וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק שלא תתגעגע לאוהדי מכבי חיפה

12.2.2010 / 15:31

תחת צל קטלני של קודמו, רוני לוי מתחיל השבוע את הקדנציה באוניראה עם 3 משחקי עונה, מבקרים שחושבים שהוא בכלל לא המאמן וסטטיסטיקה לפיה 32 מאמנים כבר עברו השנה בליגה הרומנית

מירצ'ה רדולסקו, מנהל בית הספר למאמנים של ההתאחדות הרומנית, הוא מאמן וותיק, עסקן ויש האומרים אדם טרחן ונרגן. לא אחת הוא מתראיין בתקשורת גם בנוגע לדברים לא לו, אבל לזכותו ייאמר שהוא אחד הבודדים שנלחמים על מעמד המאמן ברומניה. יותר נכון, על מעמד המאמן הרומני. ימים ספורים לאחר מינויים הרשמי של רוני לוי למשרת המאמן באוניראה אורזיצ'ני ומארק ווטה ההולנדי לתפקיד בקראיובה, הגה רדולסקו הצעה חדשה שהוגשה בפני ההתאחדות. לשיטתו, רק מאמנים זרים שאימנו באחת מארבע הליגות הבכירות במערב אירופה (אנגליה, ספרד, איטליה, גרמניה) וקיבלו אישור מיוחד מההתאחדות יורשו לאמן בליגה הרומנית. לוי, כידוע, לא עומד בקריטריונים של רדולסקו.

מאמן מכבי פתח תקוה, רוני לוי. ברני ארדוב
לא עומד בקריטריונים. לוי/ברני ארדוב

ההצעה של רדולסקו ספגה ביקורות רבות בין היתר בגלל שהיא מגלמת פגיעה חמורה בחופש העיסוק וסותרת את חוקת האיחוד האירופי. למרות שדינה לא להתקבל, היא מדגימה מצוין את הסקפטיות שבה התקבל מינויו של לוי לתפקיד מאמן אלופת רומניה. לשום מאמן לא היה קל להיכנס לנעליו של מאמן נערץ כמו דן פטרסקו ועל אחת כמה וכמה לא לטיפוס אלמוני מישראל. פטרסקו בנה במו ידיו את אוניראה, שם את המועדון הנידח על המפה ונחשב לדמות נערצת בקרב השחקנים. רוחו של פטרסקו מלווה ותלווה את לוי בכל צעד. שיטת המשחק שלו, בחירת ההרכב וההתנהלות מול השחקנים תעמוד בהשוואה לפטרסקו. לא מעט ספקנים כבר מחכים לו בפינה.

הישראלי וקבוצתו עומדים בפתחו של שבוע גורלי. מפגש כפול מול ליברפול בליגה האירופית ובתווך, משחק העונה נגד המוליכה, קלוז'. ללוי, על פניו, יש רק מה להפסיד. הוא קיבל קבוצה אלופה, מצליחה, שנמצאת במקום השני ויצטרך להשאיר אותה בטופ בתקציב צנוע, ללא חיזוק, כשמנגד הגדולות של רומניה מתהדרות במסע רכש נוצץ. למרות הנמכת הציפיות מצד ראשי אוניראה, לוי יודע היטב – אין לו ימי חסד ואין לו זמן להתאקלם או לטעות. בטח לא בשבוע הקרוב.

32 מאמנים בחצי עונה

ימי חסד? למאמן ברומניה? אין דבר כזה. בחלוף חצי עונה בלבד, רק שישה מאמנים שפתחו את העונה נותרו בתפקידם. ב-18 קבוצות הליגה הראשונה עברו לא פחות מ-32 מאמנים (כולל ווטה ולוי שעדיין לא ניהלו משחק רשמי), זאת ללמדכם על מעמדו הרעוע של מאמן ברומניה. לצורך ההשוואה, בליגת העל הישראלית, שלא ידועה בסבלנותה כלפי מאמנים, עברו השנה 22 מאמנים ב-16 קבוצות, וזה כולל מאמנים זמניים כמו שביט אלימלך או נג'ואן גרייב. "לבעלי הקבוצות ברומניה אין סבלנות. כולם דורשים תוצאות במהירות. אתה יכול לאבד את המשרה שלך אחרי תוצאה לא משמחת אחת. אם תעמיד תנאים, תמצא את עצמך בחוץ", הסביר רדולסקו את התופעה.

כריסטיאנו ברגודי, המאמן האיטלקי המוערך, פוטר בחודש ספטמבר מסטיאווה שעות לאחר 0:0 מול שריף טירספול בליגה האירופית. הסיבה: המאמן סירב לאפשר לבעלים ג'יג'י בקאלי לשוחח עם השחקנים בהפסקה. בקאלי השערורייתי הודיע בשידור חי בשעת לילה מאוחרת על פיטוריו של האיטלקי והספיק עד אז לסגור עם מחליף. ההתנהלות של בקאלי אולי קיצונית, אבל משקפת את חיי חוסר הוודאות להם זוכה מאמן ברומניה. "לאמן בליגה הראשונה זה כמו ג'ונגל. רק החזק שורד", אמר לאחרונה ויורל היזו, שפתח את העונה בראפיד בוקרשט ופוטר.

על מנת להילחם בתופעה הותקנה לפני כשנתיים תקנה האוסרת על מאמן להדריך יותר מקבוצה אחת בליגה במהלך אותה עונה. רדולסקו סבר כי התקנה תוסיף יציבות ושקט למאמנים וטען כי הוא זוכה לתמיכה רחבה. אלא שבקאלי וראשי המועדונים הגדולים התלהבו פחות. "רדולסקו עובד אצלנו ולא להיפך", אמר נשיא סטיאווה, שנלחם על מנת לבטל את התקנה.

בינתיים, רדולסקו העביר את המלחמה שלו לנושא המאמנים הזרים. "במהלך העונה, טובי המאמנים נמצאים תחת חוזה והזרים שבאים לרומניה לא מעמידים דרישות גבוהות. מעניין אותם רק הכסף ולא דברים אחרים כמו תנאי אימון. חלקם חותמים על חוזה אחרי שיחת טלפון ובאים לכאן רק בשביל להוסיף עוד פרט ברזומה", תקף בהתייחסו, בין היתר, למינויו של לוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

צל כבד

בעניין הספקנות, רדולסקו לא לבד. רבים ברומניה תוהים כיצד ייכנס מאמן אלמוני מישראל לנעליים כל כך גדולות. אוניראה היא מועדון קטן מעיר קטנה (17 אלף תושבים) בדרום מזרח רומניה. ב-2006 עלתה לראשונה לליגה הבכירה, אז הגיע פטרסקו למועדון. העונה הראשונה הסתיימה במקום ה-10, השניה במקום החמישי והעפלה לגמר הגביע והשלישית באליפות והמשך להופעה נהדרת בליגת האלופות. למעשה, דן פטרסקו הוא אוניראה. המאמן זכה למעמד על ונערץ על-ידי כולם.

"הוא יצר את הקבוצה הזאת ואנחנו צריכים זמן להתאקלם לחסרונו אחרי שעבדנו יחד שלוש שנים. פטרסקו החייה את הקריירה של לא מעט שחקנים ובשבילי, זה אומר משהו", אמר שחקן הקבוצה ולריו בורדאנו. "פטרסקו עובד בתקציב מוגבל, לקח שחקנים שאף אחד לא רצה והפך אותם לכוכבים ששמו את המועדון על המפה", כתב העיתונאי גארת לאו בטורו ב"סאן הסקוטי", אחרי ה-1:4 הבלתי נשכח של אוניראה על ריינג'רס בגלזגו.

לחלק השני של פטרסקו קוראים מיחאי סטויקה, המנג'ר שמזוהה לא פחות עם הצלחת המועדון. אחרי שפטרסקו נטש לטובת 1.5 מיליון יורו לשנה בקובאן הרוסית (ויש הטוענים גם בגלל שלא קיבל הבטחה לחיזוק), סטויקה ידע כי המאמן הבא יצטרך לעמוד בהשוואה בלתי פוסקת לקודמו. סטויקה ניסה לצרף את מאמן הנבחרת רזבאן לצ'סקו, אך ההתאחדות הטילה וטו. לוי היה הבא בתור. על מנת להצדיק את המינוי של האיש הלא מוכר, גם בקרב השחקנים שנותרו המומים ומתגעגעים לאיש שקידם אותם, סטויקה נוהג להחמיא לישראלי. "הוא המאמן המעוטר ביותר שהגיע לרומניה", אמר בהזדמנות ולאחרונה ציין: "לא נראו אימונים כמו שלו".

ברומניה נטען כי לוי הובא בגלל הדמיון לסגנון של פטרסקו. "בישראל הוא ידוע כמאמן רציני, פרפקציוניסט, טקטיקן מעולה, שלומד את היריבות שלו ומגלה קשיחות כלפי השחקנים", נכתב ב"גאזטה ספורטורילור". ההשוואה הזו תלווה את הישראלי בכל צעד שיפנה. לאחר משחק האימון הראשון שניהל (0:1 על טומסק הרוסית) טענו שחקנים כי הוא בניגוד לפטרסקו, לוי היה נינוח על הקווים ולא התווכח עם השופט. "אני יודע שישוו אותי לפטרסקו, ושהציפיות ממני גבוהות להשאיר את הקבוצה למעלה, אבל אני לא מפחד וחושב שאצליח לעמוד במטרות", צוטט לוי ברומניה לאחר הגעתו, אבל הקוף הזה יישאר על הגב שלו לאורך זמן רב.

כצעד נוסף להורדת הלחץ מלוי, סטויקה הבהיר כי המטרה שהוצבה בפני המאמן היא לסיים בין חמש הראשונות כשהליגה בעדיפות לפני אירופה. גם המהלך הזה ספג ביקורת. העיתונאי דן דומיטרסקו התייחס לנושא במאמר מערכת מלגלג ב"ג'ורנרול": "סטויקה מספר לנו שנאלץ ללחוץ את לוי לקבל את המשרה. הוא רוצה לשכנע אותנו שרק מאמצים כבירים שכנעו את הישראלי לקבל הצעה מקבוצה רומנית. אני מסרב לשחק את המשחק, הסיפורים על הגדולה של לוי נשמעים לי כתירוץ".

בעיות משמעת ובעיות מקצועיות

ללוי צפויה פתיחה סוערת. משחק חוץ באנפילד בחמישי במסגרת הליגה האירופית, משחק עונה בבית מול המוליכה קלוז' (הפרש שערים מפריד בין השתיים) בשני ושוב ליברפול בחמישי. בינתיים, הוא נאלץ להתמודד עם לא מעט בעיות. השבוע, השעה המאמן את אחד השחקנים המרכזיים שלו, פאבלו ברנדאן הארגנטינאי. "אין לי ולו שמץ מוטיבציה", סיפר המגן לעיתון "פרוספורט", במחאה על כך שבמועדון סירבו למוכרו לשטוטגארט. לוי, על פי דיווחים, אמר לשחקן: "אחכה עד שתחזור לך המוטיבציה להתאמן, אז אחליט אם אני רוצה לעבוד איתך". זוהי לא עבירת משמעת ראשונה בעידן המאמן החדש. גם הקשר הברזילאי ריקרדו איחר לחזור מחופשת החגים ונקנס ב-15 אלף יורו.

הבעיה הגדולה יותר הניצבת בפני הישראלי היא מקצועית. אוניראה לא התחזקה בפגרה כלל ואף איבדה שלושה שחקנים ביניהם החלוץ דקיאן וארגה, שעשוי לעבור לאחת הגדולות מבוקרשט. מנגד, היריבות של לוי במאבק הצמרת התחזקו משמעותית. המוליכה קלוז' צירפה את ניקולאי דיקה המצוין, סטיוואה השלישית צירפה שישה שחקנים חדשים ביניהם התאומים הארמנים קראמיאן, טימישוארה הרביעית צירפה את קוסמין קונטרה הוותיק ואפילו ואסלוי השישית, שרחוקה רק ארבע נקודות מהפסגה, התחזקה מאוד. המשימה שעומדת בפני לוי, על אף רף הציפיות הנמוך, הופכת להיות מסובכת עוד יותר. סטויקה עצמו נאלץ לאחרונה להודות כי "קלוז' התחזקה מאוד ואילו אנחנו איבדנו שחקנים. קשה לי להאמין שהנסיבות שהובילו לזכייה באליפות בעונה שעברה ישובו".

על אף היותה אלופה, אוניראה לא זוכה ברומניה לכותרות שגורפות סטיאווה או דינמו. למרות זאת, העיניים יהיו נשואות לעבר לוי וכל צעד שלו ייבחן בעיניים ספקניות. האתגר העומד בפני לוי הוא עצום. לנווט קבוצה סופר מצליחה בתקציב צנוע כשברקע מרחף צילו הענק של מאמן שהפך לאגדה. מאמן שניצל את אותו תקציב להישגים חסרי תקדים בכדורגל הרומני של השנים האחרונות. לוי קיבל קבוצה בטופ. הנמכת ציפיות או לא, הספקות רק ילכו ויגברו אם אוניראה לא תישאר בטופ גם בסוף העונה.

"לכל אחת משש הראשונות יש סיכוי לתואר. אני לא מכיר את רוני לוי ואני לא יודע איך הוא ישפיע על הקבוצה. העובדה היא שהצמד פטרסקו את סטויקה עשה עבודה פנטסטית", ניתח המאמן היזו, שנזרק מראפיד, את המשך המאבקים בליגה. חואן קוליו, הארגנטינאי של קלוז', היה נחרץ יותר: "הקרב הוא בינינו לבין סטיאווה. אני לא חושב שאוניראה תשמור על הקצב אחרי עזיבת פטרסקו". מריאן יאנקו, הבעלים של טימישוארה, סיכם את הנקודה בחריפות: "סטויקה חשוב יותר מרוני לוי. הוא המאמן הראשי של אוניראה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully