וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבוה מבינתנו

איתן נוח

4.2.2010 / 14:57

לאור היכולת המשופרת של יניב גרין בסיינה תמוה למה מכבי ת"א לא סומכת עליו. "הוא יכול להיאבק בכל סנטר באירופה", סבור אקוניס

מכבי תל אביב תעלה הערב (חמישי) למשחק של להיות או לחדול מול ריאל מדריד. ניצחון, והיא משאירה את שאיפות ההעפלה שלה בחיים למשך שבוע נוסף. הפסד, וזה כנראה נגמר. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, גם הפעם חלקו של יניב גרין במשחק יהיה בעיקר חלוקת צ'פחות לחברים, תשואות למטביעים וניחומים במידת הצורך בסיום.

גרין, לו זו הקדנציה השנייה במועדון והעונה החמישית בסך הכל, מעולם לא נלקח יותר מידי ברצינות על ידי הצוות המקצועי של מכבי, בלי קשר לזהות מאמן אשר עמד על הקווים. בשבוע האחרון נעדר גרין מאחד האימונים וסימן שאלה סביב שיתופו במשחק מול ריאל מדריד עלה. קשה להאמין שאם היה מדובר בשחקן אחר בסגל הצהוב, ההתעניינות והעניין בפציעה היו כה קטנים, וזאת למרות שדווקא במשחק האחרון מול סיינה גרין היה לא רע ב-11 הדקות בהן שיחק.

יניב גרין שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
מעולם לא נלקח יותר מדי ברצינות. יניב גרין/יותם רונן

סיינה פתחה לנו את העיניים

את הקריירה שלו במכבי החל גרין דווקא ברגל ימין. במשחק הפתיחה של עונת 2004/5 ביורוליג חגג מול ז'לגיריס קובנה, עם 24 נקודות, באחוזים מצוינים, 7 ריבאונדים ודובדבן מיוחד: תואר מצטיין המחזור במפעל. הבחור הצעיר והאתלטי, שבדיוק חצה את הכביש מהפועל תל אביב, נראה כמו סנטר העתיד של המועדון.

אלא שמאז ועד היום לא התקרב גרין למספרים הללו. רק לשם ההשוואה, העונה עומד גרין על 11 משחקי יורוליג, 18 נקודות ותשעה ריבאונדים – לא בממוצע למשחק, אלא סך הכל. מי שלפני כמה שנים נראה כמו הבינגו הגדול של מכבי, הפך היום לשחקן אימונים ולחיזוק בליגה הישראלית. אילולא החוק הרוסי, לא בטוח שבכלל היה נחוץ למכבי מבחינה מקצועית.

יורם חרוש, מאמנו של גרין בנבחרת העתודה, סבור כי האופי השקט שלו עומד לו לרועץ. "יניב הוא דמות מאוד נוחה", אומר חרוש. "אין לי ספק שכמו כל שחקן, גם הוא תמיד רוצה לשחק ולהיות על המגרש, אבל הוא לא מאלה שעושים משחקים או שביתות איטלקיות כשהוא לא משחק. בעניין הזה יכול להיות שהוא משלים עם מצבו".

כאמור, העונה הזו היא השנייה ברציפות של גרין במכבי, אחרי שעזב אותה לפני שלוש שנים לטובת אפיזודה קצרה בסמארה הרוסית. גרין שב למועדון אחרי עונה סבירה אחת, שכללה 8.9 נקודות ו-6.1 ריבאונדים בליגה הרוסית ו-11.6 נקודות ו-8.4 ריבאונדים ביורוקאפ.

הסיבה שבגינה עזב את מכבי מלכתחילה היה מיעוט הדקות ומיעוט הקרדיט לו זכה. כשחזר בעונה שעברה נראה היה שהצעד ההצהרתי שביצע משתלם, אחרי שסיים את העונה עם 14.5 דקות למשחק, פי 2 יותר ממה שקיבל לפני שעזב את מכבי. כל זאת, למרות פציעת גב, שהשביתה אותו במשך שבועות ארוכים והקשתה עליו את התנועה. העונה הסיפור כבר שונה לגמרי, כשגרין, אף שהוא בריא הרבה יותר, זוכה בקושי ל-6 דקות בממוצע למשחק ביורוליג. בשלושה משחקים כלל לא שותף, והמשחק בשבוע שעבר בסיינה היה הראשון העונה בו שבר את מחסום 10 הדקות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

פניני מספק את האנטיתזה

את התחושות של הצוות המקצועי כלפי גרין ניתן לחוש בחודשיים האחרונים, מהרגע שהחלו לצוץ שמועות על עזיבתו האפשרית של מאצ'יי לאמפה. בשלב מוקדם יחסית בתוך העונה התברר שלאמפה לא הולך להיות השחקן שבמכבי קיוו שיהיה, ושהרומן יסתיים בתוך זמן קצר. באותה מהירות שעלו השמועות על עזיבה של הפולני, החלו לצוץ שמועות על מועמדים להגעה. דובר של גולובוביץ' מלובליאנה, מאברואידיס ממארוסי וראדוליצ'ה מז'לז'ניק. רק על שיפור מצבו של גרין ברוטציה לא דובר.

"אני חושב שגרין צריך היה להיות שחקן רוטציה קבוע מהיום שהוא בא למכבי", אומר מולי קצורין, מאמנה של נימברוק הצ'כית, שאימן בעבר את גרין בנבחרת ישראל. "כמו הגבוהים הספרדים בקבוצות הספרדיות, שהם לא כוכבי-על, אבל הם שחקנים טובים שיודעים את מקומם. אני מניח שזה לא קל ליניב פעם לשחק ופעם לא לשחק כלל. אני לא חושב שהוא יודע מתי הוא משחק ומתי לא, וזה לא בדיוק עוזר לו. זה הפסד של שני הצדדים, כי יודעים מה גרין מסוגל לעשות, והוא מסוגל להרבה. בגלל שהוא שחקן בלי אגו ומשחק למען הקבוצה, אני חושב שיש מקום לערב אותו יותר ברוטציה".

עידו קוז'יקרו, חברו לקו הקדמי בנבחרת ישראל, משוכנע גם הוא שגרין טוב מספיק לרמות האלה. "יניב מתאים לשחק ביורוליג. במפעל הזה לא משחקים סופרמנים. התרומה שלו אולי לא מוערכת מספיק במכבי. זה משחק ההקרבה שלו, ומה שהוא נותן לקבוצה בדברים הקטנים, להבדיל משחקנים זרים שבאים לגנוב את ההצגה. את יניב זה פחות מעניין. בבגרותו הוא יודע שהוא לא בא להיות הכוכב של הקבוצה. הוא בא לעשות את מה שצריך כדי לעזור לקבוצה לנצח".

אם יש אדם שיודע כיצד מרגיש גרין זה וודאי תומר שטיינהאור, סנטר נבחרת ישראל בעבר. לשטיינהאור הספיקה עונה אחת על הספסל של מכבי כדי להבין את הסיטואציה, ולהימלט במהירות. "קח לדוגמא את גיא פניני, שכשהוא מקבל הזדמנויות הוא מצוין. אני חושב שלפניני יש משהו באופי שלגרין אין. את פניני לא מעניין כלום כשהוא עולה לשחק. הוא יכול לשנות משחקים מהספסל והוא כל הזמן תורם. צריך גם לזכור, שהתקפית, גרין הוא שחקן די מוגבל, וזה מקשה עליו".

שיבק ישלם את המחיר

החל משנת 1997, אז שיחק בנבחרות הצעירות של ישראל, גרין לא יצא לחופש. במהלך העונה שיחק במסגרת קבוצתית, ובקיץ תרם בנבחרת ישראל. אם זו אליפות אירופה עם נבחרת העתודה, מוקדמות אליפות אירופה עם הנבחרת הבוגרת או אליפות אירופה עצמה, גרין תמיד היה שם. לוח הזמנים האינטנסיבי, הכולל אימונים ומשחקים רבים, פגע בגרין מאוד, דווקא בגלל אופיו העיקש. "יניב הוא בחור שעובד מאוד קשה כל הזמן, וזה גם גורם לפציעות", טוען חרוש. כל זה תרם לפציעה הטורדנית בגבו, ממנה, כאמור, הוא סובל כבר תקופה ארוכה.

הפציעה לא מנעה מגרין מלהופיע גם לאליפות אירופה האחרונה, בה סיפק רק 6 נקודות ב-20 דקות, כנראה בשל הפציעה. בשלוש האליפויות שקדמו לאליפות האחרונה לא ירד גרין מממוצע של 10 נקודות למשחק, כשב-2007 הוא התעלה על עצמו וסיפק 11.8 נקודות ו-9.3 ריבאונדים באליפות מצוינת מבחינתו.

"יניב שיחק בנבחרת כל השנים והתמודד מול כל גבוה שהוא עמד מולו", אומר אלדד אקוניס. "אני חושב שהוא הסנטר הישראלי הכי טוב, ואם הוא היה מקבל הזדמנויות הוא יכול היה להיאבק מול כל סנטר באירופה. הוא הוכיח שהוא ברמה הכי גבוהה שיש. במסגרת הנבחרת יניב הוכיח שהוא יכול להיות גבוה דומיננטי, וזו עובדה. למה זה לא קורה במכבי? אולי בגלל שיש יותר מידי גבוהים ואין לו מקום בטוח כמו בנבחרת, שהוא יכול לבוא ולשחק את ה-30 דקות שלו בלי הפרעות. שחקן צריך לדעת שהוא גם יכול לעשות טעויות. שחקן שלא יודע שהוא יכול לטעות, מגיע עם ביטחון מעורער".

כיום אופפים את גרין מספר סימני שאלה. אחד מהם נוגע לעתידו בנבחרת, וכפי שהדברים נראים כעת, ייאלץ אריק שיבק להתמודד בקיץ הקרוב במוקדמות אליפות אירופה בלי הסנטר הפותח שלו. לא פשוט, בטח כאשר אין שום מחליף סביר באופק. "אני לא רואה מישהו שיכול להחליף את גרין בנבחרת", אומר שטיינהאור. "כדיר הוא לא באמת סנטר, ורות'בארט לא משחק מספיק בליגה בשביל להיות מספיק טוב. אין אף אחד שיכול לתפוס את המקום שלו".

סימן שאלה נוסף סביב עתידו של גרין נוגע כמובן למכבי. כשגרין שב למועדון בקיץ 2008 הוא חתם על חוזה גבוה יחסית, המוערך באזור ה-400 אלף יורו נטו לעונה למשך שלוש שנים, מה שאומר שלגרין יש בעצם יש עוד עונה אחת לפחות במכבי. אבל אם תשאלו את שטיינהאור, אולי לגרין עדיף לוותר על הכסף והמעמד, ולצאת לדרך חדשה. "אני חתכתי אחרי עונה במכבי כי הבנתי שאני רוצה לשחק, ולא לשבת על הספסל. אם שואלים אותי, אז לדעתי זה ברור שעדיף לשחקן לשחק, כי הקריירה קצרה וצריך למצות אותה עד כמה שאפשר. מצד שני, גרין כבר לא צעיר. הוא כבר די הרבה שנים בוחר באופציה של מכבי, ואי אפשר באמת להיכנס לכיס של אנשים ולהחליט מה טוב בשבילם".

מנגד שואל יורם חרוש: "מה האלטרנטיבה של יניב? האלטרנטיבה היא פחות טובה, מבחינה כספית ומקצועית. אין ספק שמכבי זה מועדון טוב לשחקנים מבחינת הרבה דברים. חוזה, טיפול, מקצוענות וכו', ואין לו עוד הרבה שנים לשחק במועדון ברמה כזו. גם לא צריך לגזור דין עכשיו. הרי אם הוא ייתן תקופה טובה עכשיו, זה יכול לשנות מבחינתו את כל התמונה ואת איך שהאנשים בקבוצה, הקהל והתקשורת תופסים אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully