וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליונר שחשב שהוא המשיח

מאת ליאור דטל ונתי טוקר

15.1.2010 / 7:02

איך הידרדר נער הפלא שגרף מאות מיליוני דולרים בשדות גז בארה"ב לאשפוז בכפייה באברבנאל? גומא אגייאר, סוף ימות המשיח

רק לפני שנה עסקו העיתונים המקומיים בפלורידה בשאלה תמוהה. האם ייתכן שגומא אגייאר, אחד התורמים הגדולים בדרום פלורידה, מאמין שהוא המשיח?

באותה תקופה נתבע אגייאר, שהגיע לישראל ב-2008 ומשמש כספונסר של בית"ר ירושלים, על ידי דודו, איש העסקים תומאס קפלן, שהיה שותפו בעסקת הענק שהפכה אותו למיליונר. בתביעה טען קפלן כי אגייאר עושה שימוש לרעה בכספי קרן משפחתית שאותה הוא מנהל כי הוא חושב שהוא המשיח. אגייאר שמר אז על קור רוח והגיב להאשמות בבוז. הוא כינה אותן אבסורדיות וזכה לתמיכת השופט בפלורידה, שדחה את התביעה וקבע כי אין לה בסיס.

ואולם בחודשים האחרונים סיפק אגייאר סיבות נוספות שהביאו את מקורביו לשוב ולתהות על מצבו הנפשי. לפני כחודש שאלו את עצמם צופי תוכנית הראיונות של אברי גלעד בערוץ 2 לאן נעלם אגייאר, שהיה אמור להתראיין בתוכנית. לאחר שעה קלה הרגיעו דובריו של אגייאר את הסקרנים ואמרו שהוא פשוט נסע להירגע בספא בים המלח, שם היה מעורב בתאונת דרכים קלה. ואולם להפקה סיפר אחד ממקורביו כי אגייאר נעלם לאחר שהודיע לאשתו כי נחטף על ידי גורמים לא מזוהים.

לפני כמה חודשים עלה אגייאר לכותרות בעקבות מעצרו בגין נהיגה תחת השפעת סמים בארה"ב, אז טען כי הוכה על ידי המשטרה. הוא אף הספיק להכריז באחרונה שהוא הבעלים הרשמי של בית"ר ירושלים, ובכך גרם אי נוחות למנהלי ההתאחדות לכדורגל. "אני אוהב להכאיב לאנשים ואוהב לכאוב. אולי אני חולה. אולי אני צריך לדבר עם פסיכיאטר, יש לכם על מי להמליץ לי?", אמר באחרונה בראיון לרדיו 103. שלשום חצה אגייאר גבול נוסף. הוא סיפר שנסע עם אשתו לעזה לאחר שקיבל מידע על מקום הימצאו של גלעד שליט, נכנס לרצועה ושיחרר את שליט שנמצא כרגע בידיו.

המקרה הזה הוא שהוביל ככל הנראה את אשתו של אגייאר, ג'יימי, לאשפז אותו בכפייה במחלקה הסגורה בבית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל. דוברו של אגייאר מסר מטעם המשפחה כי הלחצים שחווה בעקבות תביעותיו של קפלן נגדו הביאו להידרדרות במצבו. דוברו כינה את התביעות "מרושעות" ואמר שאגייאר נפל קורבן "לטרור פסיכולוגי" מצד דודו. אגייאר ודודו נאבקים בשנים האחרונות בבתי המשפט בארה"ב והגישו תביעות אחד כנגד השני על עשרות מיליוני דולרים, אך בספטמבר בחר אגייאר להסיר את התביעה נגד דודו.

"בשבוע האחרון התחיל אתו בלאגן", אמר ל-themarker מקורב לאגייאר שנמצא עמו בקשר שוטף. "היו לו מתחים רבים וזה התחיל להשפיע. הוא נהיה הזוי. הוא סיפר שהוא דיבר עם אלוהים וגם עם המשיח". דוברו של אגייאר מסר כי הוא התפנה בהסכמה לבית החולים, אך מקורב שהיה נוכח במקום טען אחרת. "היו שם התפרעויות. אנחנו מקווים שהוא ישתחרר מהר, כי הוא לא צריך טיפול בכאלה רמות, פשוט היו לו מתחים".

רוצה לבנות את בית המקדש

אגייאר, שכבר הכריז כמה פעמים כי הוא מעוניין לבנות את בית המקדש בירושלים, נולד בריו דה ז'ניירו שבברזיל וגדל בפלורידה כבן להורים יהודים שהתנצרו. בגיל 26 עבר לטקסס כדי לחפש את מזלו. שם הוא פגש ברב טוביה זינגר העומד בראש ארגון אנטי-מסיונרי והתעמת אתו על כך שהכפיש את הנצרות. בעקבות המפגש נהפכו השניים לחברים ואגייאר חזר ליהדותו ואף קרא לחברה שהקים עם דודו בשם בעל משמעות בעברית (לאור אנרג'י).

אגייאר הגיע לישראל בתחילת 2008 כמולטי-מיליונר צעיר ומבטיח ופילנתרופ בעל מגע זהב. הוא תיאר לתקשורת את סיפור חייו כהצלחה אדירה, ובתוך זמן קצר נהפך "למושיע של בית"ר ירושלים", לאחר שהפקיד ערבויות בסך 4 מיליון שקל עבור חובות הקבוצה שהשאיר אחריו בעלי הקבוצה, ארקדי גאידמק. במקביל, נהפך אגייאר לבעלים של הפועל ירושלים בכדורסל.

באותה תקופה נתן אגייאר תרומת ענק בסך 8 מיליון דולר לארגון נפש בנפש, המעלה עולים מצפון אמריקה לישראל ומסייע להם. אגייאר אף תרם מיליוני דולרים למוסדות חב"ד בעולם, היה אחד מנותני החסות של ועידת הנשיא האחרונה ושימש נותן החסות העיקרי למצעד החיים האחרון באושוויץ, לאחר שנתן את אחת התרומות הפרטיות הגדולות ביותר בחייו של המצעד - בסך 500 אלף דולר.

בחודשים האחרונים חיזק אגייאר את הקשר שלו עם גורמים דתיים ובעיקר לכאלה השייכים לחסידות חב"ד. לפני כחודש הוא הגיע לשכונת גאולה במרכז ירושלים, ונכנס לחנות כובעים חרדית שבה הוא רכש כמה מגבעות חרדיות מהודרות שאותן נוהגים לחבוש חסידי חב"ד. לאחר מכן הוא הופיע עם הכובע בהתוועדות (לימוד קבוצתי של תורת החסידות) של חב"ד. בחודש האחרון הוא ביקר עם חסידי חב"ד בכמה מוסדות ברוסיה שממומנים על ידו, ולמרות סופות השלגים ששררו ברוסיה, יצא לבקר קברי צדיקים באזור.

ביתו בשכונת ימין משה בירושלים מלא בספרי דת והוא מחזיק בדירה נוספת הממוקמת בהר הבית וצופה על הכותל המערבי. בדצמבר האחרון הוא תרם 770 אלף דולר למטה חב"ד העולמי, כסמל לשנה העברית הנוכחית (שבספרות מסתיימת ב-770) כמספר הבניין של מטה חב"ד בניו יורק. באחרונה אף התחדש אגייאר באאודי r8 חדשה, בשווי 1.3 מיליון שקל.

מיליונר או מיליארדר?

אגייאר עשה את הונו לאחר שחברת קידוח הגז לאור אנרג'י שהקים יחד עם דודו קפלן, מצאה את מאגר הגז הגדול בטקסס ומכרה 50% מנכסיה לחברת אנקנה הציבורית ב-2.5 מיליארד דולר בסוף 2007. להצלחה, לפי אגייאר, היו שני שותפים - הוא, שהקים את החברה, גייס את דודו ומשקיעים נוספים וכיהן כמנכ"ל החברה, ואלוהים - שכיוון אותו בדרכו והביא אותו לרכוש את זכויות הקידוח באזור שבו נמצא גז טבעי.

לפי כתב התביעה של קפלן, אגייאר הרוויח כ-200 מיליון דולר ממכירת החברה, אך אגייאר הכריז בראיון ל-themarker באוגוסט האחרון כי הונו גבוה בהרבה וכי הוא מחזיק במניות מיעוט בכמה חברות ובנכסים בירושלים. "אני עדיין גדל וכל מה שאני עושה מצליח, אז אני לא יכול להגיד בדיוק כמה אני שווה. אני מתאר לעצמי שאני האדם הכי עשיר בישראל. זה לפחות הניחוש שלי. אף אחד לא יכול לקנות אותי".

התביעה של קפלן, איש עסקים אמריקאי שעשה את הונו בעסקי הסחורות ובין היתר נשוי לדפנה רקנאטי, בתו של איש העסקים הישראלי לאון רקנאטי, גרמו אי נוחות גדולה לאגייאר כבר באוגוסט האחרון. "המצב הזה גרם לי לכזה נזק מוחי שהמפסיד בתיק הזה יסבול כל חייו", אמר אז. באותה תקופה היה אגייאר בטוח בצדקתו. הוא טען שקפלן מקנא בו ורוצה לגנוב את כספו. "הוא עומד להפסיד, כך שכל מי שאי פעם האשים אותי בחרא, יסבול בגלל זה", אמר.

בתביעה טוען קפלן כי הוא ולא אגייאר אחראי לבניית יסודות החברה והוא זה שיזם את הקידוחים ואת מכירת נכסיה. קפלן טען כי אגייאר פוטר ממשרתו ולא מחזיק יותר בחברה לאחר שמעל באמונו ובכספי החברה. לטענת קפלן, אגייאר העסיק את אחד מעובדי החברה לצורכיו האישיים, שכר שירותי מאבטח צמוד ללא אישור בשכר של 275 אלף דולר כולל בונוס על חשבון החברה וכן את שירותי גיסו בעבור שכר ובונוס של כ-1.4 מיליון דולר, העביר מאות אלפי דולרים לאשתו ואחותו בטענה שסיפקו שירותים לחברה, השתמש בכרטיסי האשראי של החברה למימון טיולים ובגדים ולפני שפוטר גנב ציוד משרדי הכולל מחשבים ניידים ומסך פלזמה.

בתגובה לתביעה של קפלן הגיש אגייאר תביעה נגדית ודרש פיצוי כספי, בטענה שרומה על ידי קפלן, שגרם לו לחשוב כי הוא שותף בחלק גדול יותר בחברה ורקם מזימה לסילוקו מהחברה. "התביעות שלו הן ההתקפות הקטנות שלו עלי, אבל ההתקפות שלי בחזרה הן מכות מוות", אמר אז. אגייאר טען כי פנה לקפלן בבקשה להלוואה לאחר שהחליט להשקיע באזור הקידוח בטקסס, וזקף לעצמו את הצלחת המיזם ולעסקת הענק עם אנקנה, בעוד שקפלן, לפי טענתו, לא היה מעורב בניהול השוטף של החברה והשקיע רק 15 מיליון דולר במיזם.

עם זאת, ל-themarker נודע כי בספטמבר האחרון הסיר אגייאר את התביעה נגד דודו. בסוף המסמך שבו ביקש להסיר את התביעה נכתב כי אגייאר "מתפלל" שבית המשפט ייקח לתשומת לבו שהוא ביטל את התביעה, אך שהוא שומר על הזכות לחזור בו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הפיץ קלטת מין על רב אמריקאי?

פרק תמוה נוסף בשרשרת האירועים שפקדו את אגייאר מאז שנחת בישראל קשור לתביעה נגד קפלן. בחודש האחרון היה אגייאר מעורב בסיפור שהסעיר את העולם החרדי שבמרכזו הרב האמריקאי לייב טרופר.

בתקשורת האמריקאית פורסמה קלטת שבה דרש הרב מאזרחית אמריקאית שירותי מין עבורו ועבור חבריו בתמורה לגיורה.

אגייאר היה ממקורביו של טרופר ואולם בין השניים נוצר בשנה האחרונה קרע עמוק, כשטרופר העיד לטובת קפלן, שתרם כספים לארגונו. טרופר אף הגיש תלונה במשטרה נגד אגייאר בטענה שזה איים על חייו וניסה להשליכו מהקומה התשיעית של מלון בירושלים. בקהילה היהודית בארה"ב עלו השערות כי אגייאר היה זה שהפיץ את הקלטת שהפלילה את הרב.

משפחתו של אגייאר ביקשה שלא להגיב לכתבה. עורך דינו אמר כי הוא לא מעוניין להגיב על טענותיו של קפלן נגד אגייאר, משום שהן עדיין מתבררות בבית משפט. הארי טרופין, עורך דינו של קפלן, טען כי "המסמכים שהוגשו לבית המשפט מדברים בעד עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully