יותר קשה".

"האגו של המערכת נפגע אחרי ההפסד בנתניה, והשחקנים מודעים לכך שהקבוצה היריבה כבר הנחילה להם הפסד, ויכולה לנצח אותם", מוסיף ברקוביץ'. "ההנהלה והצוות המקצועי, במקרה הזה, לא צריכים לשדר דחיפות באשר למשחק כי זה נעשה באופן טבעי. השחקנים יבואו עם מוטיבציית-על". היו תקופות שנאומי הציונות של שימון בחדר ההלבשה הניעו מיתר נרעד בלב השחקנים, והיו תקופות ששחקנים השאירו את עור גופם במגרש, רק כדי להימנע ממבטו המאוכזב והעצוב של מזרחי בסיום. כיום, בעידן המקצועני, די בהכנה השונה כדי להעביר מסר שקט לשחקנים כי לא מדובר בעוד משחק. אין צורך בנאומים טרחניים או מבטים חמורי סבר, כולם יודעים מה מונח על הכף.

המשחק

ב-7 בפברואר 2008 מכבי עלתה לרבע הרביעי נגד ירושלים כשהיא מוליכה ב-18 הפרש. הגביע כבר נראה בכיס, אבל אז קרסו הצהובים וירושלים, באחד המשחקים הדרמטיים בתולדות הכדורסל הישראלי, זכתה בגביע. האנדרדוג לעולם ישחק משוחרר יותר, ללא משקולת הציפיות. במצב שנוצר, נתניה הצנועה נהנית מהחופש להפסיד. מדובר בתחושה משחררת, שיחד עם מוטיבציה גבוהה, יוצרת לרומנטיקנים אפשרות לטוות חלום לפני ג'אמפ הפתיחה.

"חששות, קצת פחד, במיוחד כשליריבה אין מה להפסיד, יכולים לפגוע בקבוצה הפייבוריטית”, אומר גודס, שהיה עוזר מאמן מכבי במשחק ההוא מול ירושלים. "כשאתה חושש, אתה לא משחק את הכדורסל שלך. כל דבר יכול לערער לך את הביטחון. במשחקים כאלה המומנטום מאוד משמעותי. אתה מוביל בעשר ונכנס למומנטום שלילי, ואז אתה נכנס לפאניקה והדברים לא משחקים לטובתך".

מכבי כבר נקלעה העונה ללא מעט רגעים בהם לא ממש תפקדה, גם מול אותה נתניה. איך נחלצים ממבוכה תוך כדי משחק? "במצב כזה צריך לתת לשחקנים המובילים לקחת את העניינים לידיים”, אומר גודס. "יש הרבה דברים שמאמן ושחקנים יכולים לעשות כדי לצאת ממומנטום שלילי, כמו פסק זמן או שינוי טקטיקה, אבל אין משהו אחד שאפשר להגיד עליו שהוא יכול לעצור מומנטום, אין תרופת פלא, אלא שילוב כמה דברים יחד בזמן נתון". אם מכבי תדע לשמור על קור רוח ולחזור ולבצע את הדברים שעבדו לה, היא לא תצטרך לחפש את נקודות היתרון שאבדו לה.

"לפתיחה במשחק יש חשיבות גדולה מאוד במשחקים שכאלה, כי היא יכולה לפתח ביטחון בשחקנים או לחלופין לפגוע בו", אומר ברקוביץ'. "בגלל המוטיבציה הגבוהה של שני הצדדים, לא תמיד אפשר להציג פתיחה סוחפת. לכן, במקרה כזה, נקודת המפתח היא הרבע השלישי, בו השחקנים חוזרים מההפסקה אחרי שהם הרגישו את היריבה, וחשים מי האנשים החמים בקבוצה שלהם ובקבוצה היריבה. פתיחת טובה של הרבע השלישי יכולה להקל על ההמשך".

עונת 1986/87 נחתמה ב-9 באפריל בגמר הגביע, כשהמאמן אריה מליניאק וקבוצתו הפועל גליל עליון באו לעימות עם מכבי ביד אליהו. לאחר פתיחה יחסית שקולה, שחקני הגליל החלו לרחף על הפרקט וסיימו את המחצית הראשונה ביתרון סנסציוני של 20 נקודות, 39:59. התחושה כאילו הגביע בהישג יד והקבוצה תנצח את מכבי ביד אליהו במעמד כה מכובד ומכריע, גרמו לקריסה מנטאלית בשורות הקבוצה מהצפון. מנגד, מכבי עלתה למחצית השנייה כמו מלוע של תותח, ובראשותו של קווין מגי דרסה את יריבתה, בדרך לניצחון מרשים בתוצאה 86:95. כדי לנצח את מכבי צריך יותר ממזל, יכולת טובה של הקבוצה או יום רע של הצהובים. צריך את השילוב ביניהם. בשלוש השנים הקודמות זה הצליח ליריבותיה של מכבי. “עם כל הכבוד לנתניה ולקבוצות בארץ, כל המשחקים תלויים קודם כל במכבי ובמה שהיא תעשה", מסכם ברקוביץ'.

שחקני מכבי תל אביב דייויד בלות'נטל, יניב גרין, אלן אנדרסון. יותם רונן
במשימה הזו אסור להם לפשל. שחקני מכבי תל אביב מתכוננים למשחק הערב/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully