וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיאים עוד לפניהם

24.1.2010 / 15:34

17 ניצחונות ב-18 משחקים? מכבי חיפה 2009/10 יכולה לשבור העונה לא מעט שיאי ליגה ושיאי מועדון ולהיות חתומה בעמודים המכובדים של ההיסטוריה, אפילו מעל הקבוצה האגדית של 1993/4. ניצחון על הפועל תל אביב לא יזיק בהקשר הזה

הראש של מכבי חיפה ודאי טרוד עכשיו במעלותיה וחסרונותיה של הפועל תל אביב, אבל אם האלופה תנצח גם את המשחק הזה, היא תוכל להתפנות ולחשוב על השיאים הבאים שלה. והעונה יש לה הזדמנות נהדרת לשבור לא מעט שיאים ולהיות חתומה על מספר דפים שונים בספרי ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי. אפילו מעמדה של מכבי חיפה 1993/4 בסכנה. לא מעט אוהדים חיפאים זוכרים לטובה את עונת 1993/4 כעונה שבה שברו הירוקים שיא עונתי של 39 משחקים ללא הפסד. אז הפסד אחד כבר יש להם העונה, אבל כמה שיאים בהחלט נמצאים על הפרק, כשניצחון במשחק העונה יכול לאפשר להם להמשיך לעונה חלומית שתיכנס לדפי ההיסטוריה של המועדון. בעזרתם של אלישע שוחט - מחבר הספר "100 שנות כדורגל", שחוקר את ההיסטוריה של הכדורגל בארץ משנת 1906 ועד 2006, ויצחק הברמן - היסטוריון ספורט שמרכז את נתוני הקבוצה מאז קום המדינה, מצאנו לא מעט הזדמנויות כאלו.

שחקני מכבי חיפה חוגגים כיבוש שער. יותם רונן
זו אולי לא תהיה עונה ללא הפסד כמו 1993/94, אבל בינתיים הם בקצב מצוין להיות חתומים בדפי ההיסטוריה/יותם רונן

אחוזי הצלחה

מכבי חיפה אמנם לא תשבור העונה את שיא הניצחונות הרצופים מתחילת העונה בגלל ההפסד למכבי תל אביב, אבל שיא הניצחונות הרצופים באופן כללי עוד לפניה. מדובר, אם תרצו, בפסגה של ממש.

שוחט מספר שב-1934 הפועל תל אביב השיגה 14 ניצחונות מ-14 משחקים, שיא עונתי פנטסטי שנשבר ב-1949/50 כאשר מכבי תל אביב צברה באותה עונה 17 ניצחונות ועל הדרך כבשה שיא נוסף כשרשמה רצף שמתפרס על פני יותר מעונה אחת, כשהמשיכה לנצח שני מחזורים נוספים ב-1950/1951 ורשמה 19 ניצחונות בסך הכל.

חיפה, שלא נוצחה מאז ההפסד למכבי תל אביב 1:0, כבר השיגה שבעה ניצחונות, והיא צריכה עוד 12 כאלה כדי להיות חתומה על אחד ההישגים המרשימים ביותר של קבוצה ישראלית. בכל מקרה, גם אם זה לא יקרה (והאמת, קשה לראות את חיפה ממשיכה לדהור בצורה מושלמת עוד עשרה משחקים), היא יכולה אולי לפנטז על "מספר הניצחונות הרב ביותר בעונה רגילה". השיא הזה, אגב, שייך לה עצמה והיא רשמה אותו ב-93/94, אז השיגה 28 ניצחונות. כיום יש לה כבר 17 וכשנותרו עוד 17 מחזורים לסיום העונה, היא יכולה להרשות לעצמה לאבד נקודות בחמישה משחקים בלבד ואז היא תוכל לסמן וי גדול בקטגוריה הזו.

גם בעניין אחוזי ההצלחה יש לאלישע לוי למה לשאוף. העובדה שבסוף הסיבוב השני מחלקים את מספר הנקודות בשניים לא אמורה להשפיע על חיפה, שעומדת נכון להיום על 94.44 אחוזי הצלחה. בכל מקרה, את השיא של טרום הקמת המדינה אין לה סיכוי לשבור, שכן מי שמחזיקה בשיא הזה היא הפועל תל אביב , שסיימה בליגה של שמונה קבוצות את עונת 1933/4 עם מאה אחוזי הצלחה, אבל רבים מתייחסים למה שקרה כאן אחרי 1948 כמדד רציני ומשמעותי. בכל מקרה, מכבי תל אביב של 1949/50 סיימה עם 89.6 אחוזי הצלחה בעונה שבה שוחקו 24 מחזורים, כך שחיפה צריכה לשמור על המומנטום ואז גם בקטגוריה הזו היא תוכל למחוק את השיא הישן נושן של היריבה השנואה. בכל מקרה, אם יהיו לה יותר מ-81.1 אחוזי הצלחה, היא תשבור את שיא המועדון, שהושג ב-1993/4.

יחס שערים

לולא החלטת ההתאחדות לחלק את הנקודות בשניים, חיפה כנראה הייתה שוברת שיא נוסף: הפרש שיא מהמקום השני. נכון להיום חיפה מקדימה את הפועל תל אביב בעשר נקודות, כשהפער המקסימלי של אלופה מסגניתה עמד עד 2005/6 בסך הכל על 15 נקודות? את השיא הזה יצרה בית"ר ירושלים בעונת 1986/7, כשסיימה בפער שיא על פני בני יהודה השנייה, כשחיפה, אגב, סיימה את העונה הזו רק במקום התשיעי. לפני ארבע שנים בסך הכל הירוקים מחקו את השיא הזה כשסיימו לפני הפועל תל אביב בפער שיא של 16 נקודות, והעונה הם היו יכולים לקבוע שיא חדש.

שיא נוסף שיכול היה אולי להישבר לולא הקיזוז הוא שיא הנקודות לעונה. אמנם חיפה הדהימה לפני 16 שנים עם 95 נקודות בליגה של 39 מחזורים, אבל לולא הקיזוז, היא בהחלט הייתה מסוגלת לשבור את השיא הזה, למרות שהשנה משחקים ארבעה מחזורים פחות. שיא נוסף, שגם הוא קצת פחות שביר, הוא שיא הפרש השערים ששייך למכבי תל אביב, שבעונת 1946/7 סיימה עם 87+. חיפה השנה מתקשה לדרוס את היריבות שלה, למרות כמה תצוגות שערים מרשימות במחזורים האחרונים, אבל עומדת "רק" על 35+.

ובכל זאת, במידה והאליפות תוכרע מוקדם מהרגיל, חיפה תוכל לעבוד על שיא נוסף שדורש שיפור: התוצאה הגבוהה בכל הזמנים. התוצאה הזו שייכת למכבי תל אביב, שדרסה ב-1949/50 את מכבי ראשון לציון 0:13. נכון להיום, התוצאה הגבוהה ביותר של מכבי חיפה העונה היא נגד הפועל רמת גן במחזור האחרון (0:5), כך שגם בהיבט הזה יש לירוקים על מה לעבוד. בכל מקרה, גם 0:11 על אחת היריבות העונה ימחוק את ה-0:10 על מכבי תל אביב (1988) בתור הניצחון הגדול ביותר בתולדות המועדון.

מלך השוערים

גם בהיבט של שיאים אישיים, למכבי חיפה יש עוד כמה אתגרים העונה. ניר דוידוביץ' שמר על שער נקי בכל המשחקים מאז ההפסד למכבי תל אביב, שזה אומר שבעה משחקים רצופים ובסך הכל 715 דקות. השיא הארצי שייך לגיורא אנטמן, מאמן השוערים של מכבי חיפה, ששמר על שער נקי במשך 1,013 דקות בעונת 1988/89. כדי לשבור את השיא שלו,דוידוביץ' צריך שלא לספוג במשחק העונה, אבל מלבד המשחק הזה, יש לו עוד 208 דקות, שזה אומר שני משחקים (נגד מכבי פתח תקוה והפועל באר שבע) ועוד פחות ממחצית (מול בית"ר ירושלים). בכל מקרה, גם אם זה לא יצליח, דוידוביץ', שספג עד כה שמונה שערים בלבד, יוכל להחליף את אבי רן ז"ל, שמחזיק בשיא מ-1984/5 כשוער שספג את מספר השערים הנמוך ביותר בעונה אחת בליגה, 18 שערים.

שיא נוסף שיכול להישבר במידה וחיפה תזכה באליפות הוא שיא של אלון חרזי, שנמצא כך או כך במקום הראשון מבין שחקני הליגה ברשימת השחקנים המעוטרים בכל הזמנים. השחקן, ששיחק השנה ופרש לפני מספר חודשים, גרף כבר לא פחות מ-17 תארים (תשע אליפויות, שלושה גביעי מדינה וחמישה גביעי טוטו), כשמי שנושף בעורפו הוא אריק בנאדו, לו יש 14 תארים (שמונה אליפויות, שלושה גביעי מדינה ושלושה גביעי טוטו), אך זכייה בגביע הטוטו נגד הפועל רעננה תקרב אותו עוד יותר לבלם-מגן.

מי שעוד יכול למחוק כמה שיאים מעניינים הוא שלומי ארבייטמן, ואפילו ולדימיר דבאלישווילי. ארבייטמן כבש נכון להיום 15 שערים, שניים יותר מהחלוץ הגאורגי, והוא צריך לדעת שכדי להיכנס באופן ממשי לדפי ההיסטוריה, הוא יצטרך להמשיך בקצב הכיבושים הנפלא, ואז הוא עשוי למחוק את שיאו של ניסים אלמליח, שכבש בבית"ר תל אביב 30 שערים (ב-26 משחקים) בעונת 1954/55. בכל מקרה, משימה קצת יותר נוחה תהיה לנשל את אלון מזרחי, המאמן הצמוד שלו, שכבש ב-1993/4 28 שערים ומחזיק בשיא הכיבושים של שחקן אחד במכבי חיפה.

ויש שחקן אחר, זר אמנם, שכבר שבר את שיא המועדון בשבוע שעבר ויכול להמשיך בקלות לשבור שבוע אחר שבוע את השיא שהוא מחזיק בו: שחקן ההגנה של חיפה עם מספר הבישולים הרב ביותר. פיטר מסיללה כבר בישל תשעה שערים, כשכל בישול שלו ירחיק את המתחרה הבא שיקום לו בחיפה, אך מנגד הוא יכול גם להסתכל על אלון חזן, יוסי בניון וג'ובאני רוסו, שמחזיקים בשיא הבישולים הכללי של שחקן חיפה, כשלכל אחד מהם יש 16 בישולים. יאללה, לעבודה.

שלומי ארבייטמן שחקן מכבי חיפה חוגג שער. איתי חסיד
השיא של נסים אלמליח בסכנה? בינתיים, לפחות, כן. ארבייטמן/איתי חסיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully