וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלי המצוי

9.1.2010 / 8:00

מי שחשב שהכדורגלן הישראלי ינצל את הדלת שנפתחה עבורו בליגות הבינוניות של אירופה ויעבוד קשה כדי להתקדם, מגלה בשבועות האחרונים חבורת מפונקים שממהרים להיכנע ולברוח ארצה. עומר גולן הוא רק המשל

בינואר 2009 מכרה לוקרן את אחד מכוכביה הצעירים, החלוץ הניז'רי מוסא מאזו, לצסק"א מוסקבה תמורת 4.8 מיליון יורו. עומר גולן נקרא גם הוא לשיחה אצל ראשי המועדון ושמע: "אם תהיה טוב, אתה הבא בתור. לא נעצור בעדך". לוקרן היא מועדון שמתבסס על השבחת שחקנים ומכירתם וגולן הובא בדיוק למטרה הזו. אלא שחילופי המאמנים שינו את פני הדברים. גולן איבד את מקומו בהרכב והתקשה להסתגל לסיטואציה. יחד עם דקות המשחק, אבדו גם המוטיבציה, הרעב וההשקעה. כעת, אחד מבכירי החלוצים בארץ נראה קרוב יותר לחזרה למכבי פתח תקוה מאשר למעבר לקבוצה אירופית גדולה יותר.

גולן הוא דוגמה מייצגת. החלוץ יצא לאירופה לפני כשנה וחצי בראשיתה של התופעה שממשיכה להתפשט ולהתרחב עד היום. הכדורגלן הישראלי מהדרג הבינוני סופסוף הבין שאירופה זה גם בלגיה, יוון וקפריסין ולא רק הפרמיירליג ונמשך לכסף הגדול, למקצוענות ולאפשרות הקידום. אלא שלתופעה הזו יש גם פן שלילי. כשמתחילה המלחמה על מקום בהרכב ומתעוררים קשיים, לא מעטים הם הכדורגלנים שמרימים ידיים. נכנעים לגעגועים, לחום המחבק של הכדורגל הישראלי ולזוהר שאופף את הכדורגלן הישראלי. החלום האירופי נזנח לטובת חזרה הביתה והבעיה המנטאלית נחשפת – לא רק שאין כאן מספיק כישרונות, המחסור הוא גם בשחקני אופי.

עד שבא מוריניו הסרבי

מיליון יורו וחצי שילמה לוקרן על גולן, שהפך לשחקן היקר בהיסטוריה של המועדון. החלוץ נהנה מתקופות מוצלחות עד הגעתו של אלכסנדר ינקוביץ', מוריניו הסרבי, לקבוצה בחודש אפריל. בקיץ, מערכת היחסים הידרדרה. ינקוביץ' טען בפני חברי ההנהלה והעיתונאים כי הוא לא מרוצה ממוסר העבודה של החלוץ, כמו גם מזה של אבי סטרול, ומהדרך בה הם מתאמנים. המלחמה המשיכה להחריף. גולן המתוסכל ביקש לעזוב ולא קיבל הזדמנויות מהמאמן. "ינקוביץ' לא רצה אותו וגולן מצידו לא רצה להישאר והראה את זה באימונים ועל המגרש", סיפר העיתונאי הבלגי פטריק פלאפניק.

בסוף חודש אוקטובר פוטר ינקוביץ' ובמקומו מונה ג'קי מאתיסן. "אני רוצה להוכיח שלא שיחקתי מסיבות לא ראויות. ההגעה של המאמן החדש משמעותה התחלה חדשה בשבילי. אני מאושר. גולן נשאר אותו גולן, אבל לוקרן השתנתה. עם מאתיסן האימונים קשים יותר, מקצועיים יותר, ארוכים יותר ושמחים יותר. מעכשיו, אראה מה אני יודע", חגג גולן בראיון לתקשורת הבלגית, אבל דקות המשחק לא השתפרו. "הוא שיחק שלושה משחקים, היה רע וחזר לספסל", מנתח פלאפניק. לעומת החלוץ, סטרול קיבל בחזרה את מקומו בהרכב.

בינתיים, בלוקרן מכינים את הקרקע לעזיבת גולן, שמצידו הצהיר בפומבי כי ברצונו לעזוב. "גולן שחקן טוב שרוצה לשחק ואם יש בו התעניינות מישראל, הקבוצה צריכה לפנות ולסכם איתנו. הכסף לא יהווה בעיה", אמר השבוע וילי ורהוסט, המנהל המקצועי של לוקרן. כשנדרש להסביר את הבעיות, שלח ורהוסט רמיזה: "אולי אם גולן היה משחק בקבוצה אחרת, הוא היה מצליח יותר ומבקיע יותר". בלוקרן סיפרו השבוע כי ישמחו להיפטר מחוזהו הכבד של גולן כאשר מחליף כבר הוחתם, החלוץ הצרפתי ז'רמי פרבה שהגיע לשנתיים וחצי.

הירידה במעמדו של גולן היא עצומה. בתקופה המקבילה אשתקד דחתה לוקרן מספר הצעות שהוגשו אליה והאמינה כי תוכל למכור את גולן כפי שמכרה את מאזו. החלוץ עשה חיל תחת שרביטו של המאמן ג'ורג' לייקנס. השבוע, התקשה לייקנס לתת הסבר לתופעה: "אני לא מצליח להבין למה גולן והאחרים לא מצליחים השנה בלוקרן. הם מקצוענים ולי מעולם לא היו בעיות איתם בצד המקצועי או המנטאלי. חשבתי שגולן יתקדם מלוקרן לקבוצת צמרת בבלגיה או אפילו לאנגליה. אולי הבעיה קשורה לחיים האישיים".

הייאוש נעשה קשה יותר

כשנכנסים לעובי השאלה: מה גרם לירידה הדרסטית במעמדו של גולן, אחד החלוצים הבכירים בכדורגל הישראלי ואחד הבודדים שסיפקו את הסחורה בקמפיין הכושל של הנבחרת, התשובה שעולה היא אחת – מנטאלית. "כשאתה יוצא מההרכב ומרגיש שמחפשים אותך, כל המוטיבציה יורדת וכל המגרעות שמסביב צפות למעלה ופוגעות בך", מנתח מקורב לשחקן. "לוקרן זו עיר קרה ואפורה שאין בה מה לעשות. כל בילוי נמצא במרחק שעה וחצי נסיעה וכשלא הולך, לפתע הריחוק מהחברים והמשפחה הופך קשה יותר".

ביום ראשון האחרון, בזמן שהליגה בבלגיה בפגרה, ישב בגולן ביציעי אצטדיון וינטר לצד נשיא מכבי פתח תקוה, עמוס לוזון והיו"ר שינו זוארץ, הטריף ועודד מהיציע כמו אחרון האוהדים. "לעומר יש קשר מצוין איתנו גם כשהוא בחו"ל. מכבי פתח תקוה זה בית ואני שמח שהוא מתנהג ככה. זה אומר משהו עליו ועל המועדון", מנתח זוארץ. החיבור של גולן עם מועדון האם שלו הוא לא תופעה שכיחה. החום והמשפחתיות באורווה חסרים לחלוץ באפרוריות של לוקרן ובתקופה מקצועית קשה, הבית קורץ לו לחזור יותר מאי פעם.

"הוא שחקן מוכשר ומה שקורה לו בבלגיה הוא על רקע אישי", מזדעק זוארץ. "מתקבלות שם החלטות לא מקצועיות. בשנה שעברה הוא שיחק והבקיע שערים והעונה הוא לא משחק ולא בגלל סיבות מקצועיות". בסביבתו של השחקן ובלוקרן מעריכים כי החזרה למכבי פתח תקוה קרובה. זוארץ טוען: "כולנו מסכימים שהוא צריך לממש את האופציה האירופית ונכון יותר בשבילו לחפש קבוצה אחרת באירופה. לא פנינו ולא נפנה ללוקרן עד שהוא לא ימצה את האופציות בחוץ".

גולן לא לבד. במשך השנים, מיהרו שגרירינו בתפוצות לחזור לישראל כשנתקלו בקשיים מקצועיים או מנטאליים. גיל ורמוט התקשה להתמודד עם הספסל בגנט וברק יצחקי התגעגע לזוהר והכוכבות שמלווים אותו כשחקן בית"ר ירושלים. אלה מצטרפים לרשימה היסטורית הכוללת את: איציק זוהר, אבי נמני, נג'ואן גרייב, עידן טל, מוטי קקון, רונן חרזי ואחרים. נסיבות החזרה אמנם משתנות ממקרה למקרה, אבל בשורה התחתונה, הכדורגל הישראלי לא משופע בשחקנים בעלי אופי חזק לשרוד.

כמות או איכות?

אלא שבניגוד לגולן והאחרים, המצב של יואב זיו, שמעון אבוחצירא וסלים טועמה שונה. זיו היה היחיד בלוקרן שקיבל את הקרדיט גם בעידן ינקוביץ' ושמר על מקומו בהרכב. אבוחצירא, בעונתו הראשונה באירופה, התאקלם מצוין בלאריסה ומעמדו בקבוצה איתן. טועמה הובא לקבוצה היוונית על תקן כוכב למרות שנתיים איומות בסטנדרד ליאז'. למרות ההצלחה המקצועית, שלושתם מנהלים בימים אלה מגעים והביעו עניין לחזור לליגת העל.

ערב חג המולד עמד מאמן לאריסה, מרינוס אוזונידיס, בפני פיטורים. לאחר פגישה עם הנשיא הוחלט כי המאמן יישאר והקבוצה תבצע מהפכה בסגל. אבוחצירא וטועמה הוזמנו לשיחות והתבקשו לגלות שיפור משמעותי. האכזבה הגדולה היא בעיקר מהקשר, שהובא על תקן שחקן מוביל. "אבוחצירא הוא בחור טוב שהתאקלם בקבוצה, אבל מעדיף להסתובב עם הישראלים בעיר. טועמה בחור סגור. הוא לא מדבר עם אף אחד, אין לו חברים והיו לו תקריות עם אוזונידיס. המאמן חושב שהוא שחקן טוב, אבל לא יציב. אם תבוא קבוצה שתשלם לו את השכר, נשחרר אותו בחינם", אמר בכיר בלאריסה.

זיו, 28, שיצא לאירופה לראשונה רק בינואר, כבר סיכם בהפועל תל אביב. ההצלחה המקצועית שלו בעונה שעברה והעובדה כי קיבל את הקרדיט לא עודדו אותו להמשיך בלוקרן. התקרית בה הוצת ביתו שבחדרה היא שגרמה לו, ככל הנראה, לשנות את דעתו ולחפש לחזור לישראל גם על חשבון פגיעה משמעותית בשכר. "זיו היה טוב יותר בעונה שעברה. העונה, למרות שהוא משחק בקביעות, הוא לא יציב, לא מרוכז ולא תומך בהתקפה. זה פשוט לא זה", מנתח העיתונאי פלאפניק.

מחשבות הויתור של שחקנים כאבוחצירא וזיו מעלים מחדש את הדיון בסוגית הלגיונרים. קרוב ל-20 שחקנים ישראלים בוגרים משחקים השנה באירופה. הכדורגלן הישראלי מהדרג הבינוני הבין בשנים האחרונות כי גם ללא הכישרון של יוסי בניון, אפשר לעשות קריירה טובה, להרוויח סכומי עתק ולהתקדם. הכדורגל הישראלי צריך את השחקנים הטובים שלו באירופה, אבל החולי המנטאלי מתגלה בכל פעם מחדש שנה אחרי שנה. הבקשה לחזור אחרי תקופה כל כך קצרה מכתימה את שמו של הכדורגלן הישראלי ומעצימה את תדמית החלש, השברירי והלא מקצועני. על הרקע הזה, שחקנים כמו דודו אוואט, תמיר כהן, אליניב ברדה ואפילו פיני בלילי ראויים להערכה. חבל שהם היוצא מן הכלל שלא מעיד על הכלל.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully