וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהו, כבר הולכים?

11.1.2010 / 21:29

דני בורשבסקי נבר במאמרים של פרשני הטניס הבכירים, וגילה שרובם ככולם החזירו את רוג'ר פדרר ורפאל נדאל לעולם האגדות. במילים אחרות – האם אנחנו עומדים בפני עידן חדש בטניס העולמי?

"אני עדיין לא יודע איך תיראה עונת 2010, אבל ברור לי שלראשונה אחרי שנים, היא כבר לא תתמקד בקרב בין רוג'ר פדרר לרפאל נדאל". כך סגר פרשן הטניס הבכיר, פיטר בודו, את הטור שלו ב-ESPN לסיכום העונה הקודמת. הנפילה הכל כך חזקה של רפאל נדאל ברולאן גארוס, והעובדה שרוג'ר פדרר לא הצליח לנצל אותה עד הסוף, הביאו גם את בכירי הפרשנים האחרים בעולם להספיד את הקרב שכל כך ריגש אותנו בחלקו השני של העשור הקודם - הקרב בין פדרר לנדאל.

בטורי הפתיחה שלהם לעונת 2010, רוב הפרשנים מאמינים שעם העשור האחרון נגמר העידן, שנחשב אולי למרגש ביותר בטניס הגברים, או משתווה לפחות לקרבות הקלאסיים סמפראס נגד אגאסי וג'ון מקנרו נגד ביורן בורג. והשאלה הגדולה היא האם הדור הבא של חובבי הטניס יקנא בנו, אלו שצפו במשחק הבלתי נשכח בין השניים בגמר ווימבלדון 2008? האם נגלה כבר באליפות אוסטרליה הפתוחה שתחל בשבוע הבא, שנכנסנו לעידן חדש ללא המלך והטוען לכתר הבלתי מנוצחים, שגוברים על כל צבא ויכולים להכנע רק האחד לשני? ימים יגידו, ובינתיים אפשר להסתמך רק על הפרשנויות והעובדות בשטח, שלא ממש מבשרות טובות לסבב המקצועני.

סגנון המשחק

על פניו, רוג'ר פדרר עמד בציפיות וזכה ברולאן גארוס ובווימבלדון כשהוא קיבל פטור ממשחקים נגד רפאל נדאל. מיד לאחר מכן הגיעה הנפילה הגדולה, והשאלה היא האם זה בגלל השובע משבירת שיא הזכיות בגרנד סלאם, או דברים אחרים כמו ירידה בכושר הפיזי. יהיו כאלה שיגידו שזו חוצפה מצדנו לטעון כך רק בגלל ההפסד לחואן מרטין דל פוטרו באליפות ארצות הברית הפתוחה, אחרי הכל מדובר בפריצה המרעענת ביותר בטניס, אולי מאז רפאל נדאל. מצד שני, חשוב להסתכל ולנתח את דרכו של פדרר באותו משחק. במערכה החמישית הוא פשוט התמוטט מול טניסאי שהוא לא מהשלישייה הבכירה בעולם, ועוד בהופעת בכורה בגמר גרנד סלאם. "החבטות שלו פשוט בגדו בו, וזה דבר שחזר על עצמו בשאר הטורנירים של העונה שעברה, וגם בטורניר דוחא", כך כותב סטיב טיגנור מ-TENNIS.COM, ומוסיף: "לפעמים זה הבק-הנד ולפעמים הפור-הנד. בדוחא, כבר במשחק רבע הגמר מול גולביס הלטבי היה נראה שחסר לחבטות שלו 'דלק', אולי זה קשור לזריזות הרגליים שהיא כבר לא אותו הדבר. המשחק של רוג'ר פדרר מעולם לא נשען על חבטה מסויימת, הוא לא היה עקבי. פדרר הצטיין תמיד בתזמון טוב וזוויות נהדרות, וסגנון המשחק הזה שלו רק הולך ונעשה יותר קשה עבורו עם השנים".

רפאל נדאל צעיר בחמש שנים מפדרר בן ה-28, אבל לפחות לעת עתה הוא נראה הרבה יותר זקן על המגרש. הוא אפילו לא התכחש לזה כשהתראיין במסיבת העיתונאים לפני טורניר דוחא, וסיפר כי ניסה לעשות את המקסימום שיכל בהכנות שלו לעונה, אבל ברור לו כי מצבו הפיזי יקשה עליו מאוד להגן על התואר באליפות אוסטרליה. נדאל של השנים האחרונות ועד לאביב 2009 היה הטניסאי הכשיר ביותר בעולם, והסיבולת שלו לצד עוצמות החבטה סידרו לו את תואר שחקן חמש המערכות הטוב ביותר של השנים האחרונות. לא סתם הוא מחזיק במאזן של 7-13 מול פדרר, הרי 16 מבין 20 המפגשים בינהם היו במעמדי גמרים.

הפרשנים התקשו להתאושש מההפסד של נדאל לסודרלינג בשמינית הגמר ברולאן גארוס. הרי הפציעה ממנה סבל בברכיים הייתה ידועה לכולם כבר כמה שבועות לפני כן, ובכל זאת אף אחד לא ציפה ממנו להפסיד לטניסאי שהוא לא רוג'ר פדרר על החימר, ועוד לאחד שבכלל מעדיף משטחים מהירים יותר. אחרי כמה חודשים של מנוחה הוא חזר לסבב כמו חצי בן אדם, עם מבנה גוף של טניסאי ממוצע וחבטות בהתאם. קשה להבין מה גרם לנדאל לאבד כל כך הרבה מהמסה שלו, ואולי לכמה מהטוקבקיסטים יהיו תשובות לעניין הזה, אחרי הכל מדובר במנטרות שחוזרות על עצמן בכל פעם שאנחנו מנסים לנתח מה קרה לשור ממאיורקה. בכל אופן, נדאל של קיץ-סתיו 2009 הפך לסוג של טניסאי טופ 10, שיכול להגיע לחצי גמר של כל טורניר גדול, אבל יכול גם לאכזב בענק בטורנירים משמעותיים כמו זה שסיכם את 2009 בלונדון.

לא הייתה שום סיבה שרפאל נדאל וגם רוג'ר פדרר יזייפו בטורניר הזה, וזה בכל זאת קרה. הרי פדרר בקושי שיחק מאז המפלה בניו יורק וגם אז רשם הפסדים מגוכחים באירופה, נדאל כל כך רצה להוכיח את עצמו ולהחזיר בטחון לקראת 2010, וגם התכנית הזאת הייתה רחוקה מביצוע. בטורניר דוחא שפתח את השנה נדאל עלה לגמר וגם ניצח את דוידנקו 0:6 במערכה הראשונה. במערכה השלישית הוא כבר נפל מהרגליים ונשבר, מה יקרה במשחקים של חמש מערכות?

המוטיבציה

"אחרי ההופעה שלו בלונדון היה ברור שפדרר מצא את עצמו בעולם שונה ולא מוכר, רווי במאבקים מול כוכבים צעירים ומלאי מוטיבציה כמו דג'וקוביץ', דל פוטרו וסודרלינג, ושחקנים וותיקים משומנים כמו ניקולאי דוידנקו", כותב פיטר בודו. ובאמת צריך להסתכל על הנותנים כדי להבין את זה. פדרר הפסיד לדוידנקו בלונדון, ובפעם השניה ברציפות בשבוע שעבר בדוחא. עד לשני המשחקים האלה, הוא ניצח את הרוסי בכל 12 המפגשים שהשניים קייימו בסבב, וצריך לזכור שדוידנקו הוא בן גילו. וזה קורה גם נגד טניסאים אחרים. ויש לא מעט דוגמאות של טניסאים אחרים, שהופתעו לגלות בחודשים האחרונים כמה שהבלתי אפשרי הפך לאפשרי ביותר. יש כאלה שמייחסים את זה ליריבות שנעלמה מול נדאל, יש את אלה שמזדהים עם ההורות שמשנה הרבה דברים בחיים, וכמובן שהתאוריה המרכזית היא תחושת המיצוי, שלא פוסחת גם על גדולי הספורטאים בעולם - כנראה שזה פשוט מיקס של הכל ביחד.

פרשן הטניס הבריטי, סיימון מונדי, הוא עוד אחד מאלה שכותבים דברי סיכום על גדול הטניסאים בכל הזמנים: "הוא עדיין יבלוט בטורנירי גרנד סלאם, אבל יש הרבה יותר טניסאים שמחזיקים ביותר ויותר סיכויים לנצח אותו. שחקנים כמו דג'וקוביץ' ודל פוטרו יעלו למשחקים נגדו כפייבוריטים. ברגע שפדרר הפסיד בגרנד סלאם לשחקן אחר שהוא לא מהשלישייה הראשונה בעולם, הוא בעצם הפך לפיט סמפראס של שנת 2001 והלאה, זה שהפסיד לרוג'ר פדרר הצעיר באותה השנה בווימבלדון".

באשר לרפאל נדאל, כנראה שבמובן מסויים גם לו מפריעה הדעיכה של רוג'ר פדרר, אבל יש לא מעט דברים אחרים שמפריעים לו קצת יותר. העובדה שמזה כמה חודשים שהוא לא מצליח לחזור לגודלו ה"טבעי" צריכה להדליק כמה נורות אדומות. במקביל לתהליך ההחלמה שלו בקיץ האחרון, הוא עבר משבר אישי כשהוריו התגרשו, ולפחות כלפי חוץ הוא טען שדברים שקרו השפיעו עליו (ועל המשחק שלו) לרעה. הוא גם פותח את העונה הזאת בלחץ אדיר, כי הוא יודע שיש לו המון נקודות להגן עליהן בגלל התואר שלו במלבורן לפני שנה בדיוק. אם יזייף, הוא יוכל לאבד בקרוב מאוד את המקום השני בעולם לנובאק דג'וקוביץ', שמתכוון להשתלט על הדירוג העולמי כבר השנה.

התחזיות

טום פרוטה, עוד אחד מהפרשנים הבכירים ב-TENNIS.COM פרסם השבוע את רשימת 10 האירועים המשמעותיים שיקרו ב-2010. האירוע שתפס את המקום הראשון לפי התחזית שלו, הוא שרוג'ר פדרר לא יזכה בתואר גרנד סלאם, לראשונה מאז 2003. פרשנים אחרים מאמינים שהוא יכול להניף העונה מקסימום גביע אחד מבין הארבעה, וככל הנראה זה יקרה בווימבלדון בזכות חבטות ההגשה שלו ובעיקר המוניטין. אבל מה שמדהים הוא עד כמה דברים השתנו בשנה אחת בלבד. עד לשנה שעברה כולם התעסקו בשאלה מתי פדרר יזכה בתואר ה-15 שלו, ומתי הוא יזכה בכל הטורנירים בשנה אחת? כיום, אף אחד כבר לא מאמין שפדרר יכול לעשות את זה, בדיוק כמו שקשה לראות באופק יורש ראוי לשוויצרי. בכל מקרה, פדרר עצמו כבר הצהיר, אפילו לפני שבוע, שהוא מתכוון לשחק טניס מקצועני עד שצמד התאומות שלו, בנות חמשת החודשים, יזכו לראות אותו בפעולה ויוכלו ליהנות מזה - כך שמי יודע?

במקרה של רפאל נדאל, יש לו לפחות עוד 7 שנים בסבב, רק שהשאלה היא מה יהיה מצבו הבריאותי. בעניין הזה פדרר עוקף אותו בבטחה, כי למרות שהוא סבל בעבר ממחלת הנשיקה, הוא מעולם לא סבל מפציעה פיזית חמורה שהשביתה אותו מהסבב, הוא גם לא החמיץ טורנירי גרנד סלאם. מצב ברכיו של נדאל, וגם גבו שעושה לא מעט בעיות, לא ממש ברור - לפחות לא לעיתונאים. מה שבטוח הוא שמבינת המוטיבציה, השור ממאיורקה יגיע מדמם לטורניר הרולאן גארוס הבא, במטרה ברורה אחת והיא לנקום ולאחר מכן לתקן. כדי לחזור למה שהוא היה פעם, הוא יצטרך להיעזר במשטח שבו הכל התחיל וזה כמובן החימר. אל תצפו ממנו ליותר מדי באליפות אוסטרליה, וכדאי שתחכו למבחן הגדול שלו בפריז. אם הוא יהיה כשיר, נדע אז סופית אם נקבל בחזרה לפחות חלק אחד מהצמד שנתן לנו את השנים היפות ביותר של המאה הנוכחית בספורט הלבן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully