וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים לאיתות חיובי

עמוס וקסמן

2.2.2010 / 15:10

"נכנסים לאנדזון": מתיכון בלומפילד בקונטיקט התפתח דווייט פריני עד שהפך למפלצת. הקולטס מתפללים שישחק בסופרבול

באינדיאנפוליס כוססים כל השבוע ציפורניים בדאגה ל"מאנינג של ההגנה", הדיפנסיב אנד דווייט פריני, המוכר גם בכינויו "השד הטזמני", ומהדקים שוב ושוב את התחבושות סביב קרסולו הפגוע, זכר לפציעה בשלהי הרבע הרביעי של משחק הגמר של ה AFC מול הג'טס, שבעקבותיה ירד מדדה מהמגרש. ישחק או לא ישחק, שואלים כולם, ואם כן האם יהיה מהיר, זריז ותוקפני כמקודם?

בראשית דרכו בהארטפורד שבקונטיקט, נהג פריני לשחק עם חבריו לשכונה במשך שעות ארוכות במגוון ענפי ספורט עד שהשתעמם והחל לערוך לעצמו אימונים סיזיפיים, שכללו נשיאה של סלעים, מריצות וצמיגי ענק במעלה ההר. בשונה מסיזיפוס, האימונים הללו השתלמו לפריני בהמשך דרכו. הוא שיחק בתיכון בלומפילד (לא ביפו – בקונטיקט), וזכה באותות הצטיינות במגוון ענפי ספורט בהם שיחק ליד הבית: ארבעה בכדורסל ובייסבול, שלושה בפוטבול ואפילו אחד בכדורגל (בכל זאת, בלומפילד). באופן משעשע למדי, הוריו של דוויט אסרו בתחילה עליו ועל אחיו הבכור יו לשחק פוטבול משום שחששו שבניהם ייפצעו, אבל השניים לא הפסיקו לנדנד ולהציק בנושא. כשהגיע יו לשנת הסניור, לא יכלו ההורים לשאת עוד את נדנודיו והסירו את התנגדותם מתוך הנחה שממילא יבלה הנער את רוב זמנו על הספסל וירד מהרעיון.

ובכן, תכניתם המבריקה קרסה במהרה כשיו הפך לקוורטרבק הפותח של קבוצת התיכון והוביל אותה למאזן 1:11. לפני שעזב ניצל את מעמדו ככוכב וביקש ממאמנו לצרף את אחיו, ששימש אז כשוער כדורגל, לקבוצה. המאמן התלהב מהרעיון להחליף פריני אחד במשנהו וצירף בתחילה את דווייט כנער מים. אחרי שהוכיח את יכולתו בהשקיית השחקנים קיבל פריני את ההזדמנות, בהסכמת הוריו, לשחק כקיצוני הגנתי. הוא נחל הצלחה עצומה ו- 120 הסאקים שהשיג בתיכון הלכו לפניו והקנו לו מקום בנבחרת של מכללת סירקיוז. הוא נכנס לדברי הימים של המכללה כשסיים עם 34 סאקים, 104 תאקלים, גרם ל- 14 פאמבלים, השתלט על שלושה, ותיקל 51 פעמים להפסד יארדים וחסם שש מסירות. מלבד המספרים הללו הוא גם החזיק בשיא הקולג'ים כשגרם ל- 11 פאמבלים והשתלט על שלושה ב-2001, ברצף מרשים של 17 משחקים רצופים עם לפחות סאק אחד, ובשנת הסניור השיג 17.5 סאקים, שהשלימו 34 בסך הכל והפכו אותו שני רק לטים גרין.

גם מייקל ויק לא נמלט

לזכותו של פריני נזקפו עוד שיאים רבים בסגנון שהאמריקאים אוהבים, כמו שיא התיקולים כשלמאמן הקבוצה היריבה יש שפם או הכי הרבה סאקים על קוורטרבקים עם שפשפת, אך כדי להבין באיזה שחקן מדובר, די אם נאמר שבמשחק מול וירג'יניה טק הוא סיים עם 4.5 סאקים על לא אחר מאשר מייקל ויק, שמראשית דרכו נחשב לאחד מהקוורטרבקים האתלטים שידע המשחק, כזה שגרם להגנות רבות לוותר מראש על הנסיון הנואש לרדוף אחריו לריק ולסיים עם הלשון בחוץ. האתלטיות הזו, מסתבר, לא עשתה רושם מיוחד על פריני, שהגיע לויק פעם אחר פעם כשהוא חושף את מגוון יכולותיו. הוא מהיר כמו ספידי גונזאלס, חזק כמו איש הברזל (122 ק"ג של שרירים), נחוש לצוד את היריב כמו סיבלבסטר את טוויטי ובעל יכולת טכנית גבוהה, כשגולת הכותרת הם הסבסובים שהעניקו לו את הכינוי "השד הטזמאני".

למרות זאת, ציידי הכשרונות של ה- NFL פקפקו ביכולתו של פריני להשתלב בליגה של הגדולים בשל העובדה שהוא נמוך יחסית, 185 ס"מ, ולאור הצורך להתמודד בתפקידו כדיפנסיב אנד עם ענקים הגדולים ממנו ב- 15 ס"מ ושוקלים כעשרה קילו יותר. המליצו לו בחום לנסות הסבה לליינבקר, אבל פריני החליט כי עמדתו היא מבצרו וההמלצות הללו רק דרבנו אותו ללכת לקנות כובעים לכל אותם מנבאי שחורות כדי שיהיה להם מה לנשנש במשחקים. למזלו, באותה שנה הגיע לאינדי ה"מאסטר" ההגנתי טוני דאנג'י, שצפה עתיד ורוד לשחקן המבטיח. לא הזיקה לו גם העובדה שהקולטס בדיוק היו צריכים בדחיפות מישהו דומיננטי בקו ההגנה וכך הוא נבחר במקום ה-11 בסיבוב הראשון בדראפט 2002 וזכה בכרטיס טיסה לאינדיאנפוליס.

כשפריני נכנס לליגה כרוקי ופגש לראשונה את הענקים המאיימים מולם ייאלץ להתמודד, הגיב כמו אובליקס למשלוח טרי של רומאים - רץ להחטיף זאפטות נלהבות. ואם בקומיקס הרומאים שומטים את כלי נשקם ונסים על נפשם, במגרשי הפוטבול יריביו הם אלו שמשמיטים את הכדור (ומתכבדים באיזו "בומבה" חיננית). בשנתו הראשונה פריני גרם ללא פחות מתשעה פאמבלים, שלושה מהם במשחק שיא נגד יוצא סירקיוז אחר - דונובן מקנאב, ולפאמבלים אלה הוסיף 13 סאקים והיה מועמד בסוף העונה לתואר רוקי השנה. כסופומור הגיע לראשונה לפרו בול והיה לשחקן ההגנה הראשון בתולדות הקולטס שמגיע לאירוע מאז ביקט ב-1987. מאז נבחר לאירוע עוד ארבע פעמים. בעונתו השלישית הוביל את הליגה בסאקים עם 16 והיה לשחקן השלישי הכי מהיר להגיע ל-40 כאלו. ב-2005 היה לשחקן היחיד בתולדות הפרסות שמשיג כמות דו ספרתית של סאקים במשך ארבע עונות רצופות מאז הפך הסאק לנתון סטטיסטי רשמי ב- 1982, ונבחר בפעם השנייה ברציפות לאול פרו.

אבל כל ההישגים הללו מתגמדים אל מול הדובדבן שבקצפת, הניצחון בסופרבול של 2006, בו הקולטס הראו לחבר'ה משיקגו למי יש דב גדול יותר. אחרי שבאינדי התאוששו מההנגאובר שאחרי השמפניות חיכה להם כאב ראש נוסף. פריני עמד לסיים את חוזה הרוקי שלו ומחירו היה צפוי להרקיע שחקים. ההנהלה מיהרה לשים עליו את תג הפרנצ'ייז ב-19 בפברואר כדי שלא יברח לה, וחתמה עמו ב-13 ביולי על חוזה לשש שנים בסך 72 מיליון דולר, כולל 32 מובטחים. בכך הוא הפך לשחקן ההגנה היקר בליגה. אחרי שהעסקה נחתמה סיפר פריני: "לא האמנתי, התחלתי לרוץ סביב החדר, לעשות מהלכי פאס ראש על כיסאות".

פריני לא חוסך בלשונו גם כשמדובר בביקורת. בעונה שעברה לאחר ההדחה בפלייאוף מול סן דייגו אמר: "אלו היו השריקות הכי גרועות שראיתי מזה הרבה זמן. משחק עם כזו חשיבות שנלקח מידיך זה פשוט דוחה. זה לא שהם עשו החלטה אחת שגויה, היו שלוש כאלה, בהארכה, הם צריכים לחקור את השופטים". הנהלת הליגה התרגזה בשל מה שכינתה "תגובות בלתי הולמות לגבי השיפוט", וקנסה אותו בעשרים אלף דולרים, שכנראה לא ממש רוששו אותו.

מה נשמע, דוק?

אבל כל זה מתגמד אל מול הדאגה למצבו הבריאותי. בקולטס עוד זוכרים היטב את עונת 2008-2007, אז נפצע פריני בעת משחק ליגה מול סן דייגו, פציעה שסיימה עבורו את השנה וטרפדה את סיכוייה של הקבוצה לזכות באליפות שנייה ברציפות. לכן, לקראת סיום העונה הנוכחית, נמנה פריני עם האתרוגים שהורדו לספסל מחשש לפציעה במהלך משחק ההפסד נגד הג'טס, ואשר לא התלבשו כלל למשחק ההפסד מול בפאלו - החלטה שאולי הצילה עבור הפרסות את גמר ה- AFC, אלא שמהגורל קשה כנראה לברוח אפילו יותר מאשר מדיפנסיב אנד. מאז פציעתו לא השתתף פריני באימונים, ונכון למועד כתיבת שורות אלה הוא בסכנה גדולה להחמיץ את הסופרבול, אם כי בקבוצה מתעקשים שבסך הכל קיים סימן שאלה לגבי השתתפותו במשחק וכי פריני, שכבר הוכיח בתחילת העונה שהוא מסוגל להתגבר במהירות על פציעות, ימצא גם הפעם את הדרך להופיע למשחק החשוב מכולם.

מכל מקום, הציפיות מפריני מרקיעות שחקים. המשימה העיקרית שמוטלת עליו ועל נושא כליו, ג'וש תומאס, תהיה להפוך את התקפת הסיינטס לחד ממדית תוך ביטול משחק הריצה של פייר תומאס ורג'י בוש. אם יצליחו הקולטס במשימה והסיינטס יעברו להפגזות מהאוויר, צפוי פריני להתמקד במנהגו של בריס לקחת לעיתים חמישה צעדים אחורה ולא שלושה כמו קוורטרבקים רבים אחרים תוך שהוא מסתמך על זריזותו, כפי שעשה בהארכה מול הוייקינגס כשנחלץ בעור שיניו מסאק והשלים מסירה קריטית. בריס נאלץ לבצע מהלכים מסוג זה משום שהוא נמוך יחסית, 183 ס"מ, והוא חייב ללכת אחורה כדי לראות היטב את המגרש, ואם פריני יהיה במיטבו נוכל לחזות במרדפים של חתול ועכבר א-לה טום וג'רי. הרגל נוסף שיעמוד בעוכריו של בריס, כאשר הוא משחק מול פריני, היא נטייתו לחזיק את הכדור שניה או שתיים נוספות כדי לתת לרסיברים שלו עוד זמן ריצה לשטח פנוי. תכונה זו היא הזמנה לפאמבל, במיוחד מצד קוורטרבק קטן ממדים שלא ידוע כמי ששומר היטב על הכדור, ופאמבל, כשמזמינים אותו, בא. הסיינטס, מצדם, יעשו בוודאי כל שביכולתם על מנת להתרחק מ"מר פנטסטי" (עוד אחד מכינוייו של פריני) ויציבו עליו שמירות כפולות ומכופלות, למרות הסכנה הנובעת מהצטרפות שחקני הגנה אחרים לבליץ בעקבות החור שייווצר. אחרי הכל הם לא ירצו לעצבן אותו: "אם אתה לא מציב עליי שמירה כפולה, אני לוקח את זה כעלבון," אמר פריני בענווה, "לדעתי, אני לא חושב שאדם אחד יכול לעצור אותי".

כן שמירה כפולה או לא, הקולטס יזדקקו למשחק גדול של פריני אם ברצונם להגשים את משאלתו של מאמנם ג'ים קאלדוול, שהתפייט אחרי אליפות ה-AFC בפראפרזה על שירו של בוב מארלי: "לב אחד, מחשבה אחת, רוח אחת... עוד אחד". אם הקולטס יזכו בסופו של דבר בגביע הנכסף, אולי נזכה כולנו לראות את השד הטזמאני עושה חיקוי של באגס באני בעודו נשען על כתפו של מאנינג, מכרסם גזר ושואל: אה, מה נשמע דוק?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully